Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Minne är verkligen billigt nu och passade på att uppgradera iMacen till 16GB minne.
Köpte 4x4GB Corsair och betalade drygt 700Kr.

Gjorde som en del andra hör och köpte från Crucial.
2 x 4 för 370:-.

Funkar riktigt bra än så länge..:-)

Mycket bra idé.

Mats

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-02-29 10:41

Köpte en 16 GB-kit av märket Crucial till min nya MBP 15. Nu tänker jag inte bry mig om minne vare sig i år eller nästa år.

Ska det verkligen se ut så här? Tror något är fel.. Har 1 GB växelfil och bara 12 MB ledigt. Ändå kör jag max 4 program samt extern skärm. Sen laggar det något otroligt, speciellt när jag använder Exposé. Får väl bli att man skaffar 8 GB RAM om det fortsätter så här

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-07 18:06

Hur ofta startar du om? Har man väl börjat bygga upp en växelfil så är man ju mer eller mindre tvungen att starta om datorn. Med 8 GB bygger jag nästan aldrig upp växelfil, trots CS4, Microsoft och allt annat möjligt upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-07 18:11
Ursprungligen av Crash-Symphony:

[ATTACH="CONFIG"]32317[/ATTACH]

Ska det verkligen se ut så här? Tror något är fel.. Har 1 GB växelfil och bara 12 MB ledigt. Ändå kör jag max 4 program samt extern skärm. Sen laggar det något otroligt, speciellt när jag använder Exposé. Får väl bli att man skaffar 8 GB RAM om det fortsätter så här

Får jag gissa att ett av de där fyra programmen är Safari?

Ursprungligen av -David-:

Får jag gissa att ett av de där fyra programmen är Safari?

Haha helt rätt gissat. Safari med 3-4 fönster uppe+flikar. Kan vara den som är boven

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-07 18:01

Min Macmini äter 4 GB när jag har 4 program igång, så 8 GB är inte fel. 10.7.3

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-07 18:19

Om jag inte startar om Safari varannan dag käkar den minst 2GB minne själv.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-07 18:26

Jag uppgraderade till 8GB i min MBP från 2009 för snart ett år sedan och det går sjukt mycket bättre än med dom 4GB jag hade innan. Jag startar kanske om min ett par gånger i månaden på sin höjd och har väl runt åtta program igång samtidigt emellanåt och upplever inga som helst problem med det.

Kollade precis och inte har jag någon växelfil igång.

Köpte Crucial 2x4Gb till min MBP mid 2009. Jäklar vad det funkar fint nu. Parallels + aperture och en massa annat och det flyter ändå fint.
8 Gig is the shit

Kan någon förståsigpåare säga mig om detta ser bra ut eller inte? 10.7.3 och 8 GB.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-09 16:32

Det känns som att det är ganska många program igång där och att det är ett tag sedan du bootade om datorn.
Kan jag ha rätt!?

Ursprungligen av Baeckis:

Det känns som att det är ganska många program igång där och att det är ett tag sedan du bootade om datorn.
Kan jag ha rätt!?

Boota om? Begreppet är mig obekant. Endast 18 program igång. 14 dagar, 3 timmar och 19 minuter sedan senaste omstart.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-09 17:05
Ursprungligen av pmarriott:

Boota om? Begreppet är mig obekant. Endast 18 program igång. 14 dagar, 3 timmar och 19 minuter sedan senaste omstart.

Jamen då så... Då kan jag inte se något konstigt med din minnesstatus.

En annan är väl inte världsbäst på att boota om heller men faktiskt är de kortare tid se'n än 14 dagar tre timmar och nitton minuter.

Ursprungligen av Baeckis:

Jamen då så... Då kan jag inte se något konstigt med din minnesstatus.

En annan är väl inte världsbäst på att boota om heller men faktiskt är de kortare tid se'n än 14 dagar tre timmar och nitton minuter.

Jag bootar endast om när så krävs pga uppdatering eller något liknande. Samt de 2 gånger om året när datorn faktiskt ballar ur ordentligt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-03-10 09:26

Mindre än 16GB RAM och SSD är ju liksom inte att tänka på. Då måste man köra RAID och skit som låter en massa.
Nej till rörliga delar, nej till snåla minnestilldelningar...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-10 09:38

Ifreemem frigör minne utan att man behöver starta om.

Ursprungligen av onnyt:

Ifreemem frigör minne utan att man behöver starta om.

Du vinner inget på att köra ett sånt där program, det har bara sönder olika cachar och skicka iväg minne till swap för att du ska se ut att ha en massa ledigt och oanvändbart minne.

Har man oanvänt minne betyder ju det att man lika gärna kunde vart utan den där sista minneskretsen.
Minnet skal var fullt med de saker datorn behöver köra eller ha snabb tillgång till.

Usch vad jag lät tvärsäker och maktfullkomlig här. Ursäkta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-10 11:21

Har beställt 8 GB till min MB 2009. Väntar bara på leverans, sen ska Lion få vad det tål!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-28 10:36

(Kan meddela att jag fått minnena och installerat dem utan problem. Dock kan jag inte påstå att det blev någon enorm prestanda boost. Funderar på om jag har för många tunga applikationer men eftersom jag har 30GB kvar på hårddisken tycker jag inte att det ska vara något problem. Förslag?)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-28 10:42
Ursprungligen av ecth:

(Kan meddela att jag fått minnena och installerat dem utan problem. Dock kan jag inte påstå att det blev någon enorm prestanda boost. Funderar på om jag har för många tunga applikationer men eftersom jag har 30GB kvar på hårddisken tycker jag inte att det ska vara något problem. Förslag?)

Next Step. SSD is the shit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-09 22:39
Ursprungligen av onnyt:

Next Step. SSD is the shit.

Next step var en egenbyggd Win7-burk i julas. Den fick både SSD BD-läsare. Frågan jag ställde var: "Kan en formatering av Os X öka prestandan?"

Ursprungligen av ecth:

Next step var en egenbyggd Win7-burk i julas. Den fick både SSD BD-läsare. Frågan jag ställde var: "Kan en formatering av Os X öka prestandan?"

Nej det tror jag inte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-28 11:04
Ursprungligen av ecth:

(Kan meddela att jag fått minnena och installerat dem utan problem. Dock kan jag inte påstå att det blev någon enorm prestanda boost. Funderar på om jag har för många tunga applikationer men eftersom jag har 30GB kvar på hårddisken tycker jag inte att det ska vara något problem. Förslag?)

I min MBP blev det en rejäl skillnad när jag fick i 8GB istället för de 2GB jag hade innan. Som Onnyt säger så är det väl SSD som är next step... och flytta den gamla mekaniska disken dit DVDn sitter nu för när stoppade man i en CD/DVD i datorn senast!?

Jahapp. Fick äntligen mina minnesmoduler. Installerar, startar upp, går jävulskt snabbt. Men efter en timme kernel panic, och nu funkar ingenting. Slänger in original och allt tillbaka till det normala. Bara att reklamera...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-31 20:11
Ursprungligen av Leftrustle:

Jahapp. Fick äntligen mina minnesmoduler. Installerar, startar upp, går jävulskt snabbt. Men efter en timme kernel panic, och nu funkar ingenting. Slänger in original och allt tillbaka till det normala. Bara att reklamera...

Vilken sort köpte du?

Ursprungligen av Vassius:

Vilken sort köpte du?

Corsair tyvärr...

WEBHALLEN.com - Corsair 8GB DDR3 PC3-10600 1333MHz SO-DIMM (9-9-9-24) (CMSO8GX3M2A1333C9) (2x4GB)

Funkar dessa till Macbook Pro 15" i7 Early 2011 ?
Tacksam för svar snabbt!

Bevaka tråden