Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är Apple-kunder så lydiga konsumenter?

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pellib:

Ingenting av det du nämner som fördelar är något skäl till att "låsa in" användarna....

Varför är det inte det? Det får du gärna förklara lite närmare.

Att Apple vill godkänna alla Appar är ju en del av inlåsningen.
Att Apple tvingar dig att synka via iTunes och inte något annat program är ju en del av inlåsningen.

Hur skulle man kunna göra de sakerna jag nämnde utan att "låsa in".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför är det inte det? Det får du gärna förklara lite närmare.

Att Apple vill godkänna alla Appar är ju en del av inlåsningen.
Att Apple tvingar dig att synka via iTunes och inte något annat program är ju en del av inlåsningen.

Hur skulle man kunna göra de sakerna jag nämnde utan att "låsa in".

Det kräver ingen förklaring för det ena utesluter inte det andra, Apple garanterar det dom levererar på det sätt dom gör och tar ansvar för det men stänger inte åtkomsten till det andra.

Ursprungligen av Goflorp:

Sluta med det då. Sälj hela skiten. Köp Windows eller Solarisburkar eller vad du vill.
Simma med Delfiner eller bosätt dig i en strandhydda på Ceylon.

Bli lycklig.

Stäng dörra när du går.

Heh, samma sak här "vad var det jag sa ?"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-29 15:25
Ursprungligen av Pellib:

Apple har lyckats ur ett strikt företagsperspektiv, skillnaden mellan grundarna Jobs och Gates är att Jobs har nära nog rockstjärnestatus och Gates skurken (grovt) trots att verkligheten är raka motsatsen.

Gates har ett stort antal filantropiska engagemang, Jobs däremot är helt frånkopplad från världen och utnyttjar den endast för att lägga miljard efter miljard på hög vilket i mina ögon är obehagligt.

Fast vi vet ju inget om att Jobs inte skänker pengar, eller inte kommer göra det. Man kan ju faktiskt göra det utan att skryta om det för hela världen (vilket anses finare).

Jobs har rockstjärnestatus då han ansetts vara underbarn och nyskapande sen dag ett. Gates har alltid varit "good enough" i allas ögon, andravalet som kammade hem spelet. Men ja, det är lite väl spekulativt att prata om människors motiv och värderingar, när det enda vi vet om dem är fragment från tidningar (som alltid förbättrar en story för att sälja).

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-11-29 18:11
Ursprungligen av Pellib:

Apple har lyckats ur ett strikt företagsperspektiv, skillnaden mellan grundarna Jobs och Gates är att Jobs har nära nog rockstjärnestatus och Gates skurken (grovt) trots att verkligheten är raka motsatsen.

Gates har ett stort antal filantropiska engagemang, Jobs däremot är helt frånkopplad från världen och utnyttjar den endast för att lägga miljard efter miljard på hög vilket i mina ögon är obehagligt.

Nåväl för att Gates är filantrop, det är svårt att missa. Men hur vet du att Jobs lägger en massa miljarder på hög någonstans? Apple har en stor skattkista, men det är knappast Jobs allena som avgör om den skattkistan ska skänkas någonstans... Skilj på person och företag..

Ursprungligen av krox:

Nåväl för att Gates är filantrop, det är svårt att missa. Men hur vet du att Jobs lägger en massa miljarder på hög någonstans? Apple har en stor skattkista, men det är knappast Jobs allena som avgör om den skattkistan ska skänkas någonstans... Skilj på person och företag..

Det är Apple vi talar om och Steve Jobs leder det företaget så varför skilja på person och företag ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-11-29 18:52
Ursprungligen av Pellib:

Det är Apple vi talar om och Steve Jobs leder det företaget så varför skilja på person och företag ?

Tror du på fullt allvar att om Jobs får göra vad han vill med den kistan? Nu har jag det inte på svart eller vitt, du får gärna bistå om du vet det, men jag tror verkligen inte Jobs har 51 % av aktierna i Apple.

Det var inte företaget Microsofts pengar som Gates skänkte, det var hans egna förmögenhet han tog från då. Därför tycker jag verkligen inte att din jämförelse håller.

Ursprungligen av krox:

Tror du på fullt allvar att om Jobs får göra vad han vill med den kistan? Nu har jag det inte på svart eller vitt, du får gärna bistå om du vet det, men jag tror verkligen inte Jobs har 51 % av aktierna i Apple.

Det var inte företaget Microsofts pengar som Gates skänkte, det var hans egna förmögenhet han tog från då. Därför tycker jag verkligen inte att din jämförelse håller.

Den håller utan tvekan, att ta ett socialt ansvar är viktigt och något man ska kräva av såpass framgångsrika företag som spänner över hela klotet.

Om viljan och engagemanget fanns hos Jobs tror du någon skulle kunna eller ha viljan att förhindra det ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-11-29 19:09
Ursprungligen av Pellib:

Den håller utan tvekan, att ta ett socialt ansvar är viktigt och något man ska kräva av såpass framgångsrika företag som spänner över hela klotet.

Om viljan och engagemanget fanns hos Jobs tror du någon skulle kunna eller ha viljan att förhindra det ?

Jag tror, kalla mig naiv, men om Steve Jobs fick för sig att ta hela skattkistan på 50 miljarder(eller vad det nu ligger i den) och bestämma sig för att växla allt till enkronor för att bygga ett torn till månen så skulle nog Tim Cook se till att det inte gick för sig.

Självklart har man ett ansvar som företag. Det ansvaret är att följa de lagar som är uppsatta i respektive land som man är aktiv i, något annat vore konstigt. Däremot så vet jag inte om jag kan tillskriva dem att se till att AIDS blir botat eller att Ozon-hålet över Antarktis lagas.

Ursprungligen av krox:

Jag tror, kalla mig naiv, men om Steve Jobs fick för sig att ta hela skattkistan på 50 miljarder(eller vad det nu ligger i den) och bestämma sig för att växla allt till enkronor för att bygga ett torn till månen så skulle nog Tim Cook se till att det inte gick för sig.

Självklart har man ett ansvar som företag. Det ansvaret är att följa de lagar som är uppsatta i respektive land som man är aktiv i, något annat vore konstigt. Däremot så vet jag inte om jag kan tillskriva dem att se till att AIDS blir botat eller att Ozon-hålet över Antarktis lagas.

Finns ingen anledning att förlöjliga eller förringa vikten av att ta ett socialt ansvar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-11-29 19:26
Ursprungligen av Pellib:

Finns ingen anledning att förlöjliga eller förringa vikten av att ta ett socialt ansvar.

Nej självklart inte. Men du måste nog också förstå att det är skillnad på Apples pengar och Bill Gates privatekonomi. Kan du inte se en distinktion där så slutar vår diskussion där, svårare än så är det inte.

Ursprungligen av krox:

Nej självklart inte. Men du måste nog också förstå att det är skillnad på Apples pengar och Bill Gates privatekonomi. Kan du inte se en distinktion där så slutar vår diskussion där, svårare än så är det inte.

Det förstår jag men det handlar inte om det, Apple har skickligt skapat en känsla hos många att de som företag står för någonting alternativt, speciellt, fräckare, bättre vad du vill men jag kan inte se något annat än att tjäna bra med pengar.

Missförstå mig inte, ett företags mål måste vara att tjäna pengar men jag menar att man måste också kunna kräva av ett globalt företag att de tar ansvar och lever upp till sin image.

Ursprungligen av Pellib:

Finns ingen anledning att förlöjliga eller förringa vikten av att ta ett socialt ansvar.

Du snackar om socialt ansvar och så hoppar du på APPLE ???

LCR

Ursprungligen av LCR:

Du snackar om socialt ansvar och så hoppar du på APPLE ???

LCR

Ja och med all rätt.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-11-29 22:51
Ursprungligen av Pellib:

Den håller utan tvekan, att ta ett socialt ansvar är viktigt och något man ska kräva av såpass framgångsrika företag som spänner över hela klotet.

Om viljan och engagemanget fanns hos Jobs tror du någon skulle kunna eller ha viljan att förhindra det ?

Intressant det här med Gates och hans förmögenhet, den bestod i början åtminstone ju av MS-aktier, och vad tror du hans stiftelse har delat ut till bl a behövande?
Blir man positivt inställd till ett företag man fått aktier i som hjälp, och vilkas produkter köper man om man ska bygga upp en IT-struktur i ett u-land? (genialisk strategi )

Sedan är det ju bra att stiftelsen hjälper till med sjukhjälp, vaccinationer m m för de som behöver det på vissa ställen...läs artikeln och inse lite sammanhang som för åtminstone mig verkar lite creepy...:confused:
Bill Gates: Philanthropist or Profiteering Polluter?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-11-29 15:03
Ursprungligen av Pellib:

Håller med om det du säger, produkterna och mjukvaran är bra (bortsett från inlåsningen) men varifrån kommer viljan att "stå upp" för Apple, om vi bortser från produkterna.
.

Vilken inlåsning menar du?

Ursprungligen av kainen:

Vilken inlåsning menar du?

iPod, iPhone etc. Jo tack jag vet att det finns alternativ men Apple's avsikt är att "låsa in" det tror jag du håller med om.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-29 15:21

Nu tycker jag att du går över gränsen Pellib och börjar likna ett troll. Over and out.

Det börjar bli svårt att följa Richards uppmaning (http://www.99.se/1951356-post11.html) eftersom vi allt mer verka lämna faktabaserade åsikter till rena subjektiva värderingar.

Ska vi tala om obehagliga företag så är nog Google ett värre/farliga företag än både Apple och Microsoft eftersom dina digitala fotspår som sparas av Google kan användas i långt mörkare syften än vad som Apple/Microsoft lagrar om dig.

Ursprungligen av LCR:

Vore trevligt om man fick ett PM när folk sitter och plockar bort ens inlägg (inlägg som varken innehåller svärord eller personliga attacker). Gör att diskussionen blir värdelös om man ska censureras.

LCR

Anledningen till att inlägg modereras är inte "censur" utan att inläggen inte handlar om ämnet, innehåller argument som bara inriktar sig på personen eller personens värderingar, etc. Eftersom jag redan tidigare "varnat" för att inlägg som inte respekterar andras rätt till avvikande åsikt så får man inga PM.

I övrigt hänvisar jag till feedback-forumet för den som vill ge synpunkter på moderering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 15:54

Är det bara jag som tycker att diskussionen har dragit iväg i tangentens riktning och spårat ur? Är detta verkligen rätt forum för att reda ut vilka ägare, ledare och styrelsemedlemmar som skänker pengar till välgörenhet och inte?

- Det finns folk på bägge företag som tjänar pengar på respektive företags produkter.
- Det finns garanterat folk på bägge företag som skänker pengar till välgörande ändamål.
- Har man problem med att det tjänas pengar på dessa produkter finns det andra alternativ att använda sig av...

/magnus

  • Medlem
  • 2010-11-29 15:57

Hear, hear!

Ursprungligen av Vips:

Är det bara jag som tycker att diskussionen har dragit iväg i tangentens riktning och spårat ur? Är detta verkligen rätt forum för att reda ut vilka ägare, ledare och styrelsemedlemmar som skänker pengar till välgörenhet och inte?

- Det finns folk på bägge företag som tjänar pengar på respektive företags produkter.
- Det finns garanterat folk på bägge företag som skänker pengar till välgörande ändamål.
- Har man problem med att det tjänas pengar på dessa produkter finns det andra alternativ att använda sig av...

/magnus

Ursprungligen av Vips:

Är det bara jag som tycker att diskussionen har dragit iväg i tangentens riktning och spårat ur? Är detta verkligen rätt forum för att reda ut vilka ägare, ledare och styrelsemedlemmar som skänker pengar till välgörenhet och inte?

- Det finns folk på bägge företag som tjänar pengar på respektive företags produkter.
- Det finns garanterat folk på bägge företag som skänker pengar till välgörande ändamål.
- Har man problem med att det tjänas pengar på dessa produkter finns det andra alternativ att använda sig av...

/magnus

Det var det tråden handlade om inledningsvis så frågar du mig som trådskapare så går den i rätt riktning, Apple's agerande och dess oförtjänta status, bortsett från produkterna som är bättre än PC

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-29 17:24

blev mitt senaste inlägg borttaget? sammanföll med att com hem klappade ihop, så jag vet inte om det aldrig kom, eller blev "modererat".

Ursprungligen av Pellib:

Det kräver ingen förklaring för det ena utesluter inte det andra, Apple garanterar det dom levererar på det sätt dom gör och tar ansvar för det men stänger inte åtkomsten till det andra.

Men så är det ju redan idag. Den friheten har du redan. Om vi tar iPhone-appar som exempel, så kan du jailbreaka telefonen och hämta icke-godkända appar från andra ställen än AppStore.

Det är fritt fram.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men så är det ju redan idag. Den friheten har du redan. Om vi tar iPhone-appar som exempel, så kan du jailbreaka telefonen och hämta icke-godkända appar från andra ställen än AppStore.

Det är fritt fram.

Vi talar inte samma språk. Jailbreaka är något helt annat och hör inte hit, det ställer kunskapskrav som man inte kan eller ska ställa på en användare.

Ursprungligen av ibish:

blev mitt senaste inlägg borttaget? sammanföll med att com hem klappade ihop, så jag vet inte om det aldrig kom, eller blev "modererat".

Borttaget, pga. av att det var ett rent personangrepp, om än klätt i vackra ord. Koncentrera på sakfrågan och avstå från personangrepp.

Kanske vi testa att vända på frågorna.

Är Apple ett företag som bidrar med något, utöver det uppenbara ?

Är det bra att Apple har givits så mycket makt att de kan kontrollera hur vi kommer åt och vilken media vi har tillgång till ?

Är det bra att Apple kan kontrollera i sort sett samtliga led inom distributionen ?

Är det bra att Apple kan kontrollera hur vi använder deras produkter ?

Jag är medveten om att man kan Jailbreaka och en massa annat men det hör inte hit.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-11-29 19:04
Ursprungligen av Pellib:

Kanske vi testa att vända på frågorna.

Är Apple ett företag som bidrar med något, utöver det uppenbara ?

Är det bra att Apple har givits så mycket makt att de kan kontrollera hur vi kommer åt och vilken media vi har tillgång till ?

Är det bra att Apple kan kontrollera i sort sett samtliga led inom distributionen ?

Är det bra att Apple kan kontrollera hur vi använder deras produkter ?

Jag är medveten om att man kan Jailbreaka och en massa annat men det hör inte hit.

1. Jag skulle vilja säga att de bidrar med rätt så väl utvecklade produkter som håller hög kvalitet och god design. Ställer jag min MBP bredvid en HP Envy är det fortfarande en stor kvalitetsskillnad.

2. Vilken media talar du om? Jag läser PDF:er på mina datorer (OSX Win ubuntu iOS). Samma pdf överallt den funkar där. jag lyssnar på min musik, både den jag köpt på iTunes och den jag streamar från spotify på de allra flesta enheter jag har. Mina dokument ligger i en dropbox syncade och klara, .doc funkar både i pages och i office. Mina kontakter och mina mail finns på nätet, på alla enheter och ingenstans känns de speciellt kontrollerade av Apple. Mina filmer som finns på servern går att komma åt från både OSX, Win och iOS och fungerar väl i dem alla tre. Vilken kontroll menar du?

3. hmm, ja? är det det som krävs för att leverera den produkt som de levererar idag ser jag ingen anledning att bry mig om det.

4.Hur kontrollerar dom det? Genom begränsningar som itunes och app-godkänningen? Där kan jag väl ifrågasätta hur de tänker, men jag känner inte att de kontrollerar mig. Den dagen jag känner mig kontrollerad av en pryl kommer jag byta leverantör. (hmm eller, hej gmail.... )

Ursprungligen av krox:

1. Jag skulle vilja säga att de bidrar med rätt så väl utvecklade produkter som håller hög kvalitet och god design. Ställer jag min MBP bredvid en HP Envy är det fortfarande en stor kvalitetsskillnad.

2. Vilken media talar du om? Jag läser PDF:er på mina datorer (OSX Win ubuntu iOS). Samma pdf överallt den funkar där. jag lyssnar på min musik, både den jag köpt på iTunes och den jag streamar från spotify på de allra flesta enheter jag har. Mina dokument ligger i en dropbox syncade och klara, .doc funkar både i pages och i office. Mina kontakter och mina mail finns på nätet, på alla enheter och ingenstans känns de speciellt kontrollerade av Apple. Mina filmer som finns på servern går att komma åt från både OSX, Win och iOS och fungerar väl i dem alla tre. Vilken kontroll menar du?

3. hmm, ja? är det det som krävs för att leverera den produkt som de levererar idag ser jag ingen anledning att bry mig om det.

4.Hur kontrollerar dom det? Genom begränsningar som itunes och app-godkänningen? Där kan jag väl ifrågasätta hur de tänker, men jag känner inte att de kontrollerar mig. Den dagen jag känner mig kontrollerad av en pryl kommer jag byta leverantör. (hmm eller, hej gmail.... )

1, Faller inom kategorin det uppenbara.

2, Svarar med ett exempel: Apple har stor makt inom musikindustrin, Apple är skälet till att Spotify inte laserats i USA.

3. Ok.

4. Genom att skapa beroenden mellan produkt och åtkomst till innehåll så är deras avsikt att kontrollera var vi och vad vi får tillgång till.

Nu till kärnfrågan, anser du att det är bra och generellt bör uppmuntras och försvaras ?

Bevaka tråden