- Gäst
- Oregistrerad ●
Skrevs ursprungligen av malen
Hahaha?
Skrattar bäst som skrattar sist, sägs det.
Till saken.
Kanske är Ikea grejer bra.
Kanske, om du får rätt grejer med dig hem och om de funkar efter ihopsättningen.
Jag upplevde tyvärr inte den lyxen.
Kanske är Ikea grejer bra.
För folk som har råd köpa samma möbler varje år.
För folk som flyttar en gång om året för då behöver de inte ta med sig grejer för de är redan skrotfärdiga.
Det är som med pc - som jag har skrivit innan.
Du handlar en Ikea/pc project - billigt.
Kör hem, sätter ihop. Har du tur så fick du alla grejor och de passar och efter monteringen och obligatoriska bönen så vaknar du nästa morgon i din säng och inte på golvet/hör du Windows startljudet som det ska.
Har du otur - 50/50 - så har du Ikea/pc mardrömmen garanterat.
Alternativet - du köper en färdig Mac - lite dyrare men den är klar att använda direkt ur kartongen/Europa Möbler - där får du snyggare grejor som håller längre och är redan färdigmonterade..
Menar du att 50% av ikeas kunder har otur. Ehh, trams. Enda gången jag haft problem är med Jysk och en våningsäng till sommarstugan. Det skickades med fel skruv. De var för korta och därmed ramlade man igenom översängen. Tur att ingen låg under. Sedan har vi två ikea fåtöljer i tyg som har haft för tunnt tyg och ser nu slitna ut på armstöden efter 2 år. Konstruktionsfel helt enkelt. Min ikea säng är 10 år, funkar bra. Bytt övermadrass bara. Ett soffbord i glas är 15 år etc. Europa möbler ser mer ut som tant och farbror möbler. Stora, tunga mörka skinnsoffor. Bokhyllor som haft samma design sedan forntiden. Nä, usch.
Lite kuriosa. Du kan mot avgift få möbeln monterad av ikea.
Man tycker att ett företag som Ikea åtminstone borde ha råd att låta ta fram en mac-version av programmet, eller åtminstone ett plattformsoberoende program.
Vad gäller Ikeas kvalitet på möblerna tycker jag de har skärpt sig ordentligt på senare tid. När jag var liten hände det flera gånger att skruvar saknades, att någon del inte passade, eller värst av allt att en skrivbordsstol rasade när jag satt i den -- två gånger till och med, även ersättningsstolen var dåligt svetsad.
Det enda som hänt på senare tid var att en av svärföräldrarnas billy-bolhyllor var trasig vid leverans, men det var snarare speditionsfirmans fel.
Om IKEA skulle satsa på säljutbildning och allmän kundkontaktsutbildning så skulle det vara ett lyft för denna sextioåriga kreativa firma.
Jag hatar när säljare vänder ryggen till och försöker se upptagna ut.
En gammal kompis till jag. Raimo gick in på en kontorsmöbelfirma med overall och stövlar Han ville köpa ett skrivbord.
Försäljaren tittade på honom och sa det har du inte råd med. Han gick ut över till banken. Köpte firman och gav säljaren sparken.
Tog hem sitt skrivbord och sålde firman med förtjänst. Häpp:D
Vad jag hört så var det Connection (Kristianstad) som kom med förslag att sätta ut Macar i Ikea-varuhusen. Det höll några år men de sista åren har det smugits in PC datorer och nu sist HP datorer.
Annars har ju Ikea en massa Macar på sin reklamavdelning.
Men jag tror som några har sagt att de har väl köpt in ett färdigt program och har inte funderat på att kolla om det funkar med Mac.
Så nu sitter man där............................
Ikea är fortfarande det bästa inom sitt segment. Synd bara at de missar detta.
En bra grej med IKEA är att de köper in böcker från förlag för liten peng. De böcker som inte förlagen sålt. Som de ställer upp i bokhyllor.
Detta resulterar i att det ser seriöst ut i deras bokhyllor det gör inget att folk snor med sig dem hem ( böckerna alltså).
Annars hade det kostat förlagen ca 5:- per bok att mala ner dem på pappersåtervinning.
Sammantaget så kanske recycler kunde donera det som de inte säljer till IKEA så slipper de skrotavgifter när de dumpar skalen? eller byta in mot kontorsmöbler?
Skrevs ursprungligen av Sten_n
Annars har ju Ikea en massa Macar på sin reklamavdelning.
Det är Forssmann ocg Bodefors som har Ikeas konto. Har Ikea utöver det en egen reklamavdeling? Eller menar du katalogproduktionen? På varuhuset kör de oxå mac, på Kommunikation & Inredning (dekoration och skyltar) iaf.
IKEA har en egen reklambyrå som även är samma bolag som gör katalogen, IKEA Catalogue Services AB. I sverige har F&B kontot men det är inte samma situation i varje land.
ICSAB använder i princip enbart Macar i sin kreation och produktion. Med ca 2-300 anställda blir det ju några i alla fall.
Deras inspirationskataloger, de som kommer fyra gånger per år, brukar innehålla mer Macar. Kanske är så att på "raka" och lite "enkla" produktbilder så passar det med en PC men när det kommer till lite mer sofistikerade inredningslösningar så håller inte PC maskinerna längre..?
Btw på tal om IKEA gnäll så köpte min arbetskamrat en arbetsbänk från Claes Ohlsson och den monteringsanvisningen och de olika sorters skruvar som bifogades gjorde att han hade våta drömmar om IKEA Tog timmar att bara komma igång
D.
IKEA har en egen reklambyrå som även är samma bolag som gör katalogen, IKEA Catalogue Services AB. I sverige har F&B kontot men det är inte samma situation i varje land.
ICSAB använder i princip enbart Macar i sin kreation och produktion. Med ca 2-300 anställda blir det ju några i alla fall. *snip*
Hehe, jag ska på möte med några av cheferna på den avdelningen i morgon. Kanske blir det en flytt från de Bredarydska skogarna till de Älmhultska inom kort.
(Sorry om jag bumpade tråden )
Skrevs ursprungligen av malen
Fick nyss en ny katalog.
Rakt in i papperskorgen.
Hemska möbler. Stolar, fåtöljer. Brr... Design är lika fult som datorer de skyltar med. Tror att katalogen är sponsrad av HP. Kanske halva IKEA projektet också. Enligt mina erfarenheter av köp av Ikea's grejer så i 3 av 4 köp fattades grejor i monteringsatser eller så hela grejen var kass så man var tvungen att åka till Ikea igen och byta eller lämna tillbaka.
Nej, inga Ikea's grejer för mig.
Om jag tänker efter så mina erfarenheter säger att Ikea=pc. De suger.
Håller _verkligen_ inte med!:eek:
Har bara goda erfarenheter av såväl sortiment som ihopsättning.
Dessutom är IKEA enda möjligheten att köpa något sånär väldesignade saker till ett rimligt, för att inte säga riktigt bra, pris.
Tycker jag.
Ja, jag köper bara möbler från IKEA och second hand-affärer. Det är verkligen inte ens värt att gå in i nån annan möbelaffär.
Skrevs ursprungligen av Laseranders
Ja, jag köper bara möbler från IKEA och second hand-affärer. Det är verkligen inte ens värt att gå in i nån annan möbelaffär.
Nja, om man vill ha moderna möbler och kvalitet så är det förstås värt det. IKEA klarar jag mig bra utan.
På Ekerö möbler och R.O.O.M har de senaste inköpen skett.
Snygg soffa på room, hög kvalitet: 25 000 kr.
inte riktigt lika snygg soffa på Ikea, låg kvalitet: 2 500 kr.
Skön säng från hästen, toppkvalitet 20 000 kr.
Skön säng från Ikea, mellankvalitet 2 000 kr.
edit: justerade ner snyggheten på ikeasoffan
Hahahahahaha, we are the greatest:
Hej,
IKEA Internet Content Group fattat ett principbeslut om att producera Office och Kichen planerarna för Mac.
Exakt när de implementeras är svårt att säga idag men beslutet är fattat och frågan utreds fn.
Med vänliga hälsningar
Anneli, IKEA kundservice
Ciryon
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Hej,
IKEA Internet Content Group fattat ett principbeslut om att producera Office och Kichen planerarna för Mac.
Exakt när de implementeras är svårt att säga idag men beslutet är fattat och frågan utreds fn.
Med vänliga hälsningar
Anneli, IKEA kundservice
Ciryon
vafalls??
Har dom svängt i frågan helt plötsligt?
He he, vad gjorde ni med dom?
Skrevs ursprungligen av MauserMan
vafalls??
Har dom svängt i frågan helt plötsligt?
He he, vad gjorde ni med dom?
Tja, jag mailade och påpekade att macanvändare är en stor och köpstark målgrupp som de borde satsa på. Antar att andra gjorde det med.
Ciryon
Hej,
Med vänliga hälsningar
Anneli, IKEA kundservice
Ciryon
Justerar mitt tidigare inlägg om användarvänlighet. Plötsligt tycker jag att IKEA-grunkor är riktigt lätta att skruva ihop. insex, better than outsex.
Haha!
Jag fick också ett brev idag
"Hej,
IKEA Internet Content Group fattat ett principbeslut om att producera Office och Kichen planerarna för Mac. Exakt när de implementeras är svårt att säga idag men beslutet är fattat och frågan utreds fn.
Med vänliga hälsningar
Anneli, IKEA kundservice"
Precis samma brev som Cyrion!
Det vore väl bra att besöka ett företag som har en IE-onlysida och förklara att "nu köper jag detta, ni har redan missat tillräckligt många potentiella storkunder, det är dags att skärpa sig nu" och börja sälja till *alla* och inte till *några*.
Förstår inte heller varför det ska vara så svårt att följa standarder. Att stänga ute användare av andra system/läsare är lika bedrövligt som: "din skjorta är randig, det tolererar vi inte i den här affären. Gå hem och byt till en vit skjorta, alla har det!"
Ikea lär missa ett antal potentiella kunder genom att ha dåligt fungerande tjänster. Risken finns att det är en mer köpstark kundkrets som inte vill ha svenssondatorer med svenssonläsaren IE som man stänger ute.
Jag handlar inte gärna hos företag som diskriminerar kunder utifrån operativsystem/webbläsare. Finns det någon anledning att göra det? "95%" är ingen hållbar förklaring, för hur kan de veta det exakt? "95% har Explorer på vår sida", ja den fungerar ju dåligt i andra läsare. Det bättrar ju på statistiken.
Det finns lögn, förbannad lögn och statistik.:D
Jag är precis i färd med att köpa ett kök och tyckte liksom många här att det var lite tråkigt att ikeas köksprogram inte fungerade på macen. Testade på jobbet istället och visst, den stora fördelen med programmet (som jag upplevde som ganska segt) är att man kan få ett pris på vad köket kostar (exkl. bänk och blandare).
Upptäkte dock att det bästa planeringsverktyget jag har är faktiskt papper och penna vilket gör att jag inte saknar ikeas kökplanerarprogram alls.
BTW någon som har bra tips på köksfläkt? Det lutar åt en kåpa, gärna med bra kapacitet och så tyst som möjligt. Givetvis inte allt för dyr.
Har inte läst hela tråden än, men jag håller också med Matts. Framförallt är det bara töntigt att inte göra sidor som följer standard, det är ju inte det minsta svårt eller något merarbete heller. Förutsatt att man redan från början följer standard. Gör man först en site på Wintendo med MS egna dialekter av skriptspråken och sedan ska få det att funka är det klart att det blir mycket arbete att göra om koden. Men professionella seriösa utvecklare bör ju klara den biffen (att börja i rätt ände) och professionellt styrda företag betalar väl inte arvoden till Hillbillies från skogen att utveckla deras sidor? Eller? Det är bara bristande professionalitet.
Var t ex inne på vodafonestores.se och fick besked "funkar endast på win explorer", ändrade user agent och det fanns ingen del av sajten som inte funkade med Safari... Vad f*n? Varför lägga in "spärrar" i så fall? Man blir bara trött ibland. Men de som vill sitta och köra sina Explorer-only grejer får väl göra det. Varför vara professionell när man kan ha tungan i mungipan och en hatt med snurra på huvudet?
Skrevs ursprungligen av mcelwee
Jupp.. har inte sett en enda Mac i årets katalog..
Det har jag.
På sidan 260-någonting finns det en bild av kanten av en skärm till en iMac flat/TFT/Globe som visar IKEAs hemsida. Jag kände genst igen den eftersom jag har en själv...
Kolla själva i katalogen. Själv slängde jag den eftersom det "nya trendiga" möbelmodet är så fruktansvärt fult och vidrigt. (Men jag åker gärna till IKEA och köper annat, t ex lådor, vispar, glas osv.)
anledningen till det är att Apple inte betalade för att synas i katalogen, utan orsaken till att det var så många Macburkar beror på att företaget som tar bilderna och sätter ihop katalogen liksom de flesta reklambyråer jobbar med Mac själva, och därför tager vad som finnes till hands vid fotograferingen..
Kanske. Men med tanke på antalet Macar i de övriga publikationerna så tror jag nog bestämt att Apple har ett finger med i spelet.
Det är nog för många som blir utan arbetsplats om de skulle ta sina egna maskiner hela tiden. Tror jag.
D.
Hej,
Med vänliga hälsningar
Anneli, IKEA kundservice
Ciryon
Coolt! 99konsumentkraft!
För oss fattiga studenter är det en jäkla tur att IKEA finns men det gäller ju att blanda upp det med andra grejjer så att det inte ser ut som man bor i katalogen. Loftsäng, skrivbord och hurts och nånn lampa är väl det som kommer därifrån. Resten är loppisfynd eller ärvda grejjer. Det mesta funkar utmärkt (även om sängen börjar bli lite rickig). Matporslin och sånt är också något som jag köper där (bra efterssom det inte gör så om man pangar nånn tallrik, jag har en ganska aggressiv diskstil).
Skrevs ursprungligen av Leander Lindahl
Var t ex inne på vodafonestores.se och fick besked "funkar endast på win explorer", ändrade user agent och det fanns ingen del av sajten som inte funkade med Safari... Vad f*n? Varför lägga in "spärrar" i så fall? Man blir bara trött ibland. Men de som vill sitta och köra sina Explorer-only grejer får väl göra det. Varför vara professionell när man kan ha tungan i mungipan och en hatt med snurra på huvudet?
Exakt! Det är ju såfall bättre att skriva (även om det suger pung) "denna sida är fungerar bäst på iCab 0.9 Alpha på MacOS 9. Vi ser att du har Explorer 10 på Windows. Tryck här för att fortsätta ändå"