Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppesittarkväll med 99mac

Tråden skapades och har fått 438 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Boston
  • 2014-09-09 23:23
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag har sett fram emot apples klocka. Men samtidigt är jag hyfsat modemedveten. Jag kan helt enkelt inte ta på mig den där klockan. Den ser faktiskt tjock och klumpig ut. Samsungs klocka är faktiskt snyggare...

Det är svårt med design av en smart-klocka. Jag är grymt förtjust i klassiska mekaniska armbandsur och en av dom mer ikoniska är Heuer Monaco (http://www.tagheuer.com/int-en/luxury-watches...) som storleksmässigt hamna strax över den lilla Apple Watch med sina 39mm. Visst, det är en relativt rejäl pjäs men klockmodet har gått mot större och större senaste 10-15 åren där runda klockor på 42-44mm och 12-14mm höjd är mer regel än undantag.

Jag har fortfarande lite svårt att förstå use caset för en smart watch men jag tycker Apply lyckats förvånansvärt bra med designen och tror att det är helt rätt med två olika storlekar, tre olika "boett"-material och ett gäng olika straps. Om mobiltelefonen någonstans i slutet på 90-talet gick från att vara en teknikpryl till en modeaccessoir så är ju smartklockan ännu mera ett smycke. Jämför med första plast-Pebblen...

iPhone 6 är väl inte ens ett alternativ verkar det som om man vill ha det lilla extra ur iOS 8 gällande bells'n'whistles jämfört med iPhone 6 Plus, vad säger ni?
http://www.theverge.com/2014/9/9/6124931/appl...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-09 23:42
Ursprungligen av keptang:

iPhone 6 är väl inte ens ett alternativ verkar det som om man vill ha det lilla extra ur iOS 8 gällande bells'n'whistles jämfört med iPhone 6 Plus, vad säger ni?
http://www.theverge.com/2014/9/9/6124931/appl...

Vad är det man inte får med iOS8 och iPhone 6?

 WATCH är en riktigt imponerande bedrift i mina ögon.

Det är lätt att ta saker som självklara när man väl ser dem, men här har vi ett klassiskt exempel där helheten är mer än bara summan av delarna. Ser fram emot att leva med den!

Alla, inklusive Apple, vill att den skall vara tunnare, men någonstans kommer verkligheten ifatt. Kul att det finns så många sätt att anpassa den på. Fler än jag trodde skulle komma.

Guld är för de få. Jag tycker idén är rätt, men även här kommer verkligheten ifatt. Guldets värde är ganska tidlöst, men tekniken är gammal om 2 år. Kommer kännas konstigt att ha en materiellt värdefull  WATCH, samtidigt som hårdvaran har en fot i graven.

Har du provat se eventet i efterhand Ida?
23.44 funkar det inte här, varken på ATV eller Safari Mac
Verkar som om Apple har problem i alla hörn
Något U2 Album finns det inte heller. Varken på Itunes Mac eller Music iPhone

Ursprungligen av lappen71:

Vad är det man inte får med iOS8 och iPhone 6?

Kika på videon, en snabbjämförelse.
Och förutom det så får man inte OIS på iPhone 6, endast på Plus.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-09 23:47
Ursprungligen av MalcomX:

Har du provat se eventet i efterhand Ida?
23.44 funkar det inte här, varken på ATV eller Safari Mac
Verkar som om Apple har problem i alla hörn
Något U2 Album finns det inte heller. Varken på Itunes Mac eller Music iPhone

Jag fick upp det på iTunes Store på min iPhone

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-09 23:53
Ursprungligen av keptang:

Kika på videon, en snabbjämförelse.
Och förutom det så får man inte OIS på iPhone 6, endast på Plus.

Landskapsläge är ingen dealbreaker och OIS har inget med iOS8 att göra.
Det blir iPhone 6 för mig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 00:01

Poängen är väl om man sätter Apple watch på handleden eller inte, oavsett vad den kan förtrolla mig med säger jag . Jag gör det inte

Eller ska man slänga ner sin Apple watch i tränings väskan och sätta på den innan man går upp på cross trailern på gymmet och sedan ta av den och slänga tillbaks den i väskan innan man går in i duschen efter träningen, senare sätta på min eleganta märkes klocka efteråt.

Vi är olika generationer så säkert många som i dagsläget inte använder en märkes klocka för att visa tiden eller som smycke på sin handled utan sliter iphonen upp och ner ur fickan när man vill veta tiden, så kanske en Apple watch har en plats att fylla för en yngre generation för att vara hipp och Apple teknik- medveten.

  • Medlem
  • 2014-09-10 00:04

Hur kunde de behålla 16GB och och ta bort 32GB? Snålt. Men det finns säkert statistik som berättar att om de tar bort 32GB så köper folk en 64GB istället eftersom 16GB är för lite. Alltså tjänar de mer pengar...
Men jag hade tyckt att det vore mer logiskt om 16GB-versionen försvann.

Ursprungligen av lappen71:

Landskapsläge är ingen dealbreaker och OIS har inget med iOS8 att göra.
Det blir iPhone 6 för mig

Båda har landskapsläge, men presenteras annorlunda, man kan undra varför (eller inte). Självklart för att sälja Plusen ($$)..
Nä, det var därför jag skrev förutom det ang. OIS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 00:08
Ursprungligen av Dalle:

Hur kunde de behålla 16GB och och ta bort 32GB? Snålt. Men det finns säkert statistik som berättar att om de tar bort 32GB så köper folk en 64GB istället eftersom 16GB är för lite. Alltså tjänar de mer pengar...
Men jag hade tyckt att det vore mer logiskt om 16GB-versionen försvann.

Apple och logik du skojar det var länge sen

More cash for less work is the leadstar.

Haha 16cm lång. Prövade att ta en måttband och höll i handen.. Tokigt stort! Blir därför besviken att de inte klämmer om OIS på 6an.

Ursprungligen av Dalle:

Hur kunde de behålla 16GB och och ta bort 32GB? Snålt. Men det finns säkert statistik som berättar att om de tar bort 32GB så köper folk en 64GB istället eftersom 16GB är för lite. Alltså tjänar de mer pengar...
Men jag hade tyckt att det vore mer logiskt om 16GB-versionen försvann.

Precis, hur de än har tänkt, så har de tänkt helt fel

Sades det något om saphire glas? Antar att det blir till 7an då eller vad?

Ursprungligen av D_Odell:

Sades det något om saphire glas?

Nej, inte på iPhone-skärmen, troligen Gorilla Glass där fortfarande, inte sapphire iallafall.
Watch sägs ha sapphire.

Hade känts tryggare om telefonen också fått saphire nu när telefonen börjar närma sig ett pris på tio lakan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 01:16
Ursprungligen av D_Odell:

Hade känts tryggare om telefonen också fått saphire nu när telefonen börjar närma sig ett pris på tio lakan.

Sant så mycket hysch pysch och försnack om safir glas så blev det en blindgångare.

Gossip alltid gossip

  • Medlem
  • Uppland
  • 2014-09-10 01:24

Kommer de nya prenumerationerna på icloud-lagring att uppdateras i sverige också? Det ska kosta 99 cent i usa för 20gb men under inställningar på min nalle är det fortfarande de gamla alternativen.

iPhone 6 är grymt snygg framifrån och i profil, men baksidan... Hur jag än försöker så kan jag inte förstå hur jag ska kunna acceptera att Apple går ifrån sju stycken synnerligen vackra iPhone-baksidor till detta.

Linjerna är så otroligt fula. Speciellt linjen som följer telefonens kurvning. Och den utstående kameralinsen... Det är ofattbart att Apple släpper det här. Jag vill egentligen inte vara den som är den men det här hade Steve aldrig godkänt. Det här ser ut som en tidig prototyp/billig Android.

Hellre en mm tjockare telefon och linjer i samma nyans som baksidan i övrigt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 02:13

Finns många telefoner med utstickande linser så det tycker jag inte är något speciell uppseendeväckande.

Det där kan inte vara den riktiga iPhonen för avdelningen är mycket ljusare än på bilderna på Apple´s hemsida.
http://www.apple.com/se/iphone-6/

  • Medlem
  • 2014-09-10 05:42

Key Note bra som vanligt men kändes lite stressat kanske för att Apple kände pressen. Helt rätt med 2 storlekar och utbytbara band. Trevligt med större skärm vilket jag gillar. Underligt att man tagit bort 32GB versionen för att driva försäljning mot 64GB för 16 GB utan utbyggnad är I minsta laget. Misstag att göra telefonen extra tunn på bekostnad av utstickande kamera och batteriet. Velat se större skillnad mellan 6 och 6 plus än bara OIS och skärm. Intressant är att Android telefonerna är fullt anpassningsbara jämfört med Iphone medan på klocksidan så är det tvärtom. Android Wear relativt tillrätta lagt medan Apple Watch verkar vara fullständigt anpassningsbart även med 3 part appar. Batteritid och IP klass återstår innan man kan ta ställning fullt ut

Ursprungligen av lappen71:

Finns många telefoner med utstickande linser så det tycker jag inte är något speciell uppseendeväckande.

Det där kan inte vara den riktiga iPhonen för avdelningen är mycket ljusare än på bilderna på Apple´s hemsida.
http://www.apple.com/se/iphone-6/

Det räcker med att gå till iPod touch. Den har samma lösning.

Ursprungligen av Sperious:

iPhone 6 är grymt snygg framifrån och i profil, men baksidan... Hur jag än försöker så kan jag inte förstå hur jag ska kunna acceptera att Apple går ifrån sju stycken synnerligen vackra iPhone-baksidor till detta.

Linjerna är så otroligt fula. Speciellt linjen som följer telefonens kurvning. Och den utstående kameralinsen... Det är ofattbart att Apple släpper det här. Jag vill egentligen inte vara den som är den men det här hade Steve aldrig godkänt. Det här ser ut som en tidig prototyp/billig Android.

Hellre en mm tjockare telefon och linjer i samma nyans som baksidan i övrigt.

http://i60.tinypic.com/o0q9s6.jpg

Har inte folk lagt ner seanserna ännu? Hur vet du vad Steve Jobs skulle ha gjort eller inte?

Den utstående kameralinsen är jag förvånad över men det är inte första gången som ett designval från Apple förvånar mig - det hände tom när Jobs levde

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 06:56
Ursprungligen av keptang:

iPhone 6 är väl inte ens ett alternativ verkar det som om man vill ha det lilla extra ur iOS 8 gällande bells'n'whistles jämfört med iPhone 6 Plus, vad säger ni?
http://www.theverge.com/2014/9/9/6124931/appl...

Jag förstår inte vad du talar om. Jag ingen som helst anledning att skaffa iPhone 6+ före iPhone 6.

Ursprungligen av MalcomX:

Något U2 Album finns det inte heller. Varken på Itunes Mac eller Music iPhone

Jag laddade ner det på iTunes Store fem minuter efter keynoten.

Jag har en teori bakom dom fula strecken förutom att det har med antenner att göra (som man snart kommer att ha vant sig vid - nevrologin funkar så); det är en designmarkör för att det ska vara enkelt att känna igen en iPhone även för icke kännare/nördar - alltså 99% av folket - i havet av kopior. Man kan inte göra så mycket för att sticka ut om man inte vill flippa ut totalt.

Ursprungligen av cubeis:

Kanske du har en poäng där, lite mer futuristisk , star trek inspirerande hade ju inte varit fel typ kommer ni ihåg den skalliga tjejen i vit dress med en vit tingest runt handleden i någon star treak film..

Lite mer som ett armband hade jag föreställt mig.. mindre "klockig" så att säga ni fattar om ni bara vill

Eller vad säger du Ida om Apple Watch, mer star trek design hade ju inte varit fel säger jag.

Måste försöka hittade vad du refererar till, minns inte. Men klart vi behöver mer Star Trek!

Jag måste se presentationen igen, men spontant gillar jag gränssnittet och variationsmöjligheterna med olika armband.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-10 08:41

Jag har aldrig duschat med en klocka på armen, oavsett om den varit vattentät eller inte. Det känns ofräscht att inte duscha helt naken.

Ursprungligen av cubeis:

Poängen är väl om man sätter Apple watch på handleden eller inte, oavsett vad den kan förtrolla mig med säger jag . Jag gör det inte

Eller ska man slänga ner sin Apple watch i tränings väskan och sätta på den innan man går upp på cross trailern på gymmet och sedan ta av den och slänga tillbaks den i väskan innan man går in i duschen efter träningen, senare sätta på min eleganta märkes klocka efteråt.

Vi är olika generationer så säkert många som i dagsläget inte använder en märkes klocka för att visa tiden eller som smycke på sin handled utan sliter iphonen upp och ner ur fickan när man vill veta tiden, så kanske en Apple watch har en plats att fylla för en yngre generation för att vara hipp och Apple teknik- medveten.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-10 08:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Den utstående kameralinsen är jag förvånad över men det är inte första gången som ett designval från Apple förvånar mig - det hände tom när Jobs levde

Jag tror, att Apple vet, att de flesta har någon form av skydd till sina iPhones och då gör det inget om kameran sticker ut lite. Det lilla försvinner med skalets/fodralets tjocklek.

Jag tror jag vet vad Steve Jobs säger i sin himmel samtidigt som han gnisslar tänder i frustration: "it's to BIIIIG guys!"

Bevaka tråden