Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har köpt iPhone 4 via Borderlinx i England

Tråden skapades och har fått 1940 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Nej, DHL levererar när det kommer från företag.

DHL SERVICE POINT är DHL:s inrikespakettjänst för privatpersoner

Så DHL levererar inte till ICA MAXI eller till annat DHL SERVICE POINT ställe i närheten utifall om man t ex inte är hemma? De lämnar paketet hellre till någon random granne? Förstår inte alls hur de tänkt sig om en mottagare inte är hemma. Läste tidigare att de gör ett försök om dagen med försöka leverera om en mottagare inte är hemma, då kan det kanske tänkas att de lämnar över paketet till närmaste SERVICE POINT, t ex ICA MAXI?

Har svårt att tänka mig att de kör dagligen till och från t.ex. nån huvudkontor eller därifrån paketet från början anlänt, om det är Arlanda eller vart paketen nu hamnar. Skulle vara intressant att veta DHLs rutiner och på vilka andra sätt man eventuellt som kund kan plocka upp paket utifall om man inte är hemma och/eller för att förhindra att paket lämnas över till nån random granne. Känns ju ganska osäkra rutiner från ett sånt stort företag om man kan lämna till grannar utan vidare .

Ni som fått era paket fick ni skriva på att ni motagit paketet och får man åtminstone någon indikation någonstans vilket klockslag de kommer och ringer på ens dörr så man kan hålla sig hemma?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 07:07
Ursprungligen av Användarnam:

Så DHL levererar inte till ICA MAXI eller till annat DHL SERVICE POINT ställe i närheten utifall om man t ex inte är hemma? De lämnar paketet hellre till någon random granne? Förstår inte alls hur de tänkt sig om en mottagare inte är hemma. Läste tidigare att de gör ett försök om dagen med försöka leverera om en mottagare inte är hemma, då kan det kanske tänkas att de lämnar över paketet till närmaste SERVICE POINT, t ex ICA MAXI?

Har svårt att tänka mig att de kör dagligen till och från t.ex. nån huvudkontor eller därifrån paketet från början anlänt, om det är Arlanda eller vart paketen nu hamnar. Skulle vara intressant att veta DHLs rutiner och på vilka andra sätt man eventuellt som kund kan plocka upp paket utifall om man inte är hemma och/eller för att förhindra att paket lämnas över till nån random granne. Känns ju ganska osäkra rutiner från ett sånt stort företag om man kan lämna till grannar utan vidare .

Ni som fått era paket fick ni skriva på att ni motagit paketet och får man åtminstone någon indikation någonstans vilket klockslag de kommer och ringer på ens dörr så man kan hålla sig hemma?

Alltså Service Point är något mellan privatpersoner.

Nej, de lämnar inte till någon ICA. DHL, UPS, Fedex m.fl. kör ut paket, är man inte hemma kör de tillbaka till centralen. Jag har då aldrig fått något paket lämnat till min granne, utan oftast har de kommit dagen efter till jobbet.

Ursprungligen av zappee:

de lämnar inte till någon ICA. DHL, UPS, Fedex m.fl. kör ut paket, är man inte hemma kör de tillbaka till centralen.

Jag fattar inte vad du skriver riktigt, vilka är det som levererar från borderlinx till Sverige och fram till dörren? Länka gärna de som tar över i sverige.

Jag har angett min hemadress som leveransadress på borderlinx och det bör väl levereras dit men frågan är hur de gör om man inte råkar befinna sig på leveransadressen, som i detta fallet är min hemadress.

De kör tillbaka till nån central säger du, om man inte är hemma, vilken central menar du, och kör de i så fall till och från centralen/stad/kommun/ och försöker leverera tills man är hemma?

Ursäkta om det blir många frågor men det är snurrigt om man inte skulle vara hemma och de försöker leverera. Hoppas nån kan förklara lite mer utförligt hur det hela går till.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 09:18
Ursprungligen av Användarnam:

Jag fattar inte vad du skriver riktigt, vilka är det som levererar från borderlinx till Sverige och fram till dörren? Länka gärna de som tar över i sverige.

Jag har angett min hemadress som leveransadress på borderlinx och det bör väl levereras dit men frågan är hur de gör om man inte råkar befinna sig på leveransadressen, som i detta fallet är min hemadress.

De kör tillbaka till nån central säger du, om man inte är hemma, vilken central menar du, och kör de i så fall till och från centralen/stad/kommun/ och försöker leverera tills man är hemma?

Ursäkta om det blir många frågor men det är snurrigt om man inte skulle vara hemma och de försöker leverera. Hoppas nån kan förklara lite mer utförligt hur det hela går till.

Du vet ju med vem Borderlinx skickar paketet. Ring DHL kundtjänst och fråga.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Du vet ju med vem Borderlinx skickar paketet. Ring DHL kundtjänst och fråga.

//Rob

Ursäkta, nu förstår jag inte riktigt;

Vad är det du menar jag vet?
Vad är det jag ska ring DHL kundtjänst och fråga om?

Utveckla och formulera dig gärna begripligt så man förstår.

Ursprungligen av Användarnam:

Jag fattar inte vad du skriver riktigt, vilka är det som levererar från borderlinx till Sverige och fram till dörren? Länka gärna de som tar över i sverige.

Jag har angett min hemadress som leveransadress på borderlinx och det bör väl levereras dit men frågan är hur de gör om man inte råkar befinna sig på leveransadressen, som i detta fallet är min hemadress.

De kör tillbaka till nån central säger du, om man inte är hemma, vilken central menar du, och kör de i så fall till och från centralen/stad/kommun/ och försöker leverera tills man är hemma?

Ursäkta om det blir många frågor men det är snurrigt om man inte skulle vara hemma och de försöker leverera. Hoppas nån kan förklara lite mer utförligt hur det hela går till.

Borderlinx jobbar tillsammans med DHL, så DHL kör ut allt Borderlinx tar emot.

Ursprungligen av Ollebro:

Borderlinx jobbar tillsammans med DHL, så DHL kör ut allt Borderlinx tar emot.

Så hade jag fattat det som. Även att borderlinx till och med kanske ägs av DHL.

Med "DHL kör ut allt" menar du enda fram till leveransadressen eller bara till Sverige eller både och?

Ursprungligen av Användarnam:

Så hade jag fattat det som. Även att borderlinx till och med kanske ägs av DHL.

Med "DHL kör ut allt" menar du enda fram till leveransadressen eller bara till Sverige eller både och?

tror Borderlinx ägs av DHL faktiskt, DHL kör från england till din dörr med telefonen iallafall.:)

Ursprungligen av Ollebro:

tror Borderlinx ägs av DHL faktiskt, DHL kör från england till din dörr med telefonen iallafall.:)

Det stämmer.

Ursprungligen av Ollebro:

tror Borderlinx ägs av DHL faktiskt, DHL kör från england till din dörr med telefonen iallafall.:)

Är du säker på det? Jag har trott och tror det som du säger, att det är DHL som levererar enda fram till dörren, men detta inlägg http://www.99.se/1921598-post1484.html menar något helt annat vilket fick mig börja tvivla på mig själv.

Nu såg jag att keptang instämmer också, antingen till att DHL kör enda till dörren eller att Borderlinx = DHL eller till både och?

Kort och gott, det är DHL som levererar enda fram till dörren? Om så nu är fallet, får man reda på förhand datum och klockslag de tänker leverera till dörren? Bra att veta och så att man kan hålla sig på leveransadressen när de tänkt dyka upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 17:33
Ursprungligen av Användarnam:

Är du säker på det? Jag har trott och tror det som du säger, att det är DHL som levererar enda fram till dörren, men detta inlägg http://www.99.se/1921598-post1484.html menar något helt annat vilket fick mig börja tvivla på mig själv.

Nu såg jag att keptang instämmer också, antingen till att DHL kör enda till dörren eller att Borderlinx = DHL eller till både och?

Kort och gott, det är DHL som levererar enda fram till dörren? Om så nu är fallet, får man reda på förhand datum och klockslag de tänker leverera till dörren? Bra att veta och så att man kan hålla sig på leveransadressen när de tänkt dyka upp.

De kommer när de kommer. Vänta bara så löser sig allt.

Och SERVICE POINT är inte inblandat.

Ursprungligen av zappee:

De kommer när de kommer. Vänta bara så löser sig allt.

Dina svar är än en gång luddiga och ger mig tyvärr inga svar på frågor "de kommer när de kommer" svarar inte på frågan; "får man reda på förhand datum och klockslag de tänker leverera till dörren?"

Instämmer du med t ex Ollebro att det är DHL som levererar till dörren? Jag frågar dig det då jag inte riktigt begrep ditt inlägg här http://www.99.se/1921598-post1484.html

Klart det antagligen löser sig, det gör det med det mesta, men frågan gäller inte om saker löser sig eller ej, utan hur man bäst har en chans att hålla sig hemma en tid de kommer för leverera. Hur man vet datum och klockslag när de kommer. Det kan ju t ex inte vara meningen att jag ska ha en person utställd vid min ytterdörr, en ute vid porten, en ute vid gatan 7 dagar i veckan?

Ursprungligen av Användarnam:

...svarar inte på frågan; "får man reda på förhand datum och klockslag de tänker leverera till dörren?"

Svaret på den frågan är: Nej, du får inte reda på det på förhand. Kanske möjligtvis datum, men absolut inte klockslag.

Man får ett "tracking number", och via detta kan man följa paketets väg.

Ursprungligen av Användarnam:

.då jag inte riktigt begrep ditt inlägg här http://www.99.se/1921598-post1484.html

Vad är det som är svårt att förstå i det inlägget?

"Alltså Service Point är något mellan privatpersoner."

Betyder:
Service Point är något som används när privatpersoner skickar saker till varandra.

"Nej, de lämnar inte till någon ICA."

Betyder:
DHL lämnar inte paketet till ICA.

"DHL, UPS, Fedex m.fl. kör ut paket"

Betyder:
De här olika fraktföretagen kör paketet till den leveransadress du har uppgett vid beställningen av varan.

"är man inte hemma kör de tillbaka till centralen."

Betyder:
Är man inte hemma, så tar de med sig paketet tillbaka till sin central. När du kommer hem, så kan du (via ditt tracking number) se att de har varit och försökt leverera. Då ringer du till dem, och kommer överens om en annan dag då de kan komma och leverera paketet.

"Jag har då aldrig fått något paket lämnat till min granne, utan oftast har de kommit dagen efter till jobbet."

Betyder:
Det förekommer ibland att de lämnar paketet till någon granne, så får du hämta det hos grannen i stället. Men oftast tar de paketet med sig tillbaka till sin central, och sedan kan man t.ex komma överens om att de ska komma och leverera på ditt jobb nästa dag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Svaret på den frågan är: Nej, du får inte reda på det på förhand. Kanske möjligtvis datum, men absolut inte klockslag.

Man får ett "tracking number", och via detta kan man följa paketets väg.

OK, då får man helt enkelt hålla sig hemma hela den dagen de kan tankas komma.

Ursprungligen av Användarnam:

OK, då får man helt enkelt hålla sig hemma hela den dagen de kan tankas komma.

Om det står out for delivery, on truck osv.. Ja, då är det en bra idé att hålla sig hemma.

Som jag skrev ovan, vissa chaufförer ringer innan leverans (för att slippa bomkörning), vissa gör det inte.

Ursprungligen av keptang:

Om det står out for delivery, on truck osv.. Ja, då är det en bra idé att hålla sig hemma.

Som jag skrev ovan, vissa chaufförer ringer innan leverans (för att slippa bomkörning), vissa gör det inte.

OK, tackar för svaret. Får hoppas att de ringer innan. De måste ju vara även till deras fördel om kunden är hemma när de ska leverera.

Jaja, dåså, finns inte så mycket att göra för undvika felleverans osv om jag förstår det rätt. Man får helt enkelt hålla sig hemma den dagen och hålla utkik efter dom.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det som är svårt att förstå i det inlägget?

"Alltså Service Point är något mellan privatpersoner."

Betyder:
Service Point är något som används när privatpersoner skickar saker till varandra.

"Nej, de lämnar inte till någon ICA."

Betyder:
DHL lämnar inte paketet till ICA.

"DHL, UPS, Fedex m.fl. kör ut paket"

Betyder:
De här olika fraktföretagen kör paketet till den leveransadress du har uppgett vid beställningen av varan.

"är man inte hemma kör de tillbaka till centralen."

Betyder:
Är man inte hemma, så tar de med sig paketet tillbaka till sin central. När du kommer hem, så kan du (via ditt tracking number) se att de har varit och försökt leverera. Då ringer du till dem, och kommer överens om en annan dag då de kan komma och leverera paketet.

"Jag har då aldrig fått något paket lämnat till min granne, utan oftast har de kommit dagen efter till jobbet."

Betyder:
Det förekommer ibland att de lämnar paketet till någon granne, så får du hämta det hos grannen i stället. Men oftast tar de paketet med sig tillbaka till sin central, och sedan kan man t.ex komma överens om att de ska komma och leverera på ditt jobb nästa dag.

Ja, tack tack för du benade ut det hela lite närmare, Du är duktig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-21 01:05
Ursprungligen av nicksak:

2. I ett försök att lokalisera paketet - eller i alla fall eliminera Borderlinx som "bov i dramat" - så bad jag TNT skicka över den inscannade signatur som skapades vid leveranstillfället. Killen som skrev på var enligt Borderlinx själva anställd hos dem, och paketet har således levererats till Borderlinx...

... och det är här som skon klämmer: Borderlinx håller med om att paketet har levererats till dem, och anser därmed att jag inte skall oroa mig över huruvida det är i "säkert förvar" eller inte. Men att lägga upp det i min Goods-lista och därmed se till att jag kan få det överskickat till Sverige, har hittills tagit snart 12 dagar - och än syns ingen iPhone i listan. Det känns lite som att man bara rycker på axlarna och tycker att den förmodligen skall dyka upp förr eller senare. Och givetvis så räknar jag fortfarande med att så skall ske - det är bara en fråga om hur mycket "senare" det blir. Själv tycker jag att 12 dagar redan är en ganska rejäl stretch, speciellt som de hävdar att backloggen är avklarad.

Personalen i Indien är enormt trevliga, men precis som du skriver så finns det egentligen inget de kan göra annat än att vidarebefordra förfrågningar till Borderlinx UK.

Haha, du tror att det är länge

Dom fick min den 8 juli och dom reggade den idag !!!
Sen har dom mage att lägga på lite extra på frakten.. Kolla in detta:

Total duty: GBP 0.00 SEK 0.00
Total tax: GBP 12.30 SEK 140.91
Shipping: GBP 25.00 SEK286.30
Fuel surcharge: GBP 3.25 SEK 37.21
Storage charge: GBP 42.09 SEK 482.06
Total: GBP 82.64 SEK 946.50

Man kan säga såhär att jag och dom 10 personer som jag stiftat bekantskap med på chatten är inte riktigt bästa kompisar !!!

/ Valle

Ursprungligen av nicksak:

Telefonen skickad från Apple till Borderlinx: 26 Juli
Telefonen anlänt till Borderlinx. 30 Juli
Därefter... ingenting.

Har fått hjälp från TNT (som levererade telefonen till Borderlinx) att få loss en signaturkopia från personen på Borderlinx som tog emot paketet. Har fått bekräftat från Borderlinx att personen jobbar på Borderlinx, och fått svaret "It's at our hub" när jag frågat var telefonen befinner sig nu.

Dock har telefonen - efter elva dagar - fortfarande inte dykt upp på min Goods lista, så annat än TNT information så har jag ingen info som styrker att telefonen är i "goda händer". Borderlinx undviker att besvara frågor och hänvisar till deras UK Hub Team, som de "eskalerar" frågan till varje gång jag försöker få kontakt med dem. Fick ett mail för exakt en vecka sedan där man sade att de hade en stor backlog kvar (samma dag som de gick ut i sin blogg och sade att backloggen mer eller mindre var över) och bad mig vara tålmodig veckan ut. Idag fick jag exakt samma mail en gång till - och man vill därmed att jag väntar tilll nästa vecka (!) då jag alltså fått vänta mer än två veckor, innan de anstränger sig mer för att söka efter mitt paket.

Om man följt den här tråden så kan man ju bevisligen se att Borderlinx levererar iPhones, och i vissa fall så har det gått riktigt snabbt. Dock så verkar somliga av oss haft rejäl otur (gör en Googlesökning på "borderlinx", "iPhone" och "problems" så får ni lite läsning som håller en vaken på nätterna) och pudelns kärna är fortfarande att de verkar skita i problemet. Om paketet är borta - ja, då är det inte mer med det; då skall de väl bara ersätta mig för mitt utlägg och så får jag beställa en ny. Men att upprepade gånger lova att man skall återkomma med info inom 24 timmar och sedan inte släppa ifrån sig ett ljud, det inger inte så mycket förtroende för dem...

Undra hur många iPhones (även annan elektronik för den delen) som egentligen hamnar/hammnat i fickorna på de anställda

De mest kritiska leveransbiten är nog leverans från BL - Sverige och körningen fram till dörren. I princip kan allt hända om man har lite otur :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-10 11:54
Ursprungligen av prof:

express-dhl 230kr. allt som allt 6060kr
allt som allt en månad typ

230kr? de var inte illa, jag fick pröjsa SEK 367.16

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-10 12:02
Ursprungligen av daniell:

230kr? de var inte illa, jag fick pröjsa SEK 367.16

oj råkade switcha nummrena.. de sulle vara 320 *-*)

Eftersom jag fick min iPhone 4 + Dock igår så får jag tacka för min tid på tråden. Kanske dyker jag in lite senare för att se hur det går för er andra.

Kan också tipsa om denna adapter för att göra om från UK till Svensk. Billig och gör sitt jobb:
WEBHALLEN.com - Uttags-adapter UK till Svensk

Yay! Out for delivery! Förvisso till BL men ett steg närmare!

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2010-08-11 14:06

Min iphone kom till Arlanda 08:34 imorse. Bor strax utanför Stockholm, någon som vet hur lång tid det tar att få hem telefonen till hemadressen? För om jag kollar tracking nummer står det "Överlämnad för vidarebefordran, inga fler leveransbesked att vänta"

Min telefon kom till BL idag, en timme senare fick jag mail från BL. Betalade för express omedelbart. Nu får vi se hur snabba de är på att skicka.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-11 18:51
Ursprungligen av Användarnam:

Ursäkta, nu förstår jag inte riktigt;

Vad är det du menar jag vet?
Vad är det jag ska ring DHL kundtjänst och fråga om?

Utveckla och formulera dig gärna begripligt så man förstår.

Du har fått DHL tracking numret från Borderlinx. Borderlinx har inget med ditt paket att göra nu eftersom det är upp till DHL att leverera den. Är det så svårt att förstå?

Alltså ring DHL kundtjänst och fråga vad som gäller.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Du har fått DHL tracking numret från Borderlinx. Borderlinx har inget med ditt paket att göra nu eftersom det är upp till DHL att leverera den. Är det så svårt att förstå?

Alltså ring DHL kundtjänst och fråga vad som gäller.

//Rob

Ja det är jävligt svårt att förstå när ena säger si och den andra så. Är det så svårt att förstå? Vad menar du med tracking numer? Jag har inte fått något nummer men det är väl kanske inte konstigt då varan ännu inte är hos borderlinx.

Bra i alla fall att även du, bekräftar som jag hela tiden trott att det är DHL som leverera. Läser du inte inläggen ordentligt, är det så svårt att förstå?

Än en gång, vad är det du vill att jag ska fråga DHL kundtjänst om i dagsläget? Som jag inte kan få svar här på forumet?

Är min fråga angånde hur man vet datum och tid de kommer för att leverera omöjligt att svaras på? Att man inte kan se det nånstans på nätet? I så fall förstår jag och ja, då är det DHL kundtjänst jag får ringa och fråga.

DHLs kundtjänst, var hittar jag det? Är det den här sidan DHL | Kontaktcenter | Svenska ?

Vad är det för telefonnummer man ska ringa?

Ursprungligen av Användarnam:

DHLs kundtjänst, var hittar jag det? Är det den här sidan DHL | Kontaktcenter | Svenska ?

Vad är det för telefonnummer man ska ringa?

No offence Frank, men är det helt omöjligt att söka efter information?
DHL Express Sweden AB - hitta.se

För er som inte känner igen uttrycket "No offence Frank", 1:53 in på denna http://www.youtube.com/watch?v=QAkgZb8Buxk

Senast redigerat 2010-08-11 19:47
Ursprungligen av keptang:

No offence Frank, men är det helt omöjligt att söka efter information?
DHL Express Sweden AB - hitta.se

OK, tack, undrade mest om jag var på samma sida. Men då är det alltså samma sida. No offense, men var det helt omöjligt att posta? Telefonnumret är 08-54345000 för den som vill ha.

Nu kan du keptang gärna besvara angående ditt instämmande. Tredje stycket http://www.99.se/1921753-post1494.html Frågan var ställd till dig.

Som du ser finns det hela 3 olika möjligheter du kunnat instämma till och du får gärna bena ut det lite närmare. Exakt vad instämmde du till? I inlägg http://www.99.se/1921748-post1493.html ?

Bevaka tråden