Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6 ute nu!

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-20 17:01

Är det bara för mig Itunes och App store har gått tillbaka till det gamla utseendet? Direkt efter uppdateringen hade jag det nya gränssnittet, men nu ser det ut som det alltid har gjort. Har både startat om program och telefon utan resultat.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-20 19:43
Ursprungligen av Adzam 1:

Är det bara för mig Itunes och App store har gått tillbaka till det gamla utseendet? Direkt efter uppdateringen hade jag det nya gränssnittet, men nu ser det ut som det alltid har gjort. Har både startat om program och telefon utan resultat.

Jag har det nya utseendet.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2012-09-21 19:25
Ursprungligen av Adzam 1:

Är det bara för mig Itunes och App store har gått tillbaka till det gamla utseendet? Direkt efter uppdateringen hade jag det nya gränssnittet, men nu ser det ut som det alltid har gjort. Har både startat om program och telefon utan resultat.

Jag har samma fel, det gamla gränssnittet men de nya färgerna.
Det var det nya efter uppdateringen men efter att AppStore crashade fick jag det gamla. Inte heller för mig hjälpte det att starta om.

Ursprungligen av lensv:

Nå'n som har fattat hur Passbook ska användas?

Det är en bugg i Passbook. Gå in i inställningar och stäng av automatisk tid. Flytta fram året ett år. Gå tillbaka till Passbook och klicka på länken till App Store. Gå sen till inställningarna och ändra tillbaka till automatik. Nu fungerar Passbook för mig. Finns tre st man kan använda. Lufthansa, e-billett och MLB at bat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-20 17:07
Ursprungligen av Capeman:

Det är en bugg i Passbook. Gå in i inställningar och stäng av automatisk tid. Flytta fram året ett år. Gå tillbaka till Passbook och klicka på länken till App Store. Gå sen till inställningarna och ändra tillbaka till automatik. Nu fungerar Passbook för mig. Finns tre st man kan använda. Lufthansa, e-billett och MLB at bat.

Om jag har förstått det rätt kommer man inte nödvändigtvis behöva ladda ner appar för att kunna använda funktionen. Om funktionen stöds av aktuellt företag, kommer man kunna få innehåll inte bara från appar, utan även mejl och internet. Nedanstående kommentar skrevs av en användare på TUAW:

Citat:

You don't understand how Passbook works. First of all, the App Store link was not live until yesterday afternoon. No workaround necessary. Second of all, the passes don't require apps. They are independent items that can be distributed via apps, email or web. You won't be getting passes directly from the app store. The list Apple provides via the Passbook store link is just a sampling of apps that will leverage passbook. Once in your passbook, most passes will present themselves automatically on the lock screen when you arrive at the location assigned to the pass. No need to even unlock your phone in order to use the pass. Walk into your favorite Starbucks and the pass is already on your screen and ready to go. Your phone's screen brightness is even automatically adjusted to the perfect level for barcode scanning. Be patient. You'll see plenty of businesses offering passes soon enough.

Hoppas detta blir verklighet även här i Sverige. Tåg- och biobiljetter står högt upp på min önskelista!

Ursprungligen av Adzam 1:

Om jag har förstått det rätt kommer man inte nödvändigtvis behöva ladda ner appar för att kunna använda funktionen. Om funktionen stöds av aktuellt företag, kommer man kunna få innehåll inte bara från appar, utan även mejl och internet. Nedanstående kommentar skrevs av en användare på TUAW:

Hoppas detta blir verklighet även här i Sverige. Tåg- och biobiljetter står högt upp på min önskelista!

Prova denna länk för att skapa "passbooks" PassSource - Create Passbook passes and Manage your own custom Apple iOS 6 Passbook PassKit passes for free for your iPhone

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-20 17:08
Ursprungligen av Capeman:

Det är en bugg i Passbook. Gå in i inställningar och stäng av automatisk tid. Flytta fram året ett år. Gå tillbaka till Passbook och klicka på länken till App Store. Gå sen till inställningarna och ändra tillbaka till automatik. Nu fungerar Passbook för mig. Finns tre st man kan använda. Lufthansa, e-billett och MLB at bat.

Ok, tack! Med det storslagna utbudet kan man nog lika gärna vänta på en buggfix

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-20 17:30
Ursprungligen av Capeman:

Det är en bugg i Passbook. Gå in i inställningar och stäng av automatisk tid. Flytta fram året ett år. Gå tillbaka till Passbook och klicka på länken till App Store. Gå sen till inställningarna och ändra tillbaka till automatik. Nu fungerar Passbook för mig. Finns tre st man kan använda. Lufthansa, e-billett och MLB at bat.

Jag behövde aldrig göra detta, jag såg de tre träffarna direkt. Dock inte mycket att ha för mig men iaf

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-20 17:01

Någon som har problem med att ansluta till App Store efter uppdateringen? Sitter inte på iOS6 själv men har en vän som verkar ha problem med det.

För den som säger att det inte finns problem med Maps: Maps missing info dismays some iOS 6 users | TUAW - The Unofficial Apple Weblog

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-20 18:39

AlexEHeath
How DARE Apple not make iOS 6 Maps ABSOLUTELY PERFECT the week of its release!!!
2012-09-20 18:20

Bjäbb bjäbb bjäbb - ge det lite crowd sourcing tid så ska ni se att ni ser ert eget hem i 3D vector grafik

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-20 18:41

Hehe, ni skulle kolla på Högakustenbron i 3D, den går i vågor och har gått av vid norra fästet!
Skitfula 3D-kartor i grått, suck..

Och så SMS-buggen på det då, 3 SMS sumpade.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-20 19:19
Ursprungligen av mattiL:

Hehe, ni skulle kolla på Högakustenbron i 3D, den går i vågor och har gått av vid norra fästet!
Skitfula 3D-kartor i grått, suck..

Och så SMS-buggen på det då, 3 SMS sumpade.

SMS som du har fått före eller efter uppdateringen?

Ursprungligen av Adzam 1:

Är det bara för mig Itunes och App store har gått tillbaka till det gamla utseendet? Direkt efter uppdateringen hade jag det nya gränssnittet, men nu ser det ut som det alltid har gjort. Har både startat om program och telefon utan resultat.

Bump på det här.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-20 19:28
Ursprungligen av Adzam 1:

SMS som du har fått före eller efter uppdateringen?

Förvisso före, men det betyder inte mycket ändå, de är borta iallafall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-20 20:00
Ursprungligen av mattiL:

Förvisso före, men det betyder inte mycket ändå, de är borta iallafall.

Tråkigt. Förhoppningsvis klarar sig nya SMS.

Ursprungligen av joakimo:

Jag har det nya utseendet.

Då är det kanske bara min telefon. Hoppas det löser sig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-20 18:43

Gillar sexan mer och mer.

-nu får man en vägledning om VART man skall leta efter appar. Stig spelet ligger alltså i mappen "Spel 4".
-bilden ovan är uppladdad utan dator (iPad)
-panorama bilder blir ca2332x10800px, lite mer än 180°, kanske 200°. Bildens höjd varierar lite, men 10800 verkar vara max bredd

Men ack vad långsamt mobilen laddar, trots flygläge.

Mer ögongodis:
The Amazing iOS 6 Maps

Alltså jag avskyr det nya utseendet mycket. Den Facebook-blå färgen istället för grått i statusraden, de hemska grå knapparna i stället för svarta på knappsatsen. Kan man inte byta tillbaka? :/

Vänta nu, kan man inte ladda ner podcaster via iTunes längre? Jag blir hänvisad till att ladda ner den buggiga podcast-appen.
Men podcaster nerladdade via datorn syncas in i musik-spelaren.

Visst är det mycket förbättringar, men det ändringarna känns väldigt inkonsekventa. Nytt utsende på musikspelaren, det gamla på videospelaren. Det känns lite som att man inte hann riktigt klart.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-20 21:10
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Vänta nu, kan man inte ladda ner podcaster via iTunes längre? Jag blir hänvisad till att ladda ner den buggiga podcast-appen.
Men podcaster nerladdade via datorn syncas in i musik-spelaren.

Visst är det mycket förbättringar, men det ändringarna känns väldigt inkonsekventa. Nytt utsende på musikspelaren, det gamla på videospelaren. Det känns lite som att man inte hann riktigt klart.

Podcaster uppdaterades igår och jag tycker den fungera bra.
Och tidigare var det bara förvirrande att man både kunde spela upp den i Podcaster och musikspelaren samt ladda ner den för att spela i musikspelaren.
Nu är det EN spelare som man både laddar ner om man vill eller streama.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-20 21:32
Ursprungligen av PJW:

Eh, jo, jag vet. Jag har ju använt båda...Och haft glädje av båda. Visst är Google Maps bättre med Andoid. Frågan är nu den: är Apples senaste kart-app bättre än vad Google Maps för iOs är? Och jag tillhör dessutom skaran som gillar satellit-läget.

Ja, den saknar ju den mesta form av navigering plus trafik m.m.

Ursprungligen av mattiL:

Förvisso före, men det betyder inte mycket ändå, de är borta iallafall.

Nej, de är inte borta. Starta om Messages så kommer de fram igen.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Vänta nu, kan man inte ladda ner podcaster via iTunes längre? Jag blir hänvisad till att ladda ner den buggiga podcast-appen.
Men podcaster nerladdade via datorn syncas in i musik-spelaren.

Visst är det mycket förbättringar, men det ändringarna känns väldigt inkonsekventa. Nytt utsende på musikspelaren, det gamla på videospelaren. Det känns lite som att man inte hann riktigt klart.

Via iTunes i datorn kan du.
Podcastappen är inte spec buggig längre.
Mina podcaster nedladdade via datorn synkar in i just podcasterappen.

Ursprungligen av korthoga:

Totalt värdelösa kartor. Gatan jag bor på som är fem år gammal finns inte med. Satellitbilderna är under all kritik, de går inte att använda till något. Cykel och gångvägar är inte med. Nej fy. Jag använder kartorna väldigt mycket och helt plötsligt blev de oanvändbara.
Kan man ladda ned Googles kartor igen?

Google Maps

Konstigt nog fanns vår gata med som bara är 1,5 år gammal...verkar vara lite slumpmässigt. jag kör iofs mha Waze , och saknas nåt där kan du själv gå in i karteditorn och fixa det

Satellitvyn är ovärderlig i skog och mark. Jag använder den mycket, kartorna är mycket bra även här i Norrland en bit från kusten.Så det blir nog ingen uppdatering förrän kartmaterialet blivit bättre eller Google fått släppa sin egen app.

Förresten: går det att prova Apples kartlösning på nätet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-20 23:29
Ursprungligen av rikard.agren:

Satellitvyn är ovärderlig i skog och mark. Jag använder den mycket, kartorna är mycket bra även här i Norrland en bit från kusten.Så det blir nog ingen uppdatering förrän kartmaterialet blivit bättre eller Google fått släppa sin egen app.

Förresten: går det att prova Apples kartlösning på nätet?

Njae: Maps (iOS app): Will Apple offer its maps online for desktops? - Quora

Panoramafunktionen i kameran är grym. Säkert användbar även när man ska Facebooka att man äter långa maträtter, som exempelvis spagetti eller baguette också.

Jag gillar inte det här alls. Det handlar inte om att appen inte är 'perfekt' från början, det handlar om att den knappt alls kan användas på många platser. För er som tycker det funkar - det är väl toppen! - men en av huvudanledningarna till att jag föll så hårt för iPhone var att kartorna 'bara funkade', man kan klicka på en länk i ett e-postmeddelande, på webben eller t.o.m. SMS och POFF så funkar det. Det är DRÖMMEN för någon med så kasst lokalsinne som undertecknad. Jag vill varken leka gissningslekar eller sitta med en webbapp som faktiskt inte är lika bra (och som vill att jag fipplar och återställer platsinställningarna för webbläsaren. Jaaaadu.).

Så, jag kommer inte att installera den här uppdateringen förrän Google gör sin egen kart-app tillgänglig. Känns jättekonstigt att det här är ett sådant stort problem, och att det är Apples problem. Det jag hävdat sedan jag skaffade mac + sedermera iPhone är ju just att Apples grejor faktiskt bara funkar. Att de tänkt på saker innan man själv hinner sakna det; de nya kartproblemen är inte ett särskilt bra exempel på det. Snarare bevis på det där som apple-hatare hävdar, att vi är helt utelämnade till Apples nycker och bara får lov att anpassa oss till vad som gäller.

SMS-buggen är också körig, men där skulle jag i alla fall inte åka på stora problem om jag uppdaterade just nu.

  • Medlem
  • 2012-09-21 15:23

Har nu utvärderat sms-buggen lite mer ordentligt. Som många sagt så drabbar buggen endast sms med nummerlösa avsändare, som man fått FÖRE iOS6-uppdateringen. Får man nya sådana, t ex SJ-biljetter och annat, efter uppdateringen, så funkar allt som det skall.

Ursprungligen av Manglobe:

Jag gillar inte det här alls. Det handlar inte om att appen inte är 'perfekt' från början, det handlar om att den knappt alls kan användas på många platser. För er som tycker det funkar - det är väl toppen! - men en av huvudanledningarna till att jag föll så hårt för iPhone var att kartorna 'bara funkade', man kan klicka på en länk i ett e-postmeddelande, på webben eller t.o.m. SMS och POFF så funkar det. Det är DRÖMMEN för någon med så kasst lokalsinne som undertecknad. Jag vill varken leka gissningslekar eller sitta med en webbapp som faktiskt inte är lika bra (och som vill att jag fipplar och återställer platsinställningarna för webbläsaren. Jaaaadu.).

Så, jag kommer inte att installera den här uppdateringen förrän Google gör sin egen kart-app tillgänglig. Känns jättekonstigt att det här är ett sådant stort problem, och att det är Apples problem. Det jag hävdat sedan jag skaffade mac + sedermera iPhone är ju just att Apples grejor faktiskt bara funkar. Att de tänkt på saker innan man själv hinner sakna det; de nya kartproblemen är inte ett särskilt bra exempel på det. Snarare bevis på det där som apple-hatare hävdar, att vi är helt utelämnade till Apples nycker och bara får lov att anpassa oss till vad som gäller.

SMS-buggen är också körig, men där skulle jag i alla fall inte åka på stora problem om jag uppdaterade just nu.

Ang. kartor, ett tips, när jag skriver detta så får man 295 träffar på Google Maps i App Store.

Man kan faktiskt själv försöka hitta alternativ.

Jovisst kan jag leta efter en annan kart-app, jag är mest purken över att något som funkat asbra försvinner och ersätts av... ja. Skaffade t.ex. weekcal när jag kände att "iCal funkar, men jag vill ha veckonummer". Nu känner jag mest "Kartor försvinner och jag vill egentligen bara ha kvar kartor". Okej, får googla efter någon bloggpost som jämför kartappar. Och sedan hjälpa hela min familj att fixa det också eftersom apple är så lättanvänt direkt-ur-lådan. Yay.

Bevaka tråden