Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad 2 specifikationer

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 12:41
Ursprungligen av pmarriott:

Finns det överhuvudtaget något skäl till varför Apple skulle välja att bara peta in 256 MB? Kostnaden för att peta in 512 torde vara marginell och om det var en prisfråga vore det nog mycket bättre att höja priset med 5$. Och nog borde det väl finnas plats?

Om det nu är så att det bara är 256MB RAM så kan det ju bero på flera faktorer som strömförbrukning och platsbrist i chippet och för att få in mer måste de designa om det? Men förhoppningsvis så är det 512MB eller kanske t.o.m. 1GB. Kan ju även vara så att Apple är tightlipped på grund av konkurrensen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-08 12:51

Varken platsbrist eller ökad strömförbrukning tar jag som fungerande argument, hence...iPhone 4.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 13:31
Ursprungligen av zinned:

Varken platsbrist eller ökad strömförbrukning tar jag som fungerande argument, hence...iPhone 4.

Fast iPhone 4 har ju ingen dualcoreprocessor..

Dualcore är nog mer säljande än douvble memory size. Men missförstå mig rätt jag tror och hoppas att det är minst 512MB minne i iPad2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-08 14:11
Ursprungligen av Tabb:

Fast iPhone 4 har ju ingen dualcoreprocessor..

Dualcore är nog mer säljande än douvble memory size. Men missförstå mig rätt jag tror och hoppas att det är minst 512MB minne i iPad2.

Det faktum att den har en dubbelkärnig processor har ingen påverkan på hur den hanterar minnet. iPhone 3GS och iPad Gen1 behöver dubbelt upp med minne, skulle de haft dubbelkärniga processorer så skulle de fortfarande vara i lika stort behov av minne.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 14:14
Ursprungligen av zinned:

Det faktum att den har en dubbelkärnig processor har ingen påverkan på hur den hanterar minnet. iPhone 3GS och iPad Gen1 behöver dubbelt upp med minne, skulle de haft dubbelkärniga processorer så skulle de fortfarande vara i lika stort behov av minne.

Fast det har ju egentligen inget med det jag skrev att göra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-08 14:31
Ursprungligen av Tabb:

Fast det har ju egentligen inget med det jag skrev att göra.

Det har det väl?

Du skrev att platsbrist/ökad strömförbrukning kunde vara orsaker till att RAM stannar vid 256 även på iPad Gen2, vilket jag inte tyckte höll då iPhone 4 klarar det. Du sa då att det faktum att iPhone 4 inte har någon dubbelkärnig processor skulle vara anledning till att den har 512 MB RAM och att du då insinuerade att iPad Gen2 och dess dubbelkärniga processor skulle uppväga avsaknaden av ytterligare 256MB RAM. Det är fel enligt mig.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 14:37
Ursprungligen av zinned:

Det har det väl?

Du skrev att platsbrist/ökad strömförbrukning kunde vara orsaker till att RAM stannar vid 256 även på iPad Gen2, vilket jag inte tyckte höll då iPhone 4 klarar det. Du sa då att det faktum att iPhone 4 inte har någon dubbelkärnig processor skulle vara anledning till att den har 512 MB RAM och att du då insinuerade att iPad Gen2 och dess dubbelkärniga processor skulle uppväga avsaknaden av ytterligare 256MB RAM. Det är fel enligt mig.

Du missförstod mig totalt, jag menade ju att Apple av någon anledning kanske blivit tvungen välja mellan att antingen ha 256MB eller Dualcoreprocessor i iPad2 och då är ju dualcore mer säljande och säkert mer prestandaeffektivt val. Men som sagt jag tror och hoppas att Apple har mer än 256MB i iPad2.

Apple behöver ju inte säga hur mycket RAM iPad 2 har vid press release, men däremot bör det stå i tekniska beskrivningen av iPad 2 på hemsidan.

Men där finns ingen info än…

Inte konstigt att det skapar massa onödiga rykten och "konspirationsteorier" och de är ofta mycket svåra att ta död på! Rykten har ofta en dålig PR inverkan och i detta fall har det förmodligen skadat Apple mer än att gynna genom att hemlighålla sådan information (kanske bara för att tala om för oss att det är mindre viktig…).

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 13:46
Ursprungligen av The Real Viking:

Inte konstigt att det skapar massa onödiga rykten och "konspirationsteorier" och de är ofta mycket svåra att ta död på! Rykten har ofta en dålig PR inverkan och i detta fall har det förmodligen skadat Apple mer än att gynna genom att hemlighålla sådan information (kanske bara för att tala om för oss att det är mindre viktig…).

All publicitet är bra publicitet sägs det ju och detta kanske hjälper Apple. Genom att det blir lättare att leverera till de som inte bryr sig om minnesstorleken, medan de som är skeptiska väntar med att köpa tills minnets storlek avslöjats eller till iPad 3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-08 14:38

Detta raderas väl snart men många av er påminner inte så lite om dem som postar kommentarer på aftonbladet.se. Att ni orkar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-08 14:41
Ursprungligen av Tabb:

Du missförstod mig totalt, jag menade ju att Apple av någon anledning kanske blivit tvungen välja mellan att antingen ha 256MB eller Dualcoreprocessor i iPad2 och då är ju dualcore mer säljande och säkert mer prestandaeffektivt val. Men som sagt jag tror och hoppas att Apple har mer än 256MB i iPad2.

Ah, då förstår jag din åsikt

Ursprungligen av FreddeB:

Detta raderas väl snart men många av er påminner inte så lite om dem som postar kommentarer på aftonbladet.se. Att ni orkar

Näääh, inte då Vi var ju tvungna att reda ut vad vi menade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-08 22:27
Ursprungligen av zinned:

Näääh, inte då Vi var ju tvungna att reda ut vad vi menade.

Det lutar nog åt 512mb iallafall:

iPad 2 är utrustat med 512 MB RAM-minne WoiP | WoiP

Dock vet jag ej hur förlitlig källan är.

Helt ointresserad av storleken på ram-minnet.
256/512 meg/gig bla

Spela roll?

Funkar den bra? -ja
Tack

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-09 22:59
Ursprungligen av Goflorp:

Helt ointresserad av storleken på ram-minnet.
256/512 meg/gig bla

Spela roll?

Funkar den bra? -ja
Tack

Långt ifrån ointressant då iPad Gen1 lider stort av att bara ha 256MB RAM. Lagg på flera områden då den måste frigöra minne ofta, vilket blir smärtsamt tydligt när man använder Safari och där flera flikar.

Dubbelt upp med RAM är ett måste.

Ursprungligen av zinned:

Långt ifrån ointressant då iPad Gen1 lider stort av att bara ha 256MB RAM. Lagg på flera områden då den måste frigöra minne ofta, vilket blir smärtsamt tydligt när man använder Safari och där flera flikar.

Dubbelt upp med RAM är ett måste.

En av anledningarna till att jag har min jailbreakad. Går in och frigör minne mer eller mindre regelbundet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 10:02
Ursprungligen av zinned:

Långt ifrån ointressant då iPad Gen1 lider stort av att bara ha 256MB RAM. Lagg på flera områden då den måste frigöra minne ofta, vilket blir smärtsamt tydligt när man använder Safari och där flera flikar.

Dubbelt upp med RAM är ett måste.

Håller med. Läsa stora (riktigt stora) PDF-filer är ju i princip omöjligt utan jailbreak och möjligheten att frigöra minne eller smidigt kunna stänga alla bakgrundsprogram med en knapptryckning. 256MB är för lite..

Men då är väl CPU och Gpu ointressant för dig med? Vad sjutton, lagringsutrymmet likaså kanske?

För det funkar ju...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-10 00:45
Ursprungligen av Specias:

Men då är väl CPU och Gpu ointressant för dig med? Vad sjutton, lagringsutrymmet likaså kanske?

För det funkar ju...

"Funkar bra" var kriteriet. Med undermålig hårdvara funkar det inte bra.

Vad jag tror Goflorp menade är att siffrorna i specen inte spelar nån roll så länge man inte märker av några eventuella begränsningar. Om det inte gör nån märkbar skillnad att ha dubbelt så mycket minne, varför ska man då betala extra för det liksom?

Användarupplevelsen är det viktiga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 00:24
Ursprungligen av Goflorp:

Helt ointresserad av storleken på ram-minnet.
256/512 meg/gig bla

Spela roll?

Funkar den bra? -ja
Tack

Sorry men med den liknelsen skulle du alltså nöja dig med en iPod Touch 1G med större skärm? Kom igen nu veteranen

Ursprungligen av FreddeB:

Sorry men med den liknelsen skulle du alltså nöja dig med en iPod Touch 1G med större skärm? Kom igen nu veteranen

Nä, jag vill ha en iPad2, men hur den ser ut på insidan är lika intressant som att prata ingridienser och hur tårtan är gjord. Håll truten och ät istället.

Senast redigerat 2011-03-10 16:15

Enligt Macworld USA så har den i alla fall 512 MB RAM.. Så nu kan vi andas ut..

//Stefan

... Och världen roterade vidare....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-10 10:21
Ursprungligen av PeeMaN:

En av anledningarna till att jag har min jailbreakad. Går in och frigör minne mer eller mindre regelbundet.

Det måste du väl inte JB för? Det räcker väl att stänga dem i FastSwitch-listan?

Ursprungligen av Goflorp:

Nä, jag vill ha en iPad2, men hur den ser ut på insidan är lika intressant som att prata ingridienser och hur den är gjord. Håll truten och ät istället.

Ursprungligen av Goflorp:

... Och världen roterade vidare....

Kom igen nu, vad har du ätit? Taggtråd?

Klart det är viktigt att känna till mängen RAM då det bevisligen påverkar Gen1 en hel del i negativ riktning.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-10 12:12
Ursprungligen av zinned:

Klart det är viktigt att känna till mängen RAM då det bevisligen påverkar Gen1 en hel del i negativ riktning.

Det är knappast viktigt att känna till det då du inte kan göra något åt det. Och majoriteten av användarna har inga problem med minnesmängden i gen 1.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-10 13:15
Ursprungligen av MatsOlov:

Det är knappast viktigt att känna till det då du inte kan göra något åt det. Och majoriteten av användarna har inga problem med minnesmängden i gen 1.

Personligen är jag inte gjord av pengar och kan då inte slänga ut 5000+ för en iPad och sedan upptäcka att den har för lite minne. Huruvida majoriteten av oss Gen1-ägare har problem med minnesmängden vet nog varken du eller jag.

Ursprungligen av zinned:

Personligen är jag inte gjord av pengar och kan då inte slänga ut 5000+ för en iPad och sedan upptäcka att den har för lite minne. Huruvida majoriteten av oss Gen1-ägare har problem med minnesmängden vet nog varken du eller jag.

Jag TROR iofs att det skulle vara mycket snack om det fanns ett utbrett problem med för lite minne, å andra sidan kanske det döljs av något slags distraction field. Mer minne är förstås aldrig fel, men jag är mer intresserad av att saker fungerar än vad det står i specifikationer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-10 14:22
Ursprungligen av akerstrom:

Jag TROR iofs att det skulle vara mycket snack om det fanns ett utbrett problem med för lite minne, å andra sidan kanske det döljs av något slags distraction field. Mer minne är förstås aldrig fel, men jag är mer intresserad av att saker fungerar än vad det står i specifikationer.

Jag håller helt och hållet med, anledningen till att jag just talar om det är för att jag vet att iPad Gen1 lider av att bara ha 256MB RAM. Skulle sedan iPad 2 också ha bara 256MB RAM men på något märkligt mystiskt sätt ändå inte ha de problemen Gen1 har så är jag absolut nöjd. Jag kan dock inte se hur det skulle vara möjligt om inte RAM blir minst 512 MB som på iPhone 4.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-03-10 16:09
Ursprungligen av zinned:

Jag håller helt och hållet med, anledningen till att jag just talar om det är för att jag vet att iPad Gen1 lider av att bara ha 256MB RAM. Skulle sedan iPad 2 också ha bara 256MB RAM men på något märkligt mystiskt sätt ändå inte ha de problemen Gen1 har så är jag absolut nöjd. Jag kan dock inte se hur det skulle vara möjligt om inte RAM blir minst 512 MB som på iPhone 4.

Men det som äger är att det är 512 "According to Geekbench, there's now 512MB of RAM in the iPad, bringing it up to iPhone 4 standards."

Från engadgets recension

Men om de som tycker det är viktigt med absoluta värden sticker och köper lämpliga komponenter och lägger i en påse och kallar den för en iBag så måste de ju därmed vara nöjda, eftersom hårdvaran då uppfyller deras detaljkrav på hårdvara.
Vi som är ointresserade av absoluta värden och tycker att upplevelsen är överordnad kan ju fortsätta använda våra iPad, särskilt om vi inte har märkt av några begränsningar i hårdvaran hittills. För egen del har jag aldrig haft anledning att klaga på någon del av iPad-hårvaran, så iPad 2 kommer bara att vara en övergång från bra till bättre. Huruvida den har 256, 512 eller 1024 MB är spelar ingen roll, bara det flyter.

Ursprungligen av Goflorp:

... Och världen roterade vidare....

Man skulle ju kunna tro att det var rätt att skriva ut minnet i en tråd som heter: "iPad 2 Specifikationer".. De trådar jag inte är intresserade av väljer jag att inte läsa eller kommentera..

//Stefan

Bevaka tråden