Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppesittarkväll med 99mac

Tråden skapades och har fått 438 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-09-10 08:53
Ursprungligen av Sperious:

Linjerna är så otroligt fula. Speciellt linjen som följer telefonens kurvning.

Det får mig att tänka på den gråa fula plastkanten runt PowerBook alu och MacBook Pro alu innan den blev unibody. Verkligen skitfult.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-10 09:09

När jag nu sett en 5 bredvid en 6 så är jag tvungen att meddela att jag inte håller med dig. Tycker det nya bakstycket är snyggare.

Ursprungligen av Sperious:

iPhone 6 är grymt snygg framifrån och i profil, men baksidan... Hur jag än försöker så kan jag inte förstå hur jag ska kunna acceptera att Apple går ifrån sju stycken synnerligen vackra iPhone-baksidor till detta.

Linjerna är så otroligt fula. Speciellt linjen som följer telefonens kurvning. Och den utstående kameralinsen... Det är ofattbart att Apple släpper det här. Jag vill egentligen inte vara den som är den men det här hade Steve aldrig godkänt. Det här ser ut som en tidig prototyp/billig Android.

Hellre en mm tjockare telefon och linjer i samma nyans som baksidan i övrigt.

http://i60.tinypic.com/o0q9s6.jpg

Till @MalcolmX och andra som inte har fått hem U2: gå in i iTunes-inställningarna och klicka i "Visa inköp i iTunes-molnet", "Leta alltid efter automatiska hämtningar", "Automatiska hämtningar - musik" etc. Et voilà!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Måste försöka hittade vad du refererar till, minns inte. Men klart vi behöver mer Star Trek!

Jag måste se presentationen igen, men spontant gillar jag gränssnittet och variationsmöjligheterna med olika armband.

Tror det är navigatören Llia som avses, från Star Trek: The Motion Picture. Fast jag hittade ingen bild på där hon har klocka, så det fick bli Kirk istället från samma film

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-09-10 10:11

Ilia hette hon Star Trek the Motion Picture (ettan)

Jag är mycket nöjd med det jag sett av iPhone 6 hitintills. De enda två tydliga besvikelserna är:
-Vikten, 129 gram på 4,7. Jag tycker 5S:an är på gränsen med sina 112 gram.
-Frontkameran, varför kan inte vi inte få en riktig kamera här, bakkameran i 4S hade räckt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 10:44
Ursprungligen av Chaosstar:

-Vikten, 129 gram på 4,7. Jag tycker 5S:an är på gränsen med sina 112 gram.

Den ligger mitt emellan 5s och 4s. 112g respektive 140g.

Jag tycker också den kunde ha legat närmre 112g....men, det är trots allt en större enhet och större batteri.

Mmm. Inte så illa. Äntligen lite större och pixelrikare nalle från Apple. Och NFC. Nu är det bara ett filsystem som fattas och sen kan de appellera till mig också. Men jag kan trösta mig med att Note 4 är på spåret.

Klockan... tja, den duger säkert till vad man nu har smarta klockor till. Har fortfarande inte sett någon tillämpning som fått mig känna mig det minsta frestad av en sådan, men man ska aldrig säga aldrig.

Ni som följt det där - måste man slå in en kod innan man betalar med klockan? I annat fall ser jag en ny rånvåg på inkommande.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-10 10:52

Apple Watch kan nog bli något med tiden men för mig som inte bär klocka öht förutom när jag har kostym (1-2ggr/år) är detta inte riktigt nog för att jag ska börja. Hade klockan haft GPS så att man kunde använda den som stand-alone träningsklocka så hade jag varit mer lockad och blir den dessutom lite tunnare och mindre "smyckesaktig" så kan det nog bli köp. Spännande att se vad som händer i framtiden med denna produkt

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Jag tror jag vet vad Steve Jobs säger i sin himmel samtidigt som han gnisslar tänder i frustration: "it's to BIIIIG guys!"

.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-10 10:57

Trevlig keynote om man bortser från att Apple klantade sig med videoströmmen bigtime. Verkar ha blivit en folklig grej nu, lite uppesittarkväll. Även Android/Win folk kollar på "underhållningen". Kikar man på netnod's grafer så slog internettrafiken vecko, månads ja tom årsrekord.
Keynoten känndes lite stressad, hade gärna sett nån iOS8/Yosemite-funktion demonstrerad.

Utstickande kamera förvånade, men det kommer jag inte märka av när jag tar på mitt Apple skal.

OIS är för mig en killer feature, en större telefon blir nog bra. Att den bäst nyttjas med båda händer ser jag som ett plus - har fått ont i högertummen av allt enhandsarbete. Men priset, jösses vad högt. Och jag som tänkte köra budget 32GB, men det går inte. Får bli en 64GB svart/grå för mig.

Apple Watch, här har de verkligen klivit in på ett nytt spår. Dels en helt ny produkt, dels ett helt nytt upplägg vad gäller valmöjligheter. Guld, aluminium, rostfritt stål, 38/42mm, armband i alla dess slag - 34 olika modeller. Måste vara Apples största produktpresentation vad gäller antalet modeller. Att skärmen känner både position och tryck verkar intressant. Kanske något vi får se på Trackpads? Eller på iEnheter? Vore häftigt att rita/måla på en tryckkänslig iPad.
Om nu Apple vill sälja klockor i 3-4000 kronorsklassen får de banne mig se till att skicka Siri på SFI. Dottern min är yngre än Siri och kan redan bra mycket bättre svenska.

Synd att QuickType keyboard support with predictive input inte finns för svenska än.

Hade dock väntat mig mer hårdvara, såsom uppdaterad iPad Air och Siri&TouchID på fler enheter.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2014-09-10 11:07

Om man läser netnod-statistiken så ser man att det är 08orna som är intresserade, inte resten av Sverige, haha.

Ursprungligen av reboot81:

Hade dock väntat mig mer hårdvara, såsom uppdaterad iPad Air och Siri&TouchID på fler enheter.

Apple har aldrig introducerat en ny iPhone och en ny iPad samtidigt. Om de senaste två åren är en indikation på hur det blir i år, kommer nog nästa iPad att visas upp om ca en månad.

Ursprungligen av Dalle:

...Men jag hade tyckt att det vore mer logiskt om 16GB-versionen försvann.

Ursprungligen av MalcomX:

Precis, hur de än har tänkt, så har de tänkt helt fel

Nej, det finns massor av användare som klarar sig alldeles utmärkt med 16 GB.

Varför ska då Apple ha 32 GB som ingångsmodell, och sälja den till samma pris, med högre komponentkostnad och därmed mindre vinst?

Affärsmässigt är det både logiskt och helt rätt tänkt av Apple att behålla 16 GB som ingångsmodell.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-10 11:14
Ursprungligen av bollman:

Om man läser netnod-statistiken så ser man att det är 08orna som är intresserade, inte resten av Sverige, haha.

Svår slutsats att dra, Stockholms noden visar hundra gånger mer trafik än de andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-10 11:15

Ingen som reagerat på hur mycket mindre prestandan gått upp med nya iPhone? Alla tidigare år har det minst varit 2X CPU och 2X GPU, i år blev det 1.25X CPU och 1.50X GPU. Den våldsamma utvecklingen börjar svalna där ser det ut som.

Vad gäller  Watch har man ännu inte sagt något om prestanda och batteritid, två kritiska punkter för produkten. Eller har jag missat något?

Personligen klarar jag mig bra med 16 GB. Har haft större förr men aldrig fyllt den. Det mesta ligger ju i molnet nuförtiden.

Dags att Apple tar bort 2 GB-gränsen för Appar, eller öka den till 5 GB så vi kan få lite intressantare spel.

Senast redigerat 2014-09-10 13:30
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 12:29
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har aldrig duschat med en klocka på armen, oavsett om den varit vattentät eller inte. Det känns ofräscht att inte duscha helt naken.

Poängen var inte själva duschandet om du missade det utan att att Apple watch riskerar bli en pryl typ a la pulsmätare i samband med träning inget jag går runt med och visar upp i stan så att säga då använder jag en riktig klocka som smycke samt tids objekt

pssss. men bra att du är renlig av dig och duschar naken helt klart

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-10 12:32
Ursprungligen av zinned:

Jag förstår inte vad du talar om. Jag ingen som helst anledning att skaffa iPhone 6+ före iPhone 6.

Trodde du skulle sitta nöjd med din mindre skärm ?
Hur blir det med telefonen i jeansen då, ny jeans modell

  • Medlem
  • 2014-09-10 13:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Affärsmässigt är det både logiskt och helt rätt tänkt av Apple att behålla 16 GB som ingångsmodell.

Det var precis det jag sa. Logiskt eftersom nästan ingen vill ha 16GB, alltså köper folk 64GB istället och Apple tjänar mer kosing. Men det kan väl anses som snålt iallafall?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 13:34
Ursprungligen av Dalle:

Det var precis det jag sa. Logiskt eftersom nästan ingen vill ha 16GB, alltså köper folk 64GB istället och Apple tjänar mer kosing. Men det kan väl anses som snålt iallafall?

Men kostar inte iPhone 6 64GB bara lite mer än iPhone 5C 32GB när den lanserades?

Apple Pay kommer ta avgifter av bankerna man har avtal med.
Så det lär dröja innan detta blir något stort utanför US of A, om det någonsin blir det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 13:37
Ursprungligen av keptang:

Apple Pay kommer ta avgifter av bankerna man har avtal med.
Så det lär dröja innan detta blir något stort utanför US of A, om det någonsin blir det.

Kommer nog aldrig lanseras i Europa och om det mot förmodan ändå skulle göras det så är då Sverige inte inräknade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 13:38
Ursprungligen av cubeis:

Trodde du skulle sitta nöjd med din mindre skärm ?
Hur blir det med telefonen i jeansen då, ny jeans modell

Om du tar dig tiden att läsa det jag har skrivit så förstår du nog.

Jag har hela tiden sagt att en för stor telefon fungerar inte. Det är en viss skillnad mellan ökningen på höjden mellan de två modellerna, iPhone 6 ökar ca 1,4 cm medans iPhone 6+ ökar hela 3,5 cm. Löjligt stor skillnad.

Jag är övertygad om att vi har Apple Pay i de flesta större butiker i Sverige innan 2015 är slut.

Apple Pay var ju det riktigt stora igår, allt annat var sekundärt.

Ursprungligen av lappen71:

Kommer nog aldrig lanseras i Europa och om det mot förmodan ändå skulle göras det så är då Sverige inte inräknade.

Det tror inte jag heller.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jag är övertygad om att vi har Apple Pay i de flesta större butiker i Sverige innan 2015 är slut.

Bankerna måste ha ett avtal med Apple. Sverige ligger nog väldigt långt ner på den listan, om man ens finns med.

Du kan betala med NFC i ett par tusen butiker/restauranger redan idag om du vill (om du har en telefon med NFC..).

  • Medlem
  • 2014-09-10 13:45
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag är övertygad om att vi har Apple Pay i de flesta större butiker i Sverige innan 2015 är slut.

Har du hört låten Dream On med Aerosmith?

Jag hade kunnat ha iPhone 4 i tre år om jag bara fått Apple Pay i den och att det fungerade över allt.
Jag tror det kommer vara högprioriterat. Kan inte finnas någon som inte vill ha Apple Pay.
Aldrig mer börs!

Bevaka tråden