Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad 2 specifikationer

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag håller med Goflorp. Mängden minne i absoluta tal är ganska ointressant. Frågan är om enheten har tillräckligt minne för att utföra sina uppgifter på ett bra sätt. Om tillräckligt är 256 MB, så är också 256 tillräckligt bra. Om 512 är nödvändigt så är det bra med 512 och dåligt med 256. Jag är personligen totalt ointresserad av antalet MB RAM min iPad har, jag är bara intresserad av om det flyter på bra eller inte. På min iPad flyter det mesta på bra och jag aldrig känt av någon begränsning. Jag förväntar mig heller inte att det skulle vara samma snabbhet på en iPad som på min nya MBP med 8GB RAM.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-10 11:55

iPad 1 har helt klart lidigt utav för lite RAM. Safaris tabbar laddade om ständigt och den kändes slöare än iPhone 4. Apple borde ha stoppat in 512MB från början. Jag tror många var rädda att iPad 2 kommer med för lite RAM minne igen. Som tur är höjde Apple till 512MB.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-10 16:30

Precis, och med dubbelt så snabb buss som iPad1, 200Mhz

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-10 17:08

All is well that ends well

Fantastiskt att så många människor kan spendera tid och tangentbord och klaga på att iPad 2 bara kanske har 256MB RAM, jag är imponerad.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-03-11 00:03

Fantastiskt också att så många människor helt plötsligt ser iPad 2 som så mycket bättre nu när det står printat på pappret att det är mer minne. Hade folk testat och trott att det "bara" var 256mb hade dom tyckt den var dålig och inte värd pengarna. Men nu är det, det bästa man kan köpa för pengarna typ

Så - för dig spelar det ingen roll om en MacBook har 1 GB RAM eller 4? Eller om EU-moppen har 0,5 hk istället för 1,5 hk? Bara den går liksom. Det är klart att specs är viktiga. Framför allt CPU, GPU och RAM. Det ÄR bättre med mera och ser man nya Garageband och iMovie för iPad 2 så fattar alla som kan datorer att det nog är lämpligt med mera än 256 RAM. En iPad 2 med 512 RAM är mycket bättre än en iPad2 med 256 RAM.
Andra bråkar om färger (var är vita iPhones?!), men för oss som nyttjar datorer för produktion finns det andra parametrar.

Ursprungligen av Pontzy:

Fantastiskt också att så många människor helt plötsligt ser iPad 2 som så mycket bättre nu när det står printat på pappret att det är mer minne. Hade folk testat och trott att det "bara" var 256mb hade dom tyckt den var dålig och inte värd pengarna. Men nu är det, det bästa man kan köpa för pengarna typ

Ursprungligen av keptang:

Fantastiskt att så många människor kan spendera tid och tangentbord och klaga på att iPad 2 bara kanske har 256MB RAM, jag är imponerad.

Jag är ännu mer imponerad av alla de som INTE är intresserade men ändå skriver i den här tråden..

Har en iPad generation 1 idag och måste säga att mer RAM verkligen är välkommet, surfar en hel del med den och det är ett aber att den hela tiden laddar om flikarna i Safari. Ser fram emot den 25:e!

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-11 10:29

Pontzy, utmaningen för många här i tråden är ju att vi inte kan leka med den innan vi lägger utlandsbeställningen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-11 20:15

Jag som trodde jag skulle få en från USA men jag får väl vänta tills den 25:e som alla andra. Tur att man redan står i kö

MacRumors finns en film som verkligen visar varför jag ser fram emot iPad 2. Viva mer minne!

//Stefan

Exakt den videon blev jag överlycklig över tidigare idag. Det är exakt detta jag önskade mig. Snabbare browsing, mindre checkerboard, inga omladdade sidor när man byter tabb. Nu är ipaden tveklöst ett köp för mig. Hade det varit lika långsamt som iPad 1 hade jag köpt mba istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-15 17:44
  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-16 21:25

Såg precis att iPad 2 wifi som inte har inbyggd GPS kan använda iPhone 4 GPS position när den är ansluten över iPhone 4 hotspot. Så nu är det verkligen inget som gör att man behöver en 3G version.

Urbanape - Show Me the Way

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Såg precis att iPad 2 wifi som inte har inbyggd GPS kan använda iPhone 4 GPS position när den är ansluten över iPhone 4 hotspot. Så nu är det verkligen inget som gör att man behöver en 3G version.

Urbanape - Show Me the Way

//Rob

Fungerar lika bra med första iPad:en.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-16 22:27
Ursprungligen av keptang:

Fungerar lika bra med första iPad:en.

Ännu bättre.

//Rob

Fantastiskt! Fast...jag får nog lägga på en tusing och köpa 3G-modellen ändå. Jag behöver GPS - alltså positionering även när jag är långt från mobila nät.

Ursprungligen av Robo-X:

Såg precis att iPad 2 wifi som inte har inbyggd GPS kan använda iPhone 4 GPS position när den är ansluten över iPhone 4 hotspot. Så nu är det verkligen inget som gör att man behöver en 3G version.

Urbanape - Show Me the Way

//Rob

AppleInsider har lagt ut sin första titt på iPad 2:

AppleInsider | First Look: Apple's iPad 2

Ursprungligen av Capeman:

AppleInsider har lagt ut sin första titt på iPad 2:

AppleInsider | First Look: Apple's iPad 2

Exponeringen av kontakterna för hörlur och dockningskontakten var inte snyggt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-17 11:00
Ursprungligen av keptang:

Exponeringen av kontakterna för hörlur och dockningskontakten var inte snyggt.

I och för sig tycker jag att det är snyggare så, med rena linjer, än att de hade byggt upp den nu exponerade sidan för att det skulle bli helt rakt...det hade DEFINITIVT inte varit snyggt.

Ursprungligen av zinned:

I och för sig tycker jag att det är snyggare så, med rena linjer, än att de hade byggt upp den nu exponerade sidan för att det skulle bli helt rakt...det hade DEFINITIVT inte varit snyggt.

Absolut, det hade sett ännu värre ut.

Det verkar som även skärmen fått en förbättring! Inte i pixeldensitet, men på färgnivån. Den verkar kunna visa samma mjuka färg som iPhone 4 kan. Dessutom verkar det vara en bugg i 4.3 när det gäller att känna av ljuset i omgivningen. Det finns tydligen möjlighet att spara lite mer ström när buggen är rättad.

"iPad 2 har nstan lika bra bildskrm som iPhone 4" - MacWorld

Verkar som om mikrofonen är bättre i WiFi än i WiFi+3G:

Microphone Differences Found Between Wi-Fi and 3G iPad 2 Models - Mac Rumors

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-26 00:05

Tyvärr hjälper inte 512MB RAM problemet med att Safari laddar om sidorna om man har ett par flikar öppna helt. Men det är bättre!
Märkte det rätt tidigt idag efter att jag hämtat ut min 2:a. Däremot så laddar sidorna snabbare men jag tycker det är onödigt att ladda om så mycket som iPad 2 gör. Hoppas att iOS >4.4 löser det. 4.3.1 hjälpte inte...
Ska bli intressant att testa XOOM:en sen när jag väl får hem den hur browsern funkar i den.

Afasen. Lustigt, med tanke på att det gjorts tester (jag har sett videotester, som jag saknar länk till nu) där resultaten är grymt mycket bättre. Vad för slags sajter testade du med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-26 00:18

Bla. Engadget där jag sett video där dom själva gjort test. Men det beror nog på vad du har kört för appar innan och om dom ligger och håller minne.
En clean boot så kan man nog gasa på rejält med flikar men har man kört och har igång massa andra appar så verkar det som den laddar om sidor.
Men det är mycket bättre nu än med första iPaden. Men sidomladdningen är inte helt borta.
Ska man skriva tex. Ett inlägg på ett forum och ska klippa klistra från andra sidor gör man nog bäst i att, som med första iPaden, kopiera all text innan.

*EDIT* Startade om 2:an och drog upp 8 tunga sidor och även fast jag hoppade runt som en tok så laddade ingen sida om.
Så jäkla skönt! Hade kört en massa tunga spel gången innan. Kanske var pga. det som Safari laddade om varenda sida...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-26 20:49

Precis.

Jag har ännu så längre inte sett det på min 2:a och tror inte heller att jag kommer göra det.

Ja, ramminne har ju inte bara med webbläsaren att göra. Även andra appar.

Bevaka tråden