Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

oj! är osX så bra sa han

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 20:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Vad jag försöker säga är att det knappast räcker med att säga: "Kom och köp här!" istf bara "Titta va fin", eller sänka priser för att vinna marknadsandelar. Utan utveckla nya applikationer och system som konkurerar med/ut de befintliga och bygga från grunden som de gör för att få spridning...

Nej, det räcker inte. Men det är ett stort setg på vägen tror jag. Det måste finnas info om hur man köper en Mac och om priserna, programmen, prestandan, var man kan köpa den. Inte bara en snygg reklan som visar hur fin maskinen är.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 20:08

mondo65: Jag håller helt med dig. Apple borde absolut inte bli ett företag som masstillverkar skitsaker till lägsta pris. Apple borde vara precis som det är, men med skillnaden att de gör mer marknadsföring. I dagsläget anses inte Apple vara ett företag som gör dyra, men häftiga och bra saker med hög kvalite och bra, enkla och nytänkande funktioner. De anses mer vara ett företag som gör skitmaskiner utan delete-tangent som aldrig funkar och inte har några program och inte kan göra någonting, men som försöker rädda sig ur sin konkurs med snygg design, som gör allt ännu dyrare.

Därför borde de marknadsföra sig mycket mer och få folk att förstå vad Mac egentligen är.

Evighetsdiskussionen fortsätter... varför har inte Apple vett att frälsa resten av världen?

Och visst är det märkligt...

Tänk att det övergår faktiskt mitt förstånd hur folk frivilligt kan använda PC. Det finns ju faktiskt ingen som helst anledning, om man inte är tvungen att använda något obskyrt specialprogram i arbetet.

Och trots att jag personligen inte har råd att köpa en ny Mac just idag, så måste jag säga att Macar inte är speciellt dyra. Kolla in på AppleStore. Macar är billiga idag... dessutom håller de länge. Jag kommer nog att hålla fast vid min Cube i minst två år till.

När man berättar för folk att det inte finns några virus till Mac får dom något glansigt i blicken. Det hjälper liksom inte. Man kunde lika gärna ha sagt: jag tycker om att raka mig med en motorgräsklippare. Mac finns inte i deras föreställningsvärld helt enkelt.

Men jag ska inte klaga, jag har bara en nära vän som envisas med att köra PC, resten kör Mac... det finns alltså hopp...

Ett annat exempel på att Apple inte finns med i folks föreställningsvärld.
Igår förmiddag såg jag lite på ett ekonomiprogram på Fox. Det pratades om framtida aktier man borde satsa i. En person tar fram Symantec som ett företag med bra framtid p g a av alla virusbekymmer. Han får medhåll runt bordet där man enas om att detta är det enskilt största bekymret för företag och företagare idag.

Det är ju inget fel med tipset antagligen men varför blir det inte mer surr i stora världen kring den där virusfria plattformen? Det måste vara fel på Apples marknadsföring eftersom det bara är vi som känner till det hela.

• Oregistrerad
  • 2003-10-06 00:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
men vilken form av kryptering är det?

Du kan ändra den använda krypteringen i registret och graden beror på windowsversion.

3DES: XP och senare

DESX: XP och Windows 2000

AES_256: XP SP1 och senare

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje

Eller att man kan få in ett stort virus av att bara öppna ett mail i Outlook!

Du är lustig du, du sitter och gnäller om att alla PC-användare har såna förfärliga fördomar om Mac och sedan uppvisar du själv en fruktansvärd okunnighet om Windows och PC.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 00:53

Jag tycker det är trist att OSX är så hemanvändar inriktat.
iApparna som följer med samt mail, adressbok, .mac (iDisk), etc vänder sig i mångt och mycket mot privatpersoner.

Jag skulle vilja se en större företagsinriktning med någon exchange liknande (delad adress, mail och kalender) funktion i applikationerna och större möjlighet att "strippa" installationen!

Äpple är på rätt väg, men nu tycker jag att det är dags att bestämma inriktning!
Antingen ett hemma os eller ett workstation OS....

/J

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-06 01:10

Diskussionen hittills visar att många macanvändare inte bara har lite svajig kunskap om windows - vilket är förlåtet - utan också om sin egen plattform.
För det första:
- Sluta skämta om virus så att folk hör det! Visst finns det UNIX-virus. Och skulle Jobs gå ut och stödda sig i kampanjer om hur virusfritt OSX är så kan ni ge er fan på att nån bygger om ett UNIXvirus så att det lever jävel i våra maskiner. Men än så länge är det mest spännande att jävlas med girigbuken i seattle. Väck alltså inte den virusmakare som sover!
För det andra:
- Det finns redan ett Officepaket som konkurrerar med MSoffice, och som är gratis. OpenOffice.org heter det. Det kräver dock att man har x11 (som också är gratis) installerat. Instruktion finns här:
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/02/07/x11.html

(Behovet av x11 kommer att försvinna så fort versionen för OSX nativt är klar.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 01:32
Citat:

Behovet av x11 kommer att försvinna så fort versionen för OSX nativt är klar.

Har du någon pejl på när OO kommer för Aqua så att det funkar som ett vanligt OS X-program och springer som inföding under OS X? Jag läste att det dröjer ända tills lanseringen av OO 2.0 våren 2005. Kan det stämma?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-06 01:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Har du någon pejl på när OO kommer för Aqua så att det funkar som ett vanligt OS X-program och springer som inföding under OS X? Jag läste att det dröjer ända tills lanseringen av OO 2.0 våren 2005. Kan det stämma?

Ska kolla. Vänta lite...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-06 01:57

Här är svaret:
From: James Plante <[email protected]>
To: users@openoffice.org
Subject: Re: [users] When OO for MacOSX?
X-MailScanner: Found to be clean
Status:

The official target date is supposed to be 2006. But check out http://www.trinity.org; they work in tandem with the primary OOo developers, and they may have a usable version out sooner. It is also rumored that a commercial outfit is working on an aqua port.

Citat:

Skrevs ursprungligen av majo
Visst finns det UNIX-virus.

Har du någon länk till mer information om något?

Citat:

It is also rumored that a commercial outfit is working on an aqua port.

An Apple a day keeps the doctor away.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-06 07:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av thevil
Har du någon länk till mer information om något?

Här t ex:
http://www.viruslibrary.com/virusinfo/UnixViruses.htm

• Oregistrerad
  • 2003-10-06 08:18
Citat:

Här t ex:
http://www.viruslibrary.com/virusinfo/UnixViruses.htm

Och om man tittar på linux-viruset:
"Linux is an access-protected system; i.e., users and programs may access only files that they have permission to. The same goes for a virus - it may infect only the files and directories that are declared as "write-able" for the current username. If the current username has total access (system administrator), the virus will infect all the files on the computer. "
Och det är just detta som många eftersöker i Win. Det finns förvisso i teorin men inte i praktiken i XP/2K...
EDIT: Om vi sedan tänker oss samma på OSX så skulle "admin inloggningen" dyka upp titt som tätt om virus försökte spridas... Det lär ju märkas utav helsike för användaren innan det spridit sig speciellt mycket...

Senast redigerat 2003-10-06 08:34
  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 08:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser
Du är lustig du, du sitter och gnäller om att alla PC-användare har såna förfärliga fördomar om Mac och sedan uppvisar du själv en fruktansvärd okunnighet om Windows och PC.

Det kör ju html-kod per default och som du vet finns det hål i IE som gör att man med html-kod kan infektera...
ActiveX är ju inte så kul och på många äldre outlook så är activeX aktivt.
På samma sätt som IE kan köra word/ecell direkt så kan outlook och för dom finns flertalet käcka macrovirus...

Inget nytt direkt och inget som inte ett virusprogram stoppar - men många som köpte hemdator fick ju bara med ett eller två års gratis antivireus och det har ju löpt ut nu (och användarna bryr sig föga).

• Oregistrerad
  • 2003-10-06 08:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser
Btw när kommer ett pure 64-bits MacOS X Apple? det finns redan Windows XP för IA64, och ett XP som snart kommer för AMD64.

Skulel tro att ett 64-bit clean kommer med buller och bång för det är det som krävs för att bli kallat Unix och inte bara 'based on Unix'. Dock så är det väl mycket att skriva om.

Appropå XP så är XP64 ett special för Intels server, och ganska begränsat.
Kommer det verkligen ett XP för AMD64? Den lär väl vara 32 eller 64 -bit (man väljer att ha eller inte ha ett register som sätter sista fyra byten (?väl? då det är littleendian): och då "alla" applikationer är 32-bit så skulle väl ett operativ i 64-bit vara ganska värdelöst eftersom det väl ändå bara kan använda 32-bit (då övriga byte tas över iom att registret är satt för att kunna köra 32-bit applikationer).

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-06 08:45

Jag tror det är ett måste att även vända sig till normalkonsumenten. Företagsköp/privatkonsumentköp går ofta hand i hand med varandra eftersom man gärna köper sånt man känner igen från hemmet eller jobbet.

Dessutom finns det väl dessutom nu i dessa virus och masktider ett ypperligt argument för Mac: att det knappt existerar såna problem i "vår värld".

(Fast skulle Mac få 10-15% av marknaden så skulle det komma som ett brev i e-posten ;o) )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Hmm... Jag skulle vilja vända på det. Utveckla program och hårdvara på samma sätt som tidigare och gör plattformen, systemet oumbärligt för fler och fler så skapar det fler köpare och lägre priser. Folk skulle inte veta mer om Mac om priset på tex G5 eller PB sänktes, och för normalkonsumenten finns redan billiga alternativ.

Final Cut har fått många halvproffs och produktionsbolag att vända över till Mac för redigering och verkligen som sagt tvingat Avid att ta upp konkurrensen. Om de inte gjort det hade Apple inte haft nån konkurens och heller inte behövt köra några switchkampanjer...

Vad jag försöker säga är att det knappast räcker med att säga: "Kom och köp här!" istf bara "Titta va fin", eller sänka priser för att vinna marknadsandelar. Utan utveckla nya applikationer och system som konkurerar med/ut de befintliga och bygga från grunden som de gör för att få spridning...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
Jag tycker det är trist att OSX är så hemanvändar inriktat.
iApparna som följer med samt mail, adressbok, .mac (iDisk), etc vänder sig i mångt och mycket mot privatpersoner.

Jag skulle vilja se en större företagsinriktning med någon exchange liknande (delad adress, mail och kalender) funktion i applikationerna och större möjlighet att "strippa" installationen!

Äpple är på rätt väg, men nu tycker jag att det är dags att bestämma inriktning!
Antingen ett hemma os eller ett workstation OS....

/J

Såvitt jag vet så dyker exchange stöd upp i Panther; detta är något jag ser fram emot eftersom det borde ta bort en av de sista praktiska problemen med Macar på företag. Jag hoppas att följande dyker upp:

1. iCal stöd mot exchange
2. Adressbok stöd mot exchange
3. Mail stöd mot exchange

Sedan så skulle det inte skada att göra iCal och adressboken lite enklare att jobba med; användarinterfacet är bökigt IMO.

/Charles

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Exakt! så nu lämnar vi det.

Tycker att Apple försöker göra en "Amiga" vad gäller OS X. Alltså låsta oss användare marknadsföra det åt dem. Det framgick vid lanseringen av OS X Public Beta att Apple ville köra denna metod. Inget fel i det eftersom både vi och Apple vet att det är bra och det är inte så svårt att påvisa vad som är bra med OS X. Det blir också bra för Apple eftersom de sparar pengar på det. Det är dock en riskabel metod tycker jag. Lite pengar kunde dock Apple ha råd att spendera och det är pengar som Apple kommer att få igen utan några större problem.

Inte ens coca-cola kan i längden sälja utan marknadsföring.

I min post på jobbet hittade jag idag ett gratisnummer av senaste Säkerhet & Sekretess. En av artiklarna är "Windows hårdast drabbat av virus".

Ur artikeln:
"... så vilket operativsystem ska man då välja? Tittar man på statistiken så finns det helt klart minst virus till Linux/Unix och näst minst till Macintosh."

Hur kan de komma fram till detta? Jo de har sorterat in OS X under samma rubrik som Linux/Unix eftersom det ju "bygger på samma BSD-dialekt"

Det som hade kunnat bli ett hurrarop för OS X blev istället "Macintosh är näst bäst"

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-06 11:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Om vi sedan tänker oss samma på OSX så skulle "admin inloggningen" dyka upp titt som tätt om virus försökte spridas... Det lär ju märkas utav helsike för användaren innan det spridit sig speciellt mycket... [/B]

Visst är det säkert lättare att hantera ett eventuellt virus under OSX. Men det var inte min poäng. Utan att det inte är någon bra idé att marknadsföra friheten från virus. För då kommer de förr eller senare...

• Oregistrerad
  • 2003-10-06 11:50
Citat:

Visst är det säkert lättare att hantera ett eventuellt virus under OSX. Men det var inte min poäng. Utan att det inte är någon bra idé att marknadsföra friheten från virus. För då kommer de förr eller senare...

Att tala om att det på tre år kommit ett virus är oxå bra reklam i sammanhanget...
Till och med att tala om att det bara finns fem varav ett är skadligt är oxå bra reklam i samanhanget...
För vissa plattformar är det en typisk vecka...

Just att alla tror att alla andra plattformar oxå kommer få virus om de blir större är ju självbedrägeri... För det är tre saker:
a/ Kollade du på virusen så var de i stort sett harmlösa (säg det om vissa plattformar)
b/ Linux är ett förhållandevis öppet "*nix*" - och dessa virus använde i stort sett samma metod (säg det om vissa plattformar)
c/ Linux är stort på "bread'n'butter"-servrar och starkt hatat av många MS-förespråkare, och ändå finns inte mer (säg det om vissa andra plattformar)

Virus finns inte för att de är kul att skriva för att få stor spridning : De skrivs - till vissa plattformar - för att det är gjörbart och enkelt...

Vistt kommer det virus till BSD/OSX, och visst kommer det något skadligt - men det är skitsaker i sammanhanget...
Det är värt att basunera ut som reklam

Citat:

Jag tror inte det är bra för Apple att de gör program som ersätter program från andra tillverkare. Kolla vad som hände när de släppte Safari - M$ la ner IE för Mac.

IE hade lagts ner i alla fall tror jag. MS strategi är att göra Explorer lika oumbärligt i Windows som de hävdade i rättegångarna. Då kan de inte heller ha en variant till andra plattformar, speciellt inte om de ska sälja windows på den tekniken.

Mac-versionen var inte den enda de lade ner, utan IE för alla andra plattformar förutom den inbyggda Windowsversionen (om jag kommer ihåg rätt).

Jag tror snarare att Apple byggt Safari som ersättare för IE, inte för att konkurrera ut den. Apple fick veta, eller gissade, att IE skulle läggas ned för Mac (vad MS sa i rättegången antydde något sådant).
Apple har helt enkelt inte råd att lita på att ideella webläsare som till exempel Camino utvecklas som de ska.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-06 14:27

Idag är ju en dator utan webbläsare samma sak som en bil utan hjul. Typ...

Klart Apple inte vill riskera något sådant.

Man måste marknadsföra det som är ens fördelar, även om det bara är för stunden. Att marknadsföra något är även att blotta sig men det finns ingen genväg. Att inte tala om sina fördelar är ju självmål det med liksom...

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-06 18:18

Helt sant och det klokaste inlägget i denna diskussionen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Man måste marknadsföra det som är ens fördelar, även om det bara är för stunden. Att marknadsföra något är även att blotta sig men det finns ingen genväg. Att inte tala om sina fördelar är ju självmål det med liksom...

Citat:

Många PC-fantaster jag har stött på har argument som:
...

Minns ni när argumenten var:

"Macen har leksaksliknande små hårdplastdisketter. Riktiga disketter är 5 1/4 tum!"

"Fönstersystem och mus är bara trams som ingen seriös datoranvändare behöver."

Tyvärr finns det fortfarande folk som tror att kommandotolken är "mer avancerad". Det argumentet har jag alltid ansett är lika larvigt som de andra ovan.

• Oregistrerad
  • 2003-10-06 21:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Tyvärr finns det fortfarande folk som tror att kommandotolken är "mer avancerad".

En bra kommandotolk kan vara väldigt smidigt för vissa uppgifter. Det går inte alltid snabbare att klicka, framför allt om man råkar ut för saker ingen har en fix och färdig lösning på.

Men det är ju inte avancerat förstås, snarare tvärtom. Mer som något grundläggande som alltid finns där.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 22:16
Citat:

Minns ni när argumenten var:

"Macen har leksaksliknande små hårdplastdisketter. Riktiga disketter är 5 1/4 tum!"

"Fönstersystem och mus är bara trams som ingen seriös datoranvändare behöver."

Jodå, jag har hört exakt samma sak många, många gånger.

Och:

"Macarna funkar inte i nätverk."
"Macarna slöar ner nätverket."
"Macarna kraschar nätverket."
"AppleTalk är pratigt."

Osv, osv, osv.

Bevaka tråden