Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IKEA har ej Macversion av populärt möbelprogram

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-08-10 22:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av apu
Coolt! 99konsumentkraft!

För oss fattiga studenter är det en jäkla tur att IKEA finns men det gäller ju att blanda upp det med andra grejjer så att det inte ser ut som man bor i katalogen. Loftsäng, skrivbord och hurts och nånn lampa är väl det som kommer därifrån. Resten är loppisfynd eller ärvda grejjer. Det mesta funkar utmärkt (även om sängen börjar bli lite rickig). Matporslin och sånt är också något som jag köper där (bra efterssom det inte gör så om man pangar nånn tallrik, jag har en ganska aggressiv diskstil).

Tallrikar och sånt köper man på ÖB för några spänn!

• Medlem
  • 2005-03-08 15:13

Som ex-Ikeian har jag mycket skit att dra om Ikea, men jag kan i alla fall erkänna att de brukar leverera rätt antal skruvar och sånt.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-08 19:39
Ursprungligen av Baron:

Som ex-Ikeian har jag mycket skit att dra om Ikea, men jag kan i alla fall erkänna att de brukar leverera rätt antal skruvar och sånt.

Jo, det är de faktiskt rätt duktiga på.

Även jag är ex-ikean och glad att ha lämnat sekten, även om det finns människor jag saknar.

Något mac program kommer de aldrig att göra, men det är ingen jätteförlust. Programmet är mycket simpelt och fullt av märkliga buggar och inkonsekvenser.

HTH har ett schysst ritprogram på sin hemsida, webbaserat.

Ligger just nu på golvet och skruvar billy. Ett tips! Vid ev. köp så köp den 60 cm breda. 80 cm breda billy orkar inga böcker, hyllorna sackar efter ett halvår. Tips två! Har du skruvat ihop våningssängen Tromsö i en liten lägenhet så säljer du den billigt och generöst till nästa hyresgäst när du flyttar, annars får du skära ner den med skärbrännare . Alternativt så måste du limma på skruvhattarna på de gängade stängerna med epoxy innan du monterar den. Vi hade ett sånt ärende på kurvan när jag jobbade där. Askul! Och mycket pinsamt! Den går alltså inte att montera isär...

Jag tycker faktiskt inte det är konstigt, det har givetvis tänkt både en och två gånger och har avgjort det inte är värt att göra en mac-variant. Även om vi tycker det är synd.

Jag har ändrat rubriken till denna tråd till något lite mindre hysteriskt. Ska man vara realistisk så är det inte alltid det finns plats i budgeten att göra Mac- och Linux-versioner av program med små användarbaser. Då är det onödigt att bli så upphetsad att man startar ett privat "epostkrig" mot IKEA. Det är ingenting som 99mac står bakom.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-08 21:33

Senast jag var på IKEA (Jkpg) hade de fortfarande en massa Mac-skal (gamla iMac G3) lite överallt stående på de flesta skrivbord.

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 21:49

Om IKEA nu är möblernas Windows, vad är då IKEA möblernas virus?

Det blir en Jon Blund säng i stället och jag går på min hälfts linje. Bra jobbat IKEA

• Medlem
  • 2005-03-08 22:55

Karriär på IKEA?

Ursprungligen av 3OPAH:

Karriär på IKEA?

No problemas, visa mig till det platta paketet bara. Emot vissa, tydligen, gängse normer hos vissa här så är Ikea drömföretaget för mig. Förra året fick jag en behovsanställning på Ikea Sundsvall och jobbade som vikarie på Fynd/Recovery. Det var urkul och jag vill gärna tillbaks dit. Spännande tider väntar framöver då vi ska få ett helt nytt Ikea hus som öppnas nästa år och jag hoppas på att få riktig anställning.

Nu till inredningsprogrammet. Som det verkar finns det fortfarande inte någon Macversion av det, vilket jag tycker är lite underligt med tanke på att KomIn (Kommunikation och Inredning - de som inreder/dekorerar varuhuset) använder sig av Mac. Tror det är dags att pusha på centralkontoret igen för att se hur långt de kommit i funderingarna. Tyvärr måste jag säga att jag kan instämma med flera av mina kolleger på varuhuset om att Ikea är ganska långsamma med att implementera ny teknik - läs datorer. KomIn kan nog ses som den mest avancerade avdelningen datormässigt e-som de har Mac (bla en G5) men i resten av huset använder de Win98.

Citat:

Filstorlek 5,2 mb
beräknad nedladdningstid:
28K modem: 26 minuter
56K modem: 11 minuter
ISDN: 5 minuter

Det verkar ju inte vara något stort program men ändå hur många idag använder sig av 28k modem?

Vad gäller Macarna som syntes i mängder i katalogen för några år sedan så har jag för mig att det var ett avtal mellan Ikea och Apple som gjorde att det blev så.

• Medlem
  • 2005-03-09 11:02

Mitt inlägg var mest på skoj. Jag tycker inte illa om IKEA. I princip är 75% av mina möbler från IKEA.

Ursprungligen av 3OPAH:

Mitt inlägg var mest på skoj. Jag tycker inte illa om IKEA. I princip är 75% av mina möbler från IKEA.

Det förstod jag också.

Ett företag som verkar MAC-vänligt är Kinnarps kontorsmöbler. Kan det vara ett alternativ till IKEA? Jag har tittat i deras katalog. Mycke MAC . http://www.kinnarps.com/index5.htm

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 23:28

Det är förvånansvärt lite diskussion om IKEAs inredningsprogram i denna tråd...

Jag har dock full förståelse för att IKEA inte utvecklat någon Macversion. De måste helt enkelt göra bedömningen att det inte är lönsamt. Macanvändare är troligen en väldigt liten del av de potentiella inredningsprogramanvändarna. De flesta av oss köper ett IKEA-kök ändå. Kanske fler än jag letar upp en PC och kör programmet på?

Bara för att ett företag är stort och har en total omsättning som t.o.m. överskrider mitt huslån betyder inte det att de ska ge sig in i projekt som är olönsamma. Om de genomför projekt som inte är lönsamma kommer vi inte kunna köpa deras produkter till så bra priser.

Missförstå mig inte, jag skulle gärna se en macversion av programmet, men jag tycker bara de ska göra programmet om de tror det är lönsamt (vilket de naturligtvis skulle gjort för länge sedan om bedömningen varit sådan).

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-08 23:38

Hur mycket jobb är det egentligen att porta ett program från PC till Mac? Det borde väl inte ta allt för mycket tid om man har kodat smart och inte gjort koden allt för plattformsberoende.

• Oregistrerad
  • 2005-03-08 23:49

Jag har ingen aning, men i detta fall verkar det ju som IKEA köpt in programmet från ett annat företag. Då kommer ju frågan upp om de har kompetensen för och är beredda att göra en portning. Annars måste ju IKEA börja om från början...

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 07:11

I mitt avseende var det företagsekonomiska beslutet taget på fel grunder. Jag har helt ändrat min inställning till IKEA till förmån för mindre aktörer på möbelmarknaden. Om det nu visar sig att det här en vanlig reaktion bland macanvändare är det ett felaktigt och olönsmt beslut.

Det är slut med att tala väl om IKEA.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-09 08:09

Ja jag tänker då absolut sluta handla varan X till bra pris - och med för mig tillräckligt bra kvalité - eftersom företaget Y inte bemödar sig satsa Z tusen kronor på att utveckla en programvara för Mac.

Hur _kan_ de bara låta bli att göra det!??! Fy!

Nä nu går jag till ett annat företag - som inte överhuvudtaget utvecklat något program alls.

Det gynnar ju alla kunder. Eller?

:rolleyes:

Hållå!

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 08:23
Ursprungligen av Micke F:

Ja jag tänker då absolut sluta handla varan X till bra pris - och med för mig tillräckligt bra kvalité - eftersom företaget Y inte bemödar sig satsa Z tusen kronor på att utveckla en programvara för Mac.

Hur _kan_ de bara låta bli att göra det!??! Fy!

Nä nu går jag till ett annat företag - som inte överhuvudtaget utvecklat något program alls.

Det gynnar ju alla kunder. Eller?

:rolleyes:

Hållå!

Mycket talande!

Jag tycker IKEA är jättebra. Att de dessutom fixat ett köksinredningsprogram gör dem ju bara bättre i mina ögon. Men alla väljer själva var de vill handla. Och om de vill basera sitt beslut på huruvida företaget har ett köksinredningsprogram för Amiga eller inte. Eller Mac. Eller Windows.

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 08:29

Det är just det som är det fina med ekonomi. Som kund kan man påverka genom att handla eller inte handla. Men det är klart om man inte vill ha en Mac version kan man ju handla allt man vill på IKEA. Att ta konsumentansvar kräver lite ryggrad, vilket jag tror (inte vet) att de flesta macanvändare har.

Vill man använda Mac så får man köra den linjen i annat fall finns det Windows.

Efter mitt besök på IKEA Communications kan vi lägga ner all diskussion om IKEA som företag skulle vara Mac-fientligt, i entrén möttes jag av åtta (!) VESA-vägg-monterade iMac G5 och receptionisten hade en iMac G4. En av de ansvariga jag pratade med sa att det var 95% Macar i huset, även den avdelning som underhåller websiten inräknad. Det var gott om PowerBöcker vill jag lova

Wohoo, jag vill jobba där!

Bevaka tråden