Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har en iPhone 4

Tråden skapades och har fått 466 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 16:12
Ursprungligen av -David-:

Funkade bra på min iPad.

Kanske om du är inloggad.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ironiskt att man inte kan se filmen på en iphone/iPad.

De verkar jobba på det (dock fungerar inte mina klipp ännu): Vimeo now has an HTML5 heart - sorry Flash | 9 to 5 Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 08:43

Jag trodde också att man fick mindre vidvinkel när man valde filmläget. Men det är som Zimmerman säger, filmläget visar inte hela bilden i standardläget. Därmed ser filmningen inzoomad ut. Dubblelklicka och man ser hela bilden igen, komplett med letterboxen. Som Zimmerman säger, borde det vara tvärtom!

Ursprungligen av AxelM:

Jag trodde också att man fick mindre vidvinkel när man valde filmläget. Men det är som Zimmerman säger, filmläget visar inte hela bilden i standardläget. Därmed ser filmningen inzoomad ut. Dubblelklicka och man ser hela bilden igen, komplett med letterboxen.

Jag vet hur jag ska säga det mycket tydligare: Det ÄR mindre vidvinkel vid filmning! Och det har inget att göra med hur bilden visas på skärmen. Jag vet att man kan växla mellan två visningslägen, men det har inget att göra med det jag försöker berätta. Jämför stillbildsläget med filmläget i exemplet jag postade tidigare.

Ursprungligen av AxelM:

Som Zimmerman säger, borde det vara tvärtom!

Håller helt med, det är störande att förval är det inzoomade läget.

Men vad jag försöker få fram är att utöver detta finns det en annan frågeställning och den handlar om att vidvinkeln är lägre vid filmning.

Du har rätt. Bilden är inte exakt lika "stor" i fotoläge som i filmläge. Samma vidvinkel är det nog - optiken är som den är. Men jag antar att chippen utnyttjas annorlunda vid filmning och att det bästa sättet att plocka ut en 16:9-bild på 1 megapixel från en chip som är 4:3 och ger 5 megapixel - innebär en "inzomning" i den nativa bilden som chippet ger. That's my theory. Man har nog inte lika genial lösning som Panasonic har när det gäller att plocka 16:9 från 4:3-chip. Den är nog patenterad. Apple croppar nog bara ut 16:9 ur chippen. Det är ju trots allt bara en mobilkamera.
Vad jag tycker är viktigare är att vi borde få 25 fps statiskt. Nu!

Ursprungligen av Adrian B:

Men vad jag försöker få fram är att utöver detta finns det en annan frågeställning och den handlar om att vidvinkeln är lägre vid filmning.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du har rätt. Bilden är inte exakt lika "stor" i fotoläge som i filmläge. Samma vidvinkel är det nog - optiken är som den är. Men jag antar att chippen utnyttjas annorlunda vid filmning och att det bästa sättet att plocka ut en 16:9-bild på 1 megapixel från en chip som är 4:3 och ger 5 megapixel - innebär en "inzomning" i den nativa bilden som chippet ger. That's my theory.

Det tror jag stämmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 00:09

Hehe sorry Adrian. Kollade igen och du har ju såklart rätt. Trist att förlora vidvinkel när man filmar. Även om det är en minimal förlust.

Gillar dock formatet! Sitter fint på TVn!

Ursprungligen av Adrian B:

Jag vet hur jag ska säga det mycket tydligare: Det ÄR mindre vidvinkel vid filmning! ...

Nu har jag inte fått min telefon än med jag kan bara tänka mej hur illa många youtube-klipp ser ut på 4:an när man surfar via 3G nätet.Stämmer det? Jag är så trött på att Apple och AT&T begränsar detta. Ibland när man ska titta på något med lite detaljer så är det i stort omöjligt att se vad det är på filmen. Bara att 3G unrestrictor och SBsettings finns gör att jag blir sugen på att jailbreaka.

Ursprungligen av westerlu77:

Nu har jag inte fått min telefon än med jag kan bara tänka mej hur illa många youtube-klipp ser ut på 4:an när man surfar via 3G nätet.Stämmer det? Jag är så trött på att Apple och AT&T begränsar detta. Ibland när man ska titta på något med lite detaljer så är det i stort omöjligt att se vad det är på filmen. Bara att 3G unrestrictor och SBsettings finns gör att jag blir sugen på att jailbreaka.

Jo, och ännu värre är det egentligen med Ipad...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, och ännu värre är det egentligen med Ipad...

BlackSmp! Har du jailbreakat eller kommer du att jailbreaka din 4? Jag orkar inte vänta ett år till innan Apple / AT/T kanske i bästa löser det här...Hela den här grejen känns så tröttsam.

Ursprungligen av westerlu77:

BlackSmp! Har du jailbreakat eller kommer du att jailbreaka din 4? Jag orkar inte vänta ett år till innan Apple / AT/T kanske i bästa löser det här...Hela den här grejen känns så tröttsam.

Jag har dålig koll, finns det något fungerande jailbreak för Iphone 4?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har dålig koll, finns det något fungerande jailbreak för Iphone 4?

ja men inte släppt till allmänheten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-01 17:31
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har dålig koll, finns det något fungerande jailbreak för Iphone 4?

Nej det har inte kommit ännu. Men det kommer komma när som helst känns det som om man läser runt lite. iPhone 4 kommer bli suverän med jailbreak

De funktioner jag mest är ute efter är:

1. Att kunna stänga av begränsningarna med 3G, såsom att man max får ladda ner filer på 10 MB samt att Youtube klippen ser för jävliga ut

2. Riktig multitasking. Jag vill kunna köra MSN i bakgrunden utan att det stängs av.

3. Sen är det ju att man kan låsa upp den då för dem som behöver det

4 Skicka filer via blueetooth.

5 Få bluetooth headset att fungera optimalt alltså att få knapparna på dem att kunna byta låt osv

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 18:36
Ursprungligen av Esa:

Nej det har inte kommit ännu. Men det kommer komma när som helst känns det som om man läser runt lite. iPhone 4 kommer bli suverän med jailbreak

De funktioner jag mest är ute efter är:

1. Att kunna stänga av begränsningarna med 3G, såsom att man max får ladda ner filer på 10 MB samt att Youtube klippen ser för jävliga ut

2. Riktig multitasking. Jag vill kunna köra MSN i bakgrunden utan att det stängs av.

3. Sen är det ju att man kan låsa upp den då för dem som behöver det

4 Skicka filer via blueetooth.

5 Få bluetooth headset att fungera optimalt alltså att få knapparna på dem att kunna byta låt osv

Vad är där för problem med MSN med dagens multitasking?

Ursprungligen av zappee:

Vad är där för problem med MSN med dagens multitasking?

Jag är också nyfiken. Jag upplever att beejive och andra chatprogram fungerar bra och har gjort det länge. Till och med redan före iOS 4

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 20:35
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är också nyfiken. Jag upplever att beejive och andra chatprogram fungerar bra och har gjort det länge. Till och med redan före iOS 4

Troligen för att det är inte "äkta" multitasking. Och även om det skulle vara det så skulle man direkt börja tjata varför batteriet inte håller en hel dag. Det finns ju alltid något nytt att gnälla om.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 20:36
Ursprungligen av Esa:

Nej det har inte kommit ännu. Men det kommer komma när som helst känns det som om man läser runt lite. iPhone 4 kommer bli suverän med jailbreak

De funktioner jag mest är ute efter är:

1. Att kunna stänga av begränsningarna med 3G, såsom att man max får ladda ner filer på 10 MB samt att Youtube klippen ser för jävliga ut

2. Riktig multitasking. Jag vill kunna köra MSN i bakgrunden utan att det stängs av.

3. Sen är det ju att man kan låsa upp den då för dem som behöver det

4 Skicka filer via blueetooth.

5 Få bluetooth headset att fungera optimalt alltså att få knapparna på dem att kunna byta låt osv

Nu var det ett tag sedan jag jailbreakade min lur - men har de alltsa lost sa att det gar att skicka vilka filer som helst via bluetooth nu? Verkligen? Hur fungerar det i sa fall? Och gar det till en telefon som inte ar en iphone?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-08-01 20:39
Ursprungligen av Esa:

5 Få bluetooth headset att fungera optimalt alltså att få knapparna på dem att kunna byta låt osv

Det löser sig med iOS 4.1

  • Medlem
  • 2010-08-01 20:42

Nu när man har en 3GS över så skulle jag vilja använda den som skype telefon.

Vill dock inte ha den ikopplad hela tiden i laddaren då jag gissar på att batteriet tar massa stryk.

Kan man på något sätt ha skype igång, samt wifi, men att skärmen är avstängd. Är den som äter batteri antar jag.

Men.....skärmen stängs ju av automatiskt efter en kort stund.

Och...varför två telefoner nu när man kan ha Skype i sin mobil - alltså två telefoner i en?????? Det är ju det som är själva idén liksom.
Du behöver inte ha Skype "igång" heller - "multitaskingen" ser till att det ringer när någon kontaktar dig via Skype. Det har hänt grejer i.o.m. iOS4 förstår du.

Ursprungligen av JGG:

Kan man på något sätt ha skype igång, samt wifi, men att skärmen är avstängd. Är den som äter batteri antar jag.

  • Medlem
  • 2010-08-01 21:19
Ursprungligen av Zimmerman:

Men.....skärmen stängs ju av automatiskt efter en kort stund.

Och...varför två telefoner nu när man kan ha Skype i sin mobil - alltså två telefoner i en?????? Det är ju det som är själva idén liksom.
Du behöver inte ha Skype "igång" heller - "multitaskingen" ser till att det ringer när någon kontaktar dig via Skype. Det har hänt grejer i.o.m. iOS4 förstår du.

Men då måste jag ha hur som helst ha igång en telefon 24/7. Vill ha min 3GS Skype på hela tiden, är nämligen flera i familjen som ringer från skype.

Jag förstår inte vad du menar. Har du inte på din Iphone4 hela tiden?

Ursprungligen av JGG:

Men då måste jag ha hur som helst ha igång en telefon 24/7. Vill ha min 3GS Skype på hela tiden, är nämligen flera i familjen som ringer från skype.

  • Medlem
  • 2010-08-01 22:39
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag förstår inte vad du menar. Har du inte på din Iphone4 hela tiden?

Ja, men när skärmen stängs av, då är väll skype också avstängd?

Jag vill ha skärmen avstängd, men att skype + wifi fortfarande är igång.

Ursprungligen av JGG:

Ja, men när skärmen stängs av, då är väll skype också avstängd?

Jag vill ha skärmen avstängd, men att skype + wifi fortfarande är igång.

Nej, det körs i bakgrunden, därav multitaskingen i iOS 4 och högre.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 23:04
Ursprungligen av JGG:

Ja, men när skärmen stängs av, då är väll skype också avstängd?

Jag vill ha skärmen avstängd, men att skype + wifi fortfarande är igång.

Läs...

Apple - iPhone 4 - Multitasking done the right way

  • Medlem
  • 2010-08-01 23:15

Har testat ringa mitt Skype nummer, men numret är avstängd för mig.

Men det funkar för er att köra skype när skärmen är svart?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 23:29
Ursprungligen av JGG:

Har testat ringa mitt Skype nummer, men numret är avstängd för mig.

Men det funkar för er att köra skype när skärmen är svart?

Skype kör i bakgrunden. I alla fall fungerar det för mig när min iphones skärm är avstängd blir jag fortfarande uppringd från Skype.

//Rob

  • Medlem
  • 2010-08-02 11:54
Ursprungligen av Robo-X:

Skype kör i bakgrunden. I alla fall fungerar det för mig när min iphones skärm är avstängd blir jag fortfarande uppringd från Skype.

//Rob

Startade om telefonen och testade igen, det funkar! Dock så verkar mitt Wifi dö när skärmen är avstängd, hur förhindrar jag detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-02 12:47
Ursprungligen av JGG:

Startade om telefonen och testade igen, det funkar! Dock så verkar mitt Wifi dö när skärmen är avstängd, hur förhindrar jag detta?

Det är så det fungerar. Det får du kolla med Apple varför det är så. Har du ingen mobil data? Skype kommer rätt bra med att byta mellan både Wifi och 3G.

//Rob

Om du inte är online med WiFi bara för att skärmen är svart så är det något allvarligt fel med luren. Klart att WiFi är på - hela tiden - alltid. Hur skulle push annars funka? Min lur har då alltid WiFi på så länge den är påslagen - oavsett om skärmen är svart eller inte - hela nätterna när jag sover är WiFi på också hela tiden. Det plingar till varje gång jag får mail t.ex. (har push) och numera så ringer den om någon ringer mig via Skype.

Ursprungligen av JGG:

Startade om telefonen och testade igen, det funkar! Dock så verkar mitt Wifi dö när skärmen är avstängd, hur förhindrar jag detta?

Bevaka tråden