- mauserman
- Medlem ●
- Göteborg
Man borde väl ha lärt sig vid det här laget, men jag blir lika sur varje gång ändå. När jag besökte ikeas hemsida för att kika på hur man skulle kunna förnya sitt kök, fanns där ett käckt heminredningsprogram att ladda ner. Men, ja ni har väl redan gissat, det fanns bara för windows. Jag skrev såklart till ikea och förklarade att jag tyckte att ett stort företag som ikea nog hade råd med en macversion också, och detta var ikeas svar:
"Hej Peter,
tack för ditt mail.
Eftersom flertalet av våra besökare använder sig av pc så har vi
valt att i dagsläget enbart göra en pc-version av vårt
inredningsverktyg. Det finns inga fastställda planer på att
utveckla en Mac-version, även om sådant diskuterats. Givetvis så
kan läget förändras framöver då Internet som informationsmedium
hela tiden utvecklas och responsen från kunder vad gäller just
inredningsvektygen varit omfattande och överlag positiv. Eftersom
vi kommer att lansera programmet i fler länder framöver kommer
detta givetvis att öka pressen på oss att ta fram ett alternativ
för de som valt att använda sig av Mac. När och om detta sker
låter vi dock i dagsläget vara osagt.
Med vänliga hälsningar
Anneli, IKEA kundservice"
Vilken tråkig inställning!!
Det är minst sagt underligt."Flertalet"Vi har haft ett flertal besök av Windows användare,samt ett flertal av icke Windows användare.Alltså anpassar vi oss bara till det ena "flertalet".
Undrar vilken biltyp "Flertalet"besökare har hos Ikea?Volvo kanske?Kombi.Alltså ska allt anpassas efter det,förpackningar osv.Nä Ikea.Hur jobbigt kan det vara att anpassa sig efter de kunder man har och inte bara "Flertalet"
Skumt. IKEA som varit så flitiga med att exponera Apple-datorer i sina kataloger. Brukar inte det vara resultat av ett visst samarbete? Nu har jag för övrigt lagt märke till att Apple-datorerna hos IKEA alltmer verkar ha försvunnit. Mest såna där HP nu för tiden.
Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Skumt. IKEA som varit så flitiga med att exponera Apple-datorer i sina kataloger. Brukar inte det vara resultat av ett visst samarbete? Nu har jag för övrigt lagt märke till att Apple-datorerna hos IKEA alltmer verkar ha försvunnit. Mest såna där HP nu för tiden.
Jupp.. har inte sett en enda Mac i årets katalog..
Jag föreslog att vi Macanvändare bör få rabatt när vi inte får tillgång till programmet. Svaret kan man ju tänka sig. Fast artigt lär det ju vara...
Det där med köksombyggnaden är väl lite överdrivet. Ska nog lägga pengarna på en G5a istället.
Hej
Jag har planer på att bygga om mitt kök och såg att ni har ett inredningsprogram. Som inte går att använda för mig som är intresserad av formgivning och kvalitet och därför valt att använda Macintosh. Om ni inte kostar på oss Macanvändare den hjälpen ger ni väl oss rabatt på våra inköp? För ni behandlar väl inte era kunder olika?
"Hej Peter,
tack för ditt mail.
Eftersom flertalet av våra besökare använder sig av pc så har vi
valt att i dagsläget enbart göra en pc-version av vårt
inredningsverktyg."
Det där är IKEAs standarsvar på macfrågor vad gäller inredningsverktyget. Jag har exakt samma i min inkorg efter ett infall att skriva till företagets kundtjänst (funderar också på att bygga om köket). Jag undrar vem som hittar på de här standardsvaren? Jag menar, de måste ju rimligen ha en viss procedur för det, eftersom de har just ett standardsvar. Tyder nog på att ganska många kommer med samma typ av synpunkter. Vore bättre om IKEA lade sin energi på att skapa ett plattformsoberoende inredningsverktyg istället för att ha folk anställda (hej, Anneli ) som skickar standardsvar till folk som av olika skäl inte vill köra Fönster.
Hmm... Klart inte ett "flertal" använder programmet med mac när det bara funkar till Wintendo...
Skrevs ursprungligen av mcelwee
Jupp.. har inte sett en enda Mac i årets katalog..
I Australien var det övervägande Mac i katalogen. Däremot var det inte lika många datorer totalt där.
Snabbt räknat, över en god kopp kaffe i kafeterian på det slitna IKEA i Perth, gav ställningen 8-6 till Apple.
(Det är alltså inte samma katalog som in Sverige "utomlands")
Skrevs ursprungligen av Micke F
(Det är alltså inte samma katalog som in Sverige "utomlands")
stämmer helt och hållet, har en kompis som jobbar på reprobyrån som gör ikea katalogerna..
samma gäller ett visst kosmetik företag som tjejen jobbar på (också repro avdelningen); är olika till alla 117 länder. Indiens katalog skall tydligen vara ganska "spektakulär"
att deras inrednings program inte funkar för mac är ytterst tråkig, men kanske inte helt oväntat när det kommer till kritan.
Alla kataloger görs i Älmhult, av ungefär samma personer. ICSAB (Ikea Catalogue Services AB) har numera nån sorts samarbete, med HP tror jag. Tidigare tog man det som var snyggast, eller passade bäst in i miljön.
IKEA är inte kundorienterat längre. Försök få hjälp om något som inte finns hemma så får ni se... Jag är glad att jag lämnade skutan...
man kanske skulle gnällmaila lite om hur fula datorerna har blivit i katalogen :rolleyes:
Skrevs ursprungligen av Johan Andersson
Detta är bara ett rykte, men jag har hört att Ikea ville få gamla eller köpa väldigt billiga macar (de tyckte väl att det var bra marknadsföring för apple så därför mycket låga priser), men att det faktiskt var Apple som sa nej.
Någon mer som hört något liknande?
Fick nyss en ny katalog.
Rakt in i papperskorgen.
Hemska möbler. Stolar, fåtöljer. Brr... Design är lika fult som datorer de skyltar med. Tror att katalogen är sponsrad av HP. Kanske halva IKEA projektet också. Enligt mina erfarenheter av köp av Ikea's grejer så i 3 av 4 köp fattades grejor i monteringsatser eller så hela grejen var kass så man var tvungen att åka till Ikea igen och byta eller lämna tillbaka.
Nej, inga Ikea's grejer för mig.
Om jag tänker efter så mina erfarenheter säger att Ikea=pc. De suger.
Jag saknar inte heller någon Mac program på deras hemsida.
Enligt mina erfarenheter av köp av Ikea's grejer så i 3 av 4 köp fattades grejor i monteringsatser eller så hela grejen var kass så man var tvungen att åka till Ikea igen och byta eller lämna tillbaka.
Äh. Man måste vara noga när man packar upp prylarna så att man inte tappar bort någon liten skruv. Jag har satt ihop ett 50-tal möbler åt mig själv och andra och det har aldrig fattats så mycket som en skruv. Grejerna håller bra också så länge man monterar de rätt och inte tar isär och sätter ihop dem i flyttar vilket de inte är gjorda för.
Deras prylar har blivit fulare på sista tiden… Det finns fortfarande en del guldkorn om man är ute efter enkla, billiga och snygga möbler men mycket känns konstigt…
Nu ska man väl inte skylla allt på IKEA! Programmet dom använder till sina inredningsverktyg utvecklas av ett dansk företag (glömt namnet) och det säljs till flera än IKEA. IKEA har en bantad version. IKEA är dock så stora att dom skulle kunna sätta lite press på att det utvecklas en mac version. Detta är dock inget unikt/eget "IKEAprogram". Jag testade den större varianten av programet i höstas (innan jag switchade)
Skrevs ursprungligen av malen
Om jag tänker efter så mina erfarenheter säger att Ikea=pc. De suger.
Ikea är ofta prisvärt i alla fall... Jämför formgivning och kvalitet med en motsvarande produkt till motsvarande pris någon annan stans och väg in sortimentets bredd så är Ikea ganska bra trots allt.
Mio? Haha! Jysk? HAHAHAHAHAH!
(Bara som en liten parantes, det finns stora företag som lyssnar, så det är ingen hopplös kamp ni för. McDonalds krakelCDskivor fungerar i dotterns Mac. Då säger någon; Krakelskivorna har alltid fungerat för Mac, OK, då har ialla fall McDonalds haft den goda smaken att välja CD-titlar som fungerar för Mac.)
(en annan parentes är att IKEA en gång sålde en lampa som såg ut som sex hängande spermier. Jag var jäkligt sugen på att göra en förfalskad produkt-skylt och gå dit och hänga upp som det stod nåt roligt på…)
Skrevs ursprungligen av Baron
Ikea är ofta prisvärt i alla fall... Jämför formgivning och kvalitet med en motsvarande produkt till motsvarande pris någon annan stans och väg in sortimentets bredd så är Ikea ganska bra trots allt.
Hahaha?
Skrattar bäst som skrattar sist, sägs det.
Till saken.
Kanske är Ikea grejer bra.
Kanske, om du får rätt grejer med dig hem och om de funkar efter ihopsättningen.
Jag upplevde tyvärr inte den lyxen.
Kanske är Ikea grejer bra.
För folk som har råd köpa samma möbler varje år.
För folk som flyttar en gång om året för då behöver de inte ta med sig grejer för de är redan skrotfärdiga.
Det är som med pc - som jag har skrivit innan.
Du handlar en Ikea/pc project - billigt.
Kör hem, sätter ihop. Har du tur så fick du alla grejor och de passar och efter monteringen och obligatoriska bönen så vaknar du nästa morgon i din säng och inte på golvet/hör du Windows startljudet som det ska.
Har du otur - 50/50 - så har du Ikea/pc mardrömmen garanterat.
Alternativet - du köper en färdig Mac - lite dyrare men den är klar att använda direkt ur kartongen/Europa Möbler - där får du snyggare grejor som håller längre och är redan färdigmonterade..
Hur vore de om de gjorde ett plattformsoberoende program istället, typ i Flash eller så? Det kanske inte går, jag har aldrig sett programmet i fråga. Men man tycker ju att det är lite korkat att utveckla saker till vissa kunder bara.
När det gäller datorer i katalogen så tycker jag att det är lite knasigt att det står på varenda sida att de kommer från HP. När det var Macar stod det inte ett ord.
Skrevs ursprungligen av hugin
Hur vore de om de gjorde ett plattformsoberoende program istället, typ i Flash eller så? Det kanske inte går, jag har aldrig sett programmet i fråga. Men man tycker ju att det är lite korkat att utveckla saker till vissa kunder bara.
När det gäller datorer i katalogen så tycker jag att det är lite knasigt att det står på varenda sida att de kommer från HP. När det var Macar stod det inte ett ord.
man behöver inte skriva att det är mac. dom datorerna skiljer sig från mängden. däremot måste man skriva hp, för alla pc datorer ser ungefär lika illa ut.
...och var är kablarna till dessa datorer i katalogen?
Skrevs ursprungligen av hugin
Läste om det någon gång. HP lär betala för att deras datorer ska finnas på bilderna. Det är ju samma sak som med produktplacering i filmer.
Skrevs ursprungligen av Baron
Ekeby möbelaffär. Naturligtvis.