Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-07 14:46
Ursprungligen av studiox:

Tycker faktiskt det är synd att man ska behöva ha så mycket minne för att datorn ska flyta på bra. Jag vill inte starta flame-war här men jag kör 4G ram i windows 7 på min laptop (som jag kör med docka och 24" skärm) och det flyter så otroligt bra att det inte är sant.

Nu kör jag 16G ram i min macpro hemma och 8G ram i min macpro på jobbet. Mellan dessa är det ingen som helst skillnad. Men när jag körde 6G ram på min macpro märktes det faktiskt. Safari är, som många trådar här handlat om också - en stor bov.

Beror ju helt på vad man gör med sin dator.

Ursprungligen av LCR:

Går det att köra 8GB i en MacBook Pro 2.4 2008/Penryn ? Vore trevligt att prova men vill inte köpa RAM jag inte behöver om det inte går...

Jag vet att everymac.com säger att 6GB är möjligt, men varför skulle inte 2x 4GB fungera om en gör det?!... Någon som provat?

Modellnummer?

Bara för att 6GB funkar säger det inte att 8GB ska fungera.

Ursprungligen av zappee:

Modellnummer?

Bara för att 6GB funkar säger det inte att 8GB ska fungera.

Vilket är anledningen att jag frågar...

Det är denna, den senare 2.4GHz

MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.4 15" (08) Specs (Early 2008, MB133LL/A, MacBookPro4,1, A1260, 2198) @ EveryMac.com

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-07 16:27
Ursprungligen av LCR:

Vilket är anledningen att jag frågar...

Det är denna, den senare 2.4GHz

MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.4 15" (08) Specs (Early 2008, MB133LL/A, MacBookPro4,1, A1260, 2198) @ EveryMac.com

Du får nog nöja dig då.

Ursprungligen av zappee:

Du får nog nöja dig då.

Fast jag frågade ifall någon hade provat. Man ska inte alltid lita på vad någon annan skrivit, på samma sätt som folk inte litade på Apple när de sa max 4GB...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-07 18:35
Ursprungligen av LCR:

Fast jag frågade ifall någon hade provat. Man ska inte alltid lita på vad någon annan skrivit, på samma sätt som folk inte litade på Apple när de sa max 4GB...

Jag skulle inte rekommendera att prova om du inte vill förstöra saker, teknik är känsligt.

Senast redigerat 2011-02-07 19:30
Ursprungligen av zappee:

Jag skulle inte rekommendera att prova om du inte vill förstöra saker, teknik är känsligt.

Att stoppa i två 4GB SoDIMMs ger som värsta resultat att datorn inte ser allt minne.

Datorn går inte sönder!!

Jag har bara ingen lust att köpa minne som sedan inte går att använda.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-07 18:50
Ursprungligen av LCR:

Att stoppa i två 4GB SoDIMMs ger som värsta resultat att datorn inte ser allt minne.

Datorn går inte sönder!!

Jag har bara ingen lust att köpa minne som sedan inte går att använda.

Att sätta i minne som inte är testade eller anpassade för den datorn fungerar sällan speciellt bra, bered dig på en instabil dator. Om den ens startar.

Ursprungligen av zappee:

Att sätta i minne som inte är testade eller anpassade för den datorn fungerar sällan speciellt bra, bered dig på en instabil dator. Om den ens startar.

Att en dator inte startar, ger hårdvaru-pip är en sak, men jag har aldrig varit med om att vare sej RAM eller Mac går sönder av inkompatibelt minne i min 18 år med Mac skruvande. Någonsin.

Jag frågade om någon har provat och fått resultat.

Beställde 8 Gig till min MBP 17" i7 idag. Så det var kul att läsa detta...

Två inlägg raderade, och ett inlägg redigerat.

Motivering: en kombination av chat, ingen relevans och onödiga spydiga kommentarer.

/Mod

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2011-02-08 15:28

Komplett.se - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB

Jag köpte dessa minnen till min Macbook 6,1 för några dagar sedan. Den har en gräns på 4 tror jag, men det fungerar perfekt och den ser allt minne. Riktigt värt var det i alla fall!

Jag själv har en MacBook Pro 17" från Aug/Sep 2007, tror jag. En med 2,4 GHz Intel Core 2 Duo.
Jag har 4 Gb men märker att det stundtals blir väldigt slött när jag jobbar med InDesign och försöker indexera 2000 sidor!
Det verkar inte gå att uppgradera datorn till 8 Gb. Antar att det lönar sig mer att köpa en ny MacBook Pro (Sandy Bridge)?

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag själv har en MacBook Pro 17" från Aug/Sep 2007, tror jag. En med 2,4 GHz Intel Core 2 Duo.
Jag har 4 Gb men märker att det stundtals blir väldigt slött när jag jobbar med InDesign och försöker indexera 2000 sidor!
Det verkar inte gå att uppgradera datorn till 8 Gb. Antar att det lönar sig mer att köpa en ny MacBook Pro (Sandy Bridge)?

Eftersom det enligt dagens nyhet vad gäller MBP verkar ligga nära med en ny version så kan det ju vara värt att vänta.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-08 19:32
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag själv har en MacBook Pro 17" från Aug/Sep 2007, tror jag. En med 2,4 GHz Intel Core 2 Duo.
Jag har 4 Gb men märker att det stundtals blir väldigt slött när jag jobbar med InDesign och försöker indexera 2000 sidor!
Det verkar inte gå att uppgradera datorn till 8 Gb. Antar att det lönar sig mer att köpa en ny MacBook Pro (Sandy Bridge)?

Från MR

Product MacBook Pro
Recommendation: Don't Buy - Updates soon *

Det jobbiga med den hör typen av trådar är att nu blir jag sjukt sugen på att också köpa 8 GB till min MacBook Pro. OT och en ny HDD..

//Stefan

Jag har precis fått en ny dator på jobbet, dock misstolkade IT-snubbarna frasen "minne så det räcker". På de gamla Macbook pro kunde man byta minne utan direkta svårigheter. Numera är det en jäkla massa skruvar och crap.
Fråga: Man bryter inte garantin om man man byter minne själv? Pallar inte lämna in min dator bara för att få mer minne. Poängen är att jag kan fakturera på jobbet och smacka in allt själv.

För övrigt är det surt att man fått en ny dator nu när nästa generation är på ingång, tar ju ett tag innan man får byta igen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-08 22:43

Jag gissar att du har fått en 15 tums MacBook Pro. (Grattis!)

På sidan 44 i manualen står hur man uppgraderar minnet. Då är det nog att betrakta som acceptabelt att göra minnesuppgraderingen på egen hand

Fler manualer: Apple - Support - Manuals

Har personligen ringt Apple och frågat ang. garanti.

HDD och RAM kan bytas av privatperson(sig själv) utan att bryta garantin. Byter du t.ex. optiska enheten bryter du mot garantin.

Angående vilka äldre MBP-modeller som stödjer 8 GB RAM så kan man kolla den här tråden, den handlar om när det upptäcktes att Santa Rosa-modellerna från 2007 kunde hantera 8 GB RAM (trots att det officiellt bara gick med 4 GB). Sen upptäcktes det också att de då nyare modellerna från 2008 inte stödde mer än 6 GB efter många turer fram och tillbaka.

Ahh tack för det!

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-07-01 11:43

Tänkte fråga om det är värt att uppgradera från 4gb ram till 8 gb ram på en Macbook pro 13 " fundera på att köpa en sådan och under tillval såg jag att det kostar endast 1800 kr, jag gör inte speciellt mycket på datorn, spelar lite eller pilla lite i photoshop och så vidare men om datorn blir betydligt snabbare så ser jag inget hinder att betala 1800 kr.

Jag sällar mig till gruppen som uppgraderat. Nu väntar jag på det stora "aaah" när man gör nånting viktigt utan badbollar och allmän sirap

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-09 22:14

När blev 4 GB för lite? Minns min första mac med 2 MB i arbetsminne...

Ursprungligen av gunek:

När blev 4 GB för lite? Minns min första mac med 2 MB i arbetsminne...

Jag tänkte just på det idag, i samband med denna tråd.

När jag började med Mac 1993 så var 4MB standard, alltså 1024 gånger mindre än idag. Man kunde köpa vissa datorer med 2MB, men standard var 4MB, och vissa kunde byggas ut till 8MB. Min första dator var en LCIII 4/80. Både på hårddisk sidan och removable media så är ökningen mer än den på minnessidan.

Ursprungligen av gunek:

När blev 4 GB för lite? Minns min första mac med 2 MB i arbetsminne...

Någon gång mellan 2008 och idag, för min egen del, uppenbarligen (Se chatloggen ovan.)

Blev också inspirerad av den här tråden och sitter ni nöjt med 8 gig i macbook pron..

Tack!

  • Medlem
  • 2011-02-10 22:21

Jaja, min första mac, IIsi levererades med 0,5MB. Jag uppgraderade så senare till hissnande 2MB. Vilket lyft det var.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-15 14:09

Vad säger ni om detta?

Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB / Apple)

Ursprungligen av joohn6:

Vad säger ni om detta?

Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB / Apple)

Beror HELT på vilken model du har!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 08:43

Macbook Pro Mid2010 har jag så det fungerar väl med detta?

Bevaka tråden