Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har en iPhone 4

Tråden skapades och har fått 466 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En snubbe på Flashback har totat ihop denna lista med påstådda brister/fel på iP4. Hur mycket av det stämmer och vad är rent nonsens?

Ja rätt gissat, han har inga höga tankar om Apple eller iPhone utan varje chans att kunna hacka och klaga är som en våt dröm verkar det som...

Ursprungligen av spindrift:

Nu vet jag inte om just du gör det, men funderar man på att köpa en iPhone 4 måste man nog vara lite fanboy.

Det är ju rätt många punkter man måste intala sig att ignorera som inte ger användaren någon fördel...exempelvis:

  • En telefon med endast fast minne.

  • En telefon med endast fast batteri.

  • Inget stöd för Flash

  • Låst till de applikationer som inte Apple tycker det saknas invändningar mot.

  • Topplistorna i iTunes och app store är fulla med en massa fejkappar som används för att länsa användares konton med, vilket tyder på extremt dålig säkerhet.

  • En telefon med en onödigt ömtålig konstruktion, p.g.a. att man på båda sidor använt ett glas som inte verkar speciellt reptåligt men som spricker lätt.

  • Mängder av små kvalitetsmissar som problem med avståndsavkänning, fel på kamera, felaktig placering av volymknappar, felaktig whitebalance för kameran och gula fläckar på skärmen.

  • Ett antennsystem som andra tillverkare ratat p.g.a. problem med beröring, men vilket Apple vägrar att erkänna att det är ett problem och säger åt kunder att köpa en gummisnodd för några hundra till den istället för att lösa det icke existerande problemet.

  • Ett begränsande operativsystem som är nedlusat med DRM och saknar mängder med grundläggande funktionalitet.

  • Låsning till en tillverkare av hårdvara, så om du köper apps och tillbehör får du hoppas att du gillar iPhone 5, annars får du köpa allt nytt.

  • Att bli associerad med Apple fanboys.

Förr hade de en produkt som låg före konkurrenterna, men i dagsläget får du en produkt med begränsad funktionalitet och prestanda som är av måttlig kvalitet och kostar mycket.

Sen kan man ju undra om man inte kan tota ihop en liknande lista med div. brister/fel på t ex Desire eller Galaxy S, för man kan ju läsa i trådar om dem att folk får sitta och trixa en hel del för att de har problem med luren eller för att få det att funka på annat vis.

Han skulle behöva lite sakliga motargument och fakta till sina påståenden den där Spindrift....

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-06 09:39
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

En snubbe på Flashback har totat ihop denna lista med påstådda brister/fel på iP4. Hur mycket av det stämmer och vad är rent nonsens?

Ja rätt gissat, han har inga höga tankar om Apple eller iPhone utan varje chans att kunna hacka och klaga är som en våt dröm verkar det som...

Sen kan man ju undra om man inte kan tota ihop en liknande lista med div. brister/fel på t ex Desire eller Galaxy S, för man kan ju läsa i trådar om dem att folk får sitta och trixa en hel del för att de har problem med luren eller för att få det att funka på annat vis.

Han skulle behöva lite sakliga motargument och fakta till sina påståenden den där Spindrift....

Dr Tinnitus

Tragisk läsning.
Det är oftast personer som inte testat produkten i fråga som skriver sånt här. Baserat på hörsägen, felfakta och inte egna erfarenheter. Jag gissar att han aldrig ägt en iPhone eftersom han är så negativt inställd till varumärket.
Samma personer kan inte heller ta fram fördelarna för produkten i fråga och kunna jämföra med andra produkter de ägt eller inte ägt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-07-06 08:27

Smart!

Volvo ...

En bil framtagen i ett litet sketland med mindre befolkning än i London.
Det finns ett fåtal modeller.
Det finns ingen riktigt bra race-car i modellprogrammet.
Det saknas en modell med Jetdrift
Tillverkaren envisas med att alltid leverera med två framstolar.
I landet bilen tillverkas pratas det ett av världens svåraste språk.
Inga modeller klarar flyga, trots att det inom varumärket finns jetmotortillverkning!

Så passa er för Volvo, sicket nerköp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-06 10:52

Tjena.
Fick min igår. I love it! Riktigt nice telefon.

Lyckas ej få ner täckningsstaplarna mer än till 2. Då får jag kämpa lite med. Så inga som helst problem med antennen.

Däremot står det att den tappar connection ofta fast jag har 5 staplar när jag kör bredbandskollen. Någon annan som märkt samma? Hastighet kan varier från 6Mbit/s till 0,2Mbit/s mellan två mätningar också. Kör Telenor. Säkerligen inte telefonens fel.

Sen det här med multi-tasking förstår jag ej riktigt. Gillade backgrounder jag körde till min 3GS.
Dubbelklickar jag på home så får jag upp 4 appar där nere...men jag kan ju scrolla till höger tills alla mina appar har rullat förbi där. Betyder det att typ alla appar är igång hela tiden? Måste man stänga av dem manuellt genom att hålla in dem där nere och trycka på ta bort?

Bra tråd!
Tack!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-06 11:11
Ursprungligen av mickys:

Sen det här med multi-tasking förstår jag ej riktigt. Gillade backgrounder jag körde till min 3GS.
Dubbelklickar jag på home så får jag upp 4 appar där nere...men jag kan ju scrolla till höger tills alla mina appar har rullat förbi där. Betyder det att typ alla appar är igång hela tiden? Måste man stänga av dem manuellt genom att hålla in dem där nere och trycka på ta bort?

Bra tråd!
Tack!

Multitasking tas upp här:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/278327-multitasking-i-ios-4-a.html

Men för att svara på din fråga, nej alla appar är inte igång hela tiden, multitasking på iPhone fungerar på flera olika sätt än att bara låta program vara igång i bakgrunden. (Du hittar nog mer svar i tråden ovan.)
Du måste inte stänga ner de manuellt, rullisten är mer som en gänväg till senast använda program, det betyder inte specifikt att de är igång, du kan ta bort de från listan genom att hålla nere ikonen med fingret och trycka minus tecknet.
Om man får problem med ett program så kan man hålla nere knappen upptill tills avstänging kommer fram och sen hålla nere enbart home knappen tills hemskärmen kommer tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-06 16:40

Naturligtvis fick man en defekt iPhone 4. Hur kan man ha otur varje gång man köper något?
Jag får inget ljud i face time... dock verkar ljudet funka vid videoinspelning. Verkar vara en del med samma problem. alla får sina utbytta. Kul att man köpt den i via apple-uk och bor i Sverige då.
Något tips vad man kan göra? Åka till England och få den utbytt antar jag?

Två trådar som tar upp problemen.
Apple - Support - Discussions - Audio Issues in Facetime & Video ...

Apple - Support - Discussions - No Audio on video recordings and no ...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-06 16:47
Ursprungligen av mickys:

Naturligtvis fick man en defekt iPhone 4. Hur kan man ha otur varje gång man köper något?
Jag får inget ljud i face time... dock verkar ljudet funka vid videoinspelning. Verkar vara en del med samma problem. alla får sina utbytta. Kul att man köpt den i via apple-uk och bor i Sverige då.
Något tips vad man kan göra? Åka till England och få den utbytt antar jag?

Två trådar som tar upp problemen.
Apple - Support - Discussions - Audio Issues in Facetime & Video ...

Apple - Support - Discussions - No Audio on video recordings and no ...

Du ska kunna skicka in den.

Kontakta Apple, Apple - Support - iPhone - Service + Repair

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-06 17:03

nog smidigare gå in i en butik o byta ut den när jag är där om 3v....klarar mig utan face time...

Ursprungligen av mickys:

nog smidigare gå in i en butik o byta ut den när jag är där om 3v....klarar mig utan face time...

Kanske idé då att ändå ta kontakt med Apple Support så de kanske kan se till att det finns en enhet liggandes på en butik till dig när du gästar UK. Tråkigt om de har tomt på hyllan och du får åka hem och vänta på att de ska skicka en när de får in dem igen.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-12-06 11:27

MobileMe Iphone 4, det behöver jag verkligen. jag har försökt enligt konstens alla regler att få igång MobileMe men det vill sig inte. jag har Mobileme konto.
Jag har thunderbird mail
Jag hoppas att någon novis person kan hjälpa mig
Tack på förhand.
Christer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 09:55
Ursprungligen av Lincoln:

MobileMe Iphone 4, det behöver jag verkligen. jag har försökt enligt konstens alla regler att få igång MobileMe men det vill sig inte. jag har Mobileme konto.
Jag har thunderbird mail
Jag hoppas att någon novis person kan hjälpa mig
Tack på förhand.
Christer

Har du firmware 4.2/4.2.1 på din iPhone? Thunderbird är på din dator och spelar inte in, det enda du behöver göra om du redan har ett MobileMe-konto på din iPhone är att aktivera "Find My iPhone", alternativt sätta upp kontot på telefonen med din existerande MobileMe-kontoinformation alternativt logga in med ditt Apple-ID om du inte har ett existerande MobileMekonto. Vad får du för felmeddelande?

http://www.apple.com/se/iphone/find-my-iphone-setup/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-06 18:11

Men hur är det nu. Kan man köpa en i England.. och lämna in den i Sverige? Ni som har problem har kanske fått reda på detta?

Ursprungligen av Esa:

Men hur är det nu. Kan man köpa en i England.. och lämna in den i Sverige? Ni som har problem har kanske fått reda på detta?

eftersom apple inte har världsgaranti på iphone, så kan du inte lämna in den i sverige nej. kanske har gjorts nått enstaka undantag, men det är som sagt nått de generellt gör

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-06 19:20

jo ringde o snackade med apple support idag...fick några tips på vad jag ska försöka...tror ej de hjälper dock. Får väl ringa tillbaka lite närmare o boka en tid o be dem ha en i lager.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-07 09:03

Ingen mer som har problem med face time?
En annan konstig sak.
När min kompis startar face time samtal med mig så ser hans nummer konstigt ut.
Han har tex telenummer +46734 567 878 men det står i min display under face time och efter i samtalslistan +46 0708 734 567 878
Mycket strange!

+46 är Sverige
+46734567878 är det när man ringer utomlands ifrån

Det andra är landsnummer + nummer inom landet.

Det skickas SMS som du inte märker etc när du startar facetime. det är därför.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-07 09:46

Klart jag vet att +46 är sverige.... det konstiga är de 0708 som dyker upp som inte har något med hans nummer att göra.

Ursprungligen av mickys:

Klart jag vet att +46 är sverige.... det konstiga är de 0708 som dyker upp som inte har något med hans nummer att göra.

Ah, det missade jag.

Jag vet att det åker en massa digitala signaturer över sms-gränssnittet när man kopplar upp sig. Man vill ju gärna bli uppkopplad till rätt person...

Ursprungligen av mickys:

Klart jag vet att +46 är sverige.... det konstiga är de 0708 som dyker upp som inte har något med hans nummer att göra.

Vad jag förstått så kan det vara din telefons IP-nummer (eller hans) Vet att jag läst hur Facetime funkar i teorin. Går ut på att när du ringer med Facetime kopplas du mot en server hos Apple som letar upp en speciell kod som är kopplad till just den person du vill ringa till. Det där SMS:et som skickas men som inte syns kommer synas hos motparten som en notification, på det viset visas sedan Facetime.

Ursäkta om det blev lite rörigt, var ett tag sedan jag läste om det.

Facetime kan väl endast köras iPhone 4 till en annan iPhone 4 ? hur annars testa om man har problem?
Köpa en till för prova mot den ?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-07 20:05
Ursprungligen av @ndreas:

Facetime kan väl endast köras iPhone 4 till en annan iPhone 4 ? hur annars testa om man har problem?
Köpa en till för prova mot den ?

Ringa Apple

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-07 20:42
Ursprungligen av zappee:

Ringa Apple

Ja precis, gör som den där gröna muppen från Gizmodo gjorde och ring upp en av Apples anställda. Är dock osäker på om denna tjänst endast tillhandahålls i de Förenta Staterna just nu, högst troligt då iPhone 4 inte är lanserat i Sverige ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-08 09:41

face time är ju ingen tjänst som sätts på om telefonen lanseras i ett visst land.
Face time funkar på alla telefoner överallt (de som inte är defekta då).

Ska pröva ringa en annan kompis som också har iphone4 o se om det är nån skillnad.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-08 10:59
Ursprungligen av mickys:

face time är ju ingen tjänst som sätts på om telefonen lanseras i ett visst land.
Face time funkar på alla telefoner överallt (de som inte är defekta då).

Ska pröva ringa en annan kompis som också har iphone4 o se om det är nån skillnad.

Ja, men det kan bli lite dyrt att ringa Apple i USA och testa.

Ursprungligen av zappee:

Ja, men det kan bli lite dyrt att ringa Apple i USA och testa.

varför? det är över wifi

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-08 12:09
Ursprungligen av Ollebro:

varför? det är över wifi

Jo, jag vet. Men själva initieringen lär väl gå över telefon?
Du ringer ju trots allt ett amerikanskt nummer.

Ursprungligen av mickys:

Så face time funkar bra för alla andra? Typiskt man skulle få en defekt. Åker till London om 3v så kan pass apå att byta ut den då om det finns några att byta med.

Skulle nog rekommendera att ringa Apple i UK först, annars lär de nog inte ha någon att byta med.
Om de ens byter den rakt av, vilket inte görs i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-08 11:54

Så face time funkar bra för alla andra? Typiskt man skulle få en defekt. Åker till London om 3v så kan pass apå att byta ut den då om det finns några att byta med.

Det går ju ringa vanliga samtal och prova också dock kan man inte se bild på den andre men man får ljudet genom och det blir rundgång så jag antar att jag inte lider av problemet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-08 13:04

när jag ringer vanliga samtal och sätter på högtalartelefonen funkar det....är också jävligt skumt.

Bevaka tråden