- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
- 2010-03-03 17:31
Jag fick just in en ny Xserve Xeon Nehalem som står och brummar intill mig just nu.
Vi har flera Intel Xserve av tidigare modeller så jag tänkte mest jämföra den nya modellen med dom.
Beställa via AppleStore BTO
Beställ din Xserve via AppleStore här
Som köpare står du för två stora val:
Antalet processorer: 1x4 kärnor eller 2x4 kärnor
Disksystem: SAS, SATA med eller utan hårdvaru-RAID
Utöver detta tillkommer val för internminne, en SSD disk för systemet, dubbla nätaggregat och dom tillbehörskort som kan vara intressanta för nätverk, fiber etc. Till sist finns alternativet att köpa till 3 års garanti från AppleCare.
Välja processor
Det största valet är antalet processorer och klockfrekvens. Apple ändrade nyligen upplägget för Xserve och låste en-processor varianten till 2.26GHz medan två-processor versionen kan fås upp till 2.93Ghz. Prisskillnaden är enorm: från 23.996kr till 52.668kr exkl moms.
Det är stor skillnad i pris mellan dom olika processorhastigheterna men steget från 1 (4 kärnor) till 2 (8 kärnor) processorer kostar 5376kr och är väl värt pengarna.
Välja disksystem
Det näst största valet är disksystemet och här är det serverns arbetsuppgift som avgör. Vi använder våra Xserves som webbservrar och då behövs inte stora hårddiskar utan det är prestanda som räknas. Tyvärr har Apple ändrat utbudet av hårddiskar och verkar fokusera mer på filserver-marknaden där storlek går först.
Som BTO-alternativ finns 160GB, 1TB och 2TB SATA diskar med 7.200rpm hastighet. Tidigare fanns möjlighet att beställa 73GB och 300GB SAS diskar med 15.000rpm hastighet men numera finns endast ett 450GB alternativ (och man kan bara beställa 1 hårddisk som BTO!) som är ruskigt dyrt: 6316kr per disk.
Apples RAID-kort har 512MB cache med batteribackup och fungerar både med SATA och SAS men alla ansluta hårddiskar måste vara av samma typ.
Ovanstående valmöjligheter ger dig ett rejält prisspann från 864kr för 2x160GB SATA som konfigureras i mjukvaru RAID-1 (spegling) till 3x450GB SAS i hårdvaru RAID för 24.996kr.
Alla våra tidigare Xserve QuadCore har 2st 73GB 15.000rpm SAS diskar i mjukvaru RAID och det ger riktigt bra prestanda samtidigt som man har lite trygghet i speglingen. Nu när Apple inte längre erbjuder dom små SAS diskarna tvingas vi välja långsamma SATA diskar och kompenserar för detta med hårdvaru RAID-kortet.
Vår maskin kom till slut utrustad med dubbla processorer á 2.26GHz (totalt 8 kärnor), 6GB RAM, 2st 160GB SATA hårddiskar och Apples nya RAID-kort med 512MB cache. Dessutom dubbla nätaggregat.
Första intrycket
Förpackningen är numera vit istället för svart. Servern ser i princip identisk ut med tidigare generationer Xserve ända tillbaka till G5 tiden då man gick ner till 3 hårddiskar istället för 4 som i Xserve G4.
En skillnad är att servern har Displayport utgång för bildskärm istället för mini-DVI som tidigare.
Vid uppstart så hade Apple konfigurerat diskarna i extended-JBOD läge istället för RAID-1 som jag önskat. Nu går det att migrera från JBOD till RAID-1 genom den medföljande RAID utility men jag valde den långa vägen att formatera om och börja från noll. Känns tryggare när det är en maskin som ska gå i produktion i många år framöver.
Imorgon när maskinen ska in i racket kompletterar jag med lite bilder tänkte jag