Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud.com är uppe

Tråden skapades och har fått 202 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av xms67:

Kan du då förklara för mig på vilket sätt sätt det är bra? Vilket mervärde ger det?

Varför är det inte bra?

Förstår du inte själv att det är bra att ha backup off-site?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 15:30

M

Ursprungligen av keptang:

Varför är det inte bra?

Förstår du inte själv att det är bra att ha backup off-site?

Ping pong kan man kalla en viss sport. Men att bara spela tillbaka frågan brukar inte föra en diskussion framåt. Nää, jag tycker inte jag ser något STORT värde. Men det var just därför jag ställde frågan. För att se om han som skrev det kunde utveckla sin tanke för att på så sätt kanske övertyga mig. Men nu kan jag ju prova med dig. Skulle du vilja vara vänlig att utveckla vilken nytta du ser med en off-site backup? Gärna med några exempel på där du tidigare innan iCloud blev drabbad av ett problem pga av att du inte hade backupen i molnet.

Ursprungligen av xms67:

M

Ping pong kan man kalla en viss sport. Men att bara spela tillbaka frågan brukar inte föra en diskussion framåt. Nää, jag tycker inte jag ser något STORT värde. Men det var just därför jag ställde frågan. För att se om han som skrev det kunde utveckla sin tanke för att på så sätt kanske övertyga mig. Men nu kan jag ju prova med dig. Skulle du vilja vara vänlig att utveckla vilken nytta du ser med en off-site backup? Gärna med några exempel på där du tidigare innan iCloud blev drabbad av ett problem pga av att du inte hade backupen i molnet.

Jag har haft backup i molnet i 5-6 år så har aldrig drabbats utav det problemet att jag inte har en backup tillgänglig om oturen skulle vara framme.

Det är väl rätt självklart varför det är bra att ha en backup off-site.
Om du vill att någon utvecklar det självklara i det så får du fråga någon annan.

Skulle gärna vilja veta från dig varför man inte ska ha det?

Hej hopp.

Enter är en trevlig liten knapp.

Ursprungligen av xms67:

Kan du då förklara för mig på vilket sätt sätt det är bra? Vilket mervärde ger det?

För någon som är lite intresserad så kanske just inte säkerhetskopieringen i molnet är sådär fantastiskt revolutionerande. Själv kör jag säkerhetskopian på datorn som vanligt.

Men för den "mindre intresserade" (eller kanske tekniskt okunnige) så är det ett väldigt bra verktyg. Användaren behöver inte bry sig, "det bara fungerar". Och ur Apples perspektiv så tror jag att det är ett genidrag. Låt säga att en användare ofrivilligt blivit av med sin telefon och står där i butiken och ska välja en ny. Jag tror väldigt många skulle vara belägna att välja en iPhone igen bara för att det är så enkelt att föra över all information från den gamla telefonen.

Ursprungligen av xms67:

Kan du då förklara för mig på vilket sätt sätt det är bra? Vilket mervärde ger det?

Jag är otroligt mycket på rörlig fot och är oerhört beroende av min info, kontakter etc i iPhone, om/när nåt krånglar tillräckligt allvarligt har jag säkerheten där med mig överallt, utan att behöva vara vid datorn för att lösa problemet.

Ursprungligen av theplague:

Bara att ha säkerhetskopia i molnet är grymt värt tycker jag.

Javisst, min iPhone och min iPad syncade jag till maolnet med Backup direkt.

När jag sedan märkte att jag hade 276MB kvar till allt övrigt så får nog Backupen nöja sig med datorn (som sedan backupas med TM och Backblaze.com)

Fördelen med att ha den i molnet är väl att om någon lägger 20 Megaton över Göteborg så.... så har man fetare problem än att vara glad över att ens säkerhetskopia klarar sig...

Jag var utomlands hos en vän i tre veckor i somras, och min iPhone blev stulen första veckan. Hade jag haft iCloud då, hade jag kunnat köpa en ny iPhone (som jag ändå blev tvungen att göra) på plats och direkt ladda ner min säkerhetskopia och så hade jag haft alla mina kontakter och inställningar.

En annan vän som reser i jobbet runt hela världen, har alltid med sig en extra iPhone i bagaget om något skulle hända, när jag förklarade för han hur iCloud fungerar så blev han så glad att var som ett barn på julafton.

iCloud är en riktigt bra tjänst.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-15 16:48
Ursprungligen av Patrik D:

Jag var utomlands hos en vän i tre veckor i somras, och min iPhone blev stulen första veckan. Hade jag haft iCloud då, hade jag kunnat köpa en ny iPhone (som jag ändå blev tvungen att göra) på plats och direkt ladda ner min säkerhetskopia och så hade jag haft alla mina kontakter och inställningar.

En annan vän som reser i jobbet runt hela världen, har alltid med sig en extra iPhone i bagaget om något skulle hända, när jag förklarade för han hur iCloud fungerar så blev han så glad att var som ett barn på julafton.

iCloud är en riktigt bra tjänst.

Det är dock synd att man inte kan säkerhetskopiera var man än är och har tillgång till Wifi.

@xms67, Jag förstår inte riktigt vart du vill komma i denna diskussionen. Så fort någon tar upp en fördel så säger du något i stil med "det är ju inte alls så viktigt" o.s.v. Vi förstår din poäng men, tro det eller ej, det kan finnas andra som tycker iCloud är bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 19:56
Ursprungligen av zappee:

Det är dock synd att man inte kan säkerhetskopiera var man än är och har tillgång till Wifi.

@xms67, Jag förstår inte riktigt vart du vill komma i denna diskussionen. Så fort någon tar upp en fördel så säger du något i stil med "det är ju inte alls så viktigt" o.s.v. Vi förstår din poäng men, tro det eller ej, det kan finnas andra som tycker iCloud är bra.

Okey, det är absolut inte meningen att klanka ned på de som för fram argument för iCloud. Jag tror syftet mest är att pressa fram vad det verkligen är bra till. Jag tror ju själv att molnet är framtiden och att det finns fördelar redan nu. Möjligen är jag överraskad över att de är så få. Men som sagt jag är övertygas om att det inom några år kommer vara en utveckling som till viss del revilutionerat vår teknikanvändning.

Men samtidigt tycker hatt att man på ett forum kan bryta idéer och tankar mot varandra. Jag frågar om x är bra. Någon svarar att att x är bra därför att då kan man göra z. Då tycker jag inte att det är att vara helt snett ute att säga att z tycker jag inte var någon vidare funktion. Eller?

Men det viktiga är att jag inte på något sätt velat klanka ned på någon(utöver sådana som svarar att frågar du om molnet får du frågan någon annan alternativt att då är det ingen idé att diskutera...). Syftet var som sagt att se om det gick att pressa fram några fördelar som även jag kan ansluta mig till.

Ursprungligen av xms67:

Syftet var som sagt att se om det gick att pressa fram några fördelar som även jag kan ansluta mig till.

Om du måste pressa fram dem är de inte fördelar. Glöm det hela till dess du har ett behov som behöver tillfredsställas är mitt tips.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-15 16:35

Måste erkänna att de som inte orkar argumentera eller förklara varför det är bra med en back upp i molnet skriver jag upp på kontot: kan och förmår inte. Och det är alltid lika roligt och intressant att låta dem visa upp sig... Ni andra uppskattar jag. Två situationer köper jag rakt av, de helt ointresserade som inte kopplat upp sin mobil mot datorn sedan de köpte den och de som blivit av med sin mobil och funderar på vad de ska köpa.

Däremot tror jag det är ett mikroskopiskt antal användare som har med sig en telefon i reserv för det fall de skulle tappa mobilen. Något högre värde kan det finnas för de som är beredda att köpa en ny vid förlust under resa.

Sedan kan jag berätta att jag reser mycket över hela världen och inte känner jag någon stor oro för att något ska strula så att en backup i molnet behövs. Men vi är ju alla olika.

Jag tycker iCloud är grymt smidigt, men den är nog bara för att: "It Just Works."

Har en New York resa inbokad i mars, och ser redan fram emot att kunna packa upp min iPad3 ?! (Förhoppningsvis) på hotellet, och synka ner allt just genom iCloud!

Den största anledningen till backup via iCloud är väl isåfall att iPhone nu vänder sig till de personer som kanske inte har en dator hemma? Som inte kan säkerhetskopiera till något annat än förutom molnet.

1. Om ditt hus brinner ner mitt i natten och din dator, iPad och iPhone brinner upp så är det ganska bra med en off-site backup. Förvisso lär du ha större huvudvärk än innehållet i din iPhone om det skulle hända.

2. Jag hade innan jag gjorde backup på min iPhone och iPad 20,85 av 25 GB ledigt i iCloud. Sen gjorde jag backup på båda och mängden ledigt utrymme ökade till 21,4 GB. Hmmmmmm.

Ursprungligen av pmarriott:

1. Om ditt hus brinner ner mitt i natten och din dator, iPad och iPhone brinner upp så är det ganska bra med en off-site backup. Förvisso lär du ha större huvudvärk än innehållet i din iPhone om det skulle hända.

Jo, det är det där som är mitt stora problem. TimeMachine fungerar strålande men jag skulle behöva flytta över lite data offsite också. Har funderat på att ha en kopia av disken på jobbet. Det skulle lösa det hela men det är för jobbigt så det blir aldrig av.

För IOS är det kanske görligt att ha en molnetbackup i stället.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, det är det där som är mitt stora problem. TimeMachine fungerar strålande men jag skulle behöva flytta över lite data offsite också. Har funderat på att ha en kopia av disken på jobbet. Det skulle lösa det hela men det är för jobbigt så det blir aldrig av.

För IOS är det kanske görligt att ha en molnetbackup i stället.

Backblaze.com fixar det för 5 dollares i månaden.
Det finns andra tjänster också, jag valde backblaze.

Billig försäkring, de har redan räddat en flera ggr....

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-16 10:00
Ursprungligen av Goflorp:

Backblaze.com fixar det för 5 dollares i månaden.
Det finns andra tjänster också, jag valde backblaze.

Billig försäkring, de har redan räddat en flera ggr....

Har de bra hastighet mot Sverige?
Kör själv Keepit som har danska servrar.

Upplever inga hastighetsproblem och hastigheten är inte det primära heller.

Jag backar upp ca 750GB och när jag behöver en fil har de ett bra enkelt gränssnitt som man går in i och väljer filen.
De skickar sedan min fil som filöverförd .zip-fil, på USB-minne eller en hel ämrans hårdddisk.

de två sista alternativen är tämligen dyrt.

17GB tog jag hem med sumpade foton en gång - men då tog det nära ett halvt dygn för dem att gunka ihop det till en zip-fil....

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-16 21:55
Ursprungligen av Goflorp:

Upplever inga hastighetsproblem och hastigheten är inte det primära heller.

Jag backar upp ca 750GB och när jag behöver en fil har de ett bra enkelt gränssnitt som man går in i och väljer filen.
De skickar sedan min fil som filöverförd .zip-fil, på USB-minne eller en hel ämrans hårdddisk.

de två sista alternativen är tämligen dyrt.

17GB tog jag hem med sumpade foton en gång - men då tog det nära ett halvt dygn för dem att gunka ihop det till en zip-fil....

Hastigheten kan ju vara ett problem när man ska ladda upp, att den inte hinner med att hålla allt färskt.

Synka kontakterna mot iCloud och Gmail - är det möjligt?

Jo, jag har kontakterna uppe i iCloud som det är nu, men vad tror ni, skulle man kunna ha samma kontakter synkade även till Gmail/Google? Hur?

Bara om du kopierar hela adressboken och lever med dubletter. Jag har länge velat ha EN kalender synkad mellan Exchange, Google och iCloud. Det går inte heller.

Ursprungligen av pmarriott:

Bara om du kopierar hela adressboken och lever med dubletter. Jag har länge velat ha EN kalender synkad mellan Exchange, Google och iCloud. Det går inte heller.

Aj då, segt.

Fått ordning på iCloud och email..

Goodbye Google, never liked you anyway....

Ni som känner mig kan få ta på mig på fö[email protected].

Tips.: logga in på www.icloud.com och pilla runt, mkt peta på där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-19 13:58

Min kalender synkas inte på icloud.com, det finns ingen kalender alls där. Det funkar finfint på min iMac hemma med OS X 10.7.2, efter flytten från MobileMe. Samt funkar bra på min iPhone 3GS med iOS 5.

Min adressbok finns dessutom på icloud.com. Men när jag klickar på min mail får jag upp att jag bifogat felmeddelande samtidigt som den ber mig att regga en ny me.com-adress.

Har det med att mitt Apple-ID skiljer sig från mitt me.com-konto? Hur kan jag lösa detta?

Har samma utmaning. Iom med flytten från Mobileme till Icloud så fick jag två apple IDs ett från nytt från Mobileme och mitt befintliga. Jag är helt ointresserad av ha två konton. Men får inte in min gamla @mac.com adress in i mitt befintliga konto. Vad gör jag för fel?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-12-07 22:36
Ursprungligen av Basilard:

Har samma utmaning. Iom med flytten från Mobileme till Icloud så fick jag två apple IDs ett från nytt från Mobileme och mitt befintliga. Jag är helt ointresserad av ha två konton. Men får inte in min gamla @mac.com adress in i mitt befintliga konto. Vad gör jag för fel?

Du flyttar ditt gamla MobileMe-konto till iCloud på länken www.me.com/move

Du kan inte flytta in MobileMe på ett iCloud-konto som du redan skapat.

Ursprungligen av Mija:

Du flyttar ditt gamla MobileMe-konto till iCloud på länken www.me.com/move

Du kan inte flytta in MobileMe på ett iCloud-konto som du redan skapat.

Jo den biten har jag gjort. Det som då händer är att jag då får ett nytt apple ID xxxx@mac.com. Detta innebär då om jag förstått det hela rätt all historik inköp appar etc från mitt befintliga apple ID/ItunesID inte finns tillgängligt. Är övertygad att fler än jag hade ett apple ID knutet till Itunes långt innan Mobileme fanns och därav har samma utmaning. Det jag är ute efter är att få till det så att mitt primära Icloud konto även har mitt primära apple ID där all min historik finns. Samt att få detta konto att läsa in min xxxx@mac.com mejl.

Ursprungligen av Basilard:

Jo den biten har jag gjort. Det som då händer är att jag då får ett nytt apple ID xxxx@mac.com. Detta innebär då om jag förstått det hela rätt all historik inköp appar etc från mitt befintliga apple ID/ItunesID inte finns tillgängligt. Är övertygad att fler än jag hade ett apple ID knutet till Itunes långt innan Mobileme fanns och därav har samma utmaning. Det jag är ute efter är att få till det så att mitt primära Icloud konto även har mitt primära apple ID där all min historik finns. Samt att få detta konto att läsa in min xxxx@mac.com mejl.

Jag hänger inte riktigt med. Får du en ny e-postadress som heter xxxx@mac.com när du migrerar ditt gamla MobileMe med iCloud? Det måste väl ändå bli en me.com-adress?
Hursomhelst, jag har ett annat Apple ID än vad jag har iCloud-adress och det fungerar ypperligt. Jag mailar i mitt iCloud-konto och i iTunes, Mac App Store etc använder jag mitt andra Apple ID som jag haft i åratal. Jag KAN använda mitt iCloud som Apple ID, men varför?

Ursprungligen av pmarriott:

Jag hänger inte riktigt med. Får du en ny e-postadress som heter xxxx@mac.com när du migrerar ditt gamla MobileMe med iCloud? Det måste väl ändå bli en me.com-adress?
Hursomhelst, jag har ett annat Apple ID än vad jag har iCloud-adress och det fungerar ypperligt. Jag mailar i mitt iCloud-konto och i iTunes, Mac App Store etc använder jag mitt andra Apple ID som jag haft i åratal. Jag KAN använda mitt iCloud som Apple ID, men varför?

Du kommer att behöva använda ditt ICloud som Apple ID hur annars skall du tex köpa mer utrymme i ICloud? Det är väl givetvis bara början på det hela.

Ok, skall försöka förklara bättre.

1. Har ett Apple ID sedan länge.
2. Skaffade något år senare MobileMe och fick därmed en @mac.com epost adress.
3. Migrerade MobileMe till ICloud. Denna migrering ger mig då ett nytt Apple ID = den epost adress som jag fick via MobileMe.

Detta innebär att jag nu har två Apple ID. Ett som har all min historik och inköp från Itunes och appstore och ett som inte har någon alls historik.

Ni som har samma förusättningar som jag ovan. Prova logga in på www.icloud.com med ert äldsta Apple ID och sedan med det som ni fick via migreringen till ICloud. Så får ni se själva att ni får två helt separata konton.

Det jag är ute efter är att ICloud givetvis baseras på mitt primära Apple ID där all min köp historik appar etc är kopplade till och kan kopplas till den @mac.com adress som jag fick under punkt 2 ovan. Detta tycks dessvärre vara omöjligt vilket är väldigt märkligt. Det finns ju även en säkerhets aspekt i att ha två konton till en betaltjänst varav det ena är väl tänkt att vara latent..? Men så blir det ju inte, det nya Apple ID som jag tvingats på kommer ju tex ha sin egna betalnings historik och inköp, det blev uppenbart när man fick frågan om uppgradering av utrymme.

Jag vill att alla min inköp skall vara på ett ställe som mina olika Mac produkter synkar emot. Hur får jag det att fungera? I övrigt funkar tjänsten bra.

Senast redigerat 2011-12-08 16:14
Bevaka tråden