Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud.com är uppe

Tråden skapades och har fått 202 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, jag kom fram till att jag nog blir tvingad till Lion på jobbdatorn om jag vill få allt att funka.

Ursprungligen av jurassic579:

Jo, jag kom fram till att jag nog blir tvingad till Lion på jobbdatorn om jag vill få allt att funka.

Jepp, eller så kör du mail/kalender/kontakter via Google, så kan du använda vilken telefon/dator/operativsystem du vill.

Så kör jag och använder bara iCloud till backup och Photostream.

Verkar inte som den här lanseringen har varit Apples vassaste ögonblick. Problem med uppdateringar, synkroniseringar, dubletter... Jag har nog aldrig sett forumen så belamrade med problem-orienterade inlägg som den här veckan. Jag har sagt det förr och säger det igen, det går utför med Apple...

Oavsett de andra, i och för sig mycket större, problemen, är inte iCload.com helvetiskt segt för er andra? Det är olidligt segt för mig.

Ursprungligen av iTiger:

Verkar inte som den här lanseringen har varit Apples vassaste ögonblick. Problem med uppdateringar, synkroniseringar, dubletter... Jag har nog aldrig sett forumen så belamrade med problem-orienterade inlägg som den här veckan. Jag har sagt det förr och säger det igen, det går utför med Apple...

Oavsett de andra, i och för sig mycket större, problemen, är inte iCload.com helvetiskt segt för er andra? Det är olidligt segt för mig.

Samtidigt finns det nog miljoner som inte har ett enda problem, jag är en av dessa.
Vissa användare får alltid problem med sina datorer/operativsystem/program också.

iCloud upplevs inte segt här. Vet inte vad jag ska in där och göra iofs, men när jag testat logga in så funkar det fint.

Ursprungligen av iTiger:

Verkar inte som den här lanseringen har varit Apples vassaste ögonblick. Problem med uppdateringar, synkroniseringar, dubletter... Jag har nog aldrig sett forumen så belamrade med problem-orienterade inlägg som den här veckan. Jag har sagt det förr och säger det igen, det går utför med Apple...

Oavsett de andra, i och för sig mycket större, problemen, är inte iCload.com helvetiskt segt för er andra? Det är olidligt segt för mig.

Då lär du inte ha varit med när man skulle migrera från .Mac till MobileMe, där kan vi snacka om att alla fick problem... För mig flyter iCloud på bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 18:26
Ursprungligen av iTiger:

Verkar inte som den här lanseringen har varit Apples vassaste ögonblick. Problem med uppdateringar, synkroniseringar, dubletter... Jag har nog aldrig sett forumen så belamrade med problem-orienterade inlägg som den här veckan. Jag har sagt det förr och säger det igen, det går utför med Apple...

Oavsett de andra, i och för sig mycket större, problemen, är inte iCload.com helvetiskt segt för er andra? Det är olidligt segt för mig.

Det finns ingen stor serverpark nog att klara av en sådan lansering felfritt...

För övrigt, hur ofta synkar telefonen mot iCloud via Wifi?

Ursprungligen av zappee:

Det finns ingen stor serverpark nog att klara av en sådan lansering felfritt...

För övrigt, hur ofta synkar telefonen mot iCloud via Wifi?

Dagligen vad jag sett (laddar 1 gång/dag).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 18:28
Ursprungligen av keptang:

Dagligen vad jag sett (laddar 1 gång/dag).

Hm, jag synkade manuellt vid 2130 igår och har den till laddning nu men den har inte synkat än.
Kanske är 24h då.

Jag kör iPhoto 9.2 beta 3, och ursprungligen köpte jag iLife 11 på skiva, sålunda anser inte Mac App Store att jag har köpt iPhoto. Jag får inte upp någon uppdatering via Programuppdatering och heller inte i Mac App Store. Går jag in på Check for update i iPhoto står det att jag har den aktuella versionen (9.2).
Möjligen är det samma version som är ute nu som jag redan har, men det står uppe på skärmen "*****Apple Confidential 620.98****, vilket jag tycker är något irriterande. Hur kan jag tanka hem den officiella 9.2:an utan att betala 109:- i App Store?

(Anledningen till att jag postar här är så klart att 9.2:an hör ihop med iCloud)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-14 10:09

Jag uppdaterade min iPad igår också, efter att telefonen blev klar. Där har jag dock stött på ett märkligt problem, jag kan inte se mitt iCloud-mailkontoi just iPad. I iPhone är det inga problem men i iPad finns det inte där och jag vet inte hur jag ska göra för att kunna påverka detta. Se bilderna nedan :

Ursprungligen av zinned:

Jag uppdaterade min iPad igår också, efter att telefonen blev klar. Där har jag dock stött på ett märkligt problem, jag kan inte se mitt iCloud-mailkontoi just iPad. I iPhone är det inga problem men i iPad finns det inte där och jag vet inte hur jag ska göra för att kunna påverka detta. Se bilderna nedan :

Jag har iCloud på min iPad (där du saknar det alltså). Testa ta bort allt på iPad:en och lägg in konton igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-14 12:07

Jag har iCloud över allt i iPad, so to speak, men inte i Mail.app...du har det där då alltså?

Ursprungligen av zinned:

Jag har iCloud över allt i iPad, so to speak, men inte i Mail.app...du har det där då alltså?

Yep, har iCloud där med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-14 12:48
Ursprungligen av keptang:

Yep, har iCloud där med.

Ok, då är frågan hur jag praktiskt går tillväga för att ta bort iCloud på min iPad 2 för att sedan lägga till det igen...?

Ursprungligen av zinned:

Ok, då är frågan hur jag praktiskt går tillväga för att ta bort iCloud på min iPad 2 för att sedan lägga till det igen...?

Inställningar->iCloud
"Radera konto"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-14 13:33
Ursprungligen av theplague:

Inställningar->iCloud
"Radera konto"

Wow, nu känner man sig lagom dum...något så stort och "komplext" som iCloud raderas så enkelt.

Får se hur det blir ikväll då, bara den inte muppar upp något för själva iCloud-kontot, jag använder ju det som sagt på iPhone också.

Ursprungligen av zinned:

Wow, nu känner man sig lagom dum...något så stort och "komplext" som iCloud raderas så enkelt.

Får se hur det blir ikväll då, bara den inte muppar upp något för själva iCloud-kontot, jag använder ju det som sagt på iPhone också.

Jag har gjort precis detta och det muppar inte upp nåt. Det tar bara bort synken till/från iPhonen. När du sedan loggar in på iCloud igen sätts synken igång.

  • Medlem
  • Eskilstuna, Sweden, Sweden
  • 2011-10-14 15:20

Nu börjar jag bli förbannad!
Hur har man ETT itunes konto med två iCloud konton???
How To Use iCloud In A Family Setting - Share Apps - But Not Contacts -- AppAdvice
Enligt ovan länk ska det gå, men fattar inte hur man gör.

Jag och min dotter ska dela på iTunes kontot (så vi delar på köpta appar mm) MEN, vi vill ha olika iCloud konton så hon kan synka upp sina bilder mm.
Även för att i Find my Friend loggar man in med sitt iCloud konto och vi vill bjuda in varandra (funkar självklart inte om man har samma icloud konto).

Jag har gått in på dotterns iPhone - settings - icloud - och sedan raderat hennes befintliga icloud-konto som pekade på mitt.
Men hur skapar jag ett helt nytt till henne???

Ursprungligen av topal:

Nu börjar jag bli förbannad!
Hur har man ETT itunes konto med två iCloud konton???
How To Use iCloud In A Family Setting - Share Apps - But Not Contacts -- AppAdvice
Enligt ovan länk ska det gå, men fattar inte hur man gör.

Jag och min dotter ska dela på iTunes kontot (så vi delar på köpta appar mm) MEN, vi vill ha olika iCloud konton så hon kan synka upp sina bilder mm.
Även för att i Find my Friend loggar man in med sitt iCloud konto och vi vill bjuda in varandra (funkar självklart inte om man har samma icloud konto).

Jag har gått in på dotterns iPhone - settings - icloud - och sedan raderat hennes befintliga icloud-konto som pekade på mitt.
Men hur skapar jag ett helt nytt till henne???

När du loggat ut från ditt iCloudkonto, och ska logga in igen, får du inte alternativet "Skapa iCloudkonto" eller liknande(lite mindre under "Logga in")? Jag har för mig att jag fick det har jag för mig. Någonstans i iPhonen har jag sett det vid tillfälle, då jag inte varit inloggat på iCloudkontot.

Meddela om du kommer på svaret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 08:46

Hos mig fungerar molnet utan problem. Men jag ser inte att jag har någon nytta av det. Kan ni se vad molnet kan göra för mig? Jag använder iPhone och iPad samt har Windows på den stationära på jobbet

- Jag har två mejlkonton, Exchange och gmail. Både synkas i dag till alla mina datorer.
- almanackorna använder jag enligt ovan så de synkas också.
- alla kontakter läggs i Exchange så de synkas hela tiden.
- jag använder Instapaper för att spara artiklar från nätet som jag inte hinner läsa. De synkar mellan mina apparater. Lite dålig synk då man måstebuppdatera.
- jag använder Evernote väldigt mycket och synkningen fungerar extremt bra.
- jag använder Things som inte synkar och här kan kanske nya Påminnelser vara något då den synkar. Men Things kommer snart med en molntjänst.
- under tiden jag har haft mina Appleprodukter har jag tappat bort ett foto då sonen lyckades radera det. Här kanske, kanske molnet kan vara en bra backup? Men om man raderar ett foto på sin iPone, raderas det då också i molnet?
- att appar lagras i molnet kan ju vara bra. Men till vadå? Om man skulle förlora sin telefon och man inte synkar telefonen mot datorn kanske man tappar bort något inköp? Jag är inte hundra på om iTunes känner att man köpt en app nästa gång man då vill ladda ned den? Men om man nu tappar en ellernett par appar blir det ju för de flesta ändå billigare att köpa dem igen än att betala 150 eller 300 per år för iCloud. För ingen lär väl klara sig med gratisutrymmet om man vill använda det.

Jag försöker förstå värdet av molnet men ser det inte riktigt. Kan inte någrabhär bärets när jag skulle ha nytta av det? Antingen för de situationer jag beskriver här ovan eller funktioner ni tycker är extremt bra?

Ursprungligen av xms67:

Jag försöker förstå värdet av molnet men ser det inte riktigt. Kan inte någrabhär bärets när jag skulle ha nytta av det? Antingen för de situationer jag beskriver här ovan eller funktioner ni tycker är extremt bra?

Det är väl mest en samlingstjänst för apples program, och använder du mest andra appar som redan är molnbaserade så erbjuder de väl inget nytt. Men; det är ju gratis, och deras spårtjänst "find my.." gör ju att du kan ha koll på din mac, iphone och ipad om tjuven skulle vara framme. Alltid nåt..

Själv använder jag mest det hela som backupfunktion till adressbok och ical. Har varken padda eller lur, så pushfunktionen har jag ingen nytta av(än).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-15 12:06
Ursprungligen av xms67:

Hos mig fungerar molnet utan problem. Men jag ser inte att jag har någon nytta av det. Kan ni se vad molnet kan göra för mig? Jag använder iPhone och iPad samt har Windows på den stationära på jobbet

- Jag har två mejlkonton, Exchange och gmail. Både synkas i dag till alla mina datorer.
- almanackorna använder jag enligt ovan så de synkas också.
- alla kontakter läggs i Exchange så de synkas hela tiden.
- jag använder Instapaper för att spara artiklar från nätet som jag inte hinner läsa. De synkar mellan mina apparater. Lite dålig synk då man måstebuppdatera.
- jag använder Evernote väldigt mycket och synkningen fungerar extremt bra.
- jag använder Things som inte synkar och här kan kanske nya Påminnelser vara något då den synkar. Men Things kommer snart med en molntjänst.
- under tiden jag har haft mina Appleprodukter har jag tappat bort ett foto då sonen lyckades radera det. Här kanske, kanske molnet kan vara en bra backup? Men om man raderar ett foto på sin iPone, raderas det då också i molnet?
- att appar lagras i molnet kan ju vara bra. Men till vadå? Om man skulle förlora sin telefon och man inte synkar telefonen mot datorn kanske man tappar bort något inköp? Jag är inte hundra på om iTunes känner att man köpt en app nästa gång man då vill ladda ned den? Men om man nu tappar en ellernett par appar blir det ju för de flesta ändå billigare att köpa dem igen än att betala 150 eller 300 per år för iCloud. För ingen lär väl klara sig med gratisutrymmet om man vill använda det.

Jag försöker förstå värdet av molnet men ser det inte riktigt. Kan inte någrabhär bärets när jag skulle ha nytta av det? Antingen för de situationer jag beskriver här ovan eller funktioner ni tycker är extremt bra?

Nej, du tappar inte bort några inköp. Det är just det som är poängen, du behöver inte synka mot datorn. Du kan återställa telefonen från molnet.
Varför skulle man inte klara sig med gratisutrymmet? HELA appen läggs inte där, bara din personliga information. Jag har MÅNGA appar och de tar upp 100mb i personlig info ungefär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 12:35
Ursprungligen av zappee:

Nej, du tappar inte bort några inköp. Det är just det som är poängen, du behöver inte synka mot datorn. Du kan återställa telefonen från molnet.
Varför skulle man inte klara sig med gratisutrymmet? HELA appen läggs inte där, bara din personliga information. Jag har MÅNGA appar och de tar upp 100mb i personlig info ungefär.

Så hele finessen är att jag kan återställa telefonen från molnet..? Äää, det är ju ingen jättegrej. Och att man klarar sig på gratisutrymmet verkar mindre troligt. När jag startade molnet från min iPhone så togs 4,8 GB direkt. Kvar fanns alltså 0,2 GB...

Jag är inte emot iCloud och tror att detta är nästa utvecklingssteg. Men idag och för mig ser jag extremt liten nytta. Vet inte vad jag förväntade mig riktigt. Men med tanke på allt snack om molnet från Apple och alla andra trodde jag kanske att det skulle finnas lite mer nytta i det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-15 14:38
Ursprungligen av xms67:

Så hele finessen är att jag kan återställa telefonen från molnet..? Äää, det är ju ingen jättegrej. Och att man klarar sig på gratisutrymmet verkar mindre troligt. När jag startade molnet från min iPhone så togs 4,8 GB direkt. Kvar fanns alltså 0,2 GB...

Jag är inte emot iCloud och tror att detta är nästa utvecklingssteg. Men idag och för mig ser jag extremt liten nytta. Vet inte vad jag förväntade mig riktigt. Men med tanke på allt snack om molnet från Apple och alla andra trodde jag kanske att det skulle finnas lite mer nytta i det.

Hela finessen är att du har allt i molnet och att det synkas över alla dina enheter.

Vad har du då lagt upp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 15:09
Ursprungligen av zappee:

Hela finessen är att du har allt i molnet och att det synkas över alla dina enheter.

Vad har du då lagt upp?

Lagt upp..? Menar du vad som for upp i molnet? Bara standardinställningen som styr det. Jag har inte pillat på någon inställning. Jag antar att det är bilderna(fotorullen) som tog så mycket plats. Men med tanke på att jag har ungefär lika många foton där som de flesta av mina vänner och kollegor så känner jag mig inte unik. När jag skickade upp min iPad i molnet alldeles nyss så krävde det 0,46 GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-15 15:40
Ursprungligen av xms67:

Lagt upp..? Menar du vad som for upp i molnet? Bara standardinställningen som styr det. Jag har inte pillat på någon inställning. Jag antar att det är bilderna(fotorullen) som tog så mycket plats. Men med tanke på att jag har ungefär lika många foton där som de flesta av mina vänner och kollegor så känner jag mig inte unik. När jag skickade upp min iPad i molnet alldeles nyss så krävde det 0,46 GB.

Du kan se i inställningarna på telefonen vad som tar plats. Låter konstigt att backupen skulle ta upp 5GB.

Om du inte förstår nyttan av att ha en backup offsite så är det nog inte lönt att fortsätta diskutera.

Citat:

Free gets you a lot.

When you sign up for iCloud, you automatically get 5GB of free storage. And that’s plenty of room, because of the way iCloud stores your content. Your purchased music, apps and books as well as your Photo Stream, don’t count towards your free storage. Since your mail, documents, Camera Roll, account information, settings and other app data don’t use as much space, you’ll find that 5GB goes a long way. And if you need more storage, you can easily purchase a storage upgrade straight from your device.

Apple - iCloud stores your content and pushes it to your devices.

Bara att ha säkerhetskopia i molnet är grymt värt tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 15:21
Ursprungligen av theplague:

Bara att ha säkerhetskopia i molnet är grymt värt tycker jag.

Kan du då förklara för mig på vilket sätt sätt det är bra? Vilket mervärde ger det?

Bevaka tråden