Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-01-11 08:50

Hade stora problem att komma åt mitt trådlösa nätverk(Time Capsule) hemma igår från vardagsrummet. Damens äldre vita MB hade inga problem alls medans min MBA4,1 knappt ville veta av WiFi. Gick jag ut i köket så hittade den plötsligt nätverket och kunde ansluta utan att det timeade ut. Även hastighetskillnader märktes när jag flyttade datorn mellan rummen då TM tog längre tid på sig i vardagsrummet mm.
Spontant verkar det som att antennen i MBA inte är lika effektiv i min MBA som i damens gamla MB. Hade dock inte dessa problem i lägenheten (har nyligen flyttat ut till hus). Det är ett trähus där murstocken är det enda som kan ses som betongaktigt, men jag betvivlar att det är någon större mängd armeringsjärn mm som kan ställa till det för det trådlösa.
Tanken är att jag skall prova att installera om datorn så fort vårt internet kommer igång. Det var inkopplad den 22:a December men har inte fått DSL-länk öht, och igår ringde de från Relacom och informerade om att de har fullt upp pga stormskador i hela landet och att senaste datumet mitt problem skall vara åtgärdat är den 20:e Jan. Om inte så får jag kontaka min ISP igen. Gah! >_<

Edit: Kan tillägga att min iPhone4 inte har några problem att ansluta till det trådlösa nätverket när jag befinner mig i vardagsrummet, vilket pekar på att det är något med MBA:n.

Senast redigerat 2012-01-11 09:53

Blir arg över att så många människor blir skjutna i min stad.

Kvinna skjuten till döds i Malmö - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Ursprungligen av Capeman:

Blir arg över att så många människor blir skjutna i min stad.

Tycker det är synd när folk dör oavsett var, eller hur.

Jag är född i Malmö, men har en känsla av att jag aldrig flyttar tillbaka...

Ursprungligen av Capeman:

Blir arg över att så många människor blir skjutna i min stad.

Kvinna skjuten till döds i Malmö - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Malmö, 1 per dag?
Fyfan. Fin stad, men den är ju totalt förstörd tyvärr. dubbel-:(

Ursprungligen av keptang:

Malmö, 1 per dag?
Fyfan. Fin stad, men den är ju totalt förstörd tyvärr. dubbel-:(

Nästan på... Har varit otroligt många skottlossningar i år, alla elva dagarna...

Ursprungligen av Capeman:

Blir arg över att så många människor blir skjutna i min stad.

Kvinna skjuten till döds i Malmö - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Har en gammal klasskompis som bor några kvarter bort. Han är hundförare hos polisen och lyckades nyligen byta arbetsplats från Malmö till Lund just för att Malmö har blivit ett sånt rövarnäste.

Tungt ösregn ute....kolsvart...

Dagar som den här är jag helt med på att ge Nobelpriset i Fysik/Kemi till de
som uppfann Gore-Tex ...

Fattas bara att spårvägen lagt av med....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-01-12 15:17

Nackvärk från helvetet…

Jag har alltid gillat Timbuktu, men här gör han ju bara bort sig: "Vi ber om ursäkt" - Dagens Media

Alltså är det bara jag som tycker att han verkar skitnödig?
Skämtet handlar ju om kannibaler och jag ser verkligen inte rasismen i den.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har alltid gillat Timbuktu, men här gör han ju bara bort sig: "Vi ber om ursäkt" - Dagens Media

Alltså är det bara jag som tycker att han verkar skitnödig?
Skämtet handlar ju om kannibaler och jag ser verkligen inte rasismen i den.

Inte bara det, det är ju ett helt vanligt skämt! Hur torra kan folk vara?

Folk har rätt till sina känslor...

Ursprungligen av BlackSmp:

Folk har rätt till sina känslor...

Folk har rätt till en åsikt om folks (över)känslighet.

Ursprungligen av PeeMaN:

Folk har rätt till en åsikt om folks (över)känslighet.

Särskilt om det är elöverkänslighet.

Följer Jason på Twitter och ja, han är lite överkänslig emellanåt. Håller inte med i hans politiska åsikter för fem öre, men i just det här fallet är jag faktiskt benägen att hålla med honom. Att avbilda färgade människor med ben i håret, stora putande läppar etc känns väldigt mycket... Inte 2012.

Ni glömmer att det är mottagaren som bestämmer.

Vad gäller sexuella trakassierier t ex så är det vad den som utsatts för det vill göra gällande.
(Dina tråkiga slippriga "skämt" uppfattas som kränkande och då ÄR det en kränkning)

Samma sak gäller här, uppfattar någon detta som rasistiskt så är det det. Punkt.

Kanske är man lite trött på poliser som kallar alla som inte heter Johansson för "apajävel".
Att aldrig få komma in på krogen. Trött på folk som skall bråka för att man har en annan hudfärg.
Trött på folk som alltid säger att man kan "åka hem" om man klagar det minsta.

Till Överli's försvar skall sägas att han tecknar i princip alla som karikatyrer å det grövsta.
vill man va lite fördomsfull så är i princip alla figurer teckande så att man kan bli upprörd.
Från aningslösa blondiner med DD-kupa till Hårdrockare med nitar ...

Själv är jag så jäkla blasé att i princip inget kan "reta upp" en vad gäller hur folk är, inte är,
vill leva etc.

Ursprungligen av Goflorp:

Ni glömmer att det är mottagaren som bestämmer.

Va?!

Ta och fundera på vad det är du säger och vad detta innebär för yttrandefriheten!!!

Ursprungligen av LCR:

Va?!

Ta och fundera på vad det är du säger och vad detta innebär för yttrandefriheten!!!

Ingenting alls.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ingenting alls.

Om det är mottagaren som bestämmer, hur i helvete kan Aftonbladet få tryckas???

Dess existens och deras löpsedlar tar jag som en förolämpning!

Jag antar att Timbuktu är kannibal eftersom han tog illa upp, eftersom skämted syftade på kannibaler och inte mörkhyade människor, men om folk som inte förstår så elementära saker ska bestämma vad som får publiceras eller ej ligger vi illa till.

  • Medlem
  • 2012-01-12 22:01

Jag har inte blivit diskriminerad en enda gång i år. Det känns jävligt kränkande!

Ursprungligen av Dalle:

Jag har inte blivit diskriminerad en enda gång i år. Det känns jävligt kränkande!

Som den gamla hederliga "Jag är den enda på firman du inte har sextrakasserat, så nu stämmer jag dig för diskriminering".

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-13 00:59

Jag blir sur för att hade seriefigurerna varit vita istället och någon hade klagat på det så hade tidningen troligtvis inte gått ut och bett om ursäkt.. Rasism går faktiskt åt båda hållen.. Verkar som det glöms bort ibland..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-01-13 06:00
Ursprungligen av Cokey:

Jag blir sur för att hade seriefigurerna varit vita istället och någon hade klagat på det så hade tidningen troligtvis inte gått ut och bett om ursäkt.. Rasism går faktiskt åt båda hållen.. Verkar som det glöms bort ibland..

Jo, men det hade ju i detta fall förutsatt att någon vit (folkgrupp) hade utsatts för något här. Du är sur för något kontrafaktiskt - och det känns ju lite orimligt.

I fallet med Överlis teckningar är det ju inte så. Även jag har sympati för Goflorps hållning, och är inte kritisk här. Man måste kunna skämta även om kannibaler. Men det är ett litet problem att måla svarta personer i primitiva kontexter (som motsvarar lite att rita stora näsor på judar). Hade det inte funnits en kompakt historia av mörker i samband med detta typ av karikerande så hade det nog varit lättare att slippa undan den trista rasismstämpeln. Lite grann som att utmåla alla tyskar som nazister - vilket förekommer. Är det ens möjligt att vara tysk och lite småförbannad på något utan att behöva ta på sig armbindeln i andras ögon?

Jag säger bara att du blandar in yttrandefrihet i något som inte är en yttrandefrihetfråga. Timbuktu eller du får känna er kränkta utan att det är ett brott mot yttrandefriheten.

Citat:

Yttrandefriheten i Sverige omfattar en rätt för varje medborgare Sverige att uttrycka sig i tal, skrift eller bild eller på annat sätt, som det uttrycks i regeringsformen. Myndigheter får inte i förväg pröva (censurera) om uttalandena är lämpliga eller bestraffa medborgare enbart för att de ogillar vissa uttalanden.

Nu lämnar vi det sidospåret, och återgår till ämnet.

Eftersom det är lite högre i tak i Loungen så raderar jag inget nu. Men vidare inlägg på sidospåret kommer att raderas.

/Mod

Snacka om demoraliserande för alla stackars tekniker som suttit och jobbat med att ta fram den nya Saaben som skulle bli nästa generations icke-GM Saab...

Nya Saab-bilar körs direkt till skroten - Byt Bil

Ursprungligen av LCR:

Snacka om demoraliserande för alla stackars tekniker som suttit och jobbat med att ta fram den nya Saaben som skulle bli nästa generations icke-GM Saab...

Nya Saab-bilar körs direkt till skroten - Byt Bil

Tror inte riktigt på det. Konkursförvaltarna har laglig skyldighet att sälja allt som säljas kan. Det skulle i så fall vara om det saknas godkännanden/certifieringar och bilarna därmed inte går att sälja.

Ursprungligen av pmarriott:

Tror inte riktigt på det. Konkursförvaltarna har laglig skyldighet att sälja allt som säljas kan. Det skulle i så fall vara om det saknas godkännanden/certifieringar och bilarna därmed inte går att sälja.

Det mest troliga är väl att man lägger ut "restlagret" på budgivning till gamla ÅF?

Ursprungligen av pmarriott:

Tror inte riktigt på det. Konkursförvaltarna har laglig skyldighet att sälja allt som säljas kan. Det skulle i så fall vara om det saknas godkännanden/certifieringar och bilarna därmed inte går att sälja.

Jag tror du har rätt men som tekniker så vet jag hur det känns när man lagt ner en massa på något som sedan bara blivit skrot pga ekonomipolitiska anledningar och inte tekniska. Det var allt.

Jag är konstant småsur på en av mina grannar som bor i en liten tvåa med tre ungar som varje helg envisas med att låta som ett helt dagis...jo jag vet barn ska vara barn men det är klart att dessa måste få springa av sig o då föreslår jag nåt fält nånstans o inte på andra sidan min vägg. Det känns o hörs in till mig som om de var i min lägenhet...:mad:

Just nu ger jag igen lite genom att spela DJ Rivers "The Reminder" på volym som är tillräcklig för att jag inte ska höra dem o som kanske känns på deras sida väggen

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Just nu ger jag igen lite genom att spela DJ Rivers "The Reminder" på volym som är tillräcklig för att jag inte ska höra dem o som kanske känns på deras sida väggen

Tyvärr tror jag att detta kommer att ha motsatt effekt (till vad du vill få till).

Bevaka tråden