Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem gör Appen åt mig?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu kanske jag blir avlastad ett tag från belackare som avskyr mig för att jag är så dryg. En ny kandidat have hit the town :).

Det är ett mycket underhållande inlägg - du berör inte alls sakfrågan utan presenterar dig själv och din egen (subjektivt upplevda) status som människa och Proffs. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga i övrigt...diskussionen avstannade liksom...det blev en liten parentes här där vi fick komma in i din fenomenala värld och se ljuset. Jag är bländad.
Att du har tid att hänga här på ett litet internetforum är dock besynnerligt. Du måste ju ha så mycket att göra med din enorma erfarenhet och professionalism. Vi andra obetydliga smånördar är givetvis ödmjukt smickrade av din blotta närvaro här.

Sedan...åter till sakfrågan: Idé behöver programmerare.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Lustigt att du nämner historia, jag är nämligen gammal historielärare, med rätt många poäng i historia och ekonomisk historia, och du har så fel, både om mig och i den här saken att jag knappt vet var jag ska börja.

Det som jag tycker är så konstigt är detta: Om jag förstår rätt så sysslar du med videoproduktion, inte sant?

Tänk dig att jag, som inte vet mer om video än att jag kollar på youtube, skulle komma och säga "så här funkar det" och så breda ut mig om det.

Skulle du inte ganska snabbt tro att jag bara var helt ute och cyklade då (vilket skulle vara helt rätt i det fallet )

Men, ta nu denna situation: Du har väl, som jag förstår det inte programmerat många rader kod, och jag tycker mig märka att du aldrig varit inblandad i något större utvecklingsprojekt heller.

Tänk dig då att du är i min situation, där jag dels jobbat för ett av världens största mjukvaruföretag, ett som dessutom producerat några såna där superprogram och teknologier som du pratar om, och att jag numera är en liten utvecklare själv.

Utifrån mitt perspektiv så är det svårt att förstå vad du grundar det du säger på. För mig tycks det som att det mera handlar om att du uttrycker din ideologi och världsbild, men däremot inte någon kunskap om utveckling.

Där jag tycker du helt går miste är att du förväxlar produktidéer och produkter.

Jag har på inget sätt ifrågasatt TS idé (hur skulle jag kunna det, jag vet inte vad den handlar om) men jag har faktiskt en hel del kunskap om vad som krävs för att gå från produktidé till produkt, och det är något som de flesta idémänniskor är fullständigt renons på, vilket kan vara helt ok, det är inte deras roll nödvändigtvis, men om man själv inte har den kompetensen, då måste man väl ändå ta till sig lite av de som har större inblick i programmering.

Eller?

Och nu kommer jag att låta ännu drygare

Proffs=professionell=yrkesverksam.

Jag=yrkesverksam inom programmering=professionell=proffs.

Det är ingen subjektivt upplevd status, utan objektiv fakta.

Drygt, eller hur?

Men hela det kan du bortse från, men en sak du faktiskt inte kan bortse från är att delge oss argumenten för din ståndpunkt. Hitills har du inte gett några, utan bara en massa påståenden av anekdotisk karaktär från helt andra branscher.

Så (och nu kommer jag att om möjligt låta ÄNNU drygare) – varför ska man ta intryck av det du säger, om du vare sig har erfarenhet, eller argument som låter sig kontrolleras?

Det du har snöat in på tycks vara att du tror att jag och andra förnekar att programmerare kan jobba på speck, vilket vi naturligtvis kan, men att det är en möjlighet gör det inte till något vanligt.

Tvärtom, som jag har förklarat så utgörs majoriteten av all professionell (dvs. yrkesmässig) programmering som vanligt jobb, dvs. mot vanlig lön.

Menar du på allvar att jag har fel i det? I så fall, kan du väl vara snäll att försöka belägga det.

Drygt va?

Ursprungligen av Zimmerman:

Nu kanske jag blir avlastad ett tag från belackare som avskyr mig för att jag är så dryg. En ny kandidat have hit the town :).

Det är ett mycket underhållande inlägg - du berör inte alls sakfrågan utan presenterar dig själv och din egen (subjektivt upplevda) status som människa och Proffs. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga i övrigt...diskussionen avstannade liksom...det blev en liten parentes här där vi fick komma in i din fenomenala värld och se ljuset. Jag är bländad.
Att du har tid att hänga här på ett litet internetforum är dock besynnerligt. Du måste ju ha så mycket att göra med din enorma erfarenhet och professionalism. Vi andra obetydliga smånördar är givetvis ödmjukt smickrade av din blotta närvaro här.

Sedan...åter till sakfrågan: Idé behöver programmerare.

Har skrivit ungefär samma irriterade inlägg 5 gånger nu, men struntar även denna gång i att publicera det.

Lägger in en länk istället: There's no room for The Idea Guy

Det var ju en samling sanningar som hette duga....

tack för infon.

  • Medlem
  • 2010-04-09 23:16

99mac.com var från början en samlingsplats för just proffs. Jag räknar mig som proffs (även om utveckling är en mycket begränsad del av vad jag tjänar pengar på, bla eftersom jag det jag utvecklar är ganska enkelt).
Men även proffs har tid för förströelse och kontakt med andra människor. Kom in i matchen, Zimmerman. Man måste inte vara provokatör i alla lägen ens när man är anarkosyndikalist.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-09 23:47

Går det inte argumentera mot Zimmermann med argument och resonemang istället för CV?

Ursprungligen av planB:

Går det inte argumentera mot Zimmermann med argument och resonemang istället för CV?

Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag faktiskt inte försvarar min ståndpunkt med hjälp av mitt CV, men att jag använder det som en utgångspunkt till varför jag inte tror på Zimmermans påståenden, eftersom jag efterlyser just argument, inte påståenden.

Mitt inlägg är således, menar jag, en del i ett rationellt samtal.

  • Medlem
  • 2010-04-10 18:40

Är det en bra idé och jag tror på den, kan jag definitivt jobba på "spekulation".
Men det beror ju också på hur stor arbetsinsatsen är. Så ju större jag bedömer att arbetet är desto bättre måste ju idén vara.

Sedan är det väl alltid en risk att någon känner sig blåst när man ska dela på intäkterna.

Men har ni en idé säg gärna till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 01:54

Kul idé! Platta till folk utan argument! Då inleder jag också med information om hur grym jag är! Har programmerar i olika språk för olika plattformar sedan 1981, är klassiskt skolad musiker, tonsättare, arrangör och körledare, har pressat en Saab 9000 till 236km/h på E4:n utanför Norrköping samt passerade 1993 bakom kungen i en trång gång på slottet så nära att jag gned mig mot hans rumpa. (Och allt är sant!) :0)

Vidare till mitt inlägg. Som programmerare dyker jag då och då på folk som säger sig ha en bra eller till och med fantastisk idé. I några få fall har de verkligen en bra idé men då visar det sig att den är svår eller närmast omöjlig att implementera.

För att avgöra om en idé till ett program verkligen är bra hävdar jag att man faktiskt måste kunna en del om programmering och mjukvaruutveckling...

Därför är jag numera alltid väldigt skeptisk då någon tänkare utan kunskap inom programmering kommer till mig med idéer. Så jag brukar be idémakaren att förklara hur han/hon tänkt och så förklarar jag vad jag tycker är genomförbart eller inte. Därefter, om idén fortfarande framstår som så bra, kan man eventuellt börja prata uppdelning av framtida potentiella inkomster.

Kan man ha en bra idé till ett program om man inte kan något om programmering?

Är man entreprenör bör man ha lite koll på förhandlingsteknik dvs. har du en idé behöver du kunna förhandla och en del av förhandlingen är att argumentera kring riskerna. TS har en idé och behöver någon som kan förverkliga den, då är det inte tillräckligt att tala om vinstdelning i procent eller om spekulation. Man behöver klargöra vem som ska stå risken och hur investeringen (vare sig det handlar om tid eller pengar) ska göras.
Att tala om hur stor vinstdelningen ska vara och inte i samma mening tala om när investeringen ger utdelning är, enligt min mening, oftast förenat med okunnighet och oerfarenhet kring de affärsmässiga principerna.

Som förhandlare bör man (anser jag) visa en smula ödmjukhet och man bör ha som målsättning att skapa en sk. win-to-win situation. I den här tråden läser jag inte något av dem, inte heller mellan raderna...

Folk verkar tro att det är enkelt att skriva en iPhone app. Går på en kvart, liksom... jo jo. :/

Det är helt klart behagligt att programmera för iPhone, men det är ett heltidsarbete.

Även om det finns en god ide i grunden, tar det säkert mycket mer tid att faktiskt implementera det hela i kod, och sen testa, underhålla och allt det där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 23:20
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Folk verkar tro att det är enkelt att skriva en iPhone app. Går på en kvart, liksom... jo jo. :/

Det är helt klart behagligt att programmera för iPhone, men det är ett heltidsarbete.

Även om det finns en god ide i grunden, tar det säkert mycket mer tid att faktiskt implementera det hela i kod, och sen testa, underhålla och allt det där.

Oftast tror de flesta som inte programmerar själv (avsett språk) att det mer eller mindre är att trycka lite på några knappar så är det klart.

Ursprungligen av 20hz:

Oftast tror de flesta som inte programmerar själv (avsett språk) att det mer eller mindre är att trycka lite på några knappar så är det klart.

Gäller inte det tämligen generellt över hela registret?

Tunnbindare ser ju jätteenkelt ut! bonk bonk klart!
Snickra upp en vägg där är väl ingen konst...
Släng upp kaklet bara!
Renovera den här rokoko-stolen är väl gjort på en eftermiddag...

Så låter det ju ofta när folk som inte är insatta i något uttalar sig om det hela.
Speciellt när det skall "köpas in kompetens".

Det spelar ingen roll om det är ett intellektuellt arbete (programmera) eller ett praktiskt (mura).

I det läget är det ju jobbigt vara i den producerande änden och som skall ta betalt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 12:50
Ursprungligen av Goflorp:

Gäller inte det tämligen generellt över hela registret?

Tunnbindare ser ju jätteenkelt ut! bonk bonk klart!
Snickra upp en vägg där är väl ingen konst...
Släng upp kaklet bara!
Renovera den här rokoko-stolen är väl gjort på en eftermiddag...

Så låter det ju ofta när folk som inte är insatta i något uttalar sig om det hela.
Speciellt när det skall "köpas in kompetens".

Det spelar ingen roll om det är ett intellektuellt arbete (programmera) eller ett praktiskt (mura).

I det läget är det ju jobbigt vara i den producerande änden och som skall ta betalt...

Talar bara från egen erfarenhet. Då jobbar inom kod/grafiska branschen.

Ursprungligen av 20hz:

Talar bara från egen erfarenhet. Då jobbar inom kod/grafiska branschen.

Ville bara poängtera att det inte på ngt sätt är frågan om att det skulle vara begränsat till enbart den branschen.

Jag själv, från min egen horisont; plugga till fastighetstekniker, det tar 2 år, vi läser el/VVS/fastighetsekonomi/byggfysik/automation etc.

Möts ideligen av "jasså, du skall bli vaktmästare?"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 19:33
Ursprungligen av Goflorp:

Ville bara poängtera att det inte på ngt sätt är frågan om att det skulle vara begränsat till enbart den branschen.

Jag själv, från min egen horisont; plugga till fastighetstekniker, det tar 2 år, vi läser el/VVS/fastighetsekonomi/byggfysik/automation etc.

Möts ideligen av "jasså, du skall bli vaktmästare?"

Haha, jag förstod det Människor är bra roliga ibland

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-04-11 11:04

Och så är det väl till viss del, beroende på vad man lägger i uttrycket "programmera". Jag skulle vilja skilja det från alla typer av design, av såväl GUI som systemets uppbyggnad och krav.

  • Medlem
  • 2010-04-11 12:56

Det är inte helt ovanligt att byggare jobbar på spekulation. Men då är det som regel proffs...

Jag känner verkligen igen mig i den situationen, har många gånger träffat människor som inte vet skillnaden mellan datavetare och helpdesk/it-avdelning/systemadministratör.

Senast redigerat 2010-04-11 20:35

Lägg sedan till dimensionen att ni gör ngt lite halvgripbart sådär (alltså inte en vintunna i ekträ) utan en Website - sedan skall ni ta betalt....av ngn som inte ens kan uppskatta VAD ni gjort...
Sedan har ni snubben som kom med en idé här ngnstans på mitten.
Hur skall idén värderas?

Det måste vara svårt - går man bara på tiden man suttat bakom tangenterna?
Blandar man in hur man gjorde (använt verktyget ditten/datten)
Den där dagen på stranden då man satt och grubblade på hur just den där biten i ett program skulle lösas? tar man med det?
Jag kan inte påstå att jag är avundsjuk på er.. .:-)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-04-12 07:49

Min erfarenhet är att det blir vanligare och vanligare att man gör t ex websiter mot fastpris. Kunden specar vad han (tror han) vill ha, och så kommer med man en offert vad det kommer kosta (baserat på ett tänkt timpris). Får man sedan jobbet är det sen ens eget problem hur mycket faktisk tid man måste lägga.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-12 09:38

För att följa upp första inlägget lite djupare:

Ponera att jag som idéhavare gör marknadsundersökning, söker finansiering och fixar marknadsföring. Om jag då vill ha en programmerare som jobbar för procent, hur skulle en rimlig procentfördelning se ut då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 09:46
Ursprungligen av imaster:

För att följa upp första inlägget lite djupare:

Ponera att jag som idéhavare gör marknadsundersökning, söker finansiering och fixar marknadsföring. Om jag då vill ha en programmerare som jobbar för procent, hur skulle en rimlig procentfördelning se ut då?

Om du fixar kapital, så kan du betala för programmeringen.

% fördelning ska enligt mig vara jämt fördelat efter arbetsinsats

Ursprungligen av imaster:

För att följa upp första inlägget lite djupare:

Ponera att jag som idéhavare gör marknadsundersökning, söker finansiering och fixar marknadsföring. Om jag då vill ha en programmerare som jobbar för procent, hur skulle en rimlig procentfördelning se ut då?

I de flesta fall är det mer komplext än att man bara kan säga en procentsats på det sättet.

1. Kom på en idé
2. Bygg program
3. ?
4. Profit!

Riktigt så enkelt är det oftast inte, framförallt slutar det inte där. Programvarukonstruktion är en iterativ process. Till skillnad från en musikstycke fortsätter programmet oftast att utvecklas. Det är väldigt sällan som en låt kommer ut i nya versioner, får buggfixar, nya verser och så vidare. Det är inte ovanligt att den största arbetsbördan går åt till underhåll när programmet så småningom är att betrakta som "klart" eller "färdigt".

Det är viktigt att man kommer överens om vad som ska gälla. Vad händer om programmet måste utökas i framtiden? Kanske arbetsbördan blir för stor så att man rentav måste ha anställda. Vad händer i en sådan situation? Vad händer om man måste göra investeringar? Vad händer om det inte blir någon vinst? Vad händer om en part vill dra sig ur? Det finns väldigt många frågetecken om man bara säger hur många andelar av en potentiell vinst som vardera part ska erhålla.

Fransch, det går faktiskt att göra mycket arbete med en iPhone app (och annat) utan att kunna ett skvatt om programmering. Använd något som OmniGraffel och hämta hem iPhone mallar. Sedan kan du "rita" hur appen skall se ut, fungera, alla olika användargränssnitt mm.

Det är ofta i den änden som jag börjar med mina kollegor när vi skall bygga något nytt. Det är mycket billigare att användartesta något som bara finns på papper. Du kan till och med producera något som ser precis ut som en app, göra bilder av dem, lägga in dem i bildbiblioteket och titta på dem på iPhone/iPod Touch för att känna hur det fungerar.

Sedan när du hittar en någon trevlig människa som kan programmera så är det mycket enklare att sitta ner och diskutera hurvida denna app är värt att jobba på tillsammans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 09:45

Ligger svenska mallar (psd) för iPad och iPhone på:
Planet Creative

Om man vill jobba i photoshop

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-04-12 10:26

Jag säger inte att det nödvändigtvis är fel, men det skulle ju isf innebär att man inte får något betalt alls för själva idén, utan bara för det faktiska jobb man lägger ner kring den?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-12 13:51
Ursprungligen av memark:

Jag säger inte att det nödvändigtvis är fel, men det skulle ju isf innebär att man inte får något betalt alls för själva idén, utan bara för det faktiska jobb man lägger ner kring den?

Yup. Som har sagts förut, ideas are a dime a dozen, speciellt vad gäller iPhone appar. De idéerna som lyckas och blir framgångsrika idag är de som genomförs rätt. Kolla till exempel på de programmen som säljer bra på AppStore, det är knappast några revolutionerande idéer. Det som gör att de säljer är att de är väl genomtänkta, snyggt designade och har rätt marketing.

Kollade precis igenom Top Paid på AppStore i UK och av 25 program är där två, möjligen tre program som jag skulle kalla innovativa. Kollar man på Top Grossing så försvinner resten, det är navigatorer och ett par välkända spel (typ Call of Duty, Bejeweled etc).

Många av oss utvecklare kommer inte att gå med på jobba-gratis-på-speck av det enkla skälet att vi har massa egna idéer. Skulle vi våga jobba gratis bara på spekulation tar jag mycket hellre min egna idé och har 100% kontroll...

Skulle du däremot komma med pengar + idé är det en helt annan grej.

Idé-marknaden hanteras av riskkapitalister.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-12 14:36

Det är relationen mellan utvecklaren och idéskaparen som är det viktiga, jag själv skulle inte lägga ner mycket tid på "Speck" med en person som jag inte känner.

Bevaka tråden