Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya webbläsare Safari!

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-01-08 11:16

Nu fungerar Macoteket...
..bra jobbat!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-08 11:32

Tar tillbaka allt!

Nu funkar både Macoteket och Hotmail.

Blir mer och mer kär i Safari.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-08 11:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Lustigt, det finns redan en "webbläsare" som heter snarlikt.

http://www.internet-safari.com/browser.htm

Det där skulle ju jag ta upp!

Det lär ju bli konflikt.

Intressant läsning ( mail till KDE utvecklarna från apple ) ang Safari .

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Tar tillbaka allt!

Nu funkar både Macoteket och Hotmail.

Blir mer och mer kär i Safari.

Hotmail går fortfarande inte för mig om jag inte änvänder messneger för att komma in...

Mm, det var intressant. Man kan även läsa Apples brev med alla ändringar som Apple gjort samlade.

Är det någon som lyckats logga in på www.macworld.se med Safari?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Man kan ju dra bookmarks + toolbar favourites från IE direkt in till Safari..
HAHAAAAAAAAAa... gryyyym

Fast inte hela mappar, tyvärr.

Kom att tänka på en sak: det skulle ju vara förträffligt om Apple kunde bygga en central bokmärkesfunktion i systemet som alla webbläsare använde. Det finns program idag som försöker lösa detta, men det fungerar inte riktigt så bra som jag vill.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Detta hittade jag på MacWorlds forum:

"Det går utmärkt att importera exporterade Chimerabookmarks till Safari, Add Bookmark Folder i Safari och dra in de exporterade Chimerabokmärkena till den nyskapade mappen."

Det fungerar!

Jag får inte detta att fungera... jag exporterar från Chimera till en fil och drar denna in i Safaris bokmärkeshantering och då hamnar den bara där som ett enda bokmärke till just den filen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 13:43

Safaris userAgent-sträng:

Mozilla/5.0 (Macintosh; U; PPC Mac OS X; sv-se) AppleWebKit/48 (like Gecko) Safari/48

Vad menas egentligen med "like Gecko"? Borde det inte hellre stå KHTML så webbutvecklarna har en chans att anpassa sidorna rätt? Nån som vet vad Konqueror har för userAgent?

Testa själva med denna URL: javascript:alert(navigator.userAgent)

Dagens citat:
"Varför Apple överhuvud taget ger sig in och släpper en egen webbläsare har vi ännu inte förstått.."
- MacWorld.se

Ja det kan man ju verkligen undra, för det inte funnits någon bra webbrowser kanske?
För macworld.se inte fungerar med Safari?
bla bla..

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 13:57

Jag har inte fått igång Safari än. Har laddat ner både svensk och engelskt ett otal gånger, har lagt safari i programmappen men får bara samma resultat: Porgrammet Safari har oväntat avslutats. Vad gör jag för fel. Jag är ju så nyfiken så jag spricker. Hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 14:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
För macworld.se inte fungerar med Safari?
bla bla..

Har inga som helst problem med någon site ånnu, javascript, macworld.se allt fungerar. Det enda som är trögt är scrollhjulet på min logitech-mus. Det går långsamt, men i IE rullar det på i inställd hastighet.

Oops, hittade just en med problem http://www.visualthesaurus.com/där startar inte appleten som allt bygger på inbillar mig att det inte tar lång tid innan det fungerar, det är ju bara en beta.

Kan dock lugnt säga att hittills har jag inte sett något som får mig att vilja ha något annat än Safari. Skrek av förtvivlan när jag startade IE av misstag och såg dess utseende och långsamma surfande.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf Boström:
Jag har inte fått igång Safari än. Har laddat ner både svensk och engelskt ett otal gånger, har lagt safari i programmappen men får bara samma resultat: Porgrammet Safari har oväntat avslutats. Vad gör jag för fel. Jag är ju så nyfiken så jag spricker. Hjälp.

Använder du jaguar?
Det är det felet man brukar få när man avänder en för gammal version av OSX...

/Linus
som inte uppgraderat till jaguar än... 1000kr svider för mkt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Intressant läsning ( mail till KDE utvecklarna från apple ) ang Safari .

Apple har verkligen lyckats få tag på duktiga människor. Detta bådar gott för framtiden!!

Ciryon

Jag måste säga trots antalet begränsningar att Safari är sjukt snabb... Snabbare än IE på PC här hemma..

  • Oregistrerad
  • 2003-01-08 16:01

[/qb][/QUOTE]Använder du jaguar?
Det är det felet man brukar få när man avänder en för gammal version av OSX...

/Linus
som inte uppgraderat till jaguar än... 1000kr svider för mkt...[/QB][/QUOTE]

Jo jag använder jaguar...

  • Medlem
  • 2003-01-08 16:39

Kommer inte in hit via Safari, får felmeddelande varje gång jag försöker logga in. Jag finns helt enkelt inte???

Några fler som drabbats?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Detta hittade jag på MacWorlds forum:

"Det går utmärkt att importera exporterade Chimerabookmarks till Safari, Add Bookmark Folder i Safari och dra in de exporterade Chimerabokmärkena till den nyskapade mappen."

Det fungerar!

Jag får inte detta att fungera... jag exporterar från Chimera till en fil och drar denna in i Safaris bokmärkeshantering och då hamnar den bara där som ett enda bokmärke till just den filen.

Lägg filen i en mapp till vänster så dyker den upp till höger, dubbelklicka på Exported Bookmarks.html så presenteras dina klickbara länkar i samma fönster.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: freja:
Kommer inte in hit via Safari, får felmeddelande varje gång jag försöker logga in. Jag finns helt enkelt inte???

Några fler som drabbats?

Jepp, samma sak här..

  • Medlem
  • 2003-01-08 17:46

>> Christopher!

Har hittat lösningen på inloggningsproblemet!

Gå in på preferences i Safari, klicka på Security och sedan på Show Cookies.
Väl inne där så raderar du alla cookies från 99mac.com.
Nu ska du kunna logga in dig, det fungerade för mig iallafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 18:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Detta hittade jag på MacWorlds forum:

"Det går utmärkt att importera exporterade Chimerabookmarks till Safari, Add Bookmark Folder i Safari och dra in de exporterade Chimerabokmärkena till den nyskapade mappen."

Det fungerar!

Jag får inte detta att fungera... jag exporterar från Chimera till en fil och drar denna in i Safaris bokmärkeshantering och då hamnar den bara där som ett enda bokmärke till just den filen.

Öppna chimera och sen visar du side-tab med bookmarks (command-b). Ha även safari öppet och tryck på boken så du kommer till bookmarks. Nu är det bara att dra dina bookmarks från chimera rakt över till safari... super !!

Tack för svaren, men jag måste tyvärr såga era förslag...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Lägg filen i en mapp till vänster så dyker den upp till höger, dubbelklicka på Exported Bookmarks.html så presenteras dina klickbara länkar i samma fönster.

Jo, detta känner jag till, men då får jag ju inte in mina bokmärken i Safaris bokmärkeshantering, jag får bara länkarna. Jag vill ha över alla mina bokmärken med bibehållen trädstruktur (med mappar alltså).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ivar:
Öppna chimera och sen visar du side-tab med bookmarks (command-b). Ha även safari öppet och tryck på boken så du kommer till bookmarks. Nu är det bara att dra dina bookmarks från chimera rakt över till safari... super !!

Även detta känner jag till, men det går inte att dra mappar så det är värdelöst. Jag kan inte sitta och dra hundratals (kanske över tusen?) bokmärken ett och ett. Jag har byggt upp min bokmärken i IE och Chimera i massor av mappar och undermappar och det är detta jag vill få över. Plus en nackdel till: Du får inte över namnet på bokmärket med denna metod, det är också dåligt.

Surfar med Safari nu.
Jag är mycket nöjd. Den är verkligen snabb. Inte lika snabb som Internet Explorer är på min win2000 burk, men det här är ett betydligt lyft jämfört med Explorern jag körde tidigare på OS X.

[ 08 Januari 2003, 19:12: Meddelandet ändrat av: Chaosstar ]

  • Medlem
  • 2003-01-08 19:18

Saknar "minsta tillåtena teckenstorlek" inställningen som finn b.la i Omniweb.. Mycket text blir helt enkelt för liten nu, och Zoomar man så blir rubriker och sånt oftast för stor...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Saknar "minsta tillåtena teckenstorlek" inställningen som finn b.la i Omniweb.. Mycket text blir helt enkelt för liten nu, och Zoomar man så blir rubriker och sånt oftast för stor...

Buggrapportera!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-01-08 23:12

SE UPP MED SAFARI !!!! Den kan radera "usermappen"

Gå in på http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bbdb9d6

(url-funktionen funkade inte)

det är en betaversion med brister och överaskningar...inte alltid positiva

Hmm... på 99mac kan man hålla musen över ett topic som är "avklippt" för att få upp en popup som säger hela topicnamnet. Men det funkar inte i Safari verkar det som.

Ciryon

jag stör mig på att det inte går att högerklicka fram bakåt-kommandot...

känns lite instabil, men jag trivs med den. vill ha lite mer vanligt aqua-interface, är inte helt förtjust med den borstade looken. Gadd håller på att knäcka det åt mig - såg något i en annan tråd om att han håller på med developer tools...

Bevaka tråden