Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya webbläsare Safari!

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-01-07 22:05

Har för mig att bla safari o kalkylatorn har ett lite annat borstat utseende än itunes o iphoto. Speciellt knapparna i övre vänstra hörnet då. Problemet för mig är att jag inte ser några knappar alls, men de finns där, för om jag klickar så stängs fönstret som det ska.

Nåja..e det meningen att jag inte ska se några knappar eller?

[ 08 Januari 2003, 00:09: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

Du kanske kör något theme som jag.. då försvann knapparna i iCal o även i Safari (det ska väl vara nedsjunkna knappar numera, o dom finns inte i themet jag kör, som fö är Quicksilver).

Förresten så verkar Safari läsa IE´s prefs.. då jag började knappa in en site jag INTE besökt med Safari så fyllde den direkt på med adressen - autocomplete.. en site som varit välbesökt med mitt IE... så det så.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Förresten så verkar Safari läsa IE´s prefs.. då jag började knappa in en site jag INTE besökt med Safari så fyllde den direkt på med adressen - autocomplete.. en site som varit välbesökt med mitt IE... så det så.

Jo, jag märkte detta också. Jag vet att Safari importerar IE-bokmärkena automatiskt, men jag vet inte om det även läser in history-filer.

  • Medlem
  • 2003-01-07 23:39

Jürgen B..

Så var det. Tack för tipset

När du ändå är här Tit.. kan du inte bara döpa om tråden oxo? Apple - Safari

så diskuterar vi det mesta gällande safari här..

Måste lägga till en annan sak oxo, bugreportern ÄGER..
Sån j-a smidig, enkel och genial bugreporter har jag aldrig sett... (har iofs inte brytt mig om o rapportera buggar i nån större omfattning förut) men den här är ju sjukt fiffig..

Skicka med skärmdump, kod o små kommentarer.. j-t smutt... BRAVO Apple..

Sådär då var rubriken ändrad av vår allas Jon..
Ännu mer feedback för er som ännu tvekar..

Google funktionen är riktigt riktigt praktisk...
Like it..

Detta hittade jag på MacWorlds forum:

"Det går utmärkt att importera exporterade Chimerabookmarks till Safari, Add Bookmark Folder i Safari och dra in de exporterade Chimerabokmärkena till den nyskapade mappen."

Det fungerar!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 00:39

Saknar:
Tabs
Password manager

När väl dessa grejer finns så blir nog Safari min enda browser, om nu bankerna börjar stödja den.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 00:57

Är det någon som lyckas ta sig in på Macotekets sajt?
www.macoteket.se
När jag försöker säger den bara att webläsaren inte stöder cookies. Men det fungerar på andar sajter som använder cookies så jag undrar...

Safari är baserad på Konquerer, webbläsaren från KDE.
Tabbar kommer att komma. Det finns det på Konquerers CVS just nu.

En sak som jag dock saknar fethårt är Keychain stöd som i Chimera.
Och sidotabben "Page Holder" som i IE X.
Mera. Vill att den ska visa Favioconsen i "Bookmarks bar".

Det jag mest nog har märkt ac är att Javascript inte fungerar så bra som andra webbläsare på många sajter. Har dock rapporterat det in till Apple.

Knapparna borde kunnas göra större.. Som i Chimera eller IE. Min fv b.l.a tyckte att det såg för smått ut.
B.l.a

Kommer på mer.. men skall skicka in lite Apple..

Ang vilka banker som fungerar:
http://home.in.tum.de/~strutyns/banking.php

http://www.konqueror.org/
http://www.konqueror.org/pics/tabbed.png

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-08 01:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Är det någon som lyckas ta sig in på Macotekets sajt?
www.macoteket.se
När jag försöker säger den bara att webläsaren inte stöder cookies. Men det fungerar på andar sajter som använder cookies så jag undrar...

Nix, provade precis faktiskt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Safari är baserad på Konquerer, webbläsaren från KDE.
Tabbar kommer att komma. Det finns det på Konquerers CVS just nu.

Nja, Konquerer är baserad på renderingsmotorn khtml. Samma som Safari är baserad på. Så Safari har inget med Konquerer att göra.

Skulle tippa att Apple inte kommer fixa tabbar, då det blir jobbigare för användaren (det där med en musknapp...).
Men hoppas jag har fel.

Citat:

quote: Skulle tippa att Apple inte kommer fixa tabbar, då det blir jobbigare för användaren (det där med en musknapp...).

Glöm ej att det är Open Source, någon hemmapulare kanske fixar ett tab-plugin?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Safari är baserad på Konquerer, webbläsaren från KDE.
Tabbar kommer att komma. Det finns det på Konquerers CVS just nu.

Nja, Konquerer är baserad på renderingsmotorn khtml. Samma som Safari är baserad på. Så Safari har inget med Konquerer att göra.

Skulle tippa att Apple inte kommer fixa tabbar, då det blir jobbigare för användaren (det där med en musknapp...).
Men hoppas jag har fel.

Iofs..

" For its Web page rendering engine, Safari draws on software from the Konqueror open source project. Weighing in at less than one tenth the size of another open source renderer, Konqueror helps Safari stay lean and responsive. And of course, being a good open source citizen, Apple shares its enhancements with the Konqueror open source community."

Så då är den ju baserad på den ju
Sen har den lite saker från Lucent Tech och Netscape i sig..

Tabbar har ett stort berättigande om man tänker på hur Quartz jobbar. Varje fönster måste hela tiden vara renderat i minnet (för att genomskinlighet och liknande ska fungera). Därför tar många separata fönster stor plats i minnet. Ett enda fönster med massor av tabbar tar inte lika stor plats i Quartz minne (däremot kanske det tar upp minne i programmet - men jag tror ändå det är betydligt smidigare och mindre krävande med tabbar).

Förövrigt tycker jag det är bra att det inte är några ikoner i bokmärkesraden, i Chimera blir det så himla många mappar där som bara ser onödiga ut.

Fast jag fattar inte varför dom inte använder Gecko?
Jag menar om man tittar på http://developer.kde.org/documentation/library/kdeqt/kde3arch/khtml/

Så ser man att Gecko klarar mycket mer...

Citat: "Cascading style sheets Level1 are mostly supported now"

Den är ju iofs sjukt snabb.. Men
Har testat lite tester på Mozilla.org.. Och den klarar nästan allt galant.. HAr iofs bara gjort 10% av dom ännu

[ 08 Januari 2003, 01:55: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ktulu:
Är det någon som lyckas ta sig in på Macotekets sajt?
www.macoteket.se
När jag försöker säger den bara att webläsaren inte stöder cookies. Men det fungerar på andar sajter som använder cookies så jag undrar...

Äsch då. Det där felet har jag fått med både IE och Chimera innan. Inget att hänga läpp för, bara att acceptera. För mig är det inget nytt iaf

[ 08 Januari 2003, 01:59: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

När det spekulerades tidigare om en webbläsare från Apple så läste jag någonstans kommentarer i stil med att "hoppas verkligen inte de använder Gecko". Kommer inte riktigt ihåg motiveringen, men det är ju möjligt att Gecko har grundläggande begränsningar som gör det svårare att göra webbläsaren så snabb som möjlig (jo, jag vet att Chimera är supersnabb och använder Gecko).

Neeej!
FTP sajter mountas i findern... Och det är seeeegt..

  • Medlem
  • 2003-01-08 02:17

Nu fattar jag!!! Varför de valde namnet "Safari", alltså! Tyckte att det lät rätt lamt först, sedan trillade slanten ner...

"Let´s go surfin´ now
Everybody´s learnin´ how
Come on and safari with me
(Come on and safari with me)..."

Japp, Beach Boys, "Surfin´ Safari"!!!

http://www.absolutelyric.com/a/view/Beach%20Boys/Surfin´%20Safari/

/Komodo

  • Medlem
  • 2003-01-08 02:20

Apropå Gecko vs. KHTML:

Chimera (som jag tycker mycket om också btw): 20.6 MB.
Safari: 7.1MB!!!

Kanske kan förklara skillnaden i startup-tid...

  • Medlem
  • 2003-01-08 02:23

Ah dammit, mondo65 hade redan kommit på det där med Surfin´ Safari...

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=2;t=001653

Lustigt, det finns redan en "webbläsare" som heter snarlikt.

http://www.internet-safari.com/browser.htm

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: qwilk:
Apropå Gecko vs. KHTML:

Chimera (som jag tycker mycket om också btw): 20.6 MB.
Safari: 7.1MB!!!

Kanske kan förklara skillnaden i startup-tid...

Nja, Gecko väger ju inte i sig så mycket...
Så jag tror att du kan få en browser under 20 MB med allehanda features..

Sen tror jag Safari använder sig mycket av delade system resurser?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-08 07:58

Hotmail verkar heller inte fungera. Säger att läsaren inte stödjer javascript.

Ok, om inte Macoteket är testad, men hotmail borde kanske Apple ha surfat in på (nej, just det, man ska ju köra .Mac...). :/

Annars tycker jag att Safari är trevlig. Ska köra den en vecka så får vi se hur det är då. Man ska inte förhasta sig.
Än så länge positiv!

[ 08 Januari 2003, 07:59: Meddelandet ändrat av: Kalle W ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 08:10

Kalle,
jag hade samma problem efter nedladdning av Safari, men det fungerade efter omstart.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-01-08 10:13

Man kan ju dra bookmarks + toolbar favourites från IE direkt in till Safari..
HAHAAAAAAAAAa... gryyyym

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-01-08 10:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Man kan ju dra bookmarks + toolbar favourites från IE direkt in till Safari..
HAHAAAAAAAAAa... gryyyym

Men dessa är redan importerade under Bookmarks... !!!

Kolla också filen /Applications/Safari.app/Contents/Resources/English.lproj/Shortcuts.html
(ctrl-klicka på Safari och titta i "paketets innehåll"!)

Kortkomandon!

[ 08 Januari 2003, 10:51: Meddelandet ändrat av: Micke F ]

Jag saknar autofyll funktionen som finns i IE. Hoppas den kommer i den skarpa versionen. Annars tycker jag Safari är trevligt och fungerar fint.

/M

Bevaka tråden