Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-05-17 10:17
Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, verkar som om gamla modeller fått stöd för 8 GB via en oannonserad uppdatering av en tidigare EFI firmware-uppdatering: Did Apple release a secret MacBook/Pro Firmware update that enables 8GB RAM config? | 9 to 5 Mac Did Apple release a secret MacBook/Pro Firmware update that enables 8GB RAM config? | Apple Intelligence

Väldigt udda, men trevligt, om det stämmer.

Efter denna nyhet bestämde jag mig för att köpa 8 gb till min MBP 5,1 2,4 ghz. Har bara kört med det i ca 12 minuter men än så länge funkar det fint.

Kanske redan varit uppe men vilket minne för 8 gig på en early -11 är det som gäller?

Jag är lite intresserad av följande fråga;

Har min Macbook 6,1 stöd för 8GB ram? Och skulle http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620006 fungera?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-05 22:59
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag är lite intresserad av följande fråga;

Har min Macbook 6,1 stöd för 8GB ram? Och skulle Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB KIT CL7 fungera?

Ja den har stöd för 8GB minne och det minnet bör funka. Fanns en recension på minnet från en nöjd Apple användare där. Kan dock påpeka att Webhallen och Macoteket är billigare (plus säkert några till) men det är inga jätteprisskillnader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-06 09:15
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Har min Macbook 6,1 stöd för 8GB ram?

Jag har den modellen och 8GB fungerar utmärkt. Det är lätt att byta själv. Rekommenderas!

Uppenbarligen går de nya MacBook Pro "Thunderbolt" att uppgraderas till 16 GB…

16 GB RAM Upgrades for New MacBook Pros Now Available - Mac Rumors

Vill verkligen se om de dyker upp i Systeminformation och att datorn verkligen kan utnyttja dem…

Med tiden kommer priset att sjunka…

Senast redigerat 2011-03-10 09:52
  • Oregistrerad
  • 2011-03-10 14:03

Precis, såg det också idag. Bara är det bara för Hunter78 att plocka fram 10.000 och köpa. Rapporterar du om några dagar då du installerat minnet eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-10 16:39

Blir intressant att se hur fort priserna på 8GB-moduler blir mer humana.

För min del kunde Apple gärna fått klämma in 4 minnesplatser i MBP.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-14 20:17

Nu har mina 8GB från Crucial trillat ner i brevlådan, imorgon skall det skruvas i min MBP 13"

Har precis uppgraderat min Macbook Pro 17" late 2009 (core2 duo 2.8).
8 GB RAM och en Intel SSD 120 GB... Wow! Wrooom! Vilken fart det blev i maskinen!

Kostnad 2800:- inkl frakt. Billigare än en nyare Macbook.... Rekommenderas!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-15 16:31

Det sägs att priset på datorkomponenter kan gå upp nu i och med händelserna i Japan. Beställde 4GB till min MBP idag.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-16 11:25
Ursprungligen av planB:

Det sägs att priset på datorkomponenter kan gå upp nu i och med händelserna i Japan. Beställde 4GB till min MBP idag.

Nåja, den risken finns ju men många av världens minnen tillverkas av Samsung som tur är

Då välkomnar jag mig själv in i 8GB-klubben.
Tryckte precis in två SODIMM i en ny 2011 MacBook Pro.
Nu sk vi se om det blir någon skillnad.

  • Medlem
  • 2011-03-18 21:53
Ursprungligen av EricBradley:

Då välkomnar jag mig själv in i 8GB-klubben.
Tryckte precis in två SODIMM i en ny 2011 MacBook Pro.
Nu sk vi se om det blir någon skillnad.

Jag fick en dramatisk förbättring av batteritiden.

Någon mer än jag som står och velar på tröskeln till att efter uppdateringen ovan stoppa in 8GB RAM i en MBP från 2008? (I mitt fall, 17" 4,1).

Man vill ju inte vara ensam guinea pig.

Ursprungligen av Stinky:

Någon mer än jag som står och velar på tröskeln till att efter uppdateringen ovan stoppa in 8GB RAM i en MBP från 2008? (I mitt fall, 17" 4,1).

Man vill ju inte vara ensam guinea pig.

Hur menar du nu? Om du inte törs kan du kanske stärka dig med ett par videor från Youtube först?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-18 19:45
Ursprungligen av Stinky:

Någon mer än jag som står och velar på tröskeln till att efter uppdateringen ovan stoppa in 8GB RAM i en MBP från 2008? (I mitt fall, 17" 4,1).

Man vill ju inte vara ensam guinea pig.

Om du inte hittar någon här kan du kolla på forums.macrumors.com -

Tja, eller så går jag på vad OWC garanterar och tar deras 6GB-paket… Någon som har erfarenhet av det? Jag har alltså bara 2x1GB i dagsläget i denna maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 09:55

Jag har en liten undran kring det här med "Sidor in, Sidor ut & Växelfil" som finns under Aktivitetskontroll.

Jag stoppad i 8 gb i min MBP 13" och hade där efter konstant 0mb i alla dessa alternativ.

En vecka efter kunde jag inte låta bli att köpa nya MBP 15" i7 och stoppade då genast i 8gb efter som det blev så bra resultat efter att jag gjorde det i 13".

Men på nya 15" får jag upp; Sidor in: 2,05 gb Sidor ut: 10mb Växelfil: 19,9mb efter bara någon timmes användande.

Hur kommer det sig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 11:24

Då du öppnar ett program så läser datorn INTE in programkoden i minnet. Den gör istället en mappning (vad det nu heter på svenska) av koden i programfilen till virtuellt minne. Då datorn börjar exekvera programmet så blir det page faults och du får sidinläsningar av de programdelar du använder.

"Sidor in" i aktivitetskontroll är något helt normalt och försvinner inte för att man har mycket RAM. Det är helt enkelt en metod för OS X att läsa in information i RAM.

10MB sidor ut är inte mycket så det kan man bortse ifrån. Att man får "sidor ut" måste inte betyda att RAM har varit fullt. Det är enkelt att skriva program som mappar en fil till minne och sedan uppdaterar filen genom att bara ändra minnet. I det läget använder programmet minneshanteringen i OS X för att enkelt göra filuppdateringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 11:53
Ursprungligen av pesc:

Då du öppnar ett program så läser datorn INTE in programkoden i minnet. Den gör istället en mappning (vad det nu heter på svenska) av koden i programfilen till virtuellt minne. Då datorn börjar exekvera programmet så blir det page faults och du får sidinläsningar av de programdelar du använder.

"Sidor in" i aktivitetskontroll är något helt normalt och försvinner inte för att man har mycket RAM. Det är helt enkelt en metod för OS X att läsa in information i RAM.

10MB sidor ut är inte mycket så det kan man bortse ifrån. Att man får "sidor ut" måste inte betyda att RAM har varit fullt. Det är enkelt att skriva program som mappar en fil till minne och sedan uppdaterar filen genom att bara ändra minnet. I det läget använder programmet minneshanteringen i OS X för att enkelt göra filuppdateringar.

Ok, tack!

Berodde det på att hårddisken i min gamla PRO var "full" som gjorde att den valde att inte skriva där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 17:50

Nej, jag kan inte förklara skillnaden mellan din gamla och nya MBP utifrån vad du skrivit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 20:54
Ursprungligen av pesc:

Nej, jag kan inte förklara skillnaden mellan din gamla och nya MBP utifrån vad du skrivit.

Okej.

För jag har ju inte gjort några mer avancerade grejer på den gamla mot den nya, snarare tvärtom eftersom jag inte har varit hemma och den nya har bra mkt bättre prestanda.

Undrar bara hur det kommer sig.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-06-09 20:24

Jag köpte corsair 4x2 kittet från inet för 700kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-14 08:22

Jag har köpt en macbook pro, i5 13". Jag surfar, lyssnar på musik, kollar på film, använder iphoto. Gör det ngn skillnad med 8gb jämfört med de 4 som följer med? Läser lite överalt men det är så många olika bud.

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-06-14 09:07

Nä, det gör störe skillnad om du installerar en SSD. Jag anser att det är mer pang för pengarna än att maxa ramminnet.

Ursprungligen av Mattias L:

Nä, det gör störe skillnad om du installerar en SSD. Jag anser att det är mer pang för pengarna än att maxa ramminnet.

Antar att du menar att han ska skaffa en SSD i stället?

  • Avstängd
  • International user
  • 2011-06-14 11:15
Ursprungligen av ill_chrill:

Antar att du menar att han ska skaffa en SSD i stället?

Var mitt inlägg så otydligt? Men ja...

Citat:

Att sätta in 8 gb för typ 650 kr jämfört med en normalstor SSD... Inte riktigt samma pengar.
Men om man skiter i SSD och ger svar på frågan om ram. Du anser inte att det är värt det alltså?

Nä, spara pengarna istället och köp en SSD när du har råd. Det är min personliga uppfattning och andra kanske inte delar den. Men för mig som har en MacBook Pro med SSD, så upplever jag ingen prestandaökning i hastighet mellan 8 och 4 gig ram. Men det beror förmodligen på att jag har SSD. Har man inte det så kanske det är värt det med färre skrivningar till växelfilen. Men om du bara skall surfa och lyssna på musik osv så är jag tveksam... Jag upplever tvärtom att min dator blev lite långsammare när jag uppgraderade till 8gig.

Men visst, 8gig är ju alltid 8gig, har du hittat en uppgradering för 650:- så är det väl egentligen inget att tänka på (Nu blev jag otydlig...)

Ursprungligen av Mattias L:

Var mitt inlägg så otydligt? Men ja...

Nä, de va nog jag som läste konstigt

Håller med i övrigt, behövs inte 8 gig för o surfa men det gör väl ingen skada.

Bevaka tråden