Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illa stravat

Tråden skapades och har fått 433 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-10 12:22

Här kan man snacka om "kassa apparater".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-11 21:54

Man behöver kanske söka på 'Citrongräs' om den inte finns lätt att hitta.

Mailade ansvarig bilden, med texten 'Finn fem fel'.

Svar:

Citat:

Nu är jag ingen mästare på hitta fel, förstår dock att något inte är rätt.
Vill gärna veta vad det är så vi kan lägga jobbet på utvecklarna för rättning.
Du får gärna höra av dig till mig så jag får in vad felet är i ett helt sammanhang.

Om inte ansvarig ser något fel så finns det 6 fel...

Förslag på text i hörnet:

1. Sök fram din vara 2. Välj därefter varan bland träffarna

Det behöver inte stå ett ord om nedan eller över. Det finns bara en panel och man tittar på den just nu. Det finns bara ett ställe där sökträffar visas så det behöver heller inte förklaras.

Man kan utgå från att den som kommer att använda det här har knappat på ett tangentbord tidigare. Det är inte Hulda 87 som aldrig sett en dator som kommer att nyttja det här. Hon betalar i vanlig kassa.

Ursprungligen av reboot81:

Man behöver kanske söka på 'Citrongräs' om den inte finns lätt att hitta.

Det jag menade var att prioritetsordningen i ett sånt där system borde vara

1. scanna streckkod
2. trycka på symboler
3. sökfunktion om man inte hittar varan

Om det här är det enda gränssnitet de erbjuder så har de gått direkt på nr 3 och då kan man bara skratta åt hela grejen. Vem orkar stå och skriva in varenda vara. Då kan man lika gärna stå i kön och läsa lite löpsedlar medan man väntar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-11 22:34
Ursprungligen av Anders T:

1. scanna streckkod

Normalt har varan ingen streckkod innan den vägs och prissätts.

Maskinens syfte är att förse hittad vara med rätt streckkod.

Ok då är den mer begriplig.

Ursprungligen av reboot81:

Svar:
Nu är jag ingen mästare på hitta fel, förstår dock att något inte är rätt.
Vill gärna veta vad det är så vi kan lägga jobbet på utvecklarna för rättning.
Du får gärna höra av dig till mig så jag får in vad felet är i ett helt sammanhang.

Ännu en triumf för den svenska skolan och de djupt vetenskapliga pedagogiska modeller den baserar sig på.

Hade nyligen förmånen att läsa en uppsats som min morfar skrev som gymnasist, för knappt 100 år sedan. Det som slog mig mest var hur välskrivet det var, rätt stavat och korrekt organiserade meningar. När man läser typiska inlägg på nätet idag, exempelvis en slumpvis utvald bilannons på Blocket, så slås man av det katastrofala förfall den svenska skolan måste ha genomgått på 100 år.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-11 22:56

Fick ju svara NN...

Citat:

[COLOR="#333333"]1. Tillbaka knappen nere till vänster, vad går den till?
2. 'Gris på bräda i ask' -vad är det? Går det?
3. 'Behåll pris X kr' Att det dessutom finns två likadana gör det jobbigt om man nu måste välja.
4. 'Äpplen pink lady' Avser knappen styckpris?
5. Vad gör pilen som pekar neråt?
6. Av gammal tradition söker ögonen sig till övre vänstra hörnet av ett gränssnitt. Där står det 'CC: 04-051' Så det första jag läser på skärmen gör mig förvirrad.
7. Vad rensar 'RENSA'-knappen? Inmatad text eller alla rader jag scannat?
8. Är pilen tillhöger om förra knappen en shift-tangent?

9. 'Vara finns inte' Här brister mina kunskaper, men jag tror det passar bättre med bestämd form på substantivet: 'Varan finns inte'
10. Tangenbordet och textinmatningsrutan avskiljs av ikonerna. I onödan,
textinmatningsrutan nära tangentbordet underlättar när man skriverdå ögonen inte behöver flytta sig tvärs över skärmen för att kontrollera att det man tryckte dök upp.

11. Varför, varför använda sig av en speciell tangentbordslayout? Det är ju ett tangentbord på en skärm, som kan se ut hur som helst, och så väljer man denna layout?

Jaja… jag vet ju vad jag vill syssla med i framtiden - förhindra sådant här kaos!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-11 23:41
Ursprungligen av reboot81:

Fick ju svara NN...
<lista>

Lägg till
12. "BRASSERIE STICK PAPRIKA 110G" = ???
Inte ett fel fattas.

Du får förmodligen förklara nr 11 närmare... om de inte sett redan att ÅÄÖ sitter fel så förstår de nog inte vad du menar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-11 23:18

Det här är ändå det genomtänkta gränssnittet - det som kassörskorna får när de loggar in för att korrigera pris, lägga in rabatter osv är ett regnbågsfärgat rutmönster, skulle gissa på 20x30 rutor. På en <15" skärm, pyttetext som klipps av mitt i ord. Sist fick kassörskan gissa sig fram. .

Iofs sant, men samtidigt, hur många var gymnasister för 100 år sedan?

Förfallet i svenska språket har enligt vår sekreterare som snart går i pension att göra med att förr hade man speciellt begåvat folk, sekreterare, att skriva. Nu ska alla tjänstemän författa sina egna skrifter. Ligger kanske lite i det.

  • Medlem
  • 2012-12-13 11:19
Ursprungligen av pmarriott:

Förfallet i svenska språket har enligt vår sekreterare som snart går i pension att göra med att förr hade man speciellt begåvat folk, sekreterare, att skriva. Nu ska alla tjänstemän författa sina egna skrifter. Ligger kanske lite i det.

Så kan det nog vara. En bekant jobbade för länge sen på Ordet-fritt-redaktionen på lokaltidningen (dåtidens motsvarighet till diskussionsforum). Hon sa att ungefär hälften av alla insändare de fick gick inte ens att förstå vad de menade, och ungefär hälften av de begripliga kunde de skriva om så att de gick att publicera.

Och lite samma sak är det nog med Hämndköps självscanningskassa - man låter de som implementerar systemet göra användagränssnittet istället för att överlåta det åt folk som kan sånt.

  • Medlem
  • 2012-12-13 11:35

En intressant teori hörde jag på SR:s Språket i går:
Förr var det 10 procent av alla i realskolan som gick till gymnasiet, nu är det 45 procent som går till högskolan (via gymnasiet). Folk skriver inte sämre än förr, snarare tvärt om, men fler personer uttrycker sig i skrift. De 10 procenten är säkert fler nu, men på köpet får vi en stor del av dem som förr aldrig ens gick till gymnasiet. Hur bra de skrev för 50 år sedan kan man ju spekulera i.

Ursprungligen av Baron:

En intressant teori hörde jag på SR:s Språket i går:
Förr var det 10 procent av alla i realskolan som gick till gymnasiet, nu är det 45 procent som går till högskolan (via gymnasiet). Folk skriver inte sämre än förr, snarare tvärt om, men fler personer uttrycker sig i skrift. De 10 procenten är säkert fler nu, men på köpet får vi en stor del av dem som förr aldrig ens gick till gymnasiet. Hur bra de skrev för 50 år sedan kan man ju spekulera i.

Och framförallt, synligheten är betydligt större när alla gör sig synliga i kommentarsfält med mera

Allt låter så dystert så jag drar till med vad som står på en god väns grannes brevlåda:
Ingen reklam undanbedes ej

En trippel negation är inte var dag man ser.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Allt låter så dystert så jag drar till med vad som står på en god väns grannes brevlåda:
Ingen reklam undanbedes ej

En trippel negation är inte var dag man ser.

En kompis till mig, som inte gillade kärnkraft, hävdade inför folkomröstningen 1980 att han var antikärnkraftsmotståndare. Det var ju inte direkt illa stavat, men kul.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-13 23:51
Ursprungligen av Arnold Corns:

En kompis till mig, som inte gillade kärnkraft, hävdade inför folkomröstningen 1980 att han var antikärnkraftsmotståndare. Det var ju inte direkt illa stavat, men kul.

Typ som denna då?

Med tanke på hur många stavfel på ända/enda och sätt/sett som jag har sett här på forumet den senaste tiden, så känns det som om felstavningarna snart är i majoritet.

Tro mig, det ända som hjälper är att setta de här personerna i skol bänken.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-28 19:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med tanke på hur många stavfel på ända/enda och sätt/sett som jag har sett här på forumet den senaste tiden, så känns det som om felstavningarna snart är i majoritet.

Det gör ont att se dessa felstavningar, speciellt när det är helt olika ord med helt olika betydelse.

Ursprungligen av Baron:

En intressant teori hörde jag på SR:s Språket i går:
Förr var det 10 procent av alla i realskolan som gick till gymnasiet, nu är det 45 procent som går till högskolan (via gymnasiet). Folk skriver inte sämre än förr, snarare tvärt om, men fler personer uttrycker sig i skrift. De 10 procenten är säkert fler nu, men på köpet får vi en stor del av dem som förr aldrig ens gick till gymnasiet. Hur bra de skrev för 50 år sedan kan man ju spekulera i.

Min morfar, som föddes på 1890-talet i ett torp i mörkaste Småland, gick några år i skolan. Kan det ha varit fem eller sex? Han jobbade sedan som glasarbetare hela livet. När jag läser hans gamla brev och annat han har skrivit, kan jag bara konstatera att hans språkbehandling är betydligt bättre än vad många (förmodligen en klar majoritet) av dagens unga kan prestera, trots 12, 15 år i skolan. Det är en lika märklig som bedrövlig utveckling, tycker jag.

  • Medlem
  • 2013-03-01 10:29
Ursprungligen av Arnold Corns:

Min morfar, som föddes på 1890-talet i ett torp i mörkaste Småland, gick några år i skolan. Kan det ha varit fem eller sex? Han jobbade sedan som glasarbetare hela livet. När jag läser hans gamla brev och annat han har skrivit, kan jag bara konstatera att hans språkbehandling är betydligt bättre än vad många (förmodligen en klar majoritet) av dagens unga kan prestera, trots 12, 15 år i skolan. Det är en lika märklig som bedrövlig utveckling, tycker jag.

Fast han skrev säkert i mycket mindre omfattning än dagens unga, och tog säkert mycket längre tid på sig. Och skrev säkert inte alls lika bra på engelska.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-01 10:34

Visst, han kunde ju inte vara bäst på allt.
Men en poäng finns det trots allt där. Att kärnämnena har fått stryka på foten...

  • Medlem
  • 2013-03-01 10:38

Det handlar inte om att vara bäst på allt utan på att folk skriver så myket idag att man exponeras för skriven vardagssvenska i mycket högre utsträckning. Det betyder inte alls att man inte kan skriva ordentligt.

Ursprungligen av Baron:

Fast han skrev säkert i mycket mindre omfattning än dagens unga, och tog säkert mycket längre tid på sig. Och skrev säkert inte alls lika bra på engelska.

Det är väl ändå resultatet som räknas, eller hur?

När det gäller engelska, så var det ju knappast aktuellt alls på den tiden för en basutbildning som denna.

Inom parantes är svenskar i allmänhet nog inte riktigt så duktiga som man själva tror. Bättre än folk i de stora länderna i Europa (Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien), ja, huvudsakligen därför att svensk TV textar nästan allt och inte dubbar filmer och serier på engelska till det egna språket. Exempelvis blir det lite komiskt när man, i den allmänna orgien av slappa särskrivningar, till och med finner engelska ord som blivit särskrivna.

Ursprungligen av Baron:

Fast han skrev säkert i mycket mindre omfattning än dagens unga, och tog säkert mycket längre tid på sig. Och skrev säkert inte alls lika bra på engelska.

Nej, engelska var han inte bra på, för att inte tala om att sms:a, installera appar på iPads eller byta hårddiskar i en iMac... Han skrev i och för sig mycket – brev, insändare etc. Framför allt skrev man mer brev förr. Har en 15-åring idag över huvud taget skrivit ett brev? Att man skriver mer, borde väl tala för att man också skriver bättre (träning ger färdighet...). Jag har haft det tveksamma nöjet att läsa ett antal uppsatser skrivna av högstadieelever och det var en bedrövlig upplevelse. Stavningen var taskig, interpunktionen under all kritik och det generella intrycket eländigt. Till det kom att deras handstil i många fall var i det närmaste oläsbar. Jag tycker det är riktigt illa att unga idag inte kan uttrycka sig i skrift. Hur svårt ska det vara att under 12 års skolgång lära sig det? Något måste göras!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-01 11:53
Ursprungligen av Baron:

Det handlar inte om att vara bäst på allt utan på att folk skriver så myket idag att man exponeras för skriven vardagssvenska i mycket högre utsträckning. Det betyder inte alls att man inte kan skriva ordentligt.

myket?

Bevaka tråden