Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad lite av en besvikelse

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Baron:

Jag har aldrig försökt läsa på en MBP hållen i ena handen när jag ligger i sängen. Däremot kan jag ha den liggande "i knät" när jag jag ligger i sängen. Det är svårare med en iPad som man måste hålla i på ett annat sätt frö att kunna läsa den.

Det var lite skämtsamt menat, men jag brukar ibland se tv-serier och filmer i sängen med MBP:n i knäet och jag tro iPaden skulle göra det trevligare. (Dock är det ett hinder att den kräver konvertering av videofiler till mpeg4 för bra uppspelning.)

Ursprungligen av Baron:

Det gör jag bättre på en dator som står själv, dvs på min MBP. Jag kombinerar MBP och papperstidning om morgnarna.

Men en hel MBP på frukostbordet blir betydligt mera påtagligt för resten av familjen, en iPad märks knappt.

Ursprungligen av Adrian B:

Det var lite skämtsamt menat, men jag brukar ibland se tv-serier och filmer i sängen med MBP:n i knäet och jag tro iPaden skulle göra det trevligare. (Dock är det ett hinder att den kräver konvertering av videofiler till mpeg4 för bra uppspelning.)

Måste man göra det med VLC på iPad?

LCR

Ursprungligen av LCR:

Måste man göra det med VLC på iPad?

Som Baron skriver så är VLC inte speciellt stabilt och det är väldigt beroende av vilket filformat man ser på, vissa blir ok, andra osebart (om det nu finns ett sådant ord ).

Antingen får man konvertera videon till H.264 för optimal kvalité för iPad (och även iPhone, iPod touch och Apple TV) eller använda lösningar som AirVideo som sjovall tog upp (har inte testat det själv ännu, men han verkar vara positiv i alla fall).

Jag flyttade övriga inlägg om Air Video till en helt ny tråd: Air Video - strömma all möjlig video till iPad

Ursprungligen av Adrian B:

Som Baron skriver så är VLC inte speciellt stabilt och det är väldigt beroende av vilket filformat man ser på, vissa blir ok, andra osebart (om det nu finns ett sådant ord ).

Antingen får man konvertera videon till H.264 för optimal kvalité för iPad (och även iPhone, iPod touch och Apple TV) eller använda lösningar som AirVideo som sjovall tog upp (har inte testat det själv ännu, men han verkar vara positiv i alla fall).

Har inte börjat titta på video på min iPad än, men jag vet att behovet kommer att komma, och då kan det vara värt att lägga in en rutin där man konverterar videofilerna direkt när man får dem (tittar mycket på motorsport) istället för när man vill se dem/behöver lägga in dem för att man ska ut om 2 minuter...

LCR

  • Medlem
  • 2010-11-14 17:48
Ursprungligen av Samuel K:

Slösurfa och läsa nyheter (har blivit min frukostrutin numera).

Det gör jag bättre på en dator som står själv, dvs på min MBP. Jag kombinerar MBP och papperstidning om morgnarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-14 10:17

Perfekt för att kolla IMDb medan man ligger i soffan och ser på TV-serier/film. Mycket bekvämare att läsa webbsidor/böcker/tidningar i sängen på. Känns mindre riskfylld att ha som receptvisare när man lagar mat och har kladdiga fingrar - bara att torka av med fönsterputs senare.

Dessa saker skulle jag aldrig ta fram min MBP för att kunna göra. Den står inkopplad till skärmar, hårddiskar och skit och skulle jag orka ta fram den ändå skulle den inte alls vara smidig i dessa situationer. Innan iPad läste jag inte webbsidor i sängen, jag kollade inte IMDb och Wikipedia i TV-soffan och recept försökte jag memorera.

Så iPad har inte ersatt något utan fyllt ett tomrum. Eller på ett sätt har den kanske ersatt vissa saker som iPhonen tidigare gjorde i bland. Men är denna typ av extra användning av teknik inget man alls är intresserad av finns ingen anledning att skaffa iPad. Den skulle inte i sitt nuvarande utförande kunna ersätta datorn för att aktivt arbeta ordentligt och få saker gjort.

  • Medlem
  • 2010-11-14 20:01

VLC är lite skakigt, men jag vet inte om det beror på filformatet eller VLC.

Installera AirVideo server (gratis) på datorn med filmfiler (vilka format som helst) och AirVideo-klienten (22 kr!) på iPad, och ni kommer att förstå varför iPad vinner. Jag ser vad jag vill i sängen, i trädgården, i källaren etc - bara det finns i min vanliga Mac. Konvertering? Nix.

Flyttade ett gäng inlägg om AirVideo hit: http://www.99.se/ipad/282247-air-video-stroemma-all-moejlig-video-till-ipad.html

Låt oss försöka ta den diskussionen där.

/Mod

"You're holding it wrong"
Hemma i soffan:
Lyssna på musik? Remote.app eller spotify över airplay
Kolla på film? Imdb.app och sedan Remote.app och nya Apple Tv
Läsa ett magasin? Zinio
Framför Mac:en? Rowmote pro som funkar som touchpad

Det finns 100 miljoner användningsområden- blir det en besvikelse så är det mycket användarens "fel" tycker jag.

Har precis fått min iPad.

Jag tycker det främst är en sak som delvis är en besvikelse.

- Jag trodde den skulle vara snabbare. Jag tycker den laggar rätt ofta på hemsidor. Jag laddade även ner en tidning och det tar evigheter att ladda sidorna.

Kommer den bli snabbare med 4.2 måntro?

Ursprungligen av draags:

Har precis fått min iPad.

Jag tycker det främst är en sak som delvis är en besvikelse.

- Jag trodde den skulle vara snabbare. Jag tycker den laggar rätt ofta på hemsidor. Jag laddade även ner en tidning och det tar evigheter att ladda sidorna.

Kommer den bli snabbare med 4.2 måntro?

Just att surfa har jag fått för mig ska bli bättre i 4.2.

Nu har man haft sin iPad i några dagar och efter uppdateringen till 4.2 måste jag ändå säga att den absolut inte är en besvikelse, för mig. Jag tycker den är helt fantastisk. Självklart skulle jag antagligen inte använda den som redigeringsdator men enbart funktionen att strömma ut Spotify osv till stereon är så underbart.

Jag måste ändå säga att jag är barnsligt förtjust.

Ursprungligen av draags:

Nu har man haft sin iPad i några dagar och efter uppdateringen till 4.2 måste jag ändå säga att den absolut inte är en besvikelse, för mig. Jag tycker den är helt fantastisk. Självklart skulle jag antagligen inte använda den som redigeringsdator men enbart funktionen att strömma ut Spotify osv till stereon är så underbart.

Jag måste ändå säga att jag är barnsligt förtjust.

Finns det en Spotify app för iPaden? Eller går du till väga på något annat vis?

  • Medlem
  • 2010-11-25 23:34

jag håller till viss del med; 4.2 var ett lyft.

+1

Har inte uppgraderat än, men det känns intressantare nu.

LCR

Spotify finns inte för iPad vilket är synd men tillsvidare funkar iphone versionen.

Ursprungligen av draags:

Spotify finns inte för iPad vilket är synd men tillsvidare funkar iphone versionen.

men den ser gräslig ut.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-26 19:43
Ursprungligen av poseidon84:

men den ser gräslig ut.

Det ser gräsligt ut på mac också, fast jag tycker inte UI spelar någon större roll, det är väl musiken man vill åt, eller?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-26 19:46
Ursprungligen av studiox:

Det ser gräsligt ut på mac också, fast jag tycker inte UI spelar någon större roll, det är väl musiken man vill åt, eller?

Nja, det borde väl kanske vara så - men visst är det roligare om det är fint också!

Har suttit och skrivit Twitters hela kvällen då vi spelade ishockey, men jag gjorde det på min iPhone och hade jag haft en 3G iPad istället (för min Wifi) så hade jag varit mycket gladare...

iPad är nog inte så fel ändå...

LCR

Hade nytta av iPaden idag när jag opererade på en MBP 13. Inget som inte en annan laptop hade fixat, men till precis sådant som detta är iPad betydligt smidigare.

Ursprungligen av Adrian B:

Hade nytta av iPaden idag när jag opererade på en MBP 13. Inget som inte en annan laptop hade fixat, men till precis sådant som detta är iPad betydligt smidigare.

Tre inlägg till nu då, så får du ju vara med i Björnströms nya klubb!

Ursprungligen av akerstrom:

Tre inlägg till nu då, så får du ju vara med i Björnströms nya klubb!

Näe då, jag försöker bara övertyga Baron

(Fast det är Björnströms iPad jag har så... )

  • Oregistrerad
  • 2010-11-28 23:19
Ursprungligen av Adrian B:

Hade nytta av iPaden idag när jag opererade på en MBP 13. Inget som inte en annan laptop hade fixat, men till precis sådant som detta är iPad betydligt smidigare.

Ja det kostade dig 5000 Att skriva ut guiden på en skrivare hade kostat dig 50 öre, det gäller att prioritera rätt

Ursprungligen av studiox:

Ja det kostade dig 5000 Att skriva ut guiden på en skrivare hade kostat dig 50 öre, det gäller att prioritera rätt

I mitt fall kostade det mig mest tid, svett och tårar med jobb för 99mac för att få låna en...

Ursprungligen av Adrian B:

Hade nytta av iPaden idag när jag opererade på en MBP 13. Inget som inte en annan laptop hade fixat, men till precis sådant som detta är iPad betydligt smidigare.

Men utan mejslarna hade det inte gott så bra, trots iPad :). Var hittar man de där mejslarna? Det är väl sådana där bra vändbara med torx på ena sidan?

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Men utan mejslarna hade det inte gott så bra, trots iPad :). Var hittar man de där mejslarna? Det är väl sådana där bra vändbara med torx på ena sidan?

De långa mejslarna är vanliga skruv- och stjärnskruvmejlsar, torxen kommer från bits i den andra asken. Båda är köpte på Clas Ohlsson så vitt jag minns, men en snabb koll på hemsidan får mig att tro att de inte är kvar i sortimentet längre.

Bevaka tråden