Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bara ett tips till er som tänkt köpa 1066Mhz-minnen - vad jag förstått så är snabbare minnen bakåtkompatibla (dvs att 1333Mhz passar i datorer som ska ha 1066, till exempel). Då alla nyare macar kör 1333Mhz så kan det ju vara värt att skaffa sådana istället, så att man kan plocka ut minnena och lägga i sin nya dator om man någon gång ska uppgradera. Bara en tanke.

Ursprungligen av Kermit:

Bara ett tips till er som tänkt köpa 1066Mhz-minnen - vad jag förstått så är snabbare minnen bakåtkompatibla (dvs att 1333Mhz passar i datorer som ska ha 1066, till exempel). Då alla nyare macar kör 1333Mhz så kan det ju vara värt att skaffa sådana istället, så att man kan plocka ut minnena och lägga i sin nya dator om man någon gång ska uppgradera. Bara en tanke.

...och när det är dags att använda dem så är de som 1GB-stickor idag - värdelösa..
För du har fyra platser i din nya dator år 2014 och 4 stycken 64GB-stickor kostar då... 500:-

Ursprungligen av Goflorp:

...och när det är dags att använda dem så är de som 1GB-stickor idag - värdelösa..
För du har fyra platser i din nya dator år 2014 och 4 stycken 64GB-stickor kostar då... 500:-

Bra tänkt. Jag har bara minnen som jag inte använder därför att de är för små, inga som jag inte använder för att de är för långsamma.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-08-10 20:16
Ursprungligen av Kermit:

Bara ett tips till er som tänkt köpa 1066Mhz-minnen - vad jag förstått så är snabbare minnen bakåtkompatibla (dvs att 1333Mhz passar i datorer som ska ha 1066, till exempel). Då alla nyare macar kör 1333Mhz så kan det ju vara värt att skaffa sådana istället, så att man kan plocka ut minnena och lägga i sin nya dator om man någon gång ska uppgradera. Bara en tanke.

Så tänkte jag också men det gick inte att sätta i mina 1333Mhz minnen i frugans MacBook som vill ha 1066Mhz minne.
Det bara pep i datorn utan att den ville starta.

Ursprungligen av lappen71:

Så tänkte jag också men det gick inte att sätta i mina 1333Mhz minnen i frugans MacBook som vill ha 1066Mhz minne.
Det bara pep i datorn utan att den ville starta.

Jag vet faktiskt inte hur mycket man kan ändra i maskinvaruinställningar på en Mac men på en PC kan man gå in och ställa om volten själv och då brukar man få igång strejkande minnen. Kolla upp volten på de minnen som sitter i mot de som du vill sätta i, skiljer det och det går att öka på så funkar det troligtvis.

  • Medlem
  • 2011-08-11 09:11
Ursprungligen av kenta777:

Jag vet faktiskt inte hur mycket man kan ändra i maskinvaruinställningar på en Mac men på en PC kan man gå in och ställa om volten själv och då brukar man få igång strejkande minnen. Kolla upp volten på de minnen som sitter i mot de som du vill sätta i, skiljer det och det går att öka på så funkar det troligtvis.

Funkar inte så på en mac, dessutom finns det ingen vinst i att sätta i snabbare minnen i en långsam burk.

Ursprungligen av lappen71:

Så tänkte jag också men det gick inte att sätta i mina 1333Mhz minnen i frugans MacBook som vill ha 1066Mhz minne. Det bara pep i datorn utan att den ville starta.

Jag gjorde slag i saken i fredags och gick in i min lokala butik och köpte 4st 4Gb Corsair till min iMac 27" i7 (late 2009). Den ska egentligen ha 1066Mhz-minnen, men då de bara hade 1333:or hemma samt att jag har hört att snabbare ska gå bra, så testade jag med dom. Det inte bara fungerar, men min iMac kan även identifiera dem som 1333Mhz och verkar köra dom i den hastigheten..? Go figure.

Är iaf väldigt nöjd med 16Gb, nu kan jag köra alla program jag använder i jobbet parallellt utan att avsluta ett för att starta nästa

  • Medlem
  • 2011-11-21 13:37
Ursprungligen av Kermit:

Jag gjorde slag i saken i fredags och gick in i min lokala butik och köpte 4st 4Gb Corsair till min iMac 27" i7 (late 2009). Den ska egentligen ha 1066Mhz-minnen, men då de bara hade 1333:or hemma samt att jag har hört att snabbare ska gå bra, så testade jag med dom. Det inte bara fungerar, men min iMac kan även identifiera dem som 1333Mhz och verkar köra dom i den hastigheten..? Go figure.

Är iaf väldigt nöjd med 16Gb, nu kan jag köra alla program jag använder i jobbet parallellt utan att avsluta ett för att starta nästa

Om din iMac har en systembuss som klarar 1066 MHz, så kan den inte köra minnena i högre hastighet. Däremot klockas minneshastigheten ner i minnena, automatiskt, till just 1066 MHz.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Om din iMac har en systembuss som klarar 1066 MHz, så kan den inte köra minnena i högre hastighet. Däremot klockas minneshastigheten ner i minnena, automatiskt, till just 1066 MHz.

Jo, det var ju tanken, men i "About this mac" så identifieras minnet som 1333Mhz, även under "memory"-taben. Där står det "Your Mac contains 4 memory slots, each of which accepts a 1333 MHz DDR3 memory module".. Vilken den inte ska göra.

Förmodligen körs de ändå i 1066, men konstigt att den ändå kan känna igen snabbare minne.. tycker jag

Edit: Googlade lite på det nu, uppenbarligen KAN en late 2009 köra 1333Mhz minnen så länge alla minnen i burken är det samt att de är CL8 eller snabbare, trots att apple specat 1066Mhz för den. Det verkar som sagt fungera bra för mig, och det verkar till och med ge en pytteliten performanceökning. Alltid kul Källa: http://timon-royer.com/en/52/is-it-possible-to-use-ddr3-1333-ram-with-the-27-imac-core-i5-and-core-i7/

Senast redigerat 2011-11-21 14:07
  • Medlem
  • 2011-11-21 15:00
Ursprungligen av Kermit:

Jo, det var ju tanken, men i "About this mac" så identifieras minnet som 1333Mhz, även under "memory"-taben. Där står det "Your Mac contains 4 memory slots, each of which accepts a 1333 MHz DDR3 memory module".. Vilken den inte ska göra.

Förmodligen körs de ändå i 1066, men konstigt att den ändå kan känna igen snabbare minne.. tycker jag

Edit: Googlade lite på det nu, uppenbarligen KAN en late 2009 köra 1333Mhz minnen så länge alla minnen i burken är det samt att de är CL8 eller snabbare, trots att apple specat 1066Mhz för den. Det verkar som sagt fungera bra för mig, och det verkar till och med ge en pytteliten performanceökning. Alltid kul Källa: Timon Royer Grafikstudio » Blog Archive » Is it possible to use DDR3-1333 RAM with the 27″ iMac Core i5 and Core i7?

Det är riktigt att din dator kan identifiera 1333 MHz-minnen, men begränsningen sitter i logikkortets systembuss, som inte skyfflar snabbare än 1066 MHz, oavsett vad du stoppar i. I just exemplet du länkade till, förklarar man att det finns mer än just MHz som avgör hur fort informationen läses in i minnena. För att dra full nytta av 1333 MHz, får du dock klocka upp systembussen.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det är riktigt att din dator kan identifiera 1333 MHz-minnen, men begränsningen sitter i logikkortets systembuss, som inte skyfflar snabbare än 1066 MHz, oavsett vad du stoppar i. I just exemplet du länkade till, förklarar man att det finns mer än just MHz som avgör hur fort informationen läses in i minnena. För att dra full nytta av 1333 MHz, får du dock klocka upp systembussen.

Ja, det stämmer säkert. Hade det verkligen körts i 1333Mhz hade det varit betydligt större performanceskillnad tycker jag. Däremot lite underligt att det faktiskt blir skillnad om nu minnet körs i 1066Mhz, då det bör vara exakt samma som orginal. Nåja, vi kanske ska lämna det sidospåret nu

Senast redigerat 2011-11-21 15:24

Jag köpte 2x4GB till min MBP 13" mid-2009 - 2,53GHz från Crucials webshop nyligen, 605 kr kostade det.
Känns bra att få ett matchat par. Jag har haft tråkiga erfarenheter av både Crucials och Kingstons Value Select/Value RAM serier. De flesta minnena jag köpt som varit VS eller VR har haft något litet fel på kretsen, vilket är helt ok i en PC men min erfarenhet med Macar är att de tenderar att vara lite kinkigare (speciellt de gamla PPC-Macarna).
Crucial och Kingstons vanliga minnen är helt ok!

Min rekommendation är således att inte snåla in ett par hundralappar på billigast möjliga minnen.

Har en MBP mitten 2010. Man ska tydligen kunna trycka i 16 GB i dom (har 8 GB nu). Jag hittar dock inga 8 gigabajtare (MBP har ju bara två kortplatser). Någon som vet?

Ursprungligen av Zimmerman:

Har en MBP mitten 2010. Man ska tydligen kunna trycka i 16 GB i dom (har 8 GB nu). Jag hittar dock inga 8 gigabajtare (MBP har ju bara två kortplatser). Någon som vet?

Oj, är det sant? Var har du läst det? Det låter ju hur ballt som helst. Fast det är klart, om de är svåra att få tag på och dessutom dyra kanske det inte är något mening i nuläget...

Jag vet bara att OWC har dem. Så dyra att de bara köps till Mac tydligen.

Bra tråd. Exakt vad jag behövde. Nu installerade jag MacTracker och fick svar på vad "actual 6GB" betydde för min late 2007 MBP

Ska se om jag uppgraderar till 6GB från mina 4 idag.

Idag blev det:
Corsair 8gb 469:-
Corsair SSD FS3 1655:-
från Komplett

Jag förväntar mig en racer efter installationen i min MBP 13 2009. Priserna är humana tycker jag, egentligen vill jag ha en större SSD men jag kan vänta ut prisfallet i framtiden då dom säkert är ännu snabbare med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-11 09:25
Ursprungligen av kennethLundgren:

Idag blev det:
Corsair 8gb 469:-
Corsair SSD FS3 1655:-
från Komplett

Jag förväntar mig en racer efter installationen i min MBP 13 2009. Priserna är humana tycker jag, egentligen vill jag ha en större SSD men jag kan vänta ut prisfallet i framtiden då dom säkert är ännu snabbare med.

Det borde bli en betydligt snabbare MBP med både mer minne och en SSD :).
RAM från 4 till 8GB är så billigt idag att det borde vara standard med 8GB i Macarna.

Ursprungligen av kennethLundgren:

Idag blev det:
Corsair 8gb 469:-
Corsair SSD FS3 1655:-
från Komplett

Jag förväntar mig en racer efter installationen i min MBP 13 2009. Priserna är humana tycker jag, egentligen vill jag ha en större SSD men jag kan vänta ut prisfallet i framtiden då dom säkert är ännu snabbare med.

Vad roligt du ska ha när du monterat grejerna! Gjorde en liknande beställning till min MBP -10 och den blev outstanding! Jag spelar lite och fick en helt ny upplevelse. Program och filhantering i övrigt är också fantastiskt.

Det borde vara standard med 8Gb minne i en MBP. SSD disk kommer att bli standard (hoppas jag).

  • Medlem
  • 2011-08-19 22:43

Vilka minnen är det bäst att köpa till en MBP som precis är beställd?
Jag har beställt 2st KTA-MB1333/4G från Kingston, är det någon annan som testat dessa i en lika Macbook?

Såg precis att dessa minnen var omskrivna sedan tidigare och verkar fungera. Ursäkta posten innan sökning.

Senast redigerat 2011-08-19 23:00

Satte in 8 GB i min mini. Det var en intressant upplevelse att öppna den:)
Samt uppgraderade även min frus MB från 2 till 8 - det gjorde skillnad:)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-13 14:05

4GB kostar 50-100kr per GB. Vill man dubbla kapaciteten på en pinne får man hosta upp 475kr per GB.
Att efterfrågan bland svenssons inte går att jämföra med läsarna i denna tråden förstår jag, men ligger det någon produktionsteknisk 'tröskel' att gå från 4 till 8GB?

Ursprungligen av reboot81:

Att efterfrågan bland svenssons inte går att jämföra med läsarna i denna tråden förstår jag, men ligger det någon produktionsteknisk 'tröskel' att gå från 4 till 8GB?

Rent spontant skulle jag gissa att det är något sådant. Kurvan över prisvärdhet brukar gå ganska brant uppåt för det senaste och värsta. Har för mig att priset för 4 GB/minne var rätt saftigt när 2 GB var det normala.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-11-21 11:44

Verkar som om det hänt något på priset för 8GB modulerna. Crucial säljer nu 8GB för 166€ vilket ger 190kr/GB. Visserligen vad en 4GB kostar styck, men ändock en stor sänkning på kort tid.

Ursprungligen av reboot81:

Verkar som om det hänt något på priset för 8GB modulerna. Crucial säljer nu 8GB för 166€ vilket ger 190kr/GB. Visserligen vad en 4GB kostar styck, men ändock en stor sänkning på kort tid.

Jag stoppade precis in 2x4 GB - snorbilligt - men snart kanske det är möjligt för plånboken att överleva även 2x8? Fast egentligen borde man väl skaffa en SSD först. Vår förra generationens MBA med 2 GB RAM piskar ju min quad i7 (med 8 GB) i användarupplevelse när det gäller upplevd "snappiness".

Ursprungligen av johan_tanying:

Fast egentligen borde man väl skaffa en SSD först.

Ja. Ja. Ja.

Kan någon rekommendera någon 8 gb till min Macbook pro 15" 2.0 i7 early 2011? Billig men ändå inget skräp. Är inte så duktigt på sånt här

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Kan någon rekommendera någon 8 gb till min Macbook pro 15" 2.0 i7 early 2011? Billig men ändå inget skräp. Är inte så duktigt på sånt här

Computer memory upgrades for Apple MacBook Pro 2.0GHz Intel Core i7 (15-inch DDR3) Early-2011 Laptop/Notebook from Crucial.com

2x4GB kit är billigt och gratis frakt är det också.

"I'm sorry but this product is currently out of stock"

Ursprungligen av Crash-Symphony:

"I'm sorry but this product is currently out of stock"

Va!? Det får inte jag.

Bevaka tråden