Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad lite av en besvikelse

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

De långa mejslarna är vanliga skruv- och stjärnskruvmejlsar, torxen kommer från bits i den andra asken. Båda är köpte på Clas Ohlsson så vitt jag minns, men en snabb koll på hemsidan får mig att tro att de inte är kvar i sortimentet längre.

Ah, ok. Då var det inte riktigt de som jag trodde. Kom på att de set jag tänker på ser lite annorlunda ut (fast ändå väldigt likt) då de har lösa stänger som man låser i ett handtag och de är alltså vändbara. Väldigt smidiga, men jag hittar dem aldrig till salu.. Tack, ändå.

  • Medlem
  • 2010-11-28 13:12

Som sagt, jag inser att det rä en fantastisk pryl, men den ger mig ganska lite i förhållande till vad den kostar. Det blir tydligare ocg tydligare att om man vill äga en så ska den vara maxad åt alla håll (3G, max minne).

Är iPad överprisad?

Är tablets överlag för dyra?

Ursprungligen av draags:

Är iPad överprisad?

Är tablets överlag för dyra?

För mig finns det bara en tablet och det är iPad. Det kommer säkert fler på sikt, men de skall verkligen leverera om de skall nå iPad-nivå.

iPad är verkligen inte för dyr.

Jag tycker inte själv att iPaden är dyr men jag får hela tiden höra... "Jag skulle köpt en om den inte vore så dyr."

När något bär ett äpple så tror alltid alla att det är ett överpris.

Ursprungligen av draags:

Jag tycker inte själv att iPaden är dyr men jag får hela tiden höra... "Jag skulle köpt en om den inte vore så dyr."

När något bär ett äpple så tror alltid alla att det är ett överpris.

Tja, Samsung försökte ju - det blev dyrare (och sämre)

Andra har försökt...

Teknik&Trender - www.gp.se

* creatives platta - kass skärm som kräver penna ! (allvarligt? 2011?)
* Kendo för 1500:-, otroligt kass sak

Ars technica testar "Worst gadget ever" Maylong M-150,

Worst gadget ever? Ars reviews a $99 Android tablet

testet avslutas med rekommendationen : Don't buy this ...

Ursprungligen av draags:

Jag tycker inte själv att iPaden är dyr men jag får hela tiden höra... "Jag skulle köpt en om den inte vore så dyr."

När något bär ett äpple så tror alltid alla att det är ett överpris.

Ja, det är tyvärr väldigt sant. Vissa saker från Apple är verkligen överprissatta, men långt ifrån allt.

Med iPhone var det nästan lite skrattretande, för alla visste att t.ex. Nokias toppmodeller vid den tiden (2007) var riktigt dyra (7000-8000 kr typ) och ändå så togs priset upp som högt när det gällde iPhone. (Men jag tror ändå det är ett överpris på iPhone med tanke på att Apple säljer iPod touch så mycket lägre och ändå gör vinst, så stora är inte skillnaderna även om skärm och t.ex. kamera är sämre.)

Just när det gäller iPad så finns det mycket som tyder på att de har pressat marginalerna ovanligt mycket, så pass att konkurrenterna får det svårt att överhuvudtaget matcha Apples prisnivå (utan att t.ex. gå ner till 7 tum).

  • Oregistrerad
  • 2010-11-28 22:31

När nya med kamera och piggare processor/mera ram kommer så kanske jag slår till. Den kommer inom 2 månader. Förstamodellen som finns nu är inget att ha - det är bara pilotmodellen (som första iPhone typ). Den köper jag beggad efter att nya har kommit - 800-1000 spänn - till lillungen för spel.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-29 06:01
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

När nya med kamera och piggare processor/mera ram kommer så kanske jag slår till. Den kommer inom 2 månader. Förstamodellen som finns nu är inget att ha - det är bara pilotmodellen (som första iPhone typ). Den köper jag beggad efter att nya har kommit - 800-1000 spänn - till lillungen för spel.

Vaddå, "inget att ha"? Jag har den och för mig är den fantastisk

Ursprungligen av Eva:

Vaddå, "inget att ha"? Jag har den och för mig är den fantastisk

Jag skrev ett svar på det korkade konstaterandet, men tog bort den då man inte borde svära på forumet...

LCR

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-29 11:24
Ursprungligen av LCR:

Jag skrev ett svar på det korkade konstaterandet, men tog bort den då man inte borde svära på forumet...

LCR

Blev du så arg på mig? Jag blir lite förvånad!

Ursprungligen av Eva:

Blev du så arg på mig? Jag blir lite förvånad!

På DEJ ???

Nej, inlägget om att iPad gen.1 inte är bra till någonting alls.

DU kan vara lugn

LCR

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-29 16:34
Ursprungligen av LCR:

På DEJ ???
Nej, inlägget om att iPad gen.1 inte är bra till någonting alls.
LCR

Ah, nu förstår jag!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-29 08:52
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

När nya med kamera och piggare processor/mera ram kommer så kanske jag slår till. Den kommer inom 2 månader. Förstamodellen som finns nu är inget att ha - det är bara pilotmodellen (som första iPhone typ). Den köper jag beggad efter att nya har kommit - 800-1000 spänn - till lillungen för spel.

Vilken tur att du är här då du, troligtvis bara du utanför Cupertino, sitter med sådan information om exakt när iPad 2 kommer släppas!

Att du också kan konstatera att den nuvarande modellen är helt värdelös är ju bra, så slipper alla vi idioter som funderat på att köpa den göra det. De miljontals som redan varit så oerhört korkade och har köpt den, de borde ju ha haft en sådan insikt som du har.

Tack för att du finns och kan berätta för oss mindre vetande hur det ligger till.

Ursprungligen av zinned:

Vilken tur att du är här då du, troligtvis bara du utanför Cupertino, sitter med sådan information om exakt när iPad 2 kommer släppas!

Att du också kan konstatera att den nuvarande modellen är helt värdelös är ju bra, så slipper alla vi idioter som funderat på att köpa den göra det. De miljontals som redan varit så oerhört korkade och har köpt den, de borde ju ha haft en sådan insikt som du har.

Tack för att du finns och kan berätta för oss mindre vetande hur det ligger till.

Jag önskar jag hade läst ett sådant insiktsfullt inlägg innan jag köpte min iPad, hade sparat både pengar och funderingar, men nu har jag förstått hur det ligger till och slängt min iPad i sopstationens elektonikkontainer. Känns bättre redan!

Vad är det man ska ha undrar jag nu. Vad är det som gäller?

En sådan där Samsung sten kanske?

Väntar på svar...

LCR

Haha! Ars genomgång var rena humorn

Hörrni boys and girls.

Hyfsa till debatten lite och ägna er mindre åt personliga diskussioner och mer åt ämnet, så inte tråden spårar ut.

// Inlägg i egenskap av moderator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 23:33

Det finns som tidigare sagts extremt mycket att hitta på med iPad, både nödvändigt och meningslöst, om man bara är kreativ. Men framförallt är det en underhållningspryl. Och därför biter inte argument om användbarhet, om prisvärdhet och om vad den kan göra som inte en dator kan, etc, tycker jag.

Det är en underhållningspryl! Den kostade mindre än min TV, mindre än min stereo mindre än min kamera, mindre än min mediacenterdator.
Kan den göra något nyttigt som de andra prylarna inte kan? Nej. Kan de andra prylarna å andra sidan göra något nyttigt de heller? Nej. Men ändå har folk dem hemma, ofta flera stycken, och går till Media Markt och vräker sig bland dem. Och då måste jag säga att jämfört med en TV har iPad fler användningsområden och betydligt större potential att kunna förvandlas till något även praktiskt.

Vi ska åka på en bortamatch i morgon, 2 timmars bussresa så då tänkte jag att jag skulle kunna titta på den där matchen (3 timmars video av den brittiska finalen) men måste först konvertera den till iPad...

Det tar inte så lite tid heller. Visserligen bara en 2GHz MacBook, men när man funderar på att även ha några andra filer med så är det inte som att lägga in lite musik innan man sticker. Här måste man planera i förväg, en hel dag innan!!!

Kanske säljer den och köper den där MacBook Air 11" jag funderat på...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-14 12:38
Ursprungligen av LCR:

Vi ska åka på en bortamatch i morgon, 2 timmars bussresa så då tänkte jag att jag skulle kunna titta på den där matchen (3 timmars video av den brittiska finalen) men måste först konvertera den till iPad...

Det tar inte så lite tid heller. Visserligen bara en 2GHz MacBook, men när man funderar på att även ha några andra filer med så är det inte som att lägga in lite musik innan man sticker. Här måste man planera i förväg, en hel dag innan!!!

Kanske säljer den och köper den där MacBook Air 11" jag funderat på...

Det finns ju lite olika program i AppStore som klarar av att spela upp filer av andra format än de som iPad klarar av i Apples program.
Har du provat någon av dessa så kanske du slipper konvertera filmen?

Tex CineXPlayer eller VLC.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-20 08:44
Ursprungligen av LCR:

Har brottats ett tag nu med iPad vara eller icke vara och jag kommer onekligen att köpa en 11" Air när brorsan åker till Chicago vecka 3, men behåller nog iPaden också, att sitta på en resa med en iPad och smidigt kunna titta på video eller bläddra i en PDF tidning är någonting som ingen laptop kommer i närheten av.

Finns massor av apps, inkl. spel som inte ens bärbar Mac kommer att matcha.

AirHockey för två spelare...

Använd VLC appen så kan du spela upp nästan allt utan att konvertera.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Använd VLC appen så kan du spela upp nästan allt utan att konvertera.

//Rob

VLC till iPad och iPhone är helt värdelöst, hackar upp sig och stänger ner sig med jämna mellanrum.

Ursprungligen av Patrik D:

VLC till iPad och iPhone är helt värdelöst, hackar upp sig och stänger ner sig med jämna mellanrum.

Tänkte precis skriva samma sak. Det sämsta skiten jag använt på länge!

  • Oregistrerad
  • 2010-12-20 17:09
Ursprungligen av Patrik D:

VLC till iPad och iPhone är helt värdelöst, hackar upp sig och stänger ner sig med jämna mellanrum.

Ipad har ju ett chip för att optimera video, just därför ipad klarar av att spela 720p HD filmer. Denna är dock inte tillgänglig via det API programmerare får använda - därför kommer HD film att hacka på alla mediaspelare förutom apples egen...

Har dock tankat över 10 filmer nu med SD kvalité och en har hackat lite i början. Det är rätt ok betyg. Men enda sättet tyvärr att få film på en ipad i "hög" upplösning och bra kvalité är via itunes Så trist, så trist.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-20 17:23
Ursprungligen av studiox:

Ipad har ju ett chip för att optimera video, just därför ipad klarar av att spela 720p HD filmer. Denna är dock inte tillgänglig via det API programmerare får använda - därför kommer HD film att hacka på alla mediaspelare förutom apples egen...

Har dock tankat över 10 filmer nu med SD kvalité och en har hackat lite i början (alltså via VLC). Det är rätt ok betyg. Men enda sättet tyvärr att få film på en ipad i "hög" upplösning och bra kvalité är via itunes Så trist, så trist.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-12-20 17:25
Ursprungligen av studiox:

Men enda sättet tyvärr att få film på en ipad i "hög" upplösning och bra kvalité är via itunes Så trist, så trist.

Stämmer inte riktigt. Se till att få tag på den film du vill se som .mkv 720p x264. Ta sen in den i den senaste betaversionen av iFlicks. Efter några minuter (den konverterar inte filmen utan flyttar endast x264-spåret från mkv-containern till den iTunes-vänliga .m4v-containern) har du en 720p-film med komplett med all metadata inlagd i iTunes redo att föras över till din iPad. Fungerar strålande bra!

  • Oregistrerad
  • 2010-12-14 04:29

Jag ser verkligen fram emot när den färdigutvecklade iPaden kommer - början på nästa år - med t.ex. kamera så att den också blir en kommunikationsmojäng (iChat/Skype t.ex.). Ni som köpt pilotmodellen - som snart säljs beggad för en struntsumma - ska inte vara arga. Njut istället av vad ni nu har - pengarna är ändå borta för alltid. :-D. Hata inte mig - hata utvecklingen! :-D.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Jag ser verkligen fram emot när den färdigutvecklade iPaden kommer - början på nästa år - med t.ex. kamera så att den också blir en kommunikationsmojäng (iChat/Skype t.ex.). Ni som köpt pilotmodellen - som snart säljs beggad för en struntsumma - ska inte vara arga. Njut istället av vad ni nu har - pengarna är ändå borta för alltid. :-D. Hata inte mig - hata utvecklingen! :-D.

Du verkar ta detta som en personlig sak att hoppa på alla som köpt en iPad och idiotförklara oss...

Vadå pengarna borta för alltid? Hur mycket förlorar du på din bil varje år? (retorisk fråga, du behöver inte svara)

Min första iPad sålde jag med förtjänst och denna gav jag runt 3700SEK för då den köptes i USA, och eftersom den är använd någon timme så lär det inte vara något större problem att minst få pengarna tillbaka...

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Jag ser verkligen fram emot när den färdigutvecklade iPaden kommer - början på nästa år - med t.ex. kamera så att den också blir en kommunikationsmojäng (iChat/Skype t.ex.). Ni som köpt pilotmodellen - som snart säljs beggad för en struntsumma - ska inte vara arga. Njut istället av vad ni nu har - pengarna är ändå borta för alltid. :-D. Hata inte mig - hata utvecklingen! :-D.

Är det denna nya funktion du främst nämner som nyhet/förbättring till iPaden - en frontkamera?! iPaden är ingen leksak för mig. Kommunicerar gör jag via mail. Jag är inget barn.
Eller har du någon annan förbättring som faktiskt är tillräckligt intressant för att kunna se den nuvarande versionen som en pilotversion?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-14 10:26
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Jag ser verkligen fram emot när den färdigutvecklade iPaden kommer - början på nästa år - med t.ex. kamera så att den också blir en kommunikationsmojäng (iChat/Skype t.ex.). Ni som köpt pilotmodellen - som snart säljs beggad för en struntsumma - ska inte vara arga. Njut istället av vad ni nu har - pengarna är ändå borta för alltid. :-D. Hata inte mig - hata utvecklingen! :-D.

Alla här inne som har köpt nuvarande iPad lär vara oerhört nöjda, det finns inget bättre i dagsläget och lär inte gör på många månader än.

Se så, schas med dig nu...don't let the door hit you on your way out.

Senast redigerat 2010-12-14 12:14
Bevaka tråden