Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6 ute nu!

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-22 14:15
Ursprungligen av BlackSmp:

var ni på wifi eller mobilnätet? Ni måste ha 4S för att köra FaceTime på mobilnätet

Vad är fel i icloud?

Nja, jag har en känsla av att min medarbetare har en 4:a och inte en 4S, så då ska det kanske inte funka över 3G.

Vad gäller iCloud så har jag bara fått den uppfattningen av de kommentarer jag läst här, exempelvis brist på möjlighet att bestämma vad som ska speglas (dvs. en brist på flexibilitet som säkert kommer i framtiden).
Men det kan ju vara ett felaktigt intryck.

Rent allmänt verkar det vara så att telefonen och iOS är gjord för USA, och inga andra regioner kan förvänta sig full funktionalitet.

Ursprungligen av mattiL:

Nja, jag har en känsla av att min medarbetare har en 4:a och inte en 4S, så då ska det kanske inte funka över 3G.

Vad gäller iCloud så har jag bara fått den uppfattningen av de kommentarer jag läst här, exempelvis brist på möjlighet att bestämma vad som ska speglas (dvs. en brist på flexibilitet som säkert kommer i framtiden).
Men det kan ju vara ett felaktigt intryck.

som när jag försökte ringa min fru på hennes 4:à

jag har inte upplevt några problem med att använda icloud. Du kan ställa in vad som ska speglas tillräckligt fint för mig i alla fall

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-22 14:45
Ursprungligen av BlackSmp:

jag har inte upplevt några problem med att använda icloud. Du kan ställa in vad som ska speglas tillräckligt fint för mig i alla fall

Har inte kollat på ett tag, men det är väl fortfarande "rätt" begränsat vad man kan synka gällande dokument och data?!?

Ursprungligen av lensv:

Har inte kollat på ett tag, men det är väl fortfarande "rätt" begränsat vad man kan synka gällande dokument och data?!?

Det är väl till varje app att avgöra?
I inställningar så tillåter du bara att apparna får lagra data i icloud

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-22 15:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är väl till varje app att avgöra?
I inställningar så tillåter du bara att apparna får lagra data i icloud

Japp, det är just det jag menar... Man har ingen möjlighet att välja vad som specifikt ska sparas i molnet. Dels är det oklart vilka appar som stöds av icloud, men framför allt går det inte att få enskilda filer synkade (a´la Dropbox). Det är för mig en oerhört stor brist...

Vad hände med funktionen att kunna låsa en App.
Dvs göra så att man måste ange lösenord eller liknande för att lämna en App.
(Barnfamiljer och skolors dröm)

Hittar inte funktionen, togs den bort?

Ursprungligen av Chaosstar:

Vad hände med funktionen att kunna låsa en App.
Dvs göra så att man måste ange lösenord eller liknande för att lämna en App.
(Barnfamiljer och skolors dröm)

Hittar inte funktionen, togs den bort?

Nejdå, den finns där. Settings - General - Accessibility - Guided Access

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-22 13:13

Lugn killar vem behöver maps längre det är år 2012, Siri fixar "biffen"

Siri är framtiden enligt Apple.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-09-22 13:33

När jag uppdaterade till IOS 5 var telefonen "fabriksåterställd" efter installationen så man fick göra en återställning för att få tillbaka all information och inställningar. Hur är det med 6:an, vaknar telefonen upp naken eller är allting där som vid en vanlig uppdatering? Jag har en 3GS om det spelar roll.

Ursprungligen av planB:

När jag uppdaterade till IOS 5 var telefonen "fabriksåterställd" efter installationen så man fick göra en återställning för att få tillbaka all information och inställningar. Hur är det med 6:an, vaknar telefonen upp naken eller är allting där som vid en vanlig uppdatering? Jag har en 3GS om det spelar roll.

Jag uppdaterade till 6an, allt fanns kvar, behövde inte återställa något.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 14:22
Ursprungligen av mattiL:

Nja, jag har en känsla av att min medarbetare har en 4:a och inte en 4S, så då ska det kanske inte funka över 3G.

Vad gäller iCloud så har jag bara fått den uppfattningen av de kommentarer jag läst här, exempelvis brist på möjlighet att bestämma vad som ska speglas (dvs. en brist på flexibilitet som säkert kommer i framtiden).
Men det kan ju vara ett felaktigt intryck.

Rent allmänt verkar det vara så att telefonen och iOS är gjord för USA, och inga andra regioner kan förvänta sig full funktionalitet.

Jag tycker ärligt talat det verkar mer som att du fått ett felaktigt intryck baserat på att du inte är tillräckligt påläst.

Jag menar det inte nedsättande, det är inte min mening, utan bara precis det jag skriver.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-22 14:25

Hmm, ja, det kanske är dags att testa själv då, så man har förstahandsinformation..

Men...

Oklart vilka appar som stöds av Icloud? Det är väl tvärtom, det är enskilda appar som stöjder Icloud. Det är bara att göra en sökning i AppStore så hittar du drösar av appar som använder sig av Icloud.

Sedan så är det upp till varje enskild app att avgöra hur de implementerar sin lösning.

Jag vet inte om jag tycker att liknelsen med Dropbox är korrekt. Som jag ser det så bestämmer du inte om du ska ha enskilda filer synkade i Dropbox. Dropbox synkar allt som ligger i Dropboxkatalogen (och under den), du kan inte välja vilka enskilda filer som ska synkas i de katalogerna, Dropbox synkar allt innehåll i dessa kataloger.

Om du menar att du genom att välja att lagra ett dokument i Dropbox pekar ut enskilda dokument så finns det ingenting som hindrar att appar väljer samma implementeringssätt för dokument i Icloud.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-23 14:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Men...

Oklart vilka appar som stöds av Icloud? Det är väl tvärtom, det är enskilda appar som stöjder Icloud. Det är bara att göra en sökning i AppStore så hittar du drösar av appar som använder sig av Icloud.

Sedan så är det upp till varje enskild app att avgöra hur de implementerar sin lösning.

Jag vet inte om jag tycker att liknelsen med Dropbox är korrekt. Som jag ser det så bestämmer du inte om du ska ha enskilda filer synkade i Dropbox. Dropbox synkar allt som ligger i Dropboxkatalogen (och under den), du kan inte välja vilka enskilda filer som ska synkas i de katalogerna, Dropbox synkar allt innehåll i dessa kataloger.

Om du menar att du genom att välja att lagra ett dokument i Dropbox pekar ut enskilda dokument så finns det ingenting som hindrar att appar väljer samma implementeringssätt för dokument i Icloud.

Messerschmitt

Inte ens Apples egna appar verkar ha stöd för iCloud. Iaf. inte Garageband

Sedan kan man undra vilka OSX program som synkar mot iCloud...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-09-23 15:53
Ursprungligen av lensv:

Inte ens Apples egna appar verkar ha stöd för iCloud. Iaf. inte Garageband

Jasså säger du det. Apple säger annat.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-23 17:50
Ursprungligen av Mija:

Jasså säger du det. Apple säger annat.

Ja, det stämmer visst... Men tyvärr gäller inte detta iPhone 3GS

Ursprungligen av lensv:

Messerschmitt

Inte ens Apples egna appar verkar ha stöd för iCloud. Iaf. inte Garageband

Sedan kan man undra vilka OSX program som synkar mot iCloud...

Visst är jag:)

Men Pages, Numbers och Keynote har definitivt stöd för Icloud. Likaså Textredigeraren. Iphoto och Aperture fungerar bra mot Icloud (bildströmmar). Anteckningar också. Inga problem med Påminnelser.

Garageband kör jag inte, så där uttalar jag mig inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 15:22

Hur fungerar kartor för andra här? För mig har det fungerat bra, runt Stockholm verkar det funka som det ska. Jag använder inte kartan speciellt regelbundet dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 15:27

Kartorna kommer att bli bra, Apple kommer att köpa företag och anställa personer tills det är så. Jag tycker att det är tydligt att Apple sitter på något stort som gör att de behöver kontrollera kartfunktionen helt och hållet först. Säkert, kombinationen, kartor, Passbook, betalningar-grejen som säkert kommer vara nästa stora grej. Men still, en beta-titel eller att Google hade sitt kartprogram klart innan hade ju varit smidigt för oss användare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 15:44
Ursprungligen av acke:

Kartorna kommer att bli bra, Apple kommer att köpa företag och anställa personer tills det är så. Jag tycker att det är tydligt att Apple sitter på något stort som gör att de behöver kontrollera kartfunktionen helt och hållet först. Säkert, kombinationen, kartor, Passbook, betalningar-grejen som säkert kommer vara nästa stora grej. Men still, en beta-titel eller att Google hade sitt kartprogram klart innan hade ju varit smidigt för oss användare.

Apple-produkter är produkter som bara funkar...sen.

Det har jag missat. Dåligt, Google.

Så här snygg ser Malmö ut i den nya kartappen. Först centrala Malmö med Södervärn och Möllan, sedan en översiktsbild.

  • Medlem
  • 2012-09-22 17:30

Bra att verkligheten bekräftar min bild av Malmö. Kallt, grått och tråkigt.

Ursprungligen av Capeman:

Så här snygg ser Malmö ut i den nya kartappen. Först centrala Malmö med Södervärn och Möllan, sedan en översiktsbild.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 17:46
Ursprungligen av jhm:

Bra att verkligheten bekräftar min bild av Malmö. Kallt, grått och tråkigt.

Äsch, du är bara rädd för att lämna lilla artificiella Lund. Verkligheten är en läderjacka i höststorm, inte en tweed-kavaj på en föreläsning! Slå på Maps och kom över till Malmö och drick riktig öl.

  • Medlem
  • 2012-09-22 22:50

Tack du, jag har bott i Malmö, men flydde till Lund för snart 15 år sedan, och trots att jag lever i exil, har jag aldrig ångrat det en sekund!

Ursprungligen av PJW:

Äsch, du är bara rädd för att lämna lilla artificiella Lund. Verkligheten är en läderjacka i höststorm, inte en tweed-kavaj på en föreläsning! Slå på Maps och kom över till Malmö och drick riktig öl.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-23 00:21
Ursprungligen av jhm:

Tack du, jag har bott i Malmö, men flydde till Lund för snart 15 år sedan, och trots att jag lever i exil, har jag aldrig ångrat det en sekund!

Jag fattar. Jag med fru och barn har samma tankar själv (ja, jag erkänner!). Frågan är fall jag hittar till Lund (eller det där drömhuset på sydkusten) med Apples Maps? Jag kanske hamnar i Hässleholm?

  • Medlem
  • 2012-09-23 00:23

Du är väl redan en flitig besökare på CTR, så det skall väl inte vara några problem?!

Ursprungligen av PJW:

Jag fattar. Jag med fru och barn har samma tankar själv (ja, jag erkänner!). Frågan är fall jag hittar till Lund (eller det där drömhuset på sydkusten) med Apples Maps? Jag kanske hamnar i Hässleholm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 17:44
Ursprungligen av Capeman:

Så här snygg ser Malmö ut i den nya kartappen. Först centrala Malmö med Södervärn och Möllan, sedan en översiktsbild.

Det verkar som att det saknas en bild på den zoom nivån för det området. Intressant nog så finns bilder på högre zoom nivå, om man fortsätter att zooma in precis i gränsen mellan bilderna.

Ursprungligen av Fred!:

Det verkar som att det saknas en bild på den zoom nivån för det området. Intressant nog så finns bilder på högre zoom nivå, om man fortsätter att zooma in precis i gränsen mellan bilderna.

Om man fortsätter zooma in i gränsområdet blir det skarpt och fint på både höger och vänster sida. Men högra sidan förblir grå. Och i gränsen mellan grått och normalt får vi en fin tjock, brun, pixelerad balk.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-22 17:08

Det ser ut som Tjernobyl!!!

Bevaka tråden