Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya iMac (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 274 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Lizardman:

Ja, det var längesedan, om ens någonsin, som imacen känts som ett alternativ till Pro:n...

Huh? Nu hänger jag inte med. Hur kom Pro:n in i bilden?

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Huh? Nu hänger jag inte med. Hur kom Pro:n in i bilden?

Han menar väl att för första gången börjar iMac kännas som en så pass kraftfull dator att man skulle kunna välja den istället för Mac Pro i vissa lägen. Så tolkade jag det i alla fall.

Ursprungligen av Capeman:

Han menar väl att för första gången börjar iMac kännas som en så pass kraftfull dator att man skulle kunna välja den istället för Mac Pro i vissa lägen. Så tolkade jag det i alla fall.

Ja det är väl så. Själv gjorde jag det valet när jag köpte min nu ack så begagnade 24-tums 3,06:a som kändes top-of-the-line i flera månader. Efter att ha haft en hel drös med stationära mac-modeller och aldrig stoppat något mer än en extra disk och fler USB-portar blev det en iMac istället. Ett val jag absolut inte ångrat. Tvärtom var det en befrielse att få tillbaka utrymme i hemmet och ett svalare arbetsrum.

Är det fler än jag som är överraskad över priserna? Igår kostade 3,06:an 24 laxar och idag kostar motsvarande dator 18 med upphottat grafikkort. Det är en rejäl prissänkning det och då får man ändå en större och ännu bättre skärm. En sån här prisförändring är snudd på historisk för Apples del. Men det kan väl vara dollarkursen som spelar in också.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-21 11:53
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Är det fler än jag som är överraskad över priserna? Igår kostade 3,06:an 24 laxar och idag kostar motsvarande dator 18 med upphottat grafikkort. Det är en rejäl prissänkning det och då får man ändå en större och ännu bättre skärm. En sån här prisförändring är snudd på historisk för Apples del. Men det kan väl vara dollarkursen som spelar in också.

Ja, priserna och GHz-skuttet var förvånande efter alla bleka uppdateringar de senaste två åren.

Ursprungligen av Capeman:

Han menar väl att för första gången börjar iMac kännas som en så pass kraftfull dator att man skulle kunna välja den istället för Mac Pro i vissa lägen. Så tolkade jag det i alla fall.

WORD! i7 och upp till 16Gb ram snurrar nog fint med FCP. Så länge MBPn nosat på Imacen prestandamässigt, så har Imacen aldrig riktigt varit ett alternativ. Nu är det en HELT annan sak.. Kommer ihåg när jag köpte min senaste Imac (globe) och typ en månad senare såg den omkörd av en Ibook. Inte roligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 21:32
Ursprungligen av Lizardman:

WORD! i7 och upp till 16Gb ram snurrar nog fint med FCP. Så länge MBPn nosat på Imacen prestandamässigt, så har Imacen aldrig riktigt varit ett alternativ. Nu är det en HELT annan sak.. Kommer ihåg när jag köpte min senaste Imac (globe) och typ en månad senare såg den omkörd av en Ibook. Inte roligt...

Apropå ram, är det en ny grej att man kan stoppa in 4 stickor i imacen istället för 2?

ja - det är nytt!

Ursprungligen av sodemus:

Apropå ram, är det en ny grej att man kan stoppa in 4 stickor i imacen istället för 2?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 22:28
Ursprungligen av el gringo:

ja - det är nytt!

Hm! Det är ju underbart ju! Tänk om Apples bärbara vore lite luftigare så samma grej kunde göras där!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-20 22:21

Blue-ray är fullständigt meningslöst

Högupplöst film - javisst, men vad skall man med de där skimrande plastbitarna till?

Ja, fast HD filmer gäller ju fortfarande bara andra sidan atlanten och all annan film också vilket inte känns ok 2009.. Hoppas verkligen att dom får löst rättigheterna snart..

Varför är Blue-ray fullständigt meningslöst?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-20 22:50
Ursprungligen av westerlu77:

Varför är Blue-ray fullständigt meningslöst?

Jag skrev ju det precis.

Distribution av film via fysiska media är inte framtiden, och det har Apple fattat.

Den som absolut vill se 1080p på fysiska medier kan köpa en bluerayspelare istället. För datorer är det en återvändsgränd.

Ursprungligen av planB:

Jag skrev ju det precis.

Distribution av film via fysiska media är inte framtiden, och det har Apple fattat.

Den som absolut vill se 1080p på fysiska medier kan köpa en bluerayspelare istället. För datorer är det en återvändsgränd.

Och om jag vill bränna backup och slippa bränna på femtioelva skivor, varför är blu-ray värdelöst då?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-20 23:00

Varför vill du bränna backup på blueray istället för att lagra på billiga hårddiskar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-20 23:06

Eftersom man nu ändå har DVD-spelare i datorn så hade det naturligtvis varit bra om den haft stöd för Blu-ray också även om det kanske inte är någon katastrof att den inte har det.

Ursprungligen av planB:

Varför vill du bränna backup på blueray istället för att lagra på billiga hårddiskar?

Inte istället - både och. Normal backup till hårddisk men arkivering på skiva.

Och sist jag kollade var det lite billigare och säkrare (datamässigt) att posta en skiva än en hårddisk. Det finns skäl till att Apple, Adobe och andra säljer mjukvara på skivor och inte på hårddiskar.

Men visst, skivor är på väg ut för gott, blu-ray är antagligen det sista skivformatet som når den breda massan (dom forskar förstås vidare på nya format, men jag tror inte det får samma genomslag).

Och snart är USB-minnen så billiga att man kan leverera material till kunder på sådana istället för på skivor. Men vi är inte riktigt där ännu i samtliga tillämpningar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-20 23:16

Jo, men det är bara för att folk skall få in sina programvaror utan att bli sura. Att gå igenom a bag of hurt för en smula mer sofistikerad teknik är inte värt besväret. (En bluerayskiva dual layer 50GB kostar för övrig nästan tre hundra. Den 2.5" 320GB disk jag sätter i min HD-dockning kostade 550kr)

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-20 23:43

Jag håller helt med planB. Skrota allt vad skivor heter. Det är så pre 2000-talet så det finns inte.

Ge det några år till och låt flashminnen och SSD-diskar utvecklas och bli mer prisvärt.

Någon som vet vilken av i7 processorerna som sitter i nya iMac?

//K

Ursprungligen av kebarb:

Någon som vet vilken av i7 processorerna som sitter i nya iMac?

Både i5:an och i7:an i iMacen bör väl vara den här:
Lynnfield (microprocessor) - Wikipedia, the free encyclopedia

Edit:
Tar tillbaka det. Enligt listan på Wikipedia så använder Lynnfield 1333 MHz minnen, och iMacen använder 1066. Hittar ingen processor i listan som stämmer, dvs 2.8 GHz och 1066 MHz minnen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Både i5:an och i7:an i iMacen bör väl vara den här:
Lynnfield (microprocessor) - Wikipedia, the free encyclopedia

Edit:
Tar tillbaka det. Enligt listan på Wikipedia så använder Lynnfield 1333 MHz minnen, och iMacen använder 1066. Hittar ingen processor i listan som stämmer, dvs 2.8 GHz och 1066 MHz minnen.

Kanske därför denna konfiguration dröjer. Nya processorer på väg?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-21 09:45
Ursprungligen av kebarb:

Någon som vet vilken av i7 processorerna som sitter i nya iMac?

//K

Core i7 860 2,8 GHz läste jag någon stans

Blu-ray är inte onödigt om man ska leverera 1080p-mterial till kunder (privata uppdragsgivare typ. bröllop, konserter, föreställningar mm).

Vem kommer köpa 30" skärm nu när man får en 27" LED-skärm med inbyggd dator billigare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-21 15:16
Ursprungligen av Leftrustle:

Vem kommer köpa 30" skärm nu när man får en 27" LED-skärm med inbyggd dator billigare?

Ingen? Om de inte ökar ppi'n på en ny 30"-modell. Inte för att det betyder allt iochförsig.
Särskilt inte om man nu tydligen kan använda iMacen som skärm när datorn blir gammal.
24" hade lägre ppi än föregångarna och med de nya iMacarna framstår den som än lägre:
(Display Dimensions Calculator)
vit iMac 17": 100 ppi
Cinema 20": 99 ppi
Cinema 23": 98 ppi
Cinema 24": 94 ppi
iMac 21,5": 102 ppi
iMac 27": 108,8 ppi
Cinema 30": 100,6

Självklart är någon typ av minnen (alternativt strömmning) framtiden för mellanlagring, men innan man kommer överrens om en ny standard så kvarstår blu-ray som enda standarden för komersiell försäljning av full-HD. Apple tycker säkert att Sonys licenspengar är en "bag of hurt" också...

Tittar man på videon på deras hemsida som beskriver de nya iMacarna ser man att de visar mycket högupplösta filmer. Filmerna verkar vara av så god kvalité att de verkar vara 1080p och det klarar inte ens iTunes HD.

http://www.apple.com/imac/#video

Det verkar som när reklam filmen gjordes hade datornerna inbyggda Blu-ray spelare och spelade upp Blu-ray filmer. Mycket tyder på att de drogs in i sista stund av oförklariga skäl. Envisa rykten säger att en mycket begränsad mängd förproduktions iMacarna faktiskt hade Blu-ray.

AppleInsider | Rumors swirl over Apple's iMac Blu-ray, quad-core plans

Det nämns även här, längst ner i artikeln:
http://www.appleinsider.com/articles/09/10/20/apple_unveils_new_imacs_with_21_5_and_27_inch_displays.html

Man behövde bara klippa bort den biten där de nämner om Blu-ray, så verkar det som Blu-ray aldrig har varit tänkt att vara med, fast filmen i macarna säger något annat.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-10-21 09:06

Någon som vet om det går att köra kalibreringsprogram, typ eyeone, på de nya 27" skärmarna?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-21 09:16

Appropå Blueray... Känner någon till en extern spelare/brännare som är kompatibel med Mac OSX (som inte kostar skjortan)?

Ursprungligen av lensv:

Appropå Blueray... Känner någon till en extern spelare/brännare som är kompatibel med Mac OSX (som inte kostar skjortan)?

Det finns flera, men du kan ändå inte spela upp köpta Blu-ray filmer. Apple eller tredjeparten måste komma med mjukvara som kan avkryptera filmen live.

Exempel:
http://www.lacie.com/products/range.htm?id=10058
http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/MRFWU25582/
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16827154038
http://fastmac.com/blurayext

Den sista är troligtvis den mest intressanta! De har flera varianter som passar olika människors behov.

Senast redigerat 2009-10-21 09:50
Bevaka tråden