Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt MBP Early 2011 (Thunderbolt)

Tråden skapades och har fått 355 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-03-09 09:59

09 Mar 2011 09:44:06 Stockholm Out For Delivery.

Äntligen!!!

  • Medlem
  • Lerum
  • 2011-03-09 12:58

Nu äntligen kom min nya mbp levererad i en nykrockad budbil. Verkar ok dock...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-03-09 19:40

Nu har den äntligen kommit. Har inte hunnit köra speciellt mycket, men det jag har testat har gått ruskigt bra

Ursprungligen av a-born:

Nu har den äntligen kommit. Har inte hunnit köra speciellt mycket, men det jag har testat har gått ruskigt bra

Ja, de verkar ha överlevt back-packturen Jag som är nybörjare på Mac har knorrat lite över saker som inte går så snabbt att hitta som jag vill ("vaffan är menyerna????"). Kanske inte skulle börjat med att försöka få över iTunesbiblioteket och installera Exchange (funkar inte men helhetsintrycket är mycket gott!!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-03-09 22:29

Tjoho

Beställde 2st MBP 15" 2.2Ghz med Hi-Res i fredags (den 4:e)
Idag skickades dom från Shanghai

Jag hatar att vänta på apple prylar

När tror ni jag kan förvänta mig en leverans? ni som har fått dom redan, vad tror ni? Leverans med TNT

Ursprungligen av zweigel:

Tjoho

Beställde 2st MBP 15" 2.2Ghz med Hi-Res i fredags (den 4:e)
Idag skickades dom från Shanghai

Jag hatar att vänta på apple prylar

När tror ni jag kan förvänta mig en leverans? ni som har fått dom redan, vad tror ni? Leverans med TNT

Kanske i slutet av nästa vecka? Jag beställde min den 24/2 och den levereades av TNT igår - 9 arbetsdagar.

Beställde min 7 mars med High res, matt skärm och 8 gb ram, och inte bygg eller skickad än. grr...

Jag har beställt samma konfiguration, men med 500GB 7200RPM Hdd. Min skickades också igår och ska enligt UPS spårning vara i Koeln för andra gången. Eller om det kanske är så att datorn är där på riktigt nu, och att det bara var tullpapprena som skickades före.

Hursom, en vän beställde med identisk konfiguration som jag och då kom datorn efter åtta dagar. Det var med UPS, men det verkar vara ungefär den tiden det tar om man har lite tur.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-10 15:51

Jag har beställt en till jobbet via Digital Inn. Någon som vet om det går att följa deras order på något sätt?

OBS! TNT-praxis!

TNT annonserar inte sin ankomst, dvs dom ringer inte innan dom kommer och knacka på dörren och kommer dom inte in på leveransadressen så vänder dom på studs och kontaktar er nästa dag!
Så om ni vill ha er dator så snabbt som möjligt och har portkod eller tänkt kila hem när dom ringer, ect, ring TNT och be budet ringa innan ankomst! Ring närmsta depå och uttryck er önskan. Ni hittar depåerna på TNT.se. Ring inte "TNT för Applekunder", det var ingen bra upplevelse alls. Lycka till alla!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-11 10:30

Jag fick min igår vid lunch och har just sepass hunnit starta den, skapa användarkonto och installera drivrutiner till mina ljudkort. Sen insåg jag att jag ju ändå ska plutta in en SSD i den och installera utan alla jämra språkpaket och skrivardrivisar och sånt, så jag håller mig lite på halster. Fick sitta hela kvällen igår och skriva utan att kunna använda den nya datorn...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-11 10:33
  • Medlem
  • Östergötland
  • 2011-03-11 11:43

Nu kom min , detta ska bli kul.

Läst mycket om att dessa nya har värmeproblem, pga för mkt kylpasta på cpu.

Någon som har erfarit detta här.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-13 14:32
Ursprungligen av blodsugare:

Läst mycket om att dessa nya har värmeproblem, pga för mkt kylpasta på cpu.

Någon som har erfarit detta här.

Har du möjligen någon länk till artiklar som beskriver detta? En tidigare version av MacBook Pro hade det men jag har inte läst någonstans (ännu) att även den senaste lider av samma problem.

Ursprungligen av frazze:

Har du möjligen någon länk till artiklar som beskriver detta? En tidigare version av MacBook Pro hade det men jag har inte läst någonstans (ännu) att även den senaste lider av samma problem.

Apple - Support - Discussions - New 2011 MacBook Pro Heating Issue? ...

Den blandannat.

edit en till http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1109471

Senast redigerat 2011-03-13 14:56

om man köper MBP nu hur mycket kommer det då att kosta uppgradera Snow leopard till nya Lion som kommer i sommar? har läst någonstans att om man köpt ny Mac några månader innan uppgraderingar så får man rabatt. så vad tror ni det kommer kosta?

Ursprungligen av NSjogren:

om man köper MBP nu hur mycket kommer det då att kosta uppgradera Snow leopard till nya Lion som kommer i sommar? har läst någonstans att om man köpt ny Mac några månader innan uppgraderingar så får man rabatt. så vad tror ni det kommer kosta?

Ingen vet vad det kommer att kosta, men en version av OS X har väl aldrig kostat mer än 1200,-, så det är väl inte så mycket att grunna över. Och "några månader" brukar det nog inte handla om, det är väl snarare några veckor om jag inte minns helt galet.

min förra uppdatering, leopard till snö leopard gick ju på typ 200 kr. man fick fylla i nått hos apple, sen fick man en kiva hemskickad. och ja, et gick göra en full installation och inte bara uppgradera. eller om det var innan leopard. hösten 2007 eller 2008 iaf.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-11 19:56

Indikationerna från Apple tolkar jag som att operativsystemen i fortsättningen kommer att kosta väldigt lite. En licens på 10.6 kostar 319 kr på Applestore, och jag har väldigt svårt att tänka mig att lejon kommer att kosta mer.

Samma sak gäller serverversionen. Fram till 10.5 fanns två versioner; en 10-användarslicens och en obegränsad där den förra kostade ca 6.000 kr och den senare ca 10.000 kr. Nu med 10.6 finns bara en obegränsad för 5.195 kr, och med 10.7 kommer serverversionen inkluderas i klientversionen.

Min analys är att Apple räknar operativsystemet som en produkt som distribueras till självkostnadspris, och som egentligen är att räkna som en plattform man bygger affärer ovanpå (Appstore, datorer osv). Får man spridning på den kommer pengarna rulla in. Så räkna med så nära gratis operativ som man kan tänka sig.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-03-12 00:20

Sitter nu med min nya 15"are och är svinnöjd! Större än jag trodde, men det beror förmodligen på att jag var väldigt inkörd på min gamla vita MB.

Nu när jag med hjälp av "Flyttassitenten" fört över allt gammalt från en Time Machine-backup är jag faktiskt lite besviken på hur det fungerade.
Jag hade hoppats på att det skulle vara som en iPhone-synkning, dvs. det blir exakt så som det var innan fast på en ny enhet. Nej här fick man istället sitta o klippa o klistra med filer o mappar och ändra behörigheter för att komma åt allt. iTunes vägrade importera mitt gamla bibliotek, så jag fick helt enkelt byta ut innehållet i mappen "iTunes" med alla gamla filer. ("Filen finns redan, vill du ersätta den?" osv. ).

Processen kändes inte så Mac'ig, men jag antar att det hur som helst gick smidigare än på en PC. Man har väl blivit bortskämd med åren:P

Ursprungligen av Hoffie:

Nu när jag med hjälp av "Flyttassitenten" fört över allt gammalt från en Time Machine-backup är jag faktiskt lite besviken på hur det fungerade.
Jag hade hoppats på att det skulle vara som en iPhone-synkning, dvs. det blir exakt så som det var innan fast på en ny enhet. Nej här fick man istället sitta o klippa o klistra med filer o mappar och ändra behörigheter för att komma åt allt. iTunes vägrade importera mitt gamla bibliotek, så jag fick helt enkelt byta ut innehållet i mappen "iTunes" med alla gamla filer. ("Filen finns redan, vill du ersätta den?" osv. ).

Processen kändes inte så Mac'ig, men jag antar att det hur som helst gick smidigare än på en PC. Man har väl blivit bortskämd med åren:P

Körde själv över allt från min gamla Macbook pro 15" 2006 till min nya med Flyttassistenten via en vanlig TP-kabel. Gick fruktansvärt bra! Klart på ca: 40 min, biblioteken var intakta och likaså rättigheterna.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-12 01:30

Du skulle ha använt Carbon Copy Cloner istället kanske?

Ursprungligen av cal:

Du skulle ha använt Carbon Copy Cloner istället kanske?

Detta ställer förmodligen till mer problem eftersom det är helt ny hårdvara.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-12 12:33
Ursprungligen av Hoffie:

Processen kändes inte så Mac'ig, men jag antar att det hur som helst gick smidigare än på en PC.

Det låter som något gått snett för dig. När jag kört Flyttassistenten har det aldrig varit problem med rättigheter od. Installerat nytt system, kört assistenten, kryssat i vad som ska föras över och sedan låtit datorn jobba ett tag. Efter det har det varit precis som Iphone-synkning. Bara logga in och man är tillbaka där man slutade på gamla datorn. Som man förväntat sig att det ska funka.

Ursprungligen av cal:

Du skulle ha använt Carbon Copy Cloner istället kanske?

Det är ett alternativ som fungerar bra.

Ursprungligen av EricBradley:

Detta ställer förmodligen till mer problem eftersom det är helt ny hårdvara.

Det är inga problem. Jag har flyttat samma system mellan helt olika datorer och det funkar fint. Både via verktyg som CCC, Skivverktyg, men också genom att helt enkelt plocka ur hårddisken ur en maskin och sätta i den i en annan.

Så det där är möjligen sant för andra operativ, men Mac OS och Mac OS X har alltid klarat av att flyttas mellan olika hårdvara. Se bara till att ha senaste versionen av systemet.

Ursprungligen av Kalle W:

Så det där är möjligen sant för andra operativ, men Mac OS och Mac OS X har alltid klarat av att flyttas mellan olika hårdvara. Se bara till att ha senaste versionen av systemet.

Jag önskar att så vore fallet. Tyvärr så har apple flera gånger släppt nya datorer emellan olika versioner av operativsystem och i o m att det har saknats stöd för hårdvaran har de i vissa fall haft en annan build av OS X. Man kan se det som 10.6.6 och 10.6.6.5.

Min förra 15" Unibody MBP har Build 10J567.
Den nya 2011 Unibody MBP har build 10J3210.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-12 13:06

Antagligen har den revision av OS X som följer med stöd för Thunderbolt mm.

Man borde kunna klona med CCC och sedan installera OS X ovanpå den gamla
med skivan som följde med MBP:n för att få rätt revision.

Senast redigerat 2011-03-12 18:29
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-13 08:26
Ursprungligen av EricBradley:

Jag önskar att så vore fallet. Tyvärr så har apple flera gånger släppt nya datorer emellan olika versioner av operativsystem och i o m att det har saknats stöd för hårdvaran har de i vissa fall haft en annan build av OS X. Man kan se det som 10.6.6 och 10.6.6.5.

Det har aldrig varit problem med ny hårdvara så länge man har senaste systemversionen installerad. Åtminstone har jag aldrig upplevt det.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-03-15 22:35
Ursprungligen av Kalle W:

Det låter som något gått snett för dig. När jag kört Flyttassistenten har det aldrig varit problem med rättigheter od. Installerat nytt system, kört assistenten, kryssat i vad som ska föras över och sedan låtit datorn jobba ett tag. Efter det har det varit precis som Iphone-synkning. Bara logga in och man är tillbaka där man slutade på gamla datorn. Som man förväntat sig att det ska funka.

Det är ett alternativ som fungerar bra.

Det är inga problem. Jag har flyttat samma system mellan helt olika datorer och det funkar fint. Både via verktyg som CCC, Skivverktyg, men också genom att helt enkelt plocka ur hårddisken ur en maskin och sätta i den i en annan.

Så det där är möjligen sant för andra operativ, men Mac OS och Mac OS X har alltid klarat av att flyttas mellan olika hårdvara. Se bara till att ha senaste versionen av systemet.

Hmm, märkligt att det inte ville fungera för mig. Kan det bero på att jag hade Leopard på min MacBook och SL på min nya MBP? Hur som helst strular det rejält med rättigheter och dylikt nu, jag kan inte ens spara worddokument utan att döpa om filen och lägga den i en annan mapp. Inga appar på iPhonen fungerar dessutom längre eftersom den säger att datorn inte är auktoriserad, vilket den är. Har auktoriserat den ett flertal gånger..

Kan jag prova köra en ny runda med flyttassistenten? Och i sådana fall köra "dator-dator" denna gång över nätverket? Eller kommer det sabba allting ännu mer?

Bevaka tråden