- Chaosstar
- Medlem ●
- Malmö
Skrevs ursprungligen av nukethenick
Vilka riks-puckon har valt "Jag piratkopierar istället"?
Vet inte hur det är på Mac sidan, (då alla jag känner kör Windows).
Men av de ca 20 vänner jag har så kör samtliga Windows och alla program är piratkopierade. Som jag har upplevt det hela så är det bara de som fått Windows med datorn då de köpte datorn som har laglig version.
Jag tror inte jag har stött på en dator som inte innehåller Adobe Photoshop. Och vilka privatpersoner köper det?
Piratkopiering är så snuskigt stort att det inte ens är någon ide att diskutera det. De flesta har långt över tio program eller spel som inte är lagliga på sin dator. (Det kan inte bara vara ett Windows syndrom).
Utav det här vill jag hävda, eller rättare sagt jag tror. Att av de privatpersoner som idag kör Mac OS X 10.2. Så kommer minst ca 50% att uppdatera till 3.0 på olagligt vis.
Visst det är tråkigt att det ska vara så här. Men folk har helt enkelt inte råd och ingen vill vara efter.
Fast det är inte alltid en kostnadsfråga heller. Stjäla är helt enkelt inte stjäla längre.
Jag vet mycket val att det ar pa det viset, men pa det har forumet sa vistas det medvetet folk som vill stodja apple och deras OS. Kolla vad xp pro kostar jamfort med panther, 1500 ar ingenting for det vi far. OSX ar ju karnan i det system som vi alskar. Vi har det oforskamt bra jamfort med windows pa OS sidan, bade vad galler pris och funktionalitet och jag vill fortsatta ha det sa.
Jag vet mycket val att det ar pa det viset, men pa det har forumet sa vistas det medvetet folk som vill stodja apple och deras OS. Kolla vad xp pro kostar jamfort med panther, 1500 ar ingenting for det vi far. OSX ar ju karnan i det system som vi alskar. Vi har det oforskamt bra jamfort med windows pa OS sidan, bade vad galler pris och funktionalitet och jag vill fortsatta ha det sa.
Jag tror bara att det är svårt att argumentera för sin sak om man inledningsvis kallas "rikspucko"...Naivt kanske?
[QUOTE]Skrevs ursprungligen av nukethenick
[B]Vilka riks-puckon har valt "Jag piratkopierar istället"?
Ärliga människor som inte hycklar om att gratis är gott.
mm, ok... fattiga idioter som urholkar apples OS inkomster och deras vilja/motivation att halla ett lagt pris menar du?
Nej, så menar jag inte alls. OM nu piratargumentet finns med i omröstningen så står det givetvis var och en fritt att lägga sin röst där. Om du och andra sedan verkligen vill ha ett samtal (eller en debatt eller vad som helst) kring detta så är det inte en bra inledning att kalla någon för "rikspucko", inte heller "fattiga idioter". Det är liksom rikspuckoretorik som inte föder ett sunt samtalsklimat.
Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Jag tycker det är lite snålt att bara de se köpt dator efter den 8 oktober får rabatt på systemet. Ett par till tre månader tillbaka tycker jag hade varit bättre. Inte minst eftersom jag köpte min dator ganska nyligen . Men men...
Ahhhh! Men hur räknar de om man beställde sin PB 22september men inte fick den förrän 10 oktober?
mm, ok... fattiga idioter som urholkar apples OS inkomster och deras vilja/motivation att halla ett lagt pris menar du?
Jaha… Så fattiga människor är idioter.
Det var ju en fin människosyn.:mad:
Ja - Panther är värt 1495 kr. Exposé ensamt skulle jag kunna hosta upp en femhundring för. Den nya Findern, File Vault, byta-app-prylen (a la Windows) & Fast user switching är väl värda 1000 kr.
Skulle dock gärna ha sett ett uppgraderingspris, eller att det var billigare (säg 1000 kr jämt för OSet) för oss som har 10.2. Men det är fortfarande värt det.
PS. Ladda ned Panther-nedräknaren
Skrevs ursprungligen av proffen
Ahhhh! Men hur räknar de om man beställde sin PB 22september men inte fick den förrän 10 oktober?
Vilket datum stod det på fakturan? Kemppe skrev att han ringt Apple Store och de sa att dagen då leveransen går från Apple blir fakturadatumet.
Annars så finns det rykten på nätet som säger att *alla* köpare av nya 15" skulle få uppgradering, men jag vet inte om det stämmer.
Samt Panther behövs till till min dual PM G5 !
Eftersom jag har sett rullande badboll ibland flera ggr under Jaguar! tyvärr !
Det behövs ny system till PM G5.
Jag har redan Panther, men det är bara utvecklingssystem ännu. Jag väntar och köper Panther när den kommer (betäller)
Jag tror mycket på 64 bitar artitektur och när Panther kommer ut anpassad för 64 bit, hallehjula ! Eller har jag rätt ?
Nu har jag provinstallerat Panther på min Ibook.
För mig finns det tre-fyra anledningar att uppdatera:
1. Exposé. Helt lysande. Fungerar i mitt tycke bättre än alla andra liknande lösningar. Det här är en funktion som jag kommer undra hur jag klarade mig utan.
2. Classic-miljön fungerar nu nästan helt perfekt. Jag slipper uppdatera Quark!
3. Mail är mer fullvuxet.
4. Preview. Sagolikt snabbt.
Typsnittsrenderingen verkar bättre på min platta skärm. Och allt är lite snabbare.
Att systemet är lite rappare är inte något som jag just nu skulle betala för. Om det är främsta anledningen att man uppdaterar så skulle jag tänka en gång till, eftersom skillnaden inte är så radikal. Självklart är systemet "värt" 1500:-, men jag vet inte om det är 1500:- bättre än Jaguar.
Finder tycker jag är sämre i sin nya tappning, och märkningar av mappar och filer är direkt ful. Det kan vara en vanesak, men första mötet föll inte i så god jord.
Typsnittsboken får vi se om jag kommer använda, men troligtvis fortsätter jag med Suitcase. Vi får se vid nästa Suitcase-uppdatering som man måste pröjsa för.
Jag känner att Panther borde varit 10.1 och Jaguar 10.0. Innan Jaguar var inte OS X speciellt roligt. Har man betalat för alla uppdateringarna hittills, så minskar lusten gradvis att betala varje år. Jag tycker att det borde vara billigare, delvis eftersom uppgraderingarna kommer så tätt, och dels pga att varje uppdatering belyser rena buggar i koden i föregående versioner som aldrig kommer åtgärdas.
Apple är rätt ruttna på det sättet. Det är ju inte så att det har släppts förbättringar av den avslutade grenen 10.1, eller hur? Jaguar dör den 24:e oktober...
Skrevs ursprungligen av Adrian B
En gång per år är ju inte så himla ofta.
Beror på vad man jämför med. Uppdateringen till Panther är ungefär lika omfattande som att hoppa mellan Win2000 och XP. Dessutom upphör alltid en del saker att fungera vid varje uppdatering, vilket är påfrestande både för användare och utvecklare. Finns både bra och dåliga saker med så stora och täta uppdateringar.
Skrevs ursprungligen av stfm
Beror på vad man jämför med. Uppdateringen till Panther är ungefär lika omfattande som att hoppa mellan Win2000 och XP.
Jag inte helt helt insatt i skillnaderna mellan ovanstående, men jag hävdar nog att skillnaden mellan 10.2 och 10.3 är klart mindre.
Dessutom upphör alltid en del saker att fungera vid varje uppdatering, vilket är påfrestande både för användare och utvecklare. Finns både bra och dåliga saker med så stora och täta uppdateringar.
Jag tycker inte att en gång per år är speciellt tätt ändå. Och jag är väldigt glad att Apple utvecklar så snabbt som dom gör. Om vi hade fått 10.2 i år och 10.3 om två år till hade knappast gjort någon gladare.
Vill man slippa problemen som en större uppdatering innebär så kan man ju alltid vänta ett tag. Det finns ingen som kräver att man hoppar på tåget exakt den 24 oktober. Låt de som är nyfikna och otåliga testa saker och ting och när det nya systemet synats ordentligt så kan man uppdatera sig i lugn och ro.
Skrevs ursprungligen av iBjorn
Fast 11% piratkopierare är en ganska låg siffra, undrar hur motsvarande "poll" ser ut hos Sweclockers med Windows XPn.
Jag undrar om inte Ms tjänar mer än de förlorar på piratkopieringen. Om de skulle effektivt lyckas stänga ute alla som inte betalar skulle deras andel på os-marknaden sjunka markant när alla som piratkopierade skulle övergå till nått av de fria systemen i stället för att uppgradera. När detta händer blir det inte längre självklart att det ska finnas en windowslicens i varje persondator med x86. Samma argumentation skulle givetvis inte fungera på apple eftersom man ändå bara kan köra osx på applehårdvara så om piratkopieringen skulle bara kunna nå upp till det antal som det finns appledatorer och merparten av dessa ändå redan kör någon form av apple-os.
Skrevs ursprungligen av rodin
Humm.. kanske lite off topic, men är det någon som vet om man kan köra en licens av Panther på två burkar hemma? Har ju iaf aldrig varit något problem förut.. med t ex 10.2
Så vitt jag vet gäller samma sak som tidigare.
Jag inte helt helt insatt i skillnaderna mellan ovanstående, men jag hävdar nog att skillnaden mellan 10.2 och 10.3 är klart mindre.
Det är ganska små skillnader mellan Win2000 och WinXP. Den största skillnaden är att XP har en brandvägg, och något slags skydd för systemfiler.
Du ser inget problem med att program hipp som happ kan upphöra att fungera en gång om året? Det är asjobbigt, tycker jag. Jag tycker att Apple ändrar för mycket och för ofta.
Det är ganska små skillnader mellan Win2000 och WinXP. Den största skillnaden är att XP har en brandvägg, och något slags skydd för systemfiler.
Kom inte produktaktivering i och med XP? Jag känner folk som programmerar i Windowsmiljö hela dagarna och dom tyckte XP var så buggigt och kasst att de gick tillbaka till win2000 som fungerade mycket bättre.
Du ser inget problem med att program hipp som happ kan upphöra att fungera en gång om året?
Om man väntar in rapporterna så är det ju inte hipp som happ. De program som får problem uppdateras snabbt. Och det handlar om ett litet antal program, ofta små sharewareprogram och tillbehör. Många såna program hinner ju komma med uppdateringar innan den nya systemversionen kommit ut (kolla bara på MacUpdate hur mycket uppdateringar som kommer ut nu med stöd för Panther).
Det är ju inte så att Photoshop slutar fungera i flera månader en gång per år.
Det är asjobbigt, tycker jag. Jag tycker att Apple ändrar för mycket och för ofta.
Om alternativet var en långsammare utvecklingstakt tror jag knappast det skulle vara bra för macen som plattform.
Tänk på att OS X är i sin linda fortfarande. Det är ett helt nytt operativsystem och det är naturligt att det sker en hel del utveckling de första åren. Och tur är väl den, jag skulle inte vilja sitta med 10.0 fortfarande, bara för att slippa förändringar.
...jag skulle inte vilja sitta med 10.0 fortfarande, bara för att slippa förändringar.
Det är helt sant. Egentligen är väl det jag hade önskat, att OS X såg ut så här från början...
Med så här bra Classicstöd, hade alla Quark-människor kunnat byta mycket snabbare, t ex. Det hade alla tjänat på, och både en och annan hade sluppit Windows idag. Dessutom tror jag de flesta uppskattar det nya, omgjorda gränssnittet mer än Jaguars.
Det är helt sant. Egentligen är väl det jag hade önskat, att OS X såg ut så här från början...
Jo, det kunde man önska. Själv så väntade jag faktiskt ända fram till Jaguar kom innan jag bytte, om jag minns rätt.
Tycker man skulle ha någon nytta av att ha köpt Jaguar. Tusen spänn jämt vore ok.
"Berättigar till systemuppgraderingar" står det på mina inköpsbevis. Men när jag laddar ner 10.2.8 frågar ingen efter dem och när 10.3 kommer så gäller de inte. Har någon kommit på vad som är nyttan med dem
/Per