Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Dalle:

Börjar inte "kampen" om ett totalt jämställt samhälle gå lite för långt nu? Vad är tex rasism? Är det ett omslag på en kina-påse tex?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13649602.ab

Nu äter jag visserligen normalt sett inte godis men ändrar de omslaget så kommer jag inte att köpa Kina-puffar den dagen jag känner mig lite sugen.

De fortsätter väl bara att städa lite. Den här rök ju för ett tag sen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-20 10:47

Jag vet inte, men försvarare av den dåliga smaken att måla svarta personer med stora läppar eller för den delen kineser med sneda ögon och wok-panna på huvudet brukar vara samma människor som försvarar benämningen "negerboll". Det är osmakligt, men borde givetvis inte vara olagligt - yttrandefrihet är viktigt men det betyder inte att jag måste gilla vad du säger. Sådana "jag säger negerboll"-fånar hoppas jag inte att jag känner, och om jag gör det så säger jag upp den bekantskapen när jag får veta hur det ligger till.

Eftersom osmakligheter är vad de är, så får de gärna försvinna för min del. Men, saker och ting är ju från sin tid. Yttranden från 20 år sedan om homosexuella känns osmakliga idag, och förmodligen kommer någon i framtiden tycka att något vi gör nu också är osmakligt. Jag har inga problem med det. Jag erkänner att jag kan vara blind för maktstrukturer som jag inte berörs eller förtrycks av. Men när någon pekar ut att detta faktiskt är ett problem för en grupp människor, och dessutom är ett problem som utan större uppoffring kan upphöra, då är man ju förmodligen ett svin om man envisas med sin trångsynthet inför andra personers obehag. När det gäller Kina-påsarna. Ja, tiden har väl kommit ikapp den. Det är en rätt sunkig bild att ha på en förpackning, vilket Fazer nu insett och byter bort. Vad är problemet?

Ursprungligen av jahve:

Jag vet inte, men försvarare av den dåliga smaken att måla svarta personer med stora läppar eller för den delen kineser med sneda ögon och wok-panna på huvudet brukar vara samma människor som försvarar benämningen "negerboll".

Nu vet jag inte hur gammal du är, jag är född 1967 och under hela min barndom sa alla "negerboll" utan att det var något som helst racistisk underton i det alls. Nej, jag försvarar inte det uttrycket, visar bara att det är bara på senare tid folk blivit så känsliga och tycker att allt är rashat så fort någon karakteriseras, trots att de själva har mycket lite erfarenhet, eller egentligen aktiv tolerans av människor från andra kulturer.

Jag växte upp med Robinson's sylt/marmeladburkar som hade en Golliwog

Så klart finns han inte kvar, men inte bara det. Han (Golliwog) fick inte längre vara med i Noddy's böcker. Om inte det är racism, vad är? Han blev utesluten bara pga av sin hudfärg!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-20 11:28

Problemet är att folk orkar bry sej om sådana småsaker. GB skriver Nogger, och någon tycker att det står Nigger, därför ska de inte få använda det! Jag tycker det är löjligt. Även om jag kan förstå vissa "feltolkningar", så kan man driva detta in absurdum. Att det finns feltolkningar, och att jag kan förstå vissa av dem, betyder inte att de måste ändras, enligt min åsikt.
Ska vi skriva om Astrid Lindgrens böcker också? Där finns ju vissa ordval som kan, med viss vilja, tolkas "rasistiskt"...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-20 11:44
Ursprungligen av kenjon:

Problemet är att folk orkar bry sej om sådana småsaker. GB skriver Nogger, och någon tycker att det står Nigger, därför ska de inte få använda det! Jag tycker det är löjligt. Även om jag kan förstå vissa "feltolkningar", så kan man driva detta in absurdum. Att det finns feltolkningar, och att jag kan förstå vissa av dem, betyder inte att de måste ändras, enligt min åsikt.
Ska vi skriva om Astrid Lindgrens böcker också? Där finns ju vissa ordval som kan, med viss vilja, tolkas "rasistiskt"...

Det är en sak att se ord i en historisk kontext. Det är en annan sak att fortsätta att använda dem när vi vet vilket innehåll de har nu. Det är intressant att läsa Lindgren eller Hegrés Tintin-böcker om inte annat för att se hur våra uppfattningar ändras med tiden. Vi ska inte vara historierevisionister och påstå att vad som hänt aldrig har hänt. Men man behöver ju inte vara skitstövlig i onödan när man yttrar sig i nutiden.

Och om jag ska säga något om "nogger"-debaclet för något år sedan så tyckte jag att just det var fånigt och prinsessan på ärten-känsligt att sammankoppla en lite väl vriden tolkningen av ett namn på glass och etnicitet. Men låt inte det klavertrampet sabba poängen i detta resonemang.

Ursprungligen av kenjon:

[...] Ska vi skriva om Astrid Lindgrens böcker också? [...]

Det har redan hänt. Negerkung får man inte vara vare sig i Sverige (sedan 2004) eller i Norge (sedan 2006)
Pippis pappa får inte vara negerkung i Norge - Utrikes - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-20 11:31

Kanske ska stoppa sidospåret, och komma på fler sura saker.... som att det är ett riktigt pissväder idag, och ingen ny iPhone 5 att sitta och pilla på.

Jag stör mej på 99.se !!!

Alla vet vi vad 69 betyder, 99 då?

<Pappahammar>Finns det inte lite av en homosexuell underton där eftersom de ligger uppochner...

Oj, nej vänta sa jag att homo skulle vara uppochner, er, jag menar...</Papphammar>

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-20 11:37

Jag är 30. Född 1981. Vi sade också negerbollar, fram till att vi fick vår första svarta klasskamrat. Sedan blev det chokladbollar och jag har aldrig haft något problem med det, och vad jag kan minnas var det ingen annan som hade det heller.

Nej, jag vet att förr sade man negerboll, utan extra rasistisk underton. Kanske för att man aldrig (eller väldigt sällan) behövde konfrontera en svart person. Det är inget konstigt att vi ändrar på vår syn i takt med tiden och nya insikter. Ordet neger går från att vara den korrekta benämningen till något som är så belastat med fördomar och rasförtryck att vi helt enkelt måste byta ut ordet mot något nytt. Den som håller kvar vid det gamla uttrycket håller också fast vid fördomar och förtryck. Då spelar det ingen roll vilka icke-rasistiska tankar som pågår i ditt huvud, det är hur det upplevs för andra som har betydelse när du uttrycker det. Kontexter gör att grovt språk kan vara acceptabelt, och kanske till och med uttryck för att man förstår vad man talar om. Det är exempelvis det som skiljer komikern från rasisten när han/hon använder dessa ord.

Tydligt exempel på ett ord som vi idag inte kan använda i dess ursprungliga betydelse, nämligen idiot:

Senast redigerat 2011-09-20 11:48
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-20 11:46

Idiot var ett bra exempel!
Jag säger fortfarande neger (och negroid) och städare istället för lokalvårdare.... Asiat är väl godkänt, så varför ska neger belastas med något negativt? Snart får vi väl inte säga eskimå, aboriginer och liknande heller.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-09-20 12:03
Ursprungligen av kenjon:

Idiot var ett bra exempel!
Jag säger fortfarande neger (och negroid) och städare istället för lokalvårdare.... Asiat är väl godkänt, så varför ska neger belastas med något negativt? Snart får vi väl inte säga eskimå, aboriginer och liknande heller.

Men vad skulle du säga om en svart person kom fram till dig och sade: "Snälla, säg inte neger. Jag tycker att det är obehagligt."

Du får inte kalla mig eskimå i Kanada eller Grönland, vi föredrar inuit då eskimå även inkluderar yupik, och det packet hör till sibirien.

Nu räcker det med det sidospåret. Fler inlägg på det spåret kommer att raderas.

/Mod

För att ha något att vara riktigt SUR över, så har jag i natt drabbats av magsjuka.... tänker inte gå in på detaljer för då blir ni övriga mer än lovligt SURA på mig..men det var riktigt SURT det här..

Blir så jävla sur när jag läser den här artikeln
http://www.99.se/artiklar/2650-apple-store-i-hong-kong-oppnar.html

Och inser att 99.se borde korrläsa mer... Det heter ju inte Hong kong, utan Hongkong!

Ursprungligen av PeeMaN:

Blir så jävla sur när jag läser den här artikeln
http://www.99.se/artiklar/2650-apple-store-i-hong-kong-oppnar.html

Och inser att 99.se borde korrläsa mer... Det heter ju inte Hong kong, utan Hongkong!

Hur menar du nu? http://www.discoverhongkong.com/eng/

Ursprungligen av keptang:

Hur menar du nu?

Hong Kong
är inte samma sak som
Hongkong.

precis som
Rök fritt
inte är samma sak som
Rökfritt.

På svenska ska det mycket riktigt inte vara särskrivet.

Aha, jag är lite för internationell av mig och reagerar inte på såna saker när det gäller namn. Gött mos. Hoppas ni sover gott ändå, P&K.

Jag har skrivit om detta förr här och jag är fortfarande sur:

Kapare köpte för 50

Och här lite mer bakgrund:

Våg av kapade id-kort - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Det är själve fan att folk inte kan skilja på mitt och ditt!

Jag skulle önska att man kunde lägga till en sms-tjänst till kreditupplysningsföretagen så att man fick ett sms omedelbart när något gör en kreditupplysning på dig. Man kunde då till och med gå steget längre att man måste svara ja/nej på detta sms. Kommer inget ja-svar - ingen kreditupplysning och sålunda ingen kredit.

King Kong verkar i regel vara särskrivet dock. Vafan! *mailar Peter Englund*

Ursprungligen av eskimo:

King Kong verkar i regel vara särskrivet dock. Vafan! *mailar Peter Englund*

Nu blandar du ihop olika saker. Här är det ju King som i Kung. Skulle vår kung heta Kungcarl i förnamn?

Det spelar ingen roll, det får ju vara någon jävla ordning!

Suttit på kontoret och väntat hela kvällen på att delta i ett möte med ett par amrisar kl 01.00 svenska tid och så visar det sig att de ställt in det - redan i går men inte meddelat. Sur ska jag nu traska hem i nattmörkret, fattas bara att det börjar regna också

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-27 07:44

Can you sign up for Spotify without Facebook?
Varför kan de inte hålla isär saker :/

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-27 11:49
Ursprungligen av Drakfot:

Can you sign up for Spotify without Facebook?
Varför kan de inte hålla isär saker :/

Välkommen till Valmyndigheten. För att få ett röstkort för att kunna rösta i valet 2018, logga in på ditt Facebook-konto. Har du inte ett Facebook-konto, klicka här för att skapa ett.

Ursprungligen av planB:

Välkommen till Valmyndigheten. För att få ett röstkort för att kunna rösta i valet 2018, logga in på ditt Facebook-konto. Har du inte ett Facebook-konto, klicka här för att skapa ett.

Jag trodde valet 2018 skulle hållas i sin helhet på Twitter.

Nä, det blir på fejan det med.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-29 12:22

Migrän.. :'/

Bevaka tråden