Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad lite av en besvikelse

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-11-12 23:10

Jag var heltänd på iPad innan jag fick en i handen en kort stund. Då svalnade intresset ganska mycket.
Nu har jag sedan en tid en iPad i tjänsten men märker att den kan bli liggande i väskan i flera dagar utan att plockas fram. Det om något visar väl hur den inte fyller något hål i min tillvaro?
Är jag ensam om detta?

Jag kände så direkt när jag fått den, en känsla av "nu då?".

Men märkt sedan dess hur den vissa dagar används jämt och andra dagar kan den ligga stilla. Men insett att det samma gäller för mina datorer, min TV och min appletv. Så jag ser inget problem med att jag inte använder min iPad varje dag, alla timmar, hela dygnet

Min har tagit över mkt av slösurfandet. Tex alla nyheter o forum med google reader läser jag nu i reeder appen.
Samt twitter i den officiella twitter appen som e sjukt nice

sedan facebook läser man med flipboard.

Reeder

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 23:44

Perfekt - bättre än datorn på:

Video/Film
Calender
läsa mail
surfa

kort sagt konsumera

Att skapa - ja det får man göra på datorn

Ursprungligen av Tangen:

Perfekt - bättre än datorn på:

Video/Film
Calender
läsa mail
surfa

Intressant. Min iPad är inte bättre än min dator på de här sakerna.

Video/Film: min MBP har större skärm (15") liksom min MP (24")- alltså är båda bättre än iPaden.
Kalender: iPad saknar en del viktiga funktionaliteter som att snabbt kopiera händelser och annat. Det är mycket lättare att klicka och dra ut något på datorn. Återigen: sämre på iPad.
Läsa mail: ungefär samma på båda.
Surfa: alla mina datorer surfar snabbare än min iPad. Framförallt när man rör sig fram och tillbaka märker man att iPaden inte hänger med. På en dator har man ofta lite plats över vid sidan för anteckningar och det går mycket snabbt att kopiera text och bilder. Det kan jag inte säga om ipad, men den är inte en dålig surfplatta för det.

Men jag är helnöjd med min iPad. Formatet är nyckeln. Bara för att mina datorer i stort sett gör alla "datorsaker" bättre, betyder inte det att iPaden är dålig.

iPaden möjliggör datoraktiviteter där det annars inte skulle vara möjligt. Den tillåter också att man tar skrivbordsuppgifter och förlägger dem till soffan med en slät kaffe i en tillbakalutad position.

En sak som jag tycker iPaden är bättre på är att läsa pdfer. Där är den stark.

Den är även väldigt bra på visualisering, där man t ex gör en keynote, eller bara en vanlig pdf som man kan hålla upp framför någon annan och bara swipa mellan slidesen/sidorna- alternativt låta dem göra det.

Det går inte att rada upp alla användningsområden för iPaden, men jag tycker inte den slår en dator på klassiska datorgrejor.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Intressant. Min iPad är inte bättre än min dator på de här sakerna.

Näe, men den är skönare.

Och det menar jag seriöst faktiskt, det är något med skärmen, glaset, gränssnittet, den omedelbara responsen som tillsammans gör det väldigt angenämt att använda iPaden.

Annars är väl tråden ett tydligt tecken på att iPad inte är en produkt för alla på samma sätt som en mobil eller dator är. Vissa älskar den, vissa ser ingen nytta med den. Andra ser ingen nytta i början, men med tiden växer den på en. Och för den del är det tvärtom, när nyhetens behag lagt sig samlar den damm.

iPaden kan fungera där en iPhone känns lite för lite men en hel bärbar känns för mycket. Dock har detta ändrats lite sedan MBA 11" släpptes. Skulle jag ut och resa med väldigt lätt packning och valet stod mellan MBA 11" och iPad skulle jag definitivt ta en MBA 11".

Men igår kväll när jag satt inne hos dottern och väntade på att hon skulle somna, då var det perfekt med en iPad i knäet, via iTeleport installerade jag samtidigt iTunes 10.1 på två andra datorer

Tvärtom här. Min iPad har degraderat Macen till den där saken jag kopplar in iPhonen, iPaden och kameran i. Det är såklart att hårddra det hela, men det känns på något sätt omständligare att sätta mig vid Macen för att göra saker jag brukar ha iPaden till.

Haller med @baron. Snygg produkt men jag har inte heller fatt den att fungera battre an min barbara. Skriver ganska mycket och som skrivplatta.... Inte bra.

Tangentbord, svarslaget. Ssk med svenska tecken

Ska salja min ipad (16gb 3g), allt kompl med svensk laddar f fem tusen. Anvand fyra veckor. Om ngn ar intr, maila johansson@mac.se

  • Medlem
  • 2010-11-13 11:25

Jag menade inte att ipad är en dålig produkt, även om den har en del uppenbara brister. Jag menade mest att den inte tillfredsställer så många av mina behov att den känns prisvärd.

Ursprungligen av Baron:

Jag menade inte att ipad är en dålig produkt, även om den har en del uppenbara brister. Jag menade mest att den inte tillfredsställer så många av mina behov att den känns prisvärd.

Lägg den i en låda, fort. Skicka til mig.

Jag funderar på att skriva kontrakt i blod i vägkorsningar nattetid för att komma över en.

Ursprungligen av Goflorp:

Lägg den i en låda, fort. Skicka til mig.

Jag funderar på att skriva kontrakt i blod i vägkorsningar nattetid för att komma över en.

Byter min mot Bosse....

LCR

Måste hålla med Baron. Jag köpte en iPad från UK som jag pillade lite med men beslutade mej för att sälja, men precis innan tjejen kom för att köpa så installerad jag en PDF läsare och blev lite imponerad. men sålde den i alla fall. Köpte sedan en ny i USA och den har nu legat i över en månad på kökssoffan utan att ens blivit inkopplad till iTunes.

Jag tror att detta har väldigt mycket med livsstil att göra. Större delen av mitt Internetanvändande involverar skrivande och där faller iPaden, iPhone/iPod Touch är ännu mindre tänkbart. Nej, jag har inte korvfingrar, jag är modellbyggare, men jag är inte intresserad av att skriva längre stycken på en sådan skärm.

En av anledningarna varför jag vill ha en iPad är för att kunna se på film/TV när jag reser, men för tillfället reser jag inte alls. Hemma sitter jag hellre och tittar på min MacBook Pro 15" skärm än att jag sitter och håller i en iPad.

Jag kommunicerar till 99% via e-mail när JAG vill kolla mailen, och vill då ha ett riktigt tangentbord. Behöver inte push-mail när jag är ute i trädgården eller på hockey.

En sak som jag däremot känner iPaden är bra på, där jag inte ännu börjat använda den till är tidningar i PDF format, anledningen till att jag köpte en ny.

Att jag nu planerat att köpa en MacBook Air 11" gör inte saken bättre.

Det lustiga är att det var det som Steve Jobs sa att iPaden var bättre än, små strippade mini-laptops, men så släpper Apple en likadan och det är nu DEN jag vill ha...

LCR

Ursprungligen av Baron:

Jag var heltänd på iPad innan jag fick en i handen en kort stund. Då svalnade intresset ganska mycket.
Nu har jag sedan en tid en iPad i tjänsten men märker att den kan bli liggande i väskan i flera dagar utan att plockas fram. Det om något visar väl hur den inte fyller något hål i min tillvaro?
Är jag ensam om detta?

Nej, jag fick testa en på jobbet och ha-begäret var stort så jag inköpte en.
Spelade och surfade lite i någon vecka, den blev sedan liggande i mer eller mindre 3-4 veckor och sen sålde jag den.. Jag hade inget behov av en iPad.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-13 12:20

Jag håller också med Baron.

Höll en i handen när jag var i San Francisco precis efter lanseringen av Wi-Fi versionen. Min första känsla var: That's nothing for me.

Den var alldeles för stor och tung jämfört med min netbook eller min 11.3" notebook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 12:23

Utan att tveka så är det ett riktigt bra komplement att ta in på möten och föra anteckningar på. Skissa snabbt upp saker för kund och kan direkt efter mötet skicka över allt för att färdigställa ett återkopplings mail till kund med snygga skisser samt all information snyggt sammanställt. Dessutom utan att överdriva så har jag fått flera jobb bara för att jag har med en iPad i mötet. Här nere där jag bor blir folk impade av dem

Dock är inte iPaden något som skulle ta över mitt grafiska/programmerings arbete. Men att ha med den på flyget, in i möten eller in till sängen för att avnjuta senaste serierna på ABC osv finns det inget som är bättre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 13:12
Ursprungligen av 20hz:

Dessutom utan att överdriva så har jag fått flera jobb bara för att jag har med en iPad i mötet. Här nere där jag bor blir folk impade av dem

No Shit, du bor ju i Irak

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 13:18
Ursprungligen av Tangen:

No Shit, du bor ju i Irak

Ja? ;D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 17:33
Ursprungligen av 20hz:

Ja? ;D

he he he

Tror inte det är något fel på iPaden, bara det att antingen så passar den eller så passar den inte. Det är ganska stora steg mellan iPhone-iPad-Macbook och där tror jag inte att de egentligen konkurrerar utan man väljer den eller de som passar de olika användningsområdena bäst.

Däremot skillnaden mellan olika bärbara är mindre och där väljer man ofta den modell/storlek som passar bäst då de ofta klarar mer eller mindre samma sak, har bara lite olika utformning. men jag måste erkänna att jag har MBP 15" och MB 13" samt planerar en egen MBA 11" utan att sälja någon av de andra.

Måste erkänna att ordet "besvikelse" inte riktigt stämmer in, snarare att den inte blir/blev använd lika mycket som jag trodde (alls i mitt fall än...

LCR

  • Oregistrerad
  • 2010-11-13 14:48

Jag kan tänka mig en iPad för TVÅ saker; spelplatta för min dotter och bokläsning för mig (ser framemot att helt lämna pappersböckerna - i en icke alltför oöverskådlig framtid så finns alla nya titlar - även faktaböcker etc - som eBooks).
För dessa två verksamheter så är idag en iPad för dyr för mig. Kanske köper jag en beggad när nya modeller kommer. En tusing kan jag ge.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-13 15:14

Smaken är, som vanligt, som baken. Jag använder min iPad till allt som inte har med skapande att göra.

Gillar inte att sitta framför en dator på en stol när jag ska surfa/twittra/maila/se på tv/film/köra apps. Det är obekvämt, stelt, kyligt och allmänt omysigt.

Nu slår jag mig ner i en skön fåtölj, soffan, eller sängen, tar upp min iPad och lutar mig tillbaka. Detta går inte att efterlikna med en laptop som helt enkelt har fel ergonomi för detta. Det krävs något du kan hålla i handen och direktmanipulera.

När jag lagar mat står iPaden prydligt på en liten hylla i ögonhöjd med receptet framme, osv osv. Inte omöjligt med en laptop, men opraktiskt och krångligt. IPaden tvärt emot, den är är praktisk och okrånglig, därför gillar jag den.

Håller med någon som skrev här tidigare att min MacBook Pro 13" numera mest känns som något man kopplar in iPaden i då och då.

På resande fot är den också perfekt. Tycker alltid synd om alla runtomkring mig på flyg/tåg/buss, som sitter ihopkrupna framför sina laptops i helt onaturliga ställningar och försöker peta runt den lilla muspekaren med fingret på trackpaden. Alla med PC har dessutom alltid en stor klumpig AC-adapter inkopplad också. Själv lutar jag mig tillbaka och njuter.

  • Medlem
  • 2010-11-13 16:56
Ursprungligen av akesson:

Nu slår jag mig ner i en skön fåtölj, soffan, eller sängen, tar upp min iPad och lutar mig tillbaka. Detta går inte att efterlikna med en laptop som helt enkelt har fel ergonomi för detta. Det krävs något du kan hålla i handen och direktmanipulera.

Lustigt. Jag upplever iPad som sämst i sängen. Den är alldeles för tung för att hållas i en hand.

Ursprungligen av Baron:

Lustigt. Jag upplever iPad som sämst i sängen. Den är alldeles för tung för att hållas i en hand.

Hade tänkt be dej utveckla men det är nog bäst att vi låter bli...

LCR

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-13 21:13
Ursprungligen av Baron:

Lustigt. Jag upplever iPad som sämst i sängen. Den är alldeles för tung för att hållas i en hand.

Jag håller den oftast med två händer när jag ligger och läser. Vid surf osv också, med båda tummarna för att navigera med variation till enhandsgrepp då och då. Så inga problem med vikten för min del, men som sagt, alla är olika.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-14 09:06
Ursprungligen av Baron:

Lustigt. Jag upplever iPad som sämst i sängen. Den är alldeles för tung för att hållas i en hand.

Det kan jag hålla med dig om, den är alldeles för tung. När man surfar från sängen så är det ofta smidigare med iPhone. Nu gillar jag min iPad i övrigt och använder den varje dag dock är det en sak som irriterar mig mer och mer. Den "dåliga" skärmen. Beror nog på att jag blivit så bortskämd med retina-dispayen på iPhone4 att jag nu upplever iPad-displayen som pixlig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-14 13:13
Ursprungligen av Baron:

Lustigt. Jag upplever iPad som sämst i sängen. Den är alldeles för tung för att hållas i en hand.

Det tycker jag en bok är också (undantaget pocketböcker). Så jag läser liggandes på magen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-14 06:19

Håller med Baron. Men det beror som sagt på ens datoranvändande och vardag.
I kök och säng och soffa har jag trycksaker på papper, inte elektronik. Möjligen att jag tar med iPhonen på toan och läser lite medan man gör det man gör där.

Min bärbara och stationära funkar prima till allt jag vill göra. Insåg när jag läste om iPaden att den inte var för mig och efter att ha lekt med en under en helg har jag inte ändrat åsikt. Allt, precis allt jag har testat på iPaden är bättre på en riktig dator.

Samtidigt har jag vänner som älskar den och jag tycker att det är en väldigt välgjord produkt.

Akesson redogör för min åsikt bättre än jag själv, men jag tycker det är intressant att det är så olika. Jag använder min iPad till ungefär det här:

  • Slösurfa och läsa nyheter (har blivit min frukostrutin numera).

  • Kursbok/referenslitteratur, har i princip slutat bära med mig böcker. Passar för övrigt perfekt i rockfickan när jag är på klinik, men det är enda gången jag upplever den som lite tung.

  • Nästan alla anteckningar.

  • Läsa/samla vetenskapliga artiklar (Papers på iPad är grymt bra).

  • Samla in forskningsdata i Numbers.

  • Allmänt underhållningscenter när jag är ute på vift, vilket är ganska ofta.

Skulle nog faktiskt säga att allt ovanstående gör sig bättre på iPaden än en vanlig dator, samtidigt som den ersätter en sjujäkla massa papper. Däremot är den strikt bannlyst från sängen, behöver inte mer sömnproblem än jag redan har.

Ursprungligen av Baron:

Lustigt. Jag upplever iPad som sämst i sängen. Den är alldeles för tung för att hållas i en hand.

Betydligt lättare än en MacBook Pro.

Ursprungligen av Samuel K:

Slösurfa och läsa nyheter (har blivit min frukostrutin numera).

Samma här. Överhuvudtaget gör sig iPad bra i sociala sammanhang där en hel bärbar dator skulle kännas för... påtaglig. Att ha en iPad på ett möte blir inte lika avskärmande som att gömma sig bakom en skärm.

  • Medlem
  • 2010-11-14 17:47
Ursprungligen av Adrian B:

Betydligt lättare än en MacBook Pro.

Jag har aldrig försökt läsa på en MBP hållen i ena handen när jag ligger i sängen. Däremot kan jag ha den liggande "i knät" när jag jag ligger i sängen. Det är svårare med en iPad som man måste hålla i på ett annat sätt frö att kunna läsa den.

Bevaka tråden