Det beror sig på. Ska du mestadels fota med stativ kvittar det, men om det är ett objektiv du kommer att använda mycket på fri hand skulle jag själv inte vilja vara utan IS, särskilt inte med stor brännvidd för objektivet. Själv har jag en APS C-sensor, och då är det ju en faktor på x 1.6, vilket med en sån lins innebär motsvarande 320mm. Även små rörelser innebär då ett stort utslag.
Sen är ju frågan hur ofta du kan/vill använda maximal bländaröppning, med beaktande av skärpedjupet. Du kan ju labba lite på t.ex. denna sida:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Det bästa är om du kan testa båda hos en bra handlare. Även snabba test, bara att gå en runda utanför butiken och skjuta lite random tycker jag kan vara en viss vägledning.
Själv köpte jag nyss ett superzoom, Tamron 18-270, för att ha som gå-omkring-objektiv. På analogtiden hade jag ett liknande och även om jag är hyfsat stadig på hand så blev det många bilder som fick kasseras. Jämfört med det är det nya objektivet, med IS, som natt och dag. Kräver fortfarande en stadig hand, men ändå en jävla skillnad upplever jag det som.
Men, jag är en amatör, så du får ta min upplevelse som den subjektiva upplevelse det är