Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-19 23:42

Så, nu har även Apple sagt att Lion släpps imorgon. Väntan är snart över.

The Wait Is Over! Apple Confirms That OS X Lion Will Be Available To Download Tomorrow!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-19 23:55

Kolla mitt inlägg på föregående sida (http://www.99.se/mac-os-x/284954-nya-detaljer-om-mac-os-x-10-7-lion-42.html#post2005982)

Ursprungligen av stile:

Så, nu har även Apple sagt att Lion släpps imorgon. Väntan är snart över.

The Wait Is Over! Apple Confirms That OS X Lion Will Be Available To Download Tomorrow!

09:00. Gäller det lokal tid tro?

Ursprungligen av Drakfot:
  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-20 00:21

Jag vet inte. Har inte sett någon exakt tidsangivelse mer än runt 08:30 ET. Gissar på att det är att vänta och se som gäller

Ursprungligen av Zimmerman:

09:00. Gäller det lokal tid tro?

17:30 i Svedala då.

Ursprungligen av Drakfot:

Jag vet inte. Har inte sett någon exakt tidsangivelse mer än runt 08:30 ET. Gissar på att det är att vänta och se som gäller

Senast redigerat 2011-07-20 01:11
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-20 10:16
Ursprungligen av Zimmerman:

17:30 i Svedala då.

Dom pratar om Eastern Time (ET). Då är det inte längre 9h bort som gäller för västkusten...

Underbart!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-20 00:01

Som Herr Fylking säger: Äntligen! ;D

Ursprungligen av Capeman:

Underbart!

*Klickar frenetiskt på "Gilla"*

Det mest intressanta med det här är trots allt att se hur det kommer gå att distribuera dyngan över Appstore... Nedladdningstider och så vidare är det jag tänker på.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det mest intressanta med det här är trots allt att se hur det kommer gå att distribuera dyngan över Appstore... Nedladdningstider och så vidare är det jag tänker på.

Dyngan? Jag antar att "dynga" har en annan betydelse för den yngre generationen än vad den har för min...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 08:34
Ursprungligen av PeeMaN:

Det mest intressanta med det här är trots allt att se hur det kommer gå att distribuera dyngan över Appstore... Nedladdningstider och så vidare är det jag tänker på.

Det blir en test för att se om App Store pallar trycket, det vore pinsamt för Apple om allt skulle krascha på grund av överbelastning nu när App Store är enda alternativet och ska vara så framöver.

Det finns en uppdatering i programhanteraren, den behövs bara om man ska förra över sina filer och inställningar från SL till Lion på en annan Mac med Lion.
If You Want To Migrate From Snow Leopard To Lion Tomorrow, You Need This Update

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-20 08:43

Jag har förstått att man ska köpa Lion via App Store och så kan man installera det till upp till fem datorer. Jag hade tänkt försöka att få Lion på ett USB minne eller en DVD-skiva för att kunna få en helt ren installation av OS X. Då undrar hur vet macen eller installationen om att jag är jag och inte använt över 5 installtionsgränsen?

Ursprungligen av Album:

Jag har förstått att man ska köpa Lion via App Store och så kan man installera det till upp till fem datorer. Jag hade tänkt försöka att få Lion på ett USB minne eller en DVD-skiva för att kunna få en helt ren installation av OS X. Då undrar hur vet macen eller installationen om att jag är jag och inte använt över 5 installtionsgränsen?

Det vet den inte. Du blir i licensavtalet ombedd att inte bryta mot gränsen 5 datorer (tror jag). Tänk också på att du kan under en dators livstid behöva istallera om många gånger pga hårddiskbyte etc. Om du petar in det på 5 datorer och behöver köra installationen i snitt 2 ggr per dator under 5 år så blir det 10 installationer utan att bryta mot licensavtalet.

Ursprungligen av Album:

Jag har förstått att man ska köpa Lion via App Store och så kan man installera det till upp till fem datorer. Jag hade tänkt försöka att få Lion på ett USB minne eller en DVD-skiva för att kunna få en helt ren installation av OS X. Då undrar hur vet macen eller installationen om att jag är jag och inte använt över 5 installtionsgränsen?

Det vet Macen inte och så har det alltid varit med OS X. Inga begränsningar på det viset.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-20 09:05
Ursprungligen av pmarriott:

Det vet den inte. Du blir i licensavtalet ombedd att inte bryta mot gränsen 5 datorer (tror jag). Tänk också på att du kan under en dators livstid behöva istallera om många gånger pga hårddiskbyte etc. Om du petar in det på 5 datorer och behöver köra installationen i snitt 2 ggr per dator under 5 år så blir det 10 installationer utan att bryta mot licensavtalet.

Ursprungligen av Capeman:

Det vet Macen inte och så har det alltid varit med OS X. Inga begränsningar på det viset.

Så det kommer inte kommer upp nåt meddelande i stil:

"Detta program behöver registeras via Apple för att se om detta är giltigt. Du använder första gången av 5 möjliga."

Tack för då kommer jag att göra så

Senast redigerat 2011-07-20 09:16
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-20 09:08
Ursprungligen av Album:

Så det kommer inte kommer upp nåt meddelande nåt i stilen:

"Detta program behöver registeras via Apple för att se om detta är giltigt. Du använder första gången av 5 möjliga."

Tack för då kommer jag att göra så

Nej det kommer inte upp någon registrering, det har det aldrig gjort... det skall vara användarvänligt.

Nej det gör det inte.

EDIT: Alltid sekunden efter!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-20 09:14

08.50, local Cupertino time.

*ring ring*

- Hello, Akamai speaking. How may I help you?

- Hi, Steve here...you know what we talked about? It's time.

- Sir, yes sir!

- Don't hesitate, full throttle on all connections - NOW!

*Distant buzzing increases*

- Change complete, sir. You now have our full capacity at your disposal.

- Good, you have the con.

Svensk tid, när släpps Lion?

Ursprungligen av korthoga:

Svensk tid, när släpps Lion?

Det är inte officiellt.

Ursprungligen av korthoga:

Svensk tid, när släpps Lion?

Jag tror Lion släpps när den finns i App Store. Oavsett var man är.

Om man vill ominstallera ett program i Lion. Finns det någon info om hur man går till väga då?

Kan man göra det direkt från dmg-filen på hårddisken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 10:46
Ursprungligen av jurassic579:

Om man vill ominstallera ett program i Lion. Finns det någon info om hur man går till väga då?

Kan man göra det direkt från dmg-filen på hårddisken?

Oklart, det går inte att välja till eller bort alternativ från installationsprogrammet. Man kan gå in och dubbelklicka på enskilda DMG-filer men alla program ligger inte som separata filer.

Ursprungligen av jurassic579:

Om man vill ominstallera ett program i Lion. Finns det någon info om hur man går till väga då?

Kan man göra det direkt från dmg-filen på hårddisken?

Det finns tydliga beskrivningar hur man går till väga i länken i inlägg #859.

Ah, nu missade jag att det handlar om att installera ett program. Läste bara om .dmg! :">

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-20 10:43

8:30 am ET borde väl motsvara 14:30 CET...

  • Medlem
  • 2011-07-20 11:17

Applestore är nere nu iaf... weeeeeee

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-20 11:30

*goes all giggly*

Ursprungligen av Spata:

Applestore är nere nu iaf... weeeeeee

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-20 11:48

Jag undrar hur kommer ni att göra när ni installerar Lion:

1. Installera det direkt från App Store

2. Göra en helt ren installation av Snow Leopard och installerar Lion

3. Fixar Lion till ett USB-minne eller en skiva?

Bevaka tråden