Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Panther värt 1495kr?

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple lanserar en uppdatering av Mac OS X kallad Panther. Är uppdateringen värd 1.495kr inkl moms för dig?

Om JA: Vilken ny funktion motiverar köpet?

Om NEJ: Vad saknas?

Det har tagits upp förut, framför allt med OS X server, att det borde finnas uppgraderings-versioner. Det finns många som mig som hängt med från första OS X beta och betalat sig fram tills nu 10.3. Det blir lite pengar ändå.

• Oregistrerad
  • 2003-10-08 18:59

Det är väl vad det brukar kosta...
Och ganska okey om man ser vad man får för pengarna jämfört med X:P

Fast det sistnämnda alternativet ligger inom rimlighetens gränser...
(eller hur man säger - alternativt köpa en ibook och räkna med 1k5pix rabatt )

EDIT:
Skulle ju motivera oxå ju
Får väl hänvisa till tidigare gjort undersökning jag deltog i...

• Medlem
  • Nyköping
  • 2003-10-08 19:02

Bara Exposé är värt 2000:-!

• Medlem
  • 2003-10-08 19:06

Jepp, det kan jag säga att det är...

Panther funkar fint, nästan lika snappy som OS9, det känns som en ny dator.. och späckfyllt med en massa smarta finesser, Fönsterticksande får en helt ny dimention, har jag hör

Billigt för en bra grej som man använder så otroligt mycket! Nyktra till systrar o bröder och betala!

Anders

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hasse A
Bara Exposé är värt 2000:-!

Bara Fontbook är värt 2000:-!

FontBook + Exposé + snappiness!!!
Klart värt 1495:-
I övrigt så tycker jag att dessa pengar är en piss i Missisippi jämfört med "en tusing" per år för .Mac

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-08 19:58

Än så länge är jag inte helt övertygad, jag tycker att jaguar e toppen så frågan e hur mycket bättre panther är? Blir väl övertygad när jag får testa det.. brukar vara så. Isåfall blir det att köpa det!

hm, fast man får ju studentrabbat också.. blir lite billigare då :rolleyes:

Panther är det bästa jag sett hittils.
Lite störande bara att man inte kan mounta diskar i nätverket på desktop som förut...eller kan man det?
Någon som vet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av markus
Blir väl övertygad när jag får testa det.. brukar vara så.

Jag kan nog garantera att du kommer att känna så. Och då har jag inte ens tjuvprovat Panther ännu!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 20:20

Efter att ha läst hur mycket godis som de har stuvat in under skalet så måste jag svara med ett stort och tungt ja.

• Avstängd
  • 2003-10-08 20:28

Givet att jag vill betala mindre.
495 är väl OK eftersom jag slantade 24995:- för min häftiga iMAC.
Istället för konstiga kuponger så borde man få specialprice för uppdatering. Jag har dessutom köpt .mac och serviceavtal.
Care whatever.
Väntar med spänning på nästa sändning.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-10-08 20:44

Vi blev uppringda för en knapp vecka sedan av Trifolium System där jag köpte vår X-Server att skall du inte köpa en "OS X Server Maintenance 36 månader" då ingår alla uppgraderingar. Klart att det blev ett köp det kostade 9500:- för 3 år helt OK. (hämtade mitt licens papper i igår tisdag kl 08.00...)

Kan inte längre hitta den här produkten på AppleStore.... :eek:

Mikael

Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Det har tagits upp förut, framför allt med OS X server, att det borde finnas uppgraderings-versioner. Det finns många som mig som hängt med från första OS X beta och betalat sig fram tills nu 10.3. Det blir lite pengar ändå.

Senast redigerat 2003-10-08 21:08

Jag tycker det är lite snålt att bara de se köpt dator efter den 8 oktober får rabatt på systemet. Ett par till tre månader tillbaka tycker jag hade varit bättre. Inte minst eftersom jag köpte min dator ganska nyligen . Men men...

Det fattas ett alternativ. Jag tänker nämligen inte betala för att få Panther, jobbet betalar det (:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ingelstam
Billigt för en bra grej som man använder så otroligt mycket! Nyktra till systrar o bröder och betala!

Anders

Höhö! jag tyckte det såg ut som du skrev under med "annars" först

• Avstängd
  • 2003-10-08 21:42

Jag använder snoppen dagligen.
Det har kostat.

• Medlem
  • 2003-10-08 21:45

Det kostar ju "bara" 747,50 med Mecenat!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-08 21:52

Motiverar mitt ja med det nya snabba användarbytet.Efterlängtat av mig.Som det är nu så måste allt stängas ned bara för att något av mina barn vill logga in på sitt konto.Där ska erkännas att Windows legat före.

Att sedan Apple gör på Apples vis snyggt och elegant till skillnad från MS gör inget.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 21:56

I nödfall hade jag pungat ut 995kr för ett lärarex. (pga av förenklade användarbytet, Fontbook, iChatAV...), men jag väntar en månad och får panther leverad med min hemdator G5:a

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-08 21:57

Jag har ju inte fått en chans att testa det, så jag kan inte säga bestämt ja eller nej om det är värt det, men en uppgraderingsversion vore inte fel.
Nu när man studerar känns det som att det ska vara bra mycket bättre än jaguar för att man ska vilja slanta upp 1500 pix för det. (Iofs verkar man kunna få studentrabbat?)
Men iofs, är det som någon sa, att det blir lika kvickt som MacOS 9, då kan det vara värt det.

Det retar mig att Panther kostar $129 i USA

http://store.apple.com

Lätt omräknat c.a 1000:-

Senast redigerat 2003-10-08 22:31
  • Avstängd
  • 2003-10-08 22:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pocahontas
Det retar mig att Panther kostar $129 i USA

http://store.apple.com

Lätt omräknat c.a 1000:-

Jäpp, å sen lägger vi på momsen så blir det 1241:-! Vi får alltså betala 254:- mer än amerikanen. Inte så j-vla blodigt tycker jag!?

• Avstängd
  • 2003-10-08 23:17

Om vi nu alla ansluter oss till en ideell förening typ 99mac.
Så kan vi köpa programmen betydligt billigare.
Med 4.000 medlemmar borde det ge en bra rabatt.:confused:

Anslut till server under "gå" (som tidigare), knacka in ditt IP-nr = klart!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Panther är det bästa jag sett hittils.
Lite störande bara att man inte kan mounta diskar i nätverket på desktop som förut...eller kan man det?
Någon som vet?

Svårt att säga om det är värt det innan man kört det, men Apple måste ta betalt och därför gör de det.

• Avstängd
  • 2003-10-08 23:29

Om nu Apple vill att alla skall ha Panther så är förutsättningen att de som vill ha Panther har en burk som orkar med.
Sen kan man räkna ut med knäskålarna vad det betyder.

Det är nog faktiskt värt det, måste jag säga. Det är nästan så man måste skaffa ett extrajobb så man får råd att betala för det.

Bevaka tråden