Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har en iPhone 4

Tråden skapades och har fått 466 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 07:50
Ursprungligen av Goflorp:

jävla Telia, missade Micro-SIM kortet....

Glömde, eller var de slut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 08:48
Ursprungligen av Goflorp:

jävla Telia, missade Micro-SIM kortet....

Stressad säljare gissar jag på... jag nämnde microsimet och han sa direkt att det var bra att jag påminde honom, han höll på att glömma det.

Ursprungligen av Goflorp:

jävla Telia, missade Micro-SIM kortet....

Det här me simkorten har krånglat lite för telia:p

Ursprungligen av Goflorp:

jävla Telia, missade Micro-SIM kortet....

Hände mig med. Fick sätta mig i bilen och åka tillbaka, stå i kö etc. Blev ganska sur.

Ursprungligen av henkebarn:

Hände mig med. Fick sätta mig i bilen och åka tillbaka, stå i kö etc. Blev ganska sur.

Blev fixat på backaplan i GBG av en trevlig säljare på fem minuter.
Allt "svart" man lagrat upp inombords bara rann ur en .-)

Ursprungligen av Goflorp:

Blev fixat på backaplan i GBG av en trevlig säljare på fem minuter.
Allt "svart" man lagrat upp inombords bara rann ur en .-)

Ja, säljaren som missade för mig hade till att börja med varit superhjälpsam innan och fortsatte med det när jag kom tillbaka. Han bad tusen gånger om ursäkt. Jag var inte alls otrevligt, utan sa bara att ett misstag nog begåtts och så var det över.

de hade plockat ihop "allt" i en påse åt en...
De glömde...

Ursprungligen av Goflorp:

de hade plockat ihop "allt" i en påse åt en...
De glömde...

Då får jag se till att vara noga att kolla innan jag lämnar butiken;)
Skämt å sido, det borde väl vara hyfsat lätt för dem att fixa

Då får man ansluta till denna tråd då. Tänkte kasta mig över iMove nu men rackarns, Apple har inte släppt den i svenska AppStore än. Vilken dundertabbe! Dagens i-landsproblem!

Kan inte ni som har en iP4 ta lite bilder med kameran och LED-blixten, på varierande motiv och ljusförhållanden, från kolmörkt till lite skum belysning, och lägga upp dessa?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-30 12:11

Jag har fortfarande täckningsproblem. Har inte ens kommit in på 3G nätet, dock legat på full Edge täckning hela tiden. Någon annan som upplever samma problem?

(Detta är alltså inte "death-grip" relaterat)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-30 12:19
Ursprungligen av Kajan:

Jag har fortfarande täckningsproblem. Har inte ens kommit in på 3G nätet, dock legat på full Edge täckning hela tiden. Någon annan som upplever samma problem?

(Detta är alltså inte "death-grip" relaterat)

Vilken operatör använder du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 12:38
Ursprungligen av zinned:

Vilken operatör använder du?

Han måste använda Telia eftersom de är de enda med edge i Sverige.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-07-30 12:58

Skärmen är ju helt underbar! Slog mig när jag kollade mitt första mail (vilket var Spotify's nyhetsbrev) att det såg ut som en tryckt papperslapp man hade framför sig
Såååååå nöjd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-31 00:33
Ursprungligen av zinned:

Vilken operatör använder du?

Sorry för det sena svaret. Jag har Telia som operatör.

Ursprungligen av Kajan:

Jag har fortfarande täckningsproblem. Har inte ens kommit in på 3G nätet, dock legat på full Edge täckning hela tiden. Någon annan som upplever samma problem?

(Detta är alltså inte "death-grip" relaterat)

Har samma problem! Försökt lösa det hela tiden, men kommer inte in på 3G nätet.

Ok, count me in:)

I'm now completely operational ....

För att travestera HAL

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 13:46

Jag sällar mig till mängden av lyckliga iPhoneägare. Första intrycken:
* Skärmen är något i hästväg. Tittar upp på min datorskärm efter att ha använt telefonen och ser bara pixlar.
* Dödsgreppet har ingen märkbar påverkan på min mottagning (sitter dock i centrala Göteborg).
* Den är snabb...riktigt snabb.
* LED-blixten är väldigt stark. Du får en blindfläck i tio minuter om du tittar rakt in i den. Varning alltså!

Om antenner och radioapparater

Det här med "Death Grip" är väl egentligen en självklarhet.
Vem hade fått för sig att hålla en walkie-talkie eller annan radiosändare i antennen?(!)
Men med mobiler ska tydligen alla lagar för radiosändning och mottagning plötsligt upphöra ... De flesta verkar inte fatta att mobilen egentligen är en kommunikationsradio som kräver mer eller mindre fri sikt till närmsta basstation.

Radiovågorna måste ju få en chans att komma in och ut. Om man kortsluter antennen så fungerar radion sämre, så enkelt är det. Om man skärmar av antennen fungerar radion också sämre.

I fallet med iPhone så har Apple gjort det för lätt att påverka antennen med handen. Handens ledningsförmåga (resistans) på ytan ändrar sig oerhört beroende på om handen är fuktig/torr eller svettig/salt. Därför hjälper det att ha en handske på sig eller sätta på en "bumper".

Om bara mobilföretagen hade haft en radioamatör anställd så hade de begripit att man inte kan omsluta antennen med hela handen för att få bra funktion på radiodelen när signalstyrkan är svag.

En antenn är avstämd för en viss impedans för att fungera optimalt. Om man ändrar impedansen genom påverkan från handen kommer egenskaperna att försämras. Om man råkar befinna sig nära basstationen märker man ingen skillnad men ju närmare räckviddsgränsen man befinner sig desto större blir påverkan.

Man behöver inte röra vid antennen utan det räcker med kapacitiv koppling mot handen eller andra föremål för att försämra egenskaperna. Men det blir naturligtvis ännu känsligare om antennen är oisolerad för då kommer den dessutom att påverkas av resistiv koppling som försämrar egenskaperna ännu mer.

Redan då jag fick höra att metallramen var antenn så ställde jag mig frågan om Apple hade lyckats upphäva naturlagarna eller ...

En traditionell utstickande sprötantenn är inte så dum egentligen. Särskilt inte när man befinner sig på räckviddsgränsen. Det har tydligen lanserats en kinesisk iPhone 4 kopia med utdragbara antenn ... De gick väl bet på att få den inbyggda att fungera bra.

Ursprungligen av Johan Forssblad:

Det här med "Death Grip" är väl egentligen en självklarhet.
Vem hade fått för sig att hålla en walkie-talkie eller annan radiosändare i antennen?(!)
Men med mobiler ska tydligen alla lagar för radiosändning och mottagning plötsligt upphöra ... De flesta verkar inte fatta att mobilen egentligen är en kommunikationsradio som kräver mer eller mindre fri sikt till närmsta basstation.

Radiovågorna måste ju få en chans att komma in och ut. Om man kortsluter antennen så fungerar radion sämre, så enkelt är det. Om man skärmar av antennen fungerar radion också sämre.

I fallet med iPhone så har Apple gjort det för lätt att påverka antennen med handen. Handens ledningsförmåga (resistans) på ytan ändrar sig oerhört beroende på om handen är fuktig/torr eller svettig/salt. Därför hjälper det att ha en handske på sig eller sätta på en "bumper".

Om bara mobilföretagen hade haft en radioamatör anställd så hade de begripit att man inte kan omsluta antennen med hela handen för att få bra funktion på radiodelen när signalstyrkan är svag.

En antenn är avstämd för en viss impedans för att fungera optimalt. Om man ändrar impedansen genom påverkan från handen kommer egenskaperna att försämras. Om man råkar befinna sig nära basstationen märker man ingen skillnad men ju närmare räckviddsgränsen man befinner sig desto större blir påverkan.

Man behöver inte röra vid antennen utan det räcker med kapacitiv koppling mot handen eller andra föremål för att försämra egenskaperna. Men det blir naturligtvis ännu känsligare om antennen är oisolerad för då kommer den dessutom att påverkas av resistiv koppling som försämrar egenskaperna ännu mer.

Redan då jag fick höra att metallramen var antenn så ställde jag mig frågan om Apple hade lyckats upphäva naturlagarna eller ...

En traditionell utstickande sprötantenn är inte så dum egentligen. Särskilt inte när man befinner sig på räckviddsgränsen. Det har tydligen lanserats en kinesisk iPhone 4 kopia med utdragbara antenn ... De gick väl bet på att få den inbyggda att fungera bra.

I det rent tekniska du skriver så har du helt rätt.

Men du kan inte på allvar mena att du tror Apple inte vet om allt detta och en hel del till om antenner m.m.?

Självklart vet de allt detta och de har faciliteter för att göra mycket avancerade analyser och tester i sin utveckling och de gör det också. Lika självklart är det att de varit helt medvetna om sin nya antenndesigns för och nackdelar, samt vilka fenomen som kan uppstå vid användande vid vissa förhållanden. Men de har sannolikt bedömt fördelarna som viktigare än ev. nackdelar.

Det som blev en överraskning för dem var att de missbedömt hur folk skulle reagera på detta, och hade nog inte i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig att det skulle bli en sådan storm i ett vattenglas för ett fenomen som egentligen finns och funnits på alla mobiler sen många år tillbaka. Nämligen att, precis som du själv skriver, man kan försämra mottagningen bara genom att hålla i en mobil därför att man på ett eller annat sätt antingen skymmer eller påverkar antennen på andra sätt.

Nu visar det sig ju mer och mer att all denna hysteri om detta antennfenomen varit gruvligt överdrivet, och för de allra flesta inte är nåt problem över huvud taget vid normalt bruk.

Hela denna cirkus har ju dessutom gjort att många nu helt plötsligt har börjar hålla örnkoll på sin mobils signalmätare och tolkar plötsligt minsta variation i antal staplar som nåt mysko. Detta fast det i de allra flesta fall är helt normala uppträdanden som deras mobiler alltid haft men de har inte tänk på det för de har inte kollat så nog förut.

Hur många vet hur många staplar deras mobil har när de håller den mot skallen i ett samtal? Normalt kikar vi ju bara på dessa staplar när vi faktiskt upplevt nåt problem som t ex att uppringning misslyckades. DÅ kikar man på mätaren och ser att det är inga staplar och kass täckning där man är just då, och man får vänta tills man kommit en bit längre på vägen så man får täckning igen. Detta har folk tagit som högst normalt tidigare, men idag med all denna hysteri om antennproblem så är det nog många som tror de ser nåt märkligt.

Men alla de gånger de bara tar upp mobilen slår numret och samtalet går bra, så har de flesta oftast ingen koll vad mätaren visade när mobilen låg i fickan eller på bordet, eller om staplarna går upp eller ner medan de håller mobilen mot skallen och pratar.

Det jag hela tiden sagt är att detta omtalade antennfenomen på iP4 är ruskigt överdrivet och torde inte bli nåt problem alls vid normalt bruk för de allra flesta, utom möjligen i situationer med kass täckning. Men då är ju det ofta att man får problem även med andra mobiler bara man tar upp dem och håller i dem, så varför gasta på Apple? De har ju trots allt haft som mål att försöka ge oss en bättre antenn, som är känsligare och alltså kan hålla svaga signaler bättre än tidigare antenn. Detta verkar de ju också ha lyckats med.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Men alla de gånger de bara tar upp mobilen slår numret och samtalet går bra, så har de flesta oftast ingen koll vad mätaren visade när mobilen låg i fickan eller på bordet, eller om staplarna går upp eller ner medan de håller mobilen mot skallen och pratar.
Dr Tinnitus

Ja, folk tänker ofta inte på att det är en radiosändare. De skriver t ex ett SMS och sedan trycker de på "Sänd" även om de just då t ex råkar befinna sig inne i en tunnel där möjligheten att nå en basstation kan vara obefintlig ...

Det verkar inte som att tillverkarna prioriterat detta heller. Varför kan man på många telefonmodeller inte se signalstyrkan innan man sänder ett SMS så att man kan placera sig bra om man är på räckviddsgränsen? Det retar i varje fall mig!

Även stora bolag gör banala misstag! Har Apple testat att telefonera om man t ex har lite saltvattenstänk på fingrarna? Det skulle kortsluta antennen betydligt effektivare.

Så varför har de åtminstone inte isolerat antennen med något tunt isolerande lager? Antagligen har en fåfängd marknadsavdelning högre röst än teknikernas ...

Jag vet i varje fall att en gång när jag hade kraschat min bil långt ute i skogen så kunde jag ringa bärgaren tack vare en Ericsson 337 med uppfällbar antenn och genom att utnyttja bilens tak som jordplan. Med standardantenn (kort utstickande pinne) hade jag aldrig fått kontakt.

Jag saknar att man inte längre har antennuttag på mobilerna. Eller finns det något tillbehör till iPhone 4 som gör att man kan ansluta yttre antenn?

Death grip funkar inte för mig. Suttit med 3G och Edge, bra och dålig mottagning och inte kunnat rubba pelarna på en iphone 4a med 4.0.1 testat i Trollhättan och Göteborg.

Ursprungligen av Ollebro:

Death grip funkar inte för mig.

Inte för mig heller. Ska jag reklamera telefonen? O:-)

Jg har death grip så det stänker om det Tur att jag aldrig håller luren så

Ursprungligen av Ollebro:

Death grip funkar inte för mig. Suttit med 3G och Edge, bra och dålig mottagning och inte kunnat rubba pelarna på en iphone 4a med 4.0.1 testat i Trollhättan och Göteborg.

Samma här, märker inte några grip öht...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 17:16

Fråga till er som fått eran redan:
- Längst ut i hörnorna - är det glas eller stålkanten som är längst ut i hörnorna?
- Upplever ni att samtal bryts när man får dålig 3G-mottagning och telefonen därför byter över till GSM-nätet? Det här är något som min 3GS gör nämnligen och även om jag är medveten om det så är det störande när man exempelvist åker pendeltåg och 3G-täckningen därför kommer och går med någon/några minuters mellanrum.
- Blir den väldigt varm i glaset när man använder den intensivt, tex gps-navigering? Min 3GS blir väldigt varm längst ner på bakside-plasten. Vet inte varför det är längst ner för jag laddar den inte då.

Ursprungligen av josie:

Fråga till er som fått eran redan:
1. Längst ut i hörnorna - är det glas eller stålkanten som är längst ut i hörnorna?
2. Upplever ni att samtal bryts när man får dålig 3G-mottagning och telefonen därför byter över till GSM-nätet? Det här är något som min 3GS gör nämnligen och även om jag är medveten om det så är det störande när man exempelvist åker pendeltåg och 3G-täckningen därför kommer och går med någon/några minuters mellanrum.
3. Blir den väldigt varm i glaset när man använder den intensivt, tex gps-navigering? Min 3GS blir väldigt varm längst ner på bakside-plasten. Vet inte varför det är längst ner för jag laddar den inte då.

Numrerade dina frågor..
Har haft min iPhone 4 i en månad.

1. Vet inte riktigt vad du menar längst ut om stålkanter/glas, det är antenner runt om precis som på bilderna så du får nog beskriva din fråga bättre.

2. Nej, har inte märkt av någon försämring mot 3GS, dock förbättring, nu har jag mottagning där det både med 2G och 3GS varit radioskuggor när jag åkt tåg.

3. Nej, men min 3GS blev varm precis som du beskriver din. Jag gissar på att glaset på iPhone 4 hanterar detta betydligt bättre än vad aluminium gjorde på 2G och plast gör på 3G/3GS.

Ursprungligen av josie:

Fråga till er som fått eran redan:
- Längst ut i hörnorna - är det glas eller stålkanten som är längst ut i hörnorna?
- Upplever ni att samtal bryts när man får dålig 3G-mottagning och telefonen därför byter över till GSM-nätet? Det här är något som min 3GS gör nämnligen och även om jag är medveten om det så är det störande när man exempelvist åker pendeltåg och 3G-täckningen därför kommer och går med någon/några minuters mellanrum.
- Blir den väldigt varm i glaset när man använder den intensivt, tex gps-navigering? Min 3GS blir väldigt varm längst ner på bakside-plasten. Vet inte varför det är längst ner för jag laddar den inte då.

Om jag lägger luren på bordet och pöttar den mot väggen tar stålet i hörnet i. Inte glaset.

Så har även jag en iPhone 4 i förmiddags. Väldigt trevlig pryl. Några reflektioner:

- Skärmen är superläcker. Men jag väntade mig inte heller något annat.

- Den gamla modellen (3GS) ligger bättre i handen.

- Baksidan av glas känns tveksam, man vågar knappt lägga telefonen på ett bord. Men elegant är det förstås.

- FaceTime var kul, längtar tills begränsningen med wifi är ett minne blott.

- Alla mina program som jag organiserat så minutiöst i mappar i iOS 4 hamnade huller
om buller när jag återställda min backup från 3GS och synkade över program mm till nya telefonen.

- Om man aktiverar ett nytt mikrosimkort och stoppar i det i telefonen utan att ha kommit hem och aktiverat den slutar gamla telefonen att fungera... skulle förstås ha aktiverat i butiken eller stoppat nya simkortet (utan att bryta ut mikrosimkortet) i gamla telefonen tills jag hunnit aktivera nya.

- Blixten på kameran ser ut att bli riktigt användbar.

- Beställa gratis-skalet var enkelt med appen.

- Var är iMovie? Kom igen Apple, iPhone 4 finns i Sverige nu!

Bevaka tråden