Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra ett script till InDesign CS3

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag tror inte att det här är alltför svårt att göra om man kan göra sånt här.
Men jag skulle gärna vilja göra ett kortkommando for att minska ett textblock... säg 2 mm i stöten. Kanske även ett större, typ 6 mm.
och så tvärtom, dvs att man istället breddade blocket 2 (och ev 6) mm.
Innehållet får inte ändras och bli större eller mindre eller få nya proportioner.

Är det någon som vet hur man skriver ett sådant (för funktionen finns inte klar i någon meny, väl)?
Skulle det ta lång tid?
Om ni vill ha betalt hur mycket handlar det om i så fall?
Är det här så enkelt att jag skulle kunna lära mig att göra det själv (och i så fall göra liknande små script jag kommer på att jag skulle ha nytta av själv i framtiden)?

Vill även ha ett script (har fått ett till CS1, men det funkar inte i CS3...) där om man har ett textblock markerat så kör man ett kortkommando så scriptet ser till att textmarkören bli aktivt i det.

Någon som är sugen på att hooka mig?

Nej det är inte svårt. Det är några beslut som måste fattas, t.ex. på vilken/vilka sidor storleken ska minska/öka (över-under-vänster-höger) och så måste man fundera på kontexten, dvs. körs det när man står i ett textblock (med textverktyg, när man markerat ett textblock (med svart pil) vad ska hända om man har en blandad, eller ingen, markering osv.

Om du gör det själv är det "geometric bounds" du vill titta på. Vill du anlita en konsult så går det också bra

Jag har kollat lite snabbt nu.
Jag tror att det här är så pass basic att jag på några dar nog skulle kunna läsa mig till det och prova mig fram.
Och det hade varit intressant.
Jag har dock fullt upp med allt möjligt ändå.
så vad skulle konsulten ta för det här?

Script 1&2 är ju i princip samma, man ska bara byta ut
Det är ju samma script, man bara ändrar {"-1mm", "-1mm", "0p", "0p"} (typ, vet inte om den fattar minus och mm på det sättet) till {"-3mm", "-3mm", "0p", "0p"} (typ).
Eller?

Det handlar alltså om att den från mitten sett ska minskas (resp ökas)
(jag tänker mig ctrl+alt+högerpil för att de ska bli mer bredd och vänsterpil för mindre bredd (och kanske +shift för det större hoppet (och jag vet att själva kortkommandot ställer jag in själv).

Eventuellt räcker det med ett script och så kan jag ändra i koden själv på de andra.
för jag antar att det behövs ett script för 2 mm mindre och ett för 6 mm mindre samt två motsvarande för större, va?

Jag vill också att det ska hända oavsett om man har textmarkören aktiv i dokumentet eller om det bara är markeringspilen som gjort blocket aktivt.
Men är inte det något man själv väljer i Keyboard Shortcuts?

Det sista scriptet, att få textmarkören aktiv i blocket som är markerat har du ju redan hookat mig med en gång så den uppgraderingen till CS3 borde du kunna relativt utan specifikationer, va?

• Medlem
  • 2010-04-01 22:51

Många enklare skript fungerar utan någon som helst konvertering i CS3 även om de är skrivna för CS2.

1
Bevaka tråden