Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som beställt MBP Early 2011 (Thunderbolt)

Tråden skapades och har fått 355 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-03-20 20:09
Ursprungligen av Kalle W:

Xbench för SSD:n

Results 330.29
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.6.6 (10J3210)
Physical RAM 8192 MB
Model MacBookPro8,2
Drive Type INTEL SSDSC2MH250A2
Disk Test 330.29
Sequential 214.84
Uncached Write 258.99 159.01 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 331.60 187.62 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 107.23 31.38 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 413.88 208.01 MB/sec [256K blocks]
Random 713.95
Uncached Write 472.37 50.01 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 581.37 186.12 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 1825.04 12.93 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 821.24 152.39 MB/sec [256K blocks]

Samma test för 1 TB disken:

Results 38.43
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.6.6 (10J3210)
Physical RAM 8192 MB
Model MacBookPro8,2
Drive Type WDC WD10TPVT-00HT5T0
Disk Test 38.43
Sequential 84.84
Uncached Write 86.51 53.12 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 90.40 51.15 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 64.93 19.00 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 109.57 55.07 MB/sec [256K blocks]
Random 24.84
Uncached Write 9.07 0.96 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 62.75 20.09 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 43.83 0.31 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 82.97 15.40 MB/sec [256K blocks]

Ganska stor skillnad mellan dem.

Inte så stor skillnad mot min Core i5 2,4GHz med Intel Gen 2 SSD 160GB SATA2-disk:

Disk Test 303.01
Sequential 200.38
Uncached Write 174.95 107.42 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 170.19 96.29 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 170.01 49.76 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 401.78 201.93 MB/sec [256K blocks]
Random 621.14
Uncached Write 571.06 60.45 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 313.69 100.42 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 2325.77 16.48 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 933.84 173.28 MB/sec [256K blocks]

Men du stoppade in disken i en OptiBay, så den går väl med SATA2, eller?
Hade varit kul att se hur snabb den är på SATA3.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-20 20:16
Ursprungligen av mattiL:

Men du stoppade in disken i en OptiBay, så den går väl med SATA2, eller?

Jo, så är det. Det gör antagligen att skillnaden är minimal mot en SATA2 på hårddiskplatsen. Trodde ändå att den skulle maxa de 3 Gbit som finns tillgängliga, men tydligen inte.

Ursprungligen av Kalle W:

Jo, så är det. Det gör antagligen att skillnaden är minimal mot en SATA2 på hårddiskplatsen. Trodde ändå att den skulle maxa de 3 Gbit som finns tillgängliga, men tydligen inte.

Du har maxat din dator i övrigt. Varför stoppar du din Sata3-disk i Sata2-porten!?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2011-03-20 20:50
Ursprungligen av FarbrorLeon:

Du har maxat din dator i övrigt. Varför stoppar du din Sata3-disk i Sata2-porten!?

För att inte 1 TB-disken får plats i en optibay med sina 12,5 mm i höjd. Tänkte att med annonserade 500 MB/s för disken borde jag maxa 3 Gbit-porten på 375 MB/s. Mesta möjliga alltså.

Kalle W: Tack för att du tog dig tid! Gött att se resultatet mot en vanlig disk också, sanslös skillnad!

Jag trodde faktiskt att det skulle vara större skillnad mellan Apple SSD:en och Intel-disken.

Results 305.50
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.6.6 (10J3210)
Physical RAM 4096 MB
Model MacBookPro8,2
Drive Type APPLE SSD TS128C
Disk Test 305.50
Sequential 200.82
Uncached Write 277.99 170.68 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 315.01 178.23 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 104.30 30.52 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 280.97 141.22 MB/sec [256K blocks]
Random 638.09
Uncached Write 412.67 43.69 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 615.22 196.95 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 2075.95 14.71 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 575.28 106.75 MB/sec [256K blocks]

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-21 10:48

Macworld.idg.se: "Problem för nya Macbook Pro".

Problem fr nya Macbook Pro - MacWorld

Jag köpte en 13" i7..

Känns fantastiskt att jag köpte en ny dator, för att min gamla MBP strular som f*n vid användning av extern skärm,
och nu får hem en helt ny som strular ännu värre..

Köper snart en PC..

Ursprungligen av fusione:

Jag köpte en 13" i7..

Känns fantastiskt att jag köpte en ny dator, för att min gamla MBP strular som f*n vid användning av extern skärm,
och nu får hem en helt ny som strular ännu värre..

Köper snart en PC..

Vad är det som strular?

Ursprungligen av blodsugare:

Vad är det som strular?

La upp screens från nya datorn här

Förutom den fina mosaiken som kommer lite när den känner för det, dom sporadiska släckningarna av skärmen och att airporten tappar all form av kontakt med omvärlden så fort jag varit idle i mer än 10-15 minuter, så är det en fantastiskt dator

Den gamla MBP är mest känslig för att köra flash eller video på helskärm, så fort man väljer helskärm på något så blinkar skärmarna till och sen är det precis som om jag just loggat in på datorn, alla program är stängda och div inställningar är nollställda.. Bla, min wacom-platta och skrivbordsbakgrunden.. Otroligt irriterande..

Så jag såg ju fram emot en ny dator där det "bara skulle fungera" igen, som det brukar på mac

Men nu är jag mest trött..

Vad jag vet så har MBP 2011 problem med grafikkorten att de blir överhettade.

Ska själv skaffa en extern skärm, en eizo och köra den via displayport. Ska bli intressant!
Kanske är nått med Just den skärmen inte datorn gillar. Har du testat att koppla den till en annan, kanske tv?

Alltid tråkigt när det strular.

Ursprungligen av blodsugare:

Ska själv skaffa en extern skärm, en eizo och köra den via displayport. Ska bli intressant!
Kanske är nått med Just den skärmen inte datorn gillar. Har du testat att koppla den till en annan, kanske tv?

Alltid tråkigt när det strular.

Nej, jag har tyvärr ingen annan skärm med displayport..
Men eftersom felet verkar finnas hos många oavsett vilken skärm, så tror ja inte det är skärmen det hänger på..

har fått meddelande på att min MBP har skickats och jag har fått ett leveransnummer till UPS men när jag söker på UPS hemsida så står det ">>> Det gick inte att hitta information om sändningen du frågade efter. Kontrollera din information och försök igen" någon som vet hur frekvent de uppdaterar om sina paket?

Ge UPS några timmar så ska du se det uppdateras! Kan ta ett litet tag.

eller på displayport

Blev en MBP 13" high end i7. Köper till SSD och 8GB Ram när skönheten kommer.

Blev en 13" highend här också men jag upplever den lite seg, har jämfört med min iMac i3 och den är inte seg när de kommer till att tabba mellan olika textfält. kan tilläggas att installationen är fräsch har även prövat med en timemachine backup med samma resultat.

  • Medlem
  • Solna
  • 2011-04-09 10:13

Blev en 15" 2.2GHz Quad-core Intel Core i7, 4GB RAM (Har 8 GB som väntar hemma), 500GB Serial ATA Drive @ 7200.
Jag beställde den 28 mars, så den skulle levererats till mitt jobb igår, men TNT ville inte komma in med den då det inte fanns någon parkeringsplats precis utanför jobbet.... Det finns en lastplats 10 meter från porten, men den ville dom inte använda. Nu måste jag vänta tills på måndag. Har nog aldrig varit med om att tiden kan gå så långsamt....

Nu så är ersättaren till min iBook anno 2004 hemma!

AppleStore nr 2 i Beijing ligger minsann på en passande adress: Xidan Joy City... Tyvärr så har de inte ett lika komplett utbud som AppleStore online, så för att få högupplöst skärm i butik var man "tvungen" att välja en 15" 2.3 GHz med matt skärm. Aj min plånbok. Men som tur var blev det ändå billigare än det svenska priset för grundmodellen med 2.2 GHz/lågupplöst/blank skärm.

(Låt er förresten inte luras av den esoteriskt folktomma bilden på Apples sida - stället är i princip packat 10-22 sju dagar i veckan...)
Mer info här: First Impressions: Apple Store Joy City Xidan - Beijing - Beijing Blogs Blog | City Weekend Guide

Jag gar nu med i MBP-klubben. Har bestallt en 15 tum, 8 GB RAM, 7200 rpms-disken, 2,3 Ghz och highrez antiglare. Sitter pa en Vista-burk for narvarande som lever sitt eget liv, minst sagt. Jag kommer inte overens med Windows riktigt (fortfarande). Det far rulla i Parallells men att kora det till 100% i alla lagen ar helt enkelt inte optimalt som jag ser det.

Egentligen planerade jag att skaffa 2,2 Ghz och enligt personalen i Apple Store var den tillganglig men val framme i kassan plockades 2,3 Ghz fram. Det hade jag inte riktigt tankt mig men studentrabatten blev hogre samtidigt som budgeten forbattrades ytterligare av att jag slapp kopa Mac Box Set (jag raknade med att behova valja till bade iLife och iWork da det sitter i ryggmargen). Istallet blev det enbart iWork och det drog ner prisskillnaden ytterligare. Dessutom var min ide att skaffa highres antiglare aven till 2,2 Ghz sa de extra 100 Mhzen ar inte i vagen s.a.s.

Nu raknar jag med att denna MacBook Pro skall halla stilen lange, har kort iMac 24 tum sedan 2007 och den har tuffat pa riktigt bra - sa bra att jag helt enkelt inte kant behov av en ny Mac. Att det blivit en ny Mac beror dock pa att omstandigheterna talar for en laptop.

Det värsta är att de där extra hundra megahertzen kostar en ohemult massa pengar. Nåja, bäst att inte tänka på det.

Tillägg: Ser att förutom 100 extra megahertz får man också 8 istf 6 MB L3 cache.

Senast redigerat 2011-05-16 07:00

Jag haller med, det kanns inte som ett prisvart val att ta 2,3 Ghz-konfigurationen. Att jag gjorde det beror pa att jag befann mig i kassan nar det framgick att det var en 2,3 Ghz-modell men det kompenserades delvis av att jag beslot mig for att ta antiglare-skarmen samt fick en extra studentrabatt vilket reducerade prisskillnaden.

Men det ar ingen tvekan: 2,2 Ghz ar den prisvarda modellen och nagon direkt anledning rakt av att ta 2,3 Ghz finns inte riktigt. Dock har 2,3 Ghz den fordelen att den ofta finns i lager och enligt personalen i Apple Store ar det en tamligen popular modell. Det lar bero pa att det ar den enda antiglare-konfigurationen som finns i lager, vill man ha det till 2,2 Ghz far man bestalla online. Jag satter darmed en Magnum med vit chokladoverdrag pa att de flesta 2,3 Ghzare saljs till kunder som besoker butiken med tanken att ta med sig datorn samma dag - samtidigt som de vill ha antiglare.;)

Nu skall jag bara ivag och inhandla ett styck HDMI-kabel samt en Moshi Mini Display Port/HDMI-adapter innan jag startar upp den. En iPad befinner sig ocksa har och den skall fa agera extra skarm samt fjarrkontroll. Jag har helt enkelt beslutat mig for att kora ett kraftfullt MacMediaCenter nu (en losning jag inte tidigare anvant mig av). Men nu skall alltsa MacBooken fa agera stereo m.m.

Edit: Vilka hogtalare rekommenderas for en MacBook Pro idag?

Jag funderar en del pa B&W MM-1. Tanken ar att den skall agera stereo som sagt och da vill jag ha nagot som later HiFi-massigt (inom vissa ramar) pa ungefar 2,5 meters avstand.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

[...]Det lar bero pa att det ar den enda antiglare-konfigurationen som finns i lager, vill man ha det till 2,2 Ghz far man bestalla online. Jag satter darmed en Magnum med vit chokladoverdrag pa att de flesta 2,3 Ghzare saljs till kunder som besoker butiken med tanken att ta med sig datorn samma dag - samtidigt som de vill ha antiglare.;)[...]

Precis!

Apple Store i Beijing - där jag köpte min - har bara tre modeller av 15" MBP i lager. Vill man ha hires finns bara alternativet med matt skärm och 2,3 GHz CPU. Och då jag 1) ville ha den på stubberten, och 2) inte vill handla online då det är bökigt att använda kinesiska bankkort över internet pga struliga dosor, tidsbegränsningar på dygnet (kontorstid) osv, så fick det bli en 2,3a! meiyou banfa... Så synd...

Har fått min MBP 13" 2,3 GHz idag, min första Mac nånsin. Eftersom jag hade en Intel X25-G2 SSD liggande hemma så har jag stoppat i den (efter att ha klonat orginaldisken). När jag bootade från SSD:n gick det snabbt, men nu när jag monterat den på "rätt ställe" tar den 1 minut från det att jag slår på datorn till loginprompten kommer (det tog 35 sekunder med orginaldisken). Nån mer som råkat ut för nåt liknande?

Tack på förhand,
Per

Editerat: Jag kom på det själv. Datorn letade fortfarande efter den gamla disken (utifrån namn/identifierare), så det var nog nån timeout innan SSD:n kopplades in. Genom att gå in och välja om SSD:n under Startdisk så blev det bättre. Fast nu är det ungefär samma boottid som på den vanliga disken, det är ju en lite besvikelse.

  • Medlem
  • 2011-05-13 02:59
Ursprungligen av cagecurrent:

Har fått min MBP 13" 2,3 GHz idag, min första Mac nånsin. Eftersom jag hade en Intel X25-G2 SSD liggande hemma så har jag stoppat i den (efter att ha klonat orginaldisken). När jag bootade från SSD:n gick det snabbt, men nu när jag monterat den på "rätt ställe" tar den 1 minut från det att jag slår på datorn till loginprompten kommer (det tog 35 sekunder med orginaldisken). Nån mer som råkat ut för nåt liknande?

Tack på förhand,
Per

Editerat: Jag kom på det själv. Datorn letade fortfarande efter den gamla disken (utifrån namn/identifierare), så det var nog nån timeout innan SSD:n kopplades in. Genom att gå in och välja om SSD:n under Startdisk så blev det bättre. Fast nu är det ungefär samma boottid som på den vanliga disken, det är ju en lite besvikelse.

Men troligtvis startar programmen snabbare?! Boottid är inte så intressant som hur snabb datorn är vid arbete...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Men troligtvis startar programmen snabbare?! Boottid är inte så intressant som hur snabb datorn är vid arbete...

Fast jag ville installera min SSD *innan* jag installerade alltför många program, så jag har inte så mycket att jämför a med... så just tiden att boota var det som var enklast att mäta.

Hursomhelst så är jag jäkligt nöjd med min MBP 13", och övergången till OSX (det är ju min första Mac).

När det gäller just SSD så är inte boottiden på min MBA (med SSD) det absolut hetaste, utan just starttiden för program samt att om man skulle vilja stänga av den eller starta om den så går det på någon sekund. Men som sagt, det häftigaste är just starttiden för programmen.

  • Medlem
  • 2011-05-13 13:17
Ursprungligen av Capeman:

När det gäller just SSD så är inte boottiden på min MBA (med SSD) det absolut hetaste, utan just starttiden för program samt att om man skulle vilja stänga av den eller starta om den så går det på någon sekund. Men som sagt, det häftigaste är just starttiden för programmen.

Ja det är lite där den största kundnyttan ligger för mig som konsument/användare, upplever jag i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-30 11:31

Har en Macbbok (late 2009) idag. Den har gått sönder, ska antagligen skaffa mig en Macbook Pro istället.
Har inte haft den modellen tidigare. Känner mig osäker på vilken modell jag ska skaffa.

Vill helst ha 13". Men tänkte att det kanske är bra att ha en schysst grafikkort. Diablo 3 kommer ju "snart" och det kan ju vara kul att kunna spela. Men då kommer man till det här jobbiga valet av vilken modell av 15" man ska ta. Den med 256 gb grafik eller 1 gb? 1gb är självklart bättre... men då är man liksom uppe i 20 000 helt plötsligt. lite väl mycket för min del.
Jävkla skit vilka jobbiga val

Sen har jag ingen aning om vilken skärm man ska välja. Är HD-grejen värt, att få mer utrymme? Har så svårt att se detta framför mig.

tack

Bevaka tråden