Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den som söker han finner....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-26 17:43
Ursprungligen av alex126:

Den som söker han finner....

En parentes, man skulle inte kunna få länken till den bakgrundsbilden du har? Den var ju hur snygg som helst!

Har letat men ej funnit svaret på om 8 gig i ram drar mer ström än dom 4 man får med från början. Tycker att min MacBook Pro 2.3 GHz Intel Core i5 gör det sen jag satte in 8 gig i den. Batteriet tar slut fortare känns det som. Tacksam för svar och ursäktar om frågan har ett svar i en annan del av forumet.

  • Medlem
  • 2011-12-31 14:40
Ursprungligen av cheesehead:

Har letat men ej funnit svaret på om 8 gig i ram drar mer ström än dom 4 man får med från början. Tycker att min MacBook Pro 2.3 GHz Intel Core i5 gör det sen jag satte in 8 gig i den. Batteriet tar slut fortare känns det som. Tacksam för svar och ursäktar om frågan har ett svar i en annan del av forumet.

Minnesmodulerna drar lika mycket ström oavsett storlek. Egentligen borde datorn nu dra mindre ström och batteriet vara längre, då den slipper swappa så mycket mot hårddisken.

Ok, tack för ett snabbt svar

Ursprungligen av Korsriddaren:

Minnesmodulerna drar lika mycket ström oavsett storlek. Egentligen borde datorn nu dra mindre ström och batteriet vara längre, då den slipper swappa så mycket mot hårddisken.

Nej, mer minne kräver mer ström. RAM måste underhållas och refreshas, och ju mer minne desto mer energi går åt för det. Det är ett av skälen till att man INTE vill maxa minne i mobiler etc. i alla lägen.

Däremot så gör ju mer minne också att hårddisken måste accessas färre gånger, så nettoeffekten är ändå positiv (för de flesta)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-01-01 10:00
Ursprungligen av Adrian B:

Nu i veckan uppgraderade jag min jobbdator (MBP 17" från 2009) från 4 GB RAM till 8 GB RAM efter att jag upplevt den som slö trots hyfsat processor och det var ett rejält lyft.

Jag har troligtvis samma dator som trådskaparen. En MBP 17 early 2009 2,66GHz C2D.
Den har jag hottat upp med 8GB RAM och en liten 60GB SSD hårddisk. Blev som en helt ny dator, speciellt med SSD.

Vad är det för hastighet på minnen på nyaste Macbook Pro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-03 23:35
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Vad är det för hastighet på minnen på nyaste Macbook Pro?

1333 MHz DDR3

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-03 23:37

Enligt Mactracker:

Type of RAM Slots

2 - 204-pin PC-10600 (1333 MHz) DDR3 SO-DIMM

Nu skrev du inte vilken modell av MacBook Pro (13", 15" eller 17"), men det är nog samma på dem alla.

Ursprungligen av kenjon:

Enligt Mactracker:

Type of RAM Slots

2 - 204-pin PC-10600 (1333 MHz) DDR3 SO-DIMM

Nu skrev du inte vilken modell av MacBook Pro (13", 15" eller 17"), men det är nog samma på dem alla.

Tack! Mycket trevligt att se att det går att få 2x8GB sådana för nära 1400kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-04 02:41
Ursprungligen av kenjon:

Enligt Mactracker:

Type of RAM Slots

2 - 204-pin PC-10600 (1333 MHz) DDR3 SO-DIMM

Nu skrev du inte vilken modell av MacBook Pro (13", 15" eller 17"), men det är nog samma på dem alla.

Det är samma då det är samma CPU i alla tre av modellerna.

NEJ, inte Corsair! Gör nu din research ordentligt på 99.se. Crucial och Kingston fungerar bra. Inte Corsair.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-06 01:35

Precis dom minnena jag köpt och nur kört ett tag i min MacbookPro, inga som helst problem..

Hade missat att dessa skulle vara dåliga, eller så kanske just dessa inte är så dåliga som ryktet säger..
Jag gissar att inte många hunnit testa dessa 8gb kretsar.

Det är som vanligt inte en 100% vetenskap detta med minnen.
Dock så får väll var och än välja det dom vill, 500 spänn extra känns som en billig försäkring ifall just dessa corsair value select är kända om att ibland ha problem och om det nu är säkrare att man får mindre problem med crucial?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-04 07:06

haha, okej. tack capeman.. får lägg till 500 kr till så får jag crucial minnerna.

Har bara läst på ett par ställen om att "som alla vet funkar inte corsair", men innan jag bytte till just corsair hörde jag inte ett dugg om det på forumet. Vad ska jag se upp med? Vad är det som inte ska funka? Har haft minnena insatta i ungefär en månad, har inte märkt något konstigt.

Ursprungligen av Manglobe:

Har bara läst på ett par ställen om att "som alla vet funkar inte corsair", men innan jag bytte till just corsair hörde jag inte ett dugg om det på forumet. Vad ska jag se upp med? Vad är det som inte ska funka? Har haft minnena insatta i ungefär en månad, har inte märkt något konstigt.

Funkar det så funkar det. Men man kan ha otur att få minnen som inte funkar med sin Mac, ie. krascher osv.

Ursprungligen av keptang:

Funkar det så funkar det. Men man kan ha otur att få minnen som inte funkar med sin Mac, ie. krascher osv.

De kan du få med vilket märke som helst.

Ursprungligen av ill_chrill:

De kan du få med vilket märke som helst.

Givetvis. Men Corsair tycks överrepresenterade när det gäller kernel panics och liknande krascher, åtminstone bland användarna här på 99.se.

Ursprungligen av ill_chrill:

De kan du få med vilket märke som helst.

Helt klart! Men just Corsairs Value Select, likt alla tillverkares Value-nånting, ska man hålla sig borta från då just de serierna med minnen utav någon anledning lirar dåligt med Mac.

Ahhh, då fattar jag. Om det går att lura min MPB (2010) att käka 16GB lagom tills garantin går ut kanske jag kan hotta upp den igen med andra minnen. Om den inte krashar, ta i trä. Valde de här minnena för att andra sagt att de ska funka bra på MBP.

Ursprungligen av Capeman:

NEJ, inte Corsair! Gör nu din research ordentligt på 99.se. Crucial och Kingston fungerar bra. Inte Corsair.

Gäller detta även Corsair "For Mac"-minnen tror ni? Jag mitt nöt köpte två 4GB-stickor till min Mac mini i5 och upplever att den beter sig lite konstigt. Mest låsningar och inställningar som glöms bort efter normal omstart. Har aldrig behövt starta om någon av mina andra macar som jag behövt med denna. Har kört hårdvarutest utan anmärkning. Kan detta ha med ruttna Corsair att göra tror ni?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-06 10:26

Om du har fler Macar, kanske du kan byta minnen mellan dem, och se vad som händer.

Ursprungligen av kenjon:

Om du har fler Macar, kanske du kan byta minnen mellan dem, och se vad som händer.

Båda MBP:s är sålda så nu har jag bara mini och air. Får väl leta fram orginalminnena och köra med 4GB ett tag. Om jag inte minns fel var jag förvånad över hur instabil datorn var redan innan jag bytte minnen. Tänkte först att det kanske hade med Lion att göra men min Air som också kom förinstallerad med Lion är den minst krånglande dator jag någonsin haft. Får se vad den säger med orginalstickorna, kanske minns fel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-06 12:54

Många har haft problem med Lion när de har uppdaterat från SnowLeopard. Och de flesta verkar lösa sej med en ren installation av Lion. Tidskrävande, men brukar ge ett bra resultat.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-01-06 14:32

Med tanke på det låga priset för minnen, och efter att ha läst i denna tråden, lämnar jag nu 8 Gb bakom mig och lyfter in 16 Gb i min iMac.
Det ska bli spännande att se hur det påverkar den allmänna prestandan med alla applikationer rullandes samtidigt.

Ursprungligen av kenjon:

Många har haft problem med Lion när de har uppdaterat från SnowLeopard. Och de flesta verkar lösa sej med en ren installation av Lion. Tidskrävande, men brukar ge ett bra resultat.

Det är en mini av senaste snitt som levererades med Lion. Har även provat att göra ominstallation 2ggr, en gång tidigare med orginalminnena samt en gång senare med Corsair 8GB "For Mac". Detta för att datorn vägrar minnas inställningar för min Magic Trackpad. Tap för klick och olika svepningar håller den inställningarna för men inte hastigheten som återgår till snigelfart efter omstart. Har inte hjälpt. Konstig dator det där...

Blir datorn generellt snabbare eller märks det bara när man har många program uppe samtidigt?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-01-08 12:49
Ursprungligen av Crash-Symphony:

Blir datorn generellt snabbare eller märks det bara när man har många program uppe samtidigt?

Det sistnämnda

Bevaka tråden