Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har en iPhone 4

Tråden skapades och har fått 466 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hur fungerar det här med Edge? Kan man prata och kika på nätet samtidigt med Edge?

Nej, det kan man bara med 3G.

Ursprungligen av Capeman:

Nej, det kan man bara med 3G.

Det var ju lite tragiskt. 3G-nätet är ju bara ett jävla gissel.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det var ju lite tragiskt. 3G-nätet är ju bara ett jävla gissel.

Utveckla gärna.

Ursprungligen av henkebarn:

Utveckla gärna.

Upplever betydligt sämre täckning inomhus när jag kör med 3G. Dessutom så verkar det ju som att "death grip" bara är aktuellt när det kommer till just 3G-nätverket. Jag har inte lyckats försämra täckningen över huvud taget när jag kör på Edge. Alltså är ju 3G-nätverket betydligt sämre än Edge - även om det går snabbare för data.

UMTS (3G) har kortare räckvidd än GSM (EDGE) så du måste ha fler UMTS master för att få samma täckning som för EDGE. UMTS radion (som går på högre frekvens än EDGE) har svårare att tränga igenom väggar, vilket också ställer till det för täckningen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-04 09:12

Någonting har hänt med 3G-nätet. Tidigare platser (runt Umeå) där jag hade 3G har jag nu bara Edge. Och det gäller inte bara iPhonen. Det hela började i slutet av juli då all mobiltäckning försvann till och från under några dagar, där jag bor. Efter det så har jag märkt av en betydlig försämring av 3G-nätet.

Har någon av er provat navigon eller tomtom med iphone4? Bättre, sämre eller samma som innan?

MVH

  • Medlem
  • Gagnef
  • 2010-09-04 13:04

Helt fantastisk mobil på alla sätt, förutom att täckningen är det värsta jag varit med om. Pendlar mellan en stapel och ingen täckning hela tiden hemma (förra mobilen hade minst tre staplar). Antennproblemen var visst inte bara medias påhitt. Synd på en så fantastisk mobil. Ska vänta och se om 4.1 fixar problemen, annars blir det kanske att lämna tillbaka den, går ju inte att ha en mobil som ej fungerar hälften av tiden. Lite hopp finns det, min förra mobil HTC diamond hade också liknande problem före första uppdateringen.

Ska vi tala signalstyrka så...

Det är lustigt att just möjligheten att toggla signalstyrkan mellan staplar och siffervärde är det som blir kvar efter en jailbreak och uppgradering

Detta är det värsta som jag har sett i signalstyrka, jag tror inte att det går att få så mycket bättre. Det gav iofs inte så mycket i överföringshastighet men det är så många andra faktorer som spelar in för den

Hur ser det ut för er som har en iPhone vad gäller batteritid? Jag började använda min telefon igår efter att ha köpt den i Örnsköldsvik, men får bara batteriet att räcka i kanske 5-6 timmar med normal användning som typ en timme musik och lite surfande och ett bluetooth-headset.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hur ser det ut för er som har en iPhone vad gäller batteritid? Jag började använda min telefon igår efter att ha köpt den i Örnsköldsvik, men får bara batteriet att räcka i kanske 5-6 timmar med normal användning som typ en timme musik och lite surfande och ett bluetooth-headset.

Jag får ut ett drygt dygn med liknande användnigsmönster.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-04 17:36
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hur ser det ut för er som har en iPhone vad gäller batteritid?

Användning 3 timmar, 11 minuter
Vänteläge 2 dagar, 9 timmar

38% visar batterimätaren.

Mail hämtas en gång i kvarten med IMAP. Push är på för MobileMe. Bluetooth och Wifi är på.

  • Medlem
  • Gagnef
  • 2010-09-04 21:54

Spelade nyss Risk i två timmar med farsan. Man blir lätt fast Innan det så hade jag hållit på med mobilen hela dagen, lyssnat på musik, spelat etc. Dock är "hela dagen" från ca 14:00. Så i slutet av sist av matchen så började den klaga på att den har 20% kvar. Mer än godkänt för min del med tanke på att htc:n orkade med i ca 1 timme youtube innan den la av.

wow 11 sidor, tänk vad mycket man har att plöja igenom nästa vecka när telefonen dyker upp:p

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-09-06 23:27

Jag kör med 3 på min iPhone 4. Aldrig tappat ett samtal, och det minsta (vad jag sett) jag haft i stapelnivå är 2pinnar. Vilket jag fick när jag testade deathgrip en gång inomhus. Annars pendlar den mellan 4-5 staplar. Har aldrig lyckats komma ner till 2staplar med deathgrip efter den gången heller.

Är toknöjd med både täckning och telefon. Jag jobbar i en butik i centrala Örebro och vissa kunder som kommer in med tex sin mobiltelefon eller ett mobiltbredband med (oftast) Tele2, har knappt någon 3G-täckning alls. Och då är vi ändå bara precis innanför i butiken (alltså inte långt in i butiken). Medans med 3 har jag full täckning konstant i hela butiken.

Blev förvånad att det var "sån" stor skillnad ändå mitt i centrala Örebro.

Och anledningen till att jag aldrig har tappat något samtal kan ju vara för att med 3 så behöver mobilen aldrig skifta mellan 2G och 3G. Vilket känns bra för min del

Jag kan bara säga att från 3GS till en 4:an så har jag äntligen batteri en helt dag från morgon till kväll.
Det hade jag inte förut, det är så skönt att slippa tänka på att behöva ladda på e.m ,kväll för att klara en dag. Bara detta är för mej värt hur mkt som helst.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag kan bara säga att från 3GS till en 4:an så har jag äntligen batteri en helt dag från morgon till kväll.
Det hade jag inte förut, det är så skönt att slippa tänka på att behöva ladda på e.m ,kväll för att klara en dag. Bara detta är för mej värt hur mkt som helst.

Min erfarenhet är precis densamma. Mycket skönt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-07 12:24
Ursprungligen av westerlu77:

Jag kan bara säga att från 3GS till en 4:an så har jag äntligen batteri en helt dag från morgon till kväll.
Det hade jag inte förut, det är så skönt att slippa tänka på att behöva ladda på e.m ,kväll för att klara en dag. Bara detta är för mej värt hur mkt som helst.

Pratar du/ni väldigt mycket eller används den till surf/mail/musik/etc?

Jag tycker att min används hyfsat mycket till surf, mail, musik och spel och jag hade inga större problem med min 3G och absolut inga med med 4:an.

Nu pratar inte jag särskilt mycket i telefon så det ger ju lite extra kräm till resten.

Jag har faktiskt numera batteri så det räcker en hel helg. Fast det är en bit kvar till hur det var med SE T68i - en hel vecka på en laddning och minst 3-4 timmars pladder varje dag.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har faktiskt numera batteri så det räcker en hel helg. Fast det är en bit kvar till hur det var med SE T68i - en hel vecka på en laddning och minst 3-4 timmars pladder varje dag.

Om du nu menar att du har telefonen på 24 timmar om dygnet, så vill jag påstå att du med ovanstående tar i så byxorna spricker, eller kör storfiskarvalsen för mobiltelefoner...

Här har du full spec för SE T68i...

Sony Ericsson T68i - Full phone specifications

Som du ser så uppges det upp till 300 timmar stand by, och upp till 11 timmar samtalstid.

Så även om du nu skulle slå av telefonen när den inte används, t ex över natten, så ser man ju direkt att du skarvar värre än Thore Skogman i visan. För 3-4 timmar samtalstid varje dag gånger 7 blir 21-28 timmar samtal och ändå ska en laddning hålla i en vecka...? Och hur klarar du långt över dubbla maximalt angivna samtalstiden från tillverkaren...?

Att en T68i trots dina fabler ändå har en mycket bra batteritid trots sitt lilla format, beror ju på att det enda man egentligen kunde göra med den (ja jämfört med dagens smartphones) var ju att ringa, den hade inte 3G och en display som ett frimärke....

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Om du nu menar att du har telefonen på 24 timmar om dygnet, så vill jag påstå att du med ovanstående tar i så byxorna spricker, eller kör storfiskarvalsen för mobiltelefoner...

Här har du full spec för SE T68i...

Sony Ericsson T68i - Full phone specifications

Som du ser så uppges det upp till 300 timmar stand by, och upp till 11 timmar samtalstid.

Så även om du nu skulle slå av telefonen när den inte används, t ex över natten, så ser man ju direkt att du skarvar värre än Thore Skogman i visan. För 3-4 timmar samtalstid varje dag gånger 7 blir 21-28 timmar samtal och ändå ska en laddning hålla i en vecka...? Och hur klarar du långt över dubbla maximalt angivna samtalstiden från tillverkaren...?

Att en T68i trots dina fabler ändå har en mycket bra batteritid trots sitt lilla format, beror ju på att det enda man egentligen kunde göra med den (ja jämfört med dagens smartphones) var ju att ringa, den hade inte 3G och en display som ett frimärke....

Dr Tinnitus

Okej, det var en demonstrativ överdrift. Det var ju nu ett tag sen man hade den luren men nog fanken laddade man den typ 1 gång i veckan. Om det nu då och då skulle ha blivit 5-6 dagar emellan laddningarna och att man ibland bara pladdrade 1-2 timmar på en dag istället för 3-4 timmar så må det vara hänt. Vad jag menar är att med den luren så var det nära nog lika ovanligt att man klarade sig mindre än en vecka på en laddning som det är att man klarar sig mer än ett dygn med iPhone 3GS. Sen, som du säger, kunde man inte göra mer än att skicka SMS och prata i telefon med den. Jag hade varit överlycklig om dagens mobiler kunde hålla samma batteritider som de gamla GSM-lurarna trots allt nytt häftigt som man kan göra. Egentligen, med utvecklingstempot är en månads batteritid det minsta man kan begära.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-07 22:34

Min ett år gamla 3GS håller i uppmot 4 dagar, ni måste använda era sjukt mkt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-07 22:39
Ursprungligen av zappee:

Min ett år gamla 3GS håller i uppmot 4 dagar, ni måste använda era sjukt mkt.

4 dagar... har du den bara liggandes utan att använda den över huvud taget?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-08 07:38
Ursprungligen av kainen:

4 dagar... har du den bara liggandes utan att använda den över huvud taget?

Nej, använder den "normalt". Ringa, smsa, lyssna på musik till och från jobbet, kör lite program.

Ursprungligen av zappee:

Min ett år gamla 3GS håller i uppmot 4 dagar, ni måste använda era sjukt mkt.

Surfar, fotar, filmar, spelar, fjärrstyr, mejlar, messar och emellanåt även ringer samtal.

Ursprungligen av Adrian B:

Surfar, fotar, filmar, spelar, fjärrstyr, mejlar, messar och emellanåt även ringer samtal.

Jag är nog ganska lik dej i användning jag surfar ganska mkt, mer än vad jag ringer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-08 10:07
Ursprungligen av zappee:

Min ett år gamla 3GS håller i uppmot 4 dagar, ni måste använda era sjukt mkt.

Med 4 dagars usage misstänker jag att min herre antingen har pumpat den full med stereoider, kör med dubbla Mophie Juice packs eller använder den som en Ericsson T68

Min iPhone 4 är online mest hela tiden och med 2h taltid per dag måste jag ladda varje natt

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-08 18:11
Ursprungligen av FreddeB:

Med 4 dagars usage misstänker jag att min herre antingen har pumpat den full med stereoider, kör med dubbla Mophie Juice packs eller använder den som en Ericsson T68

Min iPhone 4 är online mest hela tiden och med 2h taltid per dag måste jag ladda varje natt

Nja, inget extra. Nu har jag 7h användning och totalt 3 dagar och då har jag 20% kvar.

Med min 3GS kunde jag komma upp i 3 dygn om den bara låg utan datauppkoppling och inga samtal etc.

Ursprungligen av pmarriott:

Med min 3GS kunde jag komma upp i 3 dygn om den bara låg utan datauppkoppling och inga samtal etc.

Jag har inga problem med att klara 5 dygn med sparsam användning med min 3Gs . Några samtal per dag, kolla email, sända några sms m.m. Då var 3G på hela tiden, WiFi hemma och 3G på språng, platstjänster och push på men manuell koll av email. Detta var för länge sedan så det var även en äldre programvara i den då som inte var lika strömsnål som dagens.

Men mer normalt som jag använder den mest är att ladda den varannan eller var tredje dag, ibland varje dag om man varit ute i solen mycket med kraftig displaybelysning och använt den mycket med strömkrävande appar m.m.

Dr Tinnitus

Bevaka tråden