Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

oj! är osX så bra sa han

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hade besök av en it kille från ett företag som enbart kör windows.

Han vill köra linux men får inte.

han fick kika på terminalen i osx, han ville testa lite kommandon och lös helt plötsligt upp - wow "fan" va coolt.

Och så sa han - nu ska jag övertala frugan att köpa en mac.

Och jag antar att det inte är bara frugan som kommer att leka med den.

Är det kanske så att inte så många förstår hur bra osX är?!

borde inte apple göra mer reklam för osX än vad de gör?!

Absolut! Jag visar ibland upp Macen och OSX på jobbet och alla har hittills blivit impade. Kanske de hade funderat lite på Mac när det var dags för hem-pc om det visste hur bra det var.

Speciellt nu när typ alla frågar hur dom ska få bort msblast eller andra maskar ur systemet för att de inte haft någon brandvägg. Jag brukar säga till dom att hade du haft Mac så skulle du kunna sluta fundera på sådant. Plus att det skulle bli roligare framför datorn såklart.

Apple borde definitivt lägga mer tonvikt på MacOS X i marknadsföringen, det märks att dom är ett hårdvaruföretag. Dom har haft svårt att inse att det duger inte enbart med ett bra hårdvaruconcept, mjukvaran måste vara lika bra den. Jag tror att det kommer att ändras iom Panther, då blir MacOS X lika bra eller bättre än Windows XP, med bla expose, file vault, fast user switching och den "nya" findern, varav dom tre sista är rena ripp-off'en från XP.

är file vault en rip off från xp?

på vilket sätt är de andra rip off

att ha fast user switch kan väl ändå inte kallas ripoff

tycker ialla fall inte jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 19:02

Ja, jag vet inte heller om man riktigt kan säga ripoff. Steve Jobs påstår ju själv att fast user switscing är det, men jag tycker nog att det är en naturlig utveckling som alla måste följa. Man kan ju inte säga att någon härmar någon annan för att de OCKSÅ gör datorerna snabbare.

Hur det är med FileVault och den nya Findern vet jag däremot inte.

Skillnaden är ju att Micro$oft kopierar ALLT. De har typ inte kommit på en enda gjej själva.

Mac OS X är underbart. Ingen jag känner tycker Windows är bättre. Varje gång jag visar det för någon så blir dom förstummade över hur lätt och snyggt det är.

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
är file vault en rip off från xp?

på vilket sätt är de andra rip off

att ha fast user switch kan väl ändå inte kallas ripoff

tycker ialla fall inte jag.

Eh..Steve Jobs sa själv på WWDC2003 att Windows XP "bet us to it" när det gäller fast user switching, den nya findern är dessutom mer än lovligt lik utforskaren i XP och transparent filkryptering (file vault) finns i XP och har funnits sedan Windows 2000.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 19:50

Jag kan inte heller förstå varför de inte satsar mer på att marknadsföra os x!

Min erfarenhet är att de flesta pc-användares macfördomar bottnar i att os9 var så pass primitivt som det faktiskt var. Just därför borde Apple lägga krutet på att visa att os9 är historia och att os x är något helt nytt.

Det är ju precis som flera av er andra skrivit - det som får ens pc-kamrater att säga "åh!" (och då och då få folk att vilja switcha) är os x, men det som Apple marknadsför är hårdvaran. Det känns lite knasigt.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-04 19:51

Windows XP är bra,inget snack om det.Men Os X springer i åttor runt Windows.Att Apple inte kör lite TV reklam och visar upp den guldklimpen är märkligt.

Designade datorer i all ära,men en lysande virusfri mjukvara borde öppna betydligt fler dörrar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 00:37

Många PC-fantaster jag har stött på har argument som:

"Mac har ju ingen delete-tangent och musen är helt rund och har bara en knapp"

"Alla Macar har inbyggd skärm"

"Skärmen är för liten" (syftar på bla Mac SE)

"En gång krashade en Mac när jag använde den, Mac suger." (person som antagligen bara testat Mac OS 8)

"Det finns inga program".

Det är såna här saker som har hänt för längesen som gör att folk tror att det fortfarande är så. Typ alla jag har mött som använder PC är helt säkra på att tangentbordet och musen alltid ser ut som på den första iMac G3, för det är den modellen de har de sett. Ja, de verkar förresten tro att det är den enda modellen "Mac, aha en sån där färgglad dator med inbyggd skärm".

Så Apple borde verkligen marknadsföra Mac OS X. För det finns alldeles för mycket fördomar om systemet (den där broshyren om alla falska myter var bra, men borde ha spridits mer). Hårdvaran borde de inte marknadsföra så mycket alls, för det är ju den som de inte är så bra på, iaf när det gäller stationära datorer (dyra, ibland gamla grejer i, inbyggd skärm i alla konsumentmodeller).

Tillägg: Många tror också att Mac bara är en dator som är extra dyr för att den är snygg. När jag har argumenterat om varför Mac är mycket bättre än PC, så säger dom "Men hur kan det vara nån skillnad, Mac är väl Windowsbaserat?". Ännu ett exeplel på att Mac OS X måste marknadsföras.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser
Eh..Steve Jobs sa själv på WWDC2003 att Windows XP "bet us to it" när det gäller fast user switching, den nya findern är dessutom mer än lovligt lik utforskaren i XP och transparent filkryptering (file vault) finns i XP och har funnits sedan Windows 2000.

men vilken form av kryptering är det?

Och jag måste faktiskt vara blind men jag kan inte se någon enorm likhet med xp´s utforskare.

kanske för att jag är mac användare

Vi har en projektanställd på jobbet som började nu i veckan.. Jag introducerade henne till sin nya ibook 14" eftersom hon bara kört windows tidigare..

Första hon säger är att hon är jätterädd för Mac eftersom hon hört att de ska vara jättekonstigt och kanske att "om man trycker på fel knapp så kan allt bli konstigt o gå sönder"

Jag förklarar lungt att så är inte alls fallet, och att de i själva verket nog är mycket mer logiskt och lättanvänt än Windows.

Efter ett kort intro verkar hon inte fullt så förskräckt, och hon tyker iaf att ibooken är väldigt fin.

Vi får väl se hur det går...

• Oregistrerad
  • 2003-10-05 12:22

kan bara instämma. tjejens kompis fick låna sin killes PB G4, men gillade inte den för det fanns ingen delete-knapp på den.

men det funkar ju åt andra hållet oxå. har hört inbitna macanvändare som tycker pc är kasst för att det inte går att hitta @-knappen. (att den sedan sitter så man måste använda båda händerna är iofs lite skumt.)

på jobbet började vårat utrymme på NT-Servern ta slut, och IT ville inte riktigt göra något. vi hade alltså HD på servern på ca 40GB. det skulle kosta 150.000:- att skaffa mer, för det behövdes nya rack för Raid osv osv bla bla. Skickade över en länk med en XServe med 4-500GB i HD. Den var billigare än att uppgradera NT-servern till 80GB.

Men då blev det iaf fart på dom, och en W2000 Server införskaffades illa kvickt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 12:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Första hon säger är att hon är jätterädd för Mac eftersom hon hört att de ska vara jättekonstigt och kanske att "om man trycker på fel knapp så kan allt bli konstigt o gå sönder"

Jag tycker det är Windows som är precis så. Jag råkade en gång välja Stäng av utan att stänga av alla program först och då hände det väldigt mystiska grejer.

Eller att man kan få in ett stort virus av att bara öppna ett mail i Outlook!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 12:49

Tokyos universitet köpte nyligen 1 150 Macar:

...............................................................

University to upgrade with Mac
The Asahi Shimbun

Apple Computer Inc. doesn't often get the better of market behemoth Microsoft Corp., but it did so recently when it won a bid to outfit the University of Tokyo with over a thousand computers.

The nation's top government-run university decided last week to purchase 1,150 iMac desktop computers installed with the company's most up-to-date operating system, Mac OS X.

The Macs are part of an upgrade that will replace 1,600 computers at the university that have been in use for five years, all of which run on the open-source Linux operating system.

The Macs will be made available to all students, professors and instructors next March.

University officials said the decision to go with Apple computers over Windows, Microsoft's seemingly omnipresent platform, boiled down to a matter of maintenance.

Mac OS X, they concluded, is easier for staff to maintain because it is based on Unix, a public-domain operating system that they are familiar with.

The availability of various freeware-software programs distributed free of charge-for Unix was a plus in terms of cost.

Under the contract, which the university signed with a subsidiary of computer giant NEC Corp., the university will install about 1,400 computers, including the 1,150 from Apple, at the university's Komaba, Hongo and Kashiwa campuses, connecting them via local area network (LAN).

The Apple computers will also be used as network servers for the LAN.

The remaining 200 non-Apple computers will include high-performance computers handling three-dimensional data, as well as those operating on Windows.(IHT/Asahi: October 3,2003) (10/03)

...............................................................

Originalartikeln finns här.

Jag råkade trycka på stänga av knappen på datorn då jag körde Battlefield 1942. Ända sen dess så har spelet strulat totalt genom att den hela tiden vill minimera sig själv och går tillbaka till skrivbordet. Och det kvarstod även om jag installerade om spelet!

Det känns som om att någonting sånt där aldrig skulle hända på en Mac. Kanske ett argument taget ur luften på mig. Men att spöka så där på en användare bara för ett simpelt misstag.. Jag tror inte det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 12:53

OK, jag vill ha en dubbelprocessor-G5:a, inget snack om den saken! Läs det här! Hmmm... "wicked fast"... elakt snabb... det gillar jag!

Apple borde marknadsföra sig mer över huvud taget. I Sverige verkar de bara satsa på stora, och traditionella, kunder som tidningar och tryckerier.

De skulle kunna ha helsidor i t.ex. Illustrerad Vetenskap eller kanske rentav typ PC för Alla. "Med en Mac blir allt enklare!"

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 14:02

Apple borde visa:

a) Det fantastiska OS X: handgripligen hur det fungerar, vad man kan göra med det, hur det fungerar i en företagsmiljö, hur det interagerar med Windows. Visa varför OS X ofta är ett bättre val än Windows.

b) Den fantastiska Power Mac G5: dess prestanda, funktion, uppbyggnad och anslutningsmöjligheter. Visa varför Macen ofta är ett bättre val än PC.

c) Alla program som finns för OS X. Hela uppsättningen. Rubbet.

Apple gör ingenting av detta. De visar hur snygga grejorna är, ytligt sett: designen, utanverket, ytfinishen, men väldigt lite av hur maskinerna och systemet egentligen fungerar.

Apple borde dessutom ta fram följande produkter:

1) En bantad version av Power Mac G5. Nättare, enklare, billigare.

2) Ett kontorsprogram som verkligen ersätter MS Office.

3) Ett epostsystem (inte bara ett klientprogram) och planeringskalender som ersätter MS Outlook och Lotus Notes.

Apple har ingen sådan maskin idag. De har en 64-bitars arbetstation vars OS inte stödjer 64 bitar och som är för dyr för många företag. De har ett kontorsprogramuppsättning som mer lämpar sig för hemanvändare. De har ett enkelt epostprogram. Här finns det mycket att göra.

Ett alternativ för Apple är förstås att stanna kvar i den lilla nisch företaget redan har.

Senast redigerat 2003-10-05 14:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 14:54

Jag tror inte det är bra för Apple att de gör program som ersätter program från andra tillverkare. Kolla vad som hände när de släppte Safari - M$ la ner IE för Mac. Kolla vad som hände när de släppte Final Cut Pro - Adobe la ner Premiere för Mac! På sikt är det inte bra att göra alla dessa egna program. Vanligt folk vill ha Word, inget annat, för det är det som är "det som alla har" och det finns nog inget som kan ändra på det tyvärr.

Jag håller med totalt vad gäller reklamen. Som det är nu kan man någon gång om året se en och annan affich på busshålplatsen som består av en stor bild på iMac, med texten "Nya iMac" under och en Applelogga. Visst, det är snyggt, men säger absolut ingenting, förutom att det är snyggt. Men det stärket ju bara ryktet ännu mer om att Macar är snygga och dyra, men dåliga datorer.
Det behövs mer "folklig" reklam. Har någon någonsin sett en reklam på TV: "Välkommen in till Macoteket Store. Vi har just nu erbjudande om en iMac med SuperDrive för bara 8000 kr"? Nej, den enda reklam som finns, om den öht finns, är: "Den är snabb. Den är snygg. Det är nya iMac. Från Apple".

Vad jag menar är att det inte bara är Apple som ska visa de snygga datorerna, precis som det inte bara är Dell som visar sina datorer. Det måste finnas reklam i samband med köp. Reklam som någon återförsäljare gör.

Kort sagt: "Kom och köp här!" istf bara "Titta va fin".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 15:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jag tror inte det är bra för Apple att de gör program som ersätter program från andra tillverkare. Kolla vad som hände när de släppte Safari - M$ la ner IE för Mac. Kolla vad som hände när de släppte Final Cut Pro - Adobe la ner Premiere för Mac! På sikt är det inte bra att göra alla dessa egna program. Vanligt folk vill ha Word, inget annat, för det är det som är "det som alla har" och det finns nog inget som kan ändra på det tyvärr.

Det där låter väldigt konstigt i mina öron. De gör en mycket bättre produkt och konkurerar ut program som inte längre behövs. Detta för att säkra varumärket, utöka antalet användare och således fler köpare av datorer. Det blir lite motsägelsefullt... Skulle de ha stannat i OS 9 också?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-05 15:28

Tycker nog Rajje har rätt.Macsfären behöver växa,inte krympa.Med Safari är det på samma sätt som med Explorer och Windows.Alla alternativ försvinner.

Vad har vi för glädje av mac om Apple producerar både hårdvara och mjuvara?Att konkurera ut konkurenter på mjukvarusidan gynnar bara Microsoft och PC.Inte Apple.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 15:29
Citat:

Varför inte? Att IE för OS X försvann var väl ingen förlust? Det finns massor av andra webbläsare för OS X. (Safari, Mozilla, Netscape, Opera, OmniWeb osv.)

Premiere var väl inget att hänga i julgranen direkt jämfört med det suveräna Final Cut Pro (som Apple köpte från Macromedia)?

Om Apple gör ett suveränt kontorsprogrampaket som kan läsa och skriva Word-, Excel- och Powerpoint-dokument, är nättare och enklare att använda och med ett pris som är en fjärdedel av vad MS Office kostar kommer Mac-användarna att köpa det, var så säker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 15:41

Nej, jag håller helt med om att IE inte var bra och det skulle säkert finnas bättre program om Apple gjorde alla. Men mångfalden får inte försvinna! Då blir Apple som M$, de har monopol på allt på sin plattform. Det är inte bra. Och dessutom vet jag att det vanligste PC-argumentet kommer bli "Man kan ju inte köra Word på Mac!". Det spelar ingen roll vad som egentligen är det bästa, för isåfall skulle vi alla köra mac i dag. Det måste finnas alternaiv för den som vill när det gäller program.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-05 17:28

Så länge Apple inte inser att priset spelar så stor roll som det gör så kommer de allra flesta fortsätta köra Win och PC hur bra Mac och OS X är egentligen. Ner med priserna till åtminstone jämförbart med t ex Dells datorer så kommer försäljningen att öka direkt.

Apple behöver inte göra ett office paket som är lika stort och klumpigt som microsofts produkt är utan en mindre och enklare.

Apple works finns och inte har detta direkt konkurerat med office paket eller liknande.

Och angående finalcut så kan jag bara säga det att detta är super för nu har avid fått nått att jobba för och är tvungna att göra sitt program än bättre plus sänka priset.

Ett enkelt office paket behöver inte konkurera med microsofts alternativ utan enbart vara ett alternativ.

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av mondo65

Citat:

Apple har ingen sådan maskin idag. De har en 64-bitars arbetstation vars OS inte stödjer 64 bitar och som är för dyr för många företag. De har ett kontorsprogramuppsättning som mer lämpar sig för hemanvändare. De har ett enkelt epostprogram. Här finns det mycket att göra.

Det är ett lustigt faktum att Macintosh som har en sån liten användarbas bland privatpersoner har sin tonvikt på hemmabruk vad gäller applikationer som följer med systemet, främst då i-apparna.

Btw när kommer ett pure 64-bits MacOS X Apple? det finns redan Windows XP för IA64, och ett XP som snart kommer för AMD64.

Citat:

Ett alternativ för Apple är förstås att stanna kvar i den lilla nisch företaget redan har.

Jag tor att marknadsandelen idag är för liten, Steve Jobs har själv satt 5% som ett mål och jag tror att det är där Apple måste ligga för att vara på den säkra sidan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 18:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av iggy
Så länge Apple inte inser att priset spelar så stor roll som det gör så kommer de allra flesta fortsätta köra Win och PC hur bra Mac och OS X är egentligen. Ner med priserna till åtminstone jämförbart med t ex Dells datorer så kommer försäljningen att öka direkt.

Hmm... Jag skulle vilja vända på det. Utveckla program och hårdvara på samma sätt som tidigare och gör plattformen, systemet oumbärligt för fler och fler så skapar det fler köpare och lägre priser. Folk skulle inte veta mer om Mac om priset på tex G5 eller PB sänktes, och för normalkonsumenten finns redan billiga alternativ.

Final Cut har fått många halvproffs och produktionsbolag att vända över till Mac för redigering och verkligen som sagt tvingat Avid att ta upp konkurrensen. Om de inte gjort det hade Apple inte haft nån konkurens och heller inte behövt köra några switchkampanjer...

Vad jag försöker säga är att det knappast räcker med att säga: "Kom och köp här!" istf bara "Titta va fin", eller sänka priser för att vinna marknadsandelar. Utan utveckla nya applikationer och system som konkurerar med/ut de befintliga och bygga från grunden som de gör för att få spridning...

Jag skulle vilja se lite reklam med humoristisk ton

"Den där kan inte köra Windows, va?
"Näe... visst är det bra!"

- - -

"Följer det med något virusskydd till den där, eller?
"Näe... den kör Mac OS X"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 19:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av iggy

Macarna är inte dyra längre. Power Mac G5 är väl värd sitt pris, och en PB 15" är bara några hundralappar dyrare än en IBM Thinkpad T40 till exempel, en av PC-sidans bästa bärbara datorer, men är ordentligt mycket vassare än den.

Apples problem har inte med datorernas pris eller prestanda att göra utan beror enligt min mening på brister i marknadsföringen. Om Apple vill bryta sig ut ur nischen måste de vända sig till rätt kunder med rätt produkter givetvis.

Frågan är om Apple vill det. Apple kommer aldrig att kunna konkurrera med billiga burkar från Dell, eller Microsofts röriga, uppstekta pyttipanna till operativsystem. Apples affärsidé är inte att sälja halvdassiga produkter med låga margnaler utan bra produkter med goda marginaler.

Bevaka tråden