Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.8.4 innehåller stöd för snabbare Wifi

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den senaste betaversionen av OS X 10.8.4 är släppt till registrerade utvecklare. Bland nyheterna finns stöd för en snabbare Wifi-standard, vilket talar för nya nätverkskort i kommande Mac-modeller.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-04-11 13:16

En annan detalj som jag gillar med 802.11ac är att den uteslutande jobbar på 5 GHz-bandet. 802.11n har som ni säger stöd för både det "trånga" 2.4 GHz-bandet (där man lätt drabbas av krockar och sämre hastigheter) och 5 GHz-bandet, men jag tycker att det är ett problem idag där alla routrar ändå inte har stöd för 5 GHz. Jag har en Thomson-router i och med Telia Bredband, och den stödjer inte det. Eftersom 802.11ac endast jobbar på det bredare bandet, får man liksom ett kvitto på mindre trängsel redan i standarden!

Jag har själv grejat med att byta WiFi-kanal på min router och därmed undvikit trängsel från många hyresgäster på en och samma där signalerna stör varandra och fått betydande förbättringar (flera Mbit bättre). Så även om det säkert är väldigt svårt att uppnå teoretiskt max för 802.11ac -- 1 meter från routern? -- så tror jag att många som byter till en sådan automatiskt kommer att uppleva en förbättring till och med bara genom en flytt från 2.4 GHz.

Förresten så har OS X Mountain Lion ett rätt bra "dolt" verktyg för att kolla vilken WiFi-kanal man ligger på, och mycket annat. Här är hur kanalerna på 2.4 GHz överlappar varandra. Man ska alltså helst ligga på de som inte överlappar lodrätt. Att byta kanal kan man ibland göra i routerns inställningar -- så här på en AirPort. När det kommer till 5 GHz-bandet är det mycket enklare: inga kanaler överlappar varandra, och därför finns det många fler som är användbara.

Ursprungligen av JND:

Massa bra text

I ditt fall hade jag köpt en egen router och ringt Telia-supporten för att be dem brygga om Thomson smart gateway till rent modem.

Tolka det inte som ett påhopp utan bara min fina åsikt som du självklart kan ignorera om du vill

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-04-16 09:33
Ursprungligen av Borttaget:

I ditt fall hade jag köpt en egen router och ringt Telia-supporten för att be dem brygga om Thomson smart gateway till rent modem.

Tolka det inte som ett påhopp utan bara min fina åsikt som du självklart kan ignorera om du vill

Ja, det skulle kanske kunna vara något. Undrar om Telia är villiga att ge den formen av support? Tänker om de är "sådana" att de vill att man bara ska använda deras grejer. Eller kanske är det bara mina fördomar...

Men hursomhelst så har jag sagt upp Telia för en övergång till Bredbandsbolaget. Jag valde Telia en gång för kringtjänster som Spotify i TV och videobutiken, och även om jag är nöjd med utbudet i sig, var ADSL-prestandan tyvärr inte alls lika robust som fiber. Jag trodde det skulle vara OK med 24 Mbps ADSL så länge man inte behövde så mycket bandbredd, men problemen har varit de totala avbrotten. Thomsonmodemet har dessutom börjat krascha (!) när man laddar upp för fort, så att det måste startas om. Och då går ju TV:n ner också, osv. Nej, fy. Det blir att gå tillbaka till 100/10 Mbps fiber. BBB har kommit ikapp med kanalpaketen och med priseffektivare fiber får man ju mer för samma pris. Sedan har jag ju numera också Apple TV och Netflix, så spelplanen har ju ändrats en del... (Telia erbjuder också fiber, men inte i mitt område)

Senast redigerat 2018-07-23 09:09
Ursprungligen av JND:

Ja, det skulle kanske kunna vara något. Undrar om Telia är villiga att ge den formen av support? Tänker om de är "sådana" att de vill att man bara ska använda deras grejer. Eller kanske är det bara mina fördomar...

Ja de är villiga utan extra kostnad att brygga sina "smart gateway" till rena modem utan problem.

Allt som krävs är att stå ut med väntetiden i kö.

1
Bevaka tråden