Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra namn på 3000 jpg bilder...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag skall ladda ner 3000 st bilder från olika bildbankar och sen döpa om dem till EAN koder som jag har i ett excel ark. I en av kolumnerna i excel har jag även produktnamnet som står på bilden idag.

Kan jag göra detta med någon form av automatik?

//Magnus

Javisst, ett enkelt AppleScript löser det i princip i ett nafs. Det scriptet ska göra är att loopa igenom raderna och hämta det gamla filnamet och det nya filnamnet och sedan baka ihop det med sökvägarna till den/de mapp(ar) som bilderna ligger i, så att man kan göra en omdöpning/flytt till det nya namnet.

Sen vill man gärna ha lite felhantering, kontroll så att det inte finns duplicerade filnamn (bland de nya namnen) etc.

Tack, även fast jag inte är något proffs på applescript så känns det som det är värt att lägga ned tid på att lära sig

Om det bara gäller ett enstaka tillfälle är det nog bättre använd tid och pengar att anlita en konsult (ja, jag talar i egen sak) men om man återkommande har den sortens behov så är kunskap om AppleScript ovärderligt.

Testa automator

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-05-26 11:32

Det går också att använda Quick Keys Startly - QuicKeys 4 for Mac OS X . Jag har gjort precis det där jobbet. Enda skillnaden var att jag hade en massa pdfer som skulle döpas om.

Går det att exportera till en kommaseparerad lista?
Mitt förslag är då terminalen:

cat kommasepareradfil.csv | while read line; do mv -vi "${line%%,*}" "${line##*,}"; done

Detta är inte testat så se för allt i världen till att du har en backup innan!

Spara den kommaseparerade listan i samma katalog som filerna som ska döpas om och kör sedan kommandot därifrån.
Listan ska ha formatet "nuvarandefil,önskatfilnamn" (utan citationstecken)

Tack för tipsen! skall i dag testa Quickeys....

1
Bevaka tråden