Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7.0 ute

Tråden skapades och har fått 687 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant. Safari är annars en av de saker som jag tycker är bäst i 7.0. Snabbare, trevligare och definitivt inga problem med att den kraschar.

Måste säga att jag är positivt överraskad av stabiliteten i iOS 7 ända sedan beta-stadiet. Hade mycket mer strul med iOS 6. Har haft någon liten hicka med kombon iOS 7 och iPhone 5s men tillskriver detta att även om iOS 7 funnits ute länge så har inte utvecklarna haft tillgång till 5s att testa på. Det är trots allt inte någon liten sak att grejorna helt plötsligt ska köras på en 64 bitars arkitektur. Och iOS 7 gjorde underverk för batteritiden på min 5:a.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-10-21 10:22

Håller med pmarriot här ovan. iOS7 fungera ypperligt på min 4s, inga frysningar eller lagg, batteritiden är som innan uppdateringen och jag har inte stängt av något av det nya "lullullet".

Tror att mycket av det negativa som ofta kommer, egentligen är sprunget ur den enskildas önskan och förhoppningar om det nya, och inte har så mycket att göra med verkligheten.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 10:28

Vad anser ni om detta då att animeringarna är för långsamma att man får vänta på att dom är klara innan man kan göra något?

http://array.se/nyheter/sa-forstors-anvandaru...

Ursprungligen av lappen71:

Vad anser ni om detta då att animeringarna är för långsamma att man får vänta på att dom är klara innan man kan göra något?

http://array.se/nyheter/sa-forstors-anvandaru...

Ingenting jag någonsin lagt märke till. Jag är inte så snabb i vändningarna att jag hinner försöka mig på något innan animeringarna spelats upp.

Ursprungligen av lappen71:

Vad anser ni om detta då att animeringarna är för långsamma att man får vänta på att dom är klara innan man kan göra något?

http://array.se/nyheter/sa-forstors-anvandaru...

Däremot så går det att starta en ny app innan animeringen är klar om denna ligger på den hemskärm som du zoomar ut till. Eller så är fördröjningen där mindre än för att svepa och byta skärm

Annars så har jag inte heller märkt så mycket av det hela. Det beror nog på att om jag vill hoppa direkt en till annan app så är det ofta en som jag kört nyligt och då går jag via "multitaskswichen" istället.

Fast jag håller med att om att det skulle vara irriterande om jag använde telefonen på det sättet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-21 11:46
Ursprungligen av lappen71:

Vad anser ni om detta då att animeringarna är för långsamma att man får vänta på att dom är klara innan man kan göra något?

http://array.se/nyheter/sa-forstors-anvandaru...

Jag stör mig på det. Mest märkbart för mig är det i kontrollcenter, som långsamt studsar tillbaka en liten bit efter att ha åkt upp hela vägen. Innan den har sjunkit ner helt går det inte att trycka på nånting.
En liknande studseffekt är det på flikarna i Safari. Jag har alltid 99mac.se överst, och när jag sveper fort för att komma längst upp så måste jag vänta på att den där jämrans studseffekten blir klar innan jag kan välja en flik.

Jag stör mig även på den långsamma fade-in-animationen när man väcker telefonen. Man måste ju pausa en bra stund innan den går att låsa upp, eller ens se klockan!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 11:59
Ursprungligen av Vassius:

Jag stör mig på det. Mest märkbart för mig är det i kontrollcenter, som långsamt studsar tillbaka en liten bit efter att ha åkt upp hela vägen. Innan den har sjunkit ner helt går det inte att trycka på nånting.
En liknande studseffekt är det på flikarna i Safari. Jag har alltid 99mac.se överst, och när jag sveper fort för att komma längst upp så måste jag vänta på att den där jämrans studseffekten blir klar innan jag kan välja en flik.

Jag stör mig även på den långsamma fade-in-animationen när man väcker telefonen. Man måste ju pausa en bra stund innan den går att låsa upp, eller ens se klockan!

Så här skrev jag som kommentar på Array.se

Citat:

Vad har hänt med våra liv när "vi" är tvungna att klaga på att vi måste vänta en halv sekund (0,5s) Är vi så oerhört stressade att det inte går att vänta denna bråkdel av ens liv för att öppna denna oerhört livsviktiga app!!!!
Jag gillar Apples hårdvara och mjukvara men det måste finnas gränser för vansinnet när det börjas klaga på halvsekunder.

Eller som förkortning....Jävla trams

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-21 12:04
Ursprungligen av lappen71:

Så här skrev jag som kommentar på Array.se

Eller som förkortning....Jävla trams

Det handlar inte om att spara tid, det handlar om att flytet i handhavandet störs utan vettig anledning. Långsam hårdvara är en vettig anledning, men jag tycker inte att "estetik" eller "coola effekter" är en vettig anledning.

Lite som att sätta en fartbula mitt på motorvägen för att "den är snygg". Visst, du förlorar försumbart med tid jämfört med hela resan, men det stör flytet och irriterar bilisterna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 12:16
Ursprungligen av Vassius:

Det handlar inte om att spara tid, det handlar om att flytet i handhavandet störs utan vettig anledning. Långsam hårdvara är en vettig anledning, men jag tycker inte att "estetik" eller "coola effekter" är en vettig anledning.

Lite som att sätta en fartbula mitt på motorvägen för att "den är snygg". Visst, du förlorar försumbart med tid jämfört med hela resan, men det stör flytet och irriterar bilisterna.

Njae nu är en fartbula till för att skydda trafikanter så det var ingen bra jämförelse

Det jag syftar på är att det dagens stressiga samhälle som gör att "vi" klagar på denna fördröjning.
Vi är så vana att det ska gå snabbt,tar det ett par sekunder längre tid att öppna en länk mot vad det gjorde igår så blir vi irriterade.
Allt ska gå så snabbt och smidigt för att vi ska känna trygghet,blir det ett avbrott så blir vi stressade.
Bara min reflektion och uppfattning om saken

Ursprungligen av Vassius:

Jag stör mig på det. Mest märkbart för mig är det i kontrollcenter, som långsamt studsar tillbaka en liten bit efter att ha åkt upp hela vägen. Innan den har sjunkit ner helt går det inte att trycka på nånting.
En liknande studseffekt är det på flikarna i Safari. Jag har alltid 99mac.se överst, och när jag sveper fort för att komma längst upp så måste jag vänta på att den där jämrans studseffekten blir klar innan jag kan välja en flik.

Jag stör mig även på den långsamma fade-in-animationen när man väcker telefonen. Man måste ju pausa en bra stund innan den går att låsa upp, eller ens se klockan!

Du menar Safari på en Ipad eller hur? På iphone upplever jag ingeting sådant i Safari. Men inte heller på kontrollcenter. Den lilla fördröjning som uppstår där är över innan jag hinner fokusera tillräckligt för att trycka på rätt knapp.

Jag har inte heller upplevt animeringen vid start av telefonen som ett problem. Men gäller alla dina problem Ipad? Jag har provat på min 5s

Jag lyckas återskapa några av dessa fenomen om jag verkligen anstränger mig för att vara snabb, men då fingrar jag så snabbt på telefonen att jag missar och trycker fel etc. Kanske börjar jag bli gammal, men när jag på ett för mig bekvämt och naturligt sätt använder telefonen är animationerna klara långt innan jag hinner interagera med skärmen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-21 12:20
Ursprungligen av lappen71:

Njae nu är en fartbula till för att skydda trafikanter så det var ingen bra jämförelse

Ja, men nu handlade ju min liknelse inte om fartbulor i allmänhet, utan om omotiverade fartbulor mitt på motorvägen...

Citat:

Det jag syftar på är att det dagens stressiga samhälle som gör att "vi" klagar på denna fördröjning.
Vi är så vana att det ska gå snabbt,tar det ett par sekunder längre tid att öppna en länk mot vad det gjorde igår så blir vi irriterade.
Allt ska gå så snabbt och smidigt för att vi ska känna trygghet,blir det ett avbrott så blir vi stressade.
Bara min reflektion och uppfattning om saken

Jo, jag förstår. Heder till dig som har tålamod. Men jag kan inte låta bli att störa mig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-21 12:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Du menar Safari på en Ipad eller hur? På iphone upplever jag ingeting sådant i Safari. Men inte heller på kontrollcenter. Den lilla fördröjning som uppstår där är över innan jag hinner fokusera tillräckligt för att trycka på rätt knapp.

Jag har inte heller upplevt animeringen vid start av telefonen som ett problem. Men gäller alla dina problem Ipad? Jag provat nu på min 5s

Nope, iPhone 5. Om du sätter fart på fliklistan så att den slår i "taket" så är det en (för mig) olidligt långsam animation när den studsar tillbaka.

I Kontrollcenter gäller det bara ikonerna längst ner, som ju är alldeles intill tummen när man har svept uppåt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 12:27
Ursprungligen av Vassius:

Ja, men nu handlade ju min liknelse inte om fartbulor i allmänhet, utan om omotiverade fartbulor mitt på motorvägen...

Men det finns inga sådan på motorvägar och jag tycker inte att animeringen är en fartbula

Ursprungligen av Vassius:

Jo, jag förstår. Heder till dig som har tålamod. Men jag kan inte låta bli att störa mig.

Jag tar tid att andas vid animeringen och låter som pmarriot ögon hinna fokusera

Ursprungligen av pmarriott:

Jag lyckas återskapa några av dessa fenomen om jag verkligen anstränger mig för att vara snabb, men då fingrar jag så snabbt på telefonen att jag missar och trycker fel etc. Kanske börjar jag bli gammal, men när jag på ett för mig bekvämt och naturligt sätt använder telefonen är animationerna klara långt innan jag hinner interagera med skärmen.

Det är ungefär som det känns för mig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-21 12:29
Ursprungligen av lappen71:

Men det finns inga sådan på motorvägar

Precis! Av just den anledningen jag beskrev.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 12:31
Ursprungligen av Vassius:

Precis! Av just den anledningen jag beskrev.

Och animeringen är inte fartbula utan en feature

Ursprungligen av Vassius:

Nope, iPhone 5. Om du sätter fart på fliklistan så att den slår i "taket" så är det en (för mig) olidligt långsam animation när den studsar tillbaka.

I Kontrollcenter gäller det bara ikonerna längst ner, som ju är alldeles intill tummen när man har svept uppåt.

Du menar när du trycker fram fliklistan? Jag trodde att du menade när du höll på och surfade. Då jag har inga problem eftersom jag i princip alltid trycker högst upp på skärmen och då far listan upp direkt och "låser".

På kontrollcenter så upplever jag inga problem med studs på min 5s. Sveper jag snabbt så far ändå tummen i väg så långt att jag inte hinner får ner den innan den stannar:)

Får prova med min gamla femma som finns hemma när jag kommer hem i eftermiddag.

Jag förstår att du kan irritera dig om du tycker att det går för långsamt även om jag inte ser några problem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-21 12:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Du menar när du trycker fram fliklistan? Jag trodde att du menade när du höll på och surfade. Då jag har inga problem eftersom jag i princip alltid trycker högst upp på skärmen och då far listan upp direkt och "låser".

Ah, att trycka på listen var smart förstås. Jag använder det överallt annars för att komma tillbaka till toppen, vet inte varför det inte har slagit mig att göra det i fliklistan också.

Ett irritationsmoment mindre, tack!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 12:43

Jag har lösningen för dom som tycker att ikonerna är för bleka och saknar färg.

Nackdelen är att man måste alltid ha ikonerna på samma ställe efter man målat

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-10-21 12:45

Teknikstress, varför skall allt gå så fort? Det är bara bra om människor tar det lite lugnare och tänker igenom vad dom gör. Det kanske till och med blir mindre stavfel i inläggen på så sätt.

Sedan en liten reflektion. Alla dessa teknikbloggar och sidor måste dra besökare, och då jagar alla något snaskigt att skriva, och vad drar mer besökare än att skriva skit om Apple i dagsläget?

Ursprungligen av MatsOlov:

Teknikstress, varför skall allt gå så fort? Det är bara bra om människor tar det lite lugnare och tänker igenom vad dom gör. Det kanske till och med blir mindre stavfel i inläggen på så sätt.

Sedan en liten reflektion. Alla dessa teknikbloggar och sidor måste dra besökare, och då jagar alla något snaskigt att skriva, och vad drar mer besökare än att skriva skit om Apple i dagsläget?

Vi är alla olika. Jag vill bara förstå vad folk menar så att jag kan avgöra vad jag tycker eller om jag kanske inte ens ser problemet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-21 13:47
Ursprungligen av MatsOlov:

Teknikstress, varför skall allt gå så fort?

Att snabbt kolla nånting i telefonen tar längre tid nu än innan. Varje animation i sig är inte så farlig, men det byggs ju för varje moment man utför. De extra sekunderna det tar att göra saker kan gott räcka för att lillgrabben ska hinna hitta på nåt otyg medan man själv tittar på eviga animationer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-21 14:09
Ursprungligen av Vassius:

Att snabbt kolla nånting i telefonen tar längre tid nu än innan. Varje animation i sig är inte så farlig, men det byggs ju för varje moment man utför. De extra sekunderna det tar att göra saker kan gott räcka för att lillgrabben ska hinna hitta på nåt otyg medan man själv tittar på eviga animationer.

Ett problem som min far aldrig hade för smartphone fanns inte på den tiden.
Bevisar min åsikt om dagens stresssamhälle där man känner ett "tvång" att uppdatera sig med telefonen istället för att passa lillgrabben

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-10-21 14:30
Ursprungligen av Vassius:

Att snabbt kolla nånting i telefonen tar längre tid nu än innan. Varje animation i sig är inte så farlig, men det byggs ju för varje moment man utför. De extra sekunderna det tar att göra saker kan gott räcka för att lillgrabben ska hinna hitta på nåt otyg medan man själv tittar på eviga animationer.

Sitter du så länge vid telefonen att de mikrosekunder varje animering tar, ökar användandet så mycket att, lillgrabben hinner hitta på något, så sitter du nog förmycket vid din telefon. Lek med grabben i stället

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2013-10-21 16:15

Fast när motsvarande mikrosekunder uppstår på en Android-telefon är det många iPhone-förespråkare som högljutt och skadeglatt konstaterar vilken lagg det är på Android-telefoner och att de därför i princip är oanvändbart skräp. Samma mikrosekunders onödiga animationer på en iPhone är däremot "en feature" och klagar man på denna motsvarande lagg är det obefogat och löjligt.

Jag förstår inte varför man inte ska kunna stänga av dessa"coola" animationer och in- och utzoomningar som i mitt tycke bara är störande och inte fyller någon som helst vettig funktion. När man till och med på en Android-telefon kan välja att ha långa, korta eller inga animationer vid motsvarande förfaranden förstår jag inte varför inte Apple kan införa det.

Ursprungligen av Nale72:

Fast när motsvarande mikrosekunder uppstår på en Android-telefon är det många iPhone-förespråkare som högljutt och skadeglatt konstaterar vilken lagg det är på Android-telefoner och att de därför i princip är oanvändbart skräp. Samma mikrosekunders onödiga animationer på en iPhone är däremot "en feature" och klagar man på denna motsvarande lagg är det obefogat och löjligt.

Jag förstår inte varför man inte ska kunna stänga av dessa"coola" animationer och in- och utzoomningar som i mitt tycke bara är störande och inte fyller någon som helst vettig funktion. När man till och med på en Android-telefon kan välja att ha långa, korta eller inga animationer vid motsvarande förfaranden förstår jag inte varför inte Apple kan införa det.

Av samma anledning som det är mycket svårare att bestämma sig för vad man ska äta på en restaurang som har 150 rätter på menyn, jämfört med en som har 5. Man ser inte skogen för alla träd i härvan av inställningar. Ju mindre man kan pilla på desto bättre.

Ursprungligen av Nale72:

Fast när motsvarande mikrosekunder uppstår på en Android-telefon är det många iPhone-förespråkare som högljutt och skadeglatt konstaterar vilken lagg det är på Android-telefoner och att de därför i princip är oanvändbart skräp. Samma mikrosekunders onödiga animationer på en iPhone är däremot "en feature" och klagar man på denna motsvarande lagg är det obefogat och löjligt.

Nu är det ju inte lagg på det sättet, problemet med Android har varit (och är fortfarande) de gånger man får ett par hundradelar av *ingenting* när man gör något. I ett pekgränssnitt är det oförlåtligt eftersom det förstör hela illusionen av att manipulera saker på skärmen. Windows Phone hade varit en mer lämplig parallell - där har man ju samma direkta respons som på en iPhone, men man blir desto mer less på att vänta sig igenom menysystemets skutt och 3D-piruetter vareviga gång man pekar på något.

Citat:

Jag förstår inte varför man inte ska kunna stänga av dessa"coola" animationer och in- och utzoomningar som i mitt tycke bara är störande och inte fyller någon som helst vettig funktion. När man till och med på en Android-telefon kan välja att ha långa, korta eller inga animationer vid motsvarande förfaranden förstår jag inte varför inte Apple kan införa det.

Jag tycker tvärtom, "put it in preferences" har aldrig varit rätt väg att gå. Animationer har sin plats för att bekräfta vad användaren har gjort, och rätt gjort är det ju inget som distraherar. Jag ser hellre att de rättar det som rättas bör än att de hamnar i fallgropen att försöka vara alla till lags med oändliga preferenspaneler.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-21 21:30
Ursprungligen av lappen71:

Vad anser ni om detta då att animeringarna är för långsamma att man får vänta på att dom är klara innan man kan göra något?

http://array.se/nyheter/sa-forstors-anvandaru...

Det enda jag stör mig på är väntetiden efter upplåsning eller utzoomning till hemskärmen. Går alldeles för långsamt.

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2013-10-21 22:08
Ursprungligen av pmarriott:

Av samma anledning som det är mycket svårare att bestämma sig för vad man ska äta på en restaurang som har 150 rätter på menyn, jämfört med en som har 5. Man ser inte skogen för alla träd i härvan av inställningar. Ju mindre man kan pilla på desto bättre.

Det är ingen som tvingar någon att använda alla eventuella extra inställningar. Låt användarna välja ett "Apple mode" och ett "Advanced mode" eller liknande så får både de som vill styras av Apple och de som vill ha mer kontroll sitt. Varför ska man tvingas till långsamma, störande, animationer och zoomningar när det kan vara så lätt att inaktivera dem. Vill man ha dem kvar, så faine, men varför inte låta oss som vill slippa göra det?

Bevaka tråden