Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya webbläsare Safari!

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-11 22:09

Är det fler än jag som har problem med safari på 99mac. Vill använda "Update New Post Indicators" på min profil men det händer inget. Verkar inte gilla kakorna.. Har slagit på alla kakor för att få det att funka men det gills iaf inte!

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-11 22:13

Hoppas alla har sett länken till Dave Hyatt´s weblog. Länken förekommer lite här och där på 99mac.com. Men eftersom vi har typ 5 trådar om safari på gång samtidigt postar jag den igen.
Rolig läsning, lite lustigt att han kritiserar Gecko så mycket.

En liten egenhet. När jag zoomar ett Safari fönster så att det fyller ut upptill och nertill och när jag sen flyttar fönstret så hoppar det tillbaka mellan menyn och dockan.

Ha, testade lite till...

När jag drar fönstret större i storlek och förbi dockan så händer inget men när jag flyttar på fönstret så rättas det till mellan menyn och dockan. (Dockan placerad nertill)

Har ni kollat den lilla rutan längst upp till höger som liknar en spindel eller nåt liknande.
Där kan man skicka iväg ett screenshot, om det nu är till Apple eller till ägaren av den sidan som man just är inne på.
Eftersom det inte går att logga in på vare sig Svenska Spel eller ATG så valde jag "Can´t log in" och sände iväg screenshot på dessa. Vart de hamnar har jag ingen aning, men lite bus kan man ju få ha

  • Medlem
  • 2003-01-12 12:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Har ni kollat den lilla rutan längst upp till höger som liknar en spindel eller nåt liknande.
Där kan man skicka iväg ett screenshot, om det nu är till Apple eller till ägaren av den sidan som man just är inne på.
Eftersom det inte går att logga in på vare sig Svenska Spel eller ATG så valde jag "Can´t log in" och sände iväg screenshot på dessa. Vart de hamnar har jag ingen aning, men lite bus kan man ju få ha

Det är för att skicka in buggrapporter till Apple så de kan rätta till felen i Safari.

Vill man ha snabb tillgång till alla snabbkommandon så kan man aktivera debugmenyn i Safari. Skriv följande i terminalen: "defaults write com.apple.Safari IncludeDebugMenu 1"

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Excelsior:
Vill man ha snabb tillgång till alla snabbkommandon så kan man aktivera debugmenyn i Safari.

Det är de som jag postade några poster upp, men den verkar inte vara helt uppdaterad. Väl?

Missa inte Mac OS X Browser Comparison om du vill se olika "features" jämförda mellan olika läsare.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-01-12 18:33

Trots uppdatering föreligger vissa problem att visa en del sidor:

"Microsoft VBScript runtime error ´800a000d´

Type mismatch: ´cint´

/browserInclude.asp , line 45"

Denna sida visas perfekt i explorer 5.2 och Netscape 7.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 23:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:
Här är allihopa

Jag kanske har missat något, men finns det ingen tangentbordskombination för att switcha mellan olika öppna fönster i Safari?

Safari är helt underbar, men jag blir helt tokig om man inte kan switcha utan mus!

/Fredrik

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Lange:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:
Här är allihopa

Jag kanske har missat något, men finns det ingen tangentbordskombination för att switcha mellan olika öppna fönster i Safari?

Safari är helt underbar, men jag blir helt tokig om man inte kan switcha utan mus!

/Fredrik

Precis som i övriga OS X,
kringla och ?mindre än/större än? tangenten.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-12 23:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Precis som i övriga OS X, kringla och ?mindre än/större än? tangenten.

Åå, där ser man.. supertack! Jolander är dagens hjälte!

/Fredrik

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-01-14 16:05

Safari fixar inte sökning på "Gula Sidorna" !!

Fler med det problemet ??

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ThomasC:
Safari fixar inte sökning på "Gula Sidorna" !!

Fler med det problemet ??

Hos mig fungerar det finfint.

Både söka efter karta och företag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 21:31

Jag får det också att fungera, men bara den första sökningen. Söker jag sedan vidare efter ngt annat så är det dött.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ThomasC:
Safari fixar inte sökning på "Gula Sidorna" !!

Fler med det problemet ??

Hos mig fungerar det finfint.

Både söka efter karta och företag.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-14 22:37

För alla som vill ändra utseendet på knapparna i safari och inte vet hur man gör så e detta enkelt.

Show package contents > contents/resources

Där ligger alla bilder som safari använder, bara att pilla i photoshop och ändra

  • Medlem
  • 2003-01-14 22:54

Har man en adress markerad i adressfältet (eller trycker cmd-L) och trycker cmd-shift-L öppnas ett nytt fönster och går till den valda adressen.

(vet inte om det är givande, men jag upptäckte det nyss

Edit: Jag var så puckad att jag glömde skriva kommandot jag syftade på. Alltså: cmd-shift-L, så jag lade till det

[ 15 Januari 2003, 12:30: Meddelandet ändrat av: samul ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: samul:
Har man en adress markerad i adressfältet (eller trycker cmd-L) så öppnas ett nytt fönster och går till den valda adressen.

Shift-cmd-L är en servicemeny tjänst.
Shift-cmd-U öppnar sidan i Navigator

Ska funka i alla cocoa-program.

  • Medlem
  • 2003-03-15 13:11
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Förresten så verkar Safari läsa IE´s prefs.. då jag började knappa in en site jag INTE besökt med Safari så fyllde den direkt på med adressen - autocomplete.. en site som varit välbesökt med mitt IE... så det så.

Jo, jag märkte detta också. Jag vet att Safari importerar IE-bokmärkena automatiskt, men jag vet inte om det även läser in history-filer.

Jag har inte fått in mina ie-favoriter i Safari. Kan man importera dem manuellt? Jag hittar ingen sån funktion och jag hittar inget bra ställe att lägga dem på genom att bara lyfta över dem.

Om man aktiverar debug-menyn så finns det lite olika val för hur man importerar bookmarks eller från vilket program man vill göra det...

/sny

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
För alla som vill ändra utseendet på knapparna i safari och inte vet hur man gör så e detta enkelt.

Show package contents > contents/resources

Där ligger alla bilder som safari använder, bara att pilla i photoshop och ändra

Eh. Jag fattar inte.. Vart hittar du "Show package contents"?

Ett annat kul trick jag hittade av en sk slump: Håll nere kringla-knappen och klicka högst upp i Safari-fönstret - på raden med sidans titel (i detta fall "99mac.com - 99% Macintosh-diskussioner"). Då kommer en lista med de senast besökta sidorna i aktuellt fönster upp. Otroligt smidigt!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Goldbeach:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:
För alla som vill ändra utseendet på knapparna i safari och inte vet hur man gör så e detta enkelt.

Show package contents > contents/resources

Där ligger alla bilder som safari använder, bara att pilla i photoshop och ändra

Eh. Jag fattar inte.. Vart hittar du "Show package contents"?

Markera Safari ikonen i finder. Klicka på högerknappen på musen (eller ctrl+musknapp)
titta i kontexmenyn. Välj "Show Package Contents"

[ 15. mars 2003, 15:39: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Bevaka tråden