- Pirre
- Avstängd ●
Skrevs ursprungligen av Pirre
Om nu Apple vill att alla skall ha Panther så är förutsättningen att de som vill ha Panther har en burk som orkar med.
Sen kan man räkna ut med knäskålarna vad det betyder.
Jag snackade med mina knäskålar och dom fattade inte vad du menade. Panther gör ju även äldre datorer snabbare och inte tvärtom.
Men jag måste reservera mig för att jag sällan fattar dina inlägg...
Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag snackade med mina knäskålar och dom fattade inte vad du menade. Panther gör ju även äldre datorer snabbare och inte tvärtom.
Men jag måste reservera mig för att jag sällan fattar dina inlägg...
Ungefär som som korsord man måste tänka till.
Det är väl klart att programutveckling följer med hårdvaruutveckling.?
En annan tanke: Om man lägger in Panther på en gammal dator med gamla program Hur kan den bli snabbare då?
Panther är väl inte en lösning på allt.
Det krävs väl att det finns mottagningskapacitet och sedan utrymme för ens egna rörelser annars är det väl ingen mening att ha ett verktyg?
Skrevs ursprungligen av XedoZ
Det kostar ju "bara" 747,50 med Mecenat!
Så mycket billigare kan det väl ändå inte bli? Det du talar om är ju 50% rabatt.
Prislappen på panther kan man kanske alltid diskutera men huruvida det kostar eller inte, där tycker jag svaret är enklare.
Självklart ska det kosta, jag tycker nog att vi mac ägare får så pass mycket gratis från apple som de kunde ta betalt för.
Visserligen kanske datorn kostar.
Att betala känns för mig självklart. Faktum är att det känns idag svårare att kopiera apple produkter än vad det gjorde när jag körde win2000 - då kopierade jag gärna deras os - utan dåligt samvete.
Skrevs ursprungligen av coach
Jo, precis så billigt är det! 747,50 på Mecenat Apple Store
Så vitt jag kan se kostar Panther 995 kr inklusive moms för studenter på Appleståre.
ooo!:) okej, då ska jag definitivt köpa jag också. Schysst, jag visste inte att mecenat hade en egen site. Om de kunde ha lika generösa rabatter på hårdvara hade jag blivit
Panther gör ju även äldre datorer snabbare och inte tvärtom.
Jo, det har man hört. Jag undrar just om Panther på en iMac DV 400 skulle kunna vara dräglig (med maxad minne). Vi har en hel drös med sånna burkar, och de lär få vara kvar en stund till. Det vore dock susen om de kunde köras under OSX. Med den gamla OSX 10.1, var det knappt nått att tänka på, förutom för experimentering. De kvalificerade sedan inte för Jaguars Quartz Extremes grafikminneskrav, varför den uppgradering inte heller var aktuell. Men skulle Panther ändra på det och göra OSX plötslig användbar på dessa? Finns det grafik-lulllull som man kan stänga av i Panther för att få det mindre krävande?
Skrevs ursprungligen av pichia
Jo, det har man hört. Jag undrar just om Panther på en iMac DV 400 skulle kunna vara dräglig (med maxad minne). Vi har en hel drös med sånna burkar, och de lär få vara kvar en stund till. Det vore dock susen om de kunde köras under OSX. Med den gamla OSX 10.1, var det knappt nått att tänka på, förutom för experimentering. De kvalificerade sedan inte för Jaguars Quartz Extremes grafikminneskrav, varför den uppgradering inte heller var aktuell. Men skulle Panther ändra på det och göra OSX plötslig användbar på dessa?
Hur det fungerar på en så pass gammal dator vet jag inte. Jag skulle nog köra OS 9 på en sån dator så länge den lever (vilket är precis vad vi gör på en iMac DV här på kontoret).
Men på de datorer som är typ två år gamla verkar de 10.3 ge ett lyft. Precis som 10.2 var snabbare än 10.1 och 10.1 var snabbare än 10.0. Tror t.ex. en iBook 500 skulle upplevas som klart snabbare, även om den inte fixar QE.
Skrevs ursprungligen av pichia
Finns det grafik-lulllull som man kan stänga av i Panther för att få det mindre krävande?
Inte vad jag vet. Men såvida man inte vill stänga av hela grafikmotorn så blir det nog svårt att hitta enkilda delar som man skulle kunna stänga ner som skulle ge någon skillnad.
Det jag funderar på, hur var det med uppdateringar förut? Har inget minne av att man behövde betala för uppdateringar mellan var tiondels steg. Tidigare var det väl vid varje halvt steg. 7.0 till 7.5 till 8.0 osv. Visst 10.2 till 10.3 är ett större steg än från 7 till 7.5.
747,50kr är ett bra pris för 10.3 tycker jag. Kanske borde sälja något annat, som arbetslös har man ju inte hur mycket pengar som helst tyvärr.
Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Det jag funderar på, hur var det med uppdateringar förut? Har inget minne av att man behövde betala för uppdateringar mellan var tiondels steg. Tidigare var det väl vid varje halvt steg. 7.0 till 7.5 till 8.0 osv. Visst 10.2 till 10.3 är ett större steg än från 7 till 7.5.
Apple har helt lagt om strategin kring siffrorna så du kan inte jämföra det med tidigare. Varje tiondel är en stor uppgradering och har kommit en gång per år ungefär. De kostar pengar. Alla övriga uppdateringar ("hundradelar") är gratis. Vi har ju gått från 10.2.0 till 10.2.8 utan kostnad.
Jag tycker det är rätt bra att inflationen på versionnummer på detta sätt hejdats.
Panthern har i mitt tycke inte lika mycket wow-faktor som jaggan hade(främst blåtands stödet, med addressbook, iSync och iCal).
1495:- för Pantern känns lite dyrt, när man samtidigt pyntar nästan 1000-lappen för .Mac...lösningen för mig blir att jag köper en ny dator med 10.3 så känns det mer prisvärt:D
Skrevs ursprungligen av nukethenick
Vilka riks-puckon har valt "Jag piratkopierar istället"?
Forsvara er tack...
(bor i usa, vissa tecken saknas har om man sager... men copy/paste funkar iaf hehe)
Jag tror inte rikspuckon(a) kan försvara det (här) eftersom debatten gärna urartar. Skulle man öppet erkänna att man piratkopierar vore det inte så mycket "pirat"...Dessutom tycks alla på 99mac ha en hög moralisk hållning så man skulle snabbt bli nedstampad i skorna. :rolleyes: Nåja, det är inte meningen att vara ironisk. Och nej, jag kommer inte att piratkopiera om nu någon undrade.
Jag tycker dock det är för mycket pengar för mig att i nuläget köpa Panther (jag säger inte att det är dyrt, men det är för mycket slantar för mig). I´ll stick to my Jaguar!
Skrevs ursprungligen av PJW
Jag tror inte rikspuckon(a) kan försvara det (här) eftersom debatten gärna urartar. Skulle man öppet erkänna att man piratkopierar vore det inte så mycket "pirat"...Dessutom tycks alla på 99mac ha en hög moralisk hållning så man skulle snabbt bli nedstampad i skorna. :rolleyes: Nåja, det är inte meningen att vara ironisk. Och nej, jag kommer inte att piratkopiera om nu någon undrade.
Jag tycker dock det är för mycket pengar för mig att i nuläget köpa Panther (jag säger inte att det är dyrt, men det är för mycket slantar för mig). I´ll stick to my Jaguar!
Om man "piratar" så måste man logga in med någon annans namn.
Måste bli bli tidskrävande och bökigt.
1495 är väl en kväll på krogen eller två flytvästar till barnen. Några cigaretter per dag . Bara att välja eller?
det var väl så här det började: Är uppdateringen värd 1.495kr inkl moms för dig? Om JA: Vilken ny funktion motiverar köpet? Om NEJ: Vad saknas?
VAR ÄR VI NU?
Om jag var nyköpare, alltså inte hade följt med i uppgraderingar och/eller inte köpt nytt maskineri då och då: Så hade jag sagt JA. Nu blir det ett (t)JA.
Panther verkar mycket bra: förbättrad fonthantering och snabbskifte av multipla användare är bra nyheter och om expose visar sig hålla måttet när det gäller fönstertorkning så *****.
Jag saknar mer gratisgodis a la iCal, iSync. Apple kunde väl ha köpt Suns skafferi av NextStepprogram och portat till OSX. Också skulle QuickTimePro6 ingå vid köp av OSX. Då fick de gärna ta 1500kr jämt istället för att hålla på med krämartricket 1495:-. Om de portade Nextstep-arvet skulle jag betalt 3000 lätt, faktiskt.
Skrevs ursprungligen av iBjorn
Panthern har i mitt tycke inte lika mycket wow-faktor som jaggan hade(främst blåtands stödet, med addressbook, iSync och iCal).
Jag tycker nog att Panther är i klass med Jaguar eller bättre faktiskt:
- Font Book
- Fast user switching
- File Vault
- Nya Finder
- Nya Mail
- iChat AV (kom ihåg att iChat AV kommer att kosta pengar för 10.2-användare)
- Nya Preview
- XCode
- X11
- mm, mm.
Men alla dessa grejer står sig ändå slätt mot Exposé om man fått möjligheten att se det in action.
Jag tycker nog att Panther är i klass med Jaguar eller bättre faktiskt:
- Font Book
- Fast user switching
- File Vault
- Nya Finder
- Nya Mail
- iChat AV (kom ihåg att iChat AV kommer att kosta pengar för 10.2-användare)
- Nya Preview
- XCode
- X11
- mm, mm.
Men alla dessa grejer står sig ändå slätt mot Exposé om man fått möjligheten att se det in action.
Det beror ju på vilka behov man har och vad man är för användare, för barnfamiljer är fast-user switchen värd mkt. För folk i prepress är säkert fontbook kanonbra.
För mig blir nya iDisken och Expose mest intressant.
Wow-faktorn när Steve presenterade telefonstödet i jaggan tycker jag var bland de bästa Aple har gjort, den enda presentation som kommer upp i samma klass var väl när Schiller hoppade gummimadrass med iBooken:D
Skrevs ursprungligen av iBjorn
Wow-faktorn när Steve presenterade telefonstödet i jaggan tycker jag var bland de bästa Aple har gjort, den enda presentation som kommer upp i samma klass var väl när Schiller hoppade gummimadrass med iBooken:D
Min personliga favorit var när han introducerade AirPort. Det var inget som jag så vitt jag kan minnas hade spridits på nätet i förväg och när Jobs tog en iBook och bara gick iväg med den samtidigt som han surfade så tappade man verkligen hakan. Pricken över i:et var när han tog fram en rockring och likt en trollkarl drog den över iBooken! Det var en keynote man minns!
Min personliga favorit var när han introducerade AirPort. Det var inget som jag så vitt jag kan minnas hade spridits på nätet i förväg och när Jobs tog en iBook och bara gick iväg med den samtidigt som han surfade så tappade man verkligen hakan. Pricken över i:et var när han tog fram en rockring och likt en trollkarl drog den över iBooken! Det var en keynote man minns!
Håller med, det var ju samma keynote som Schillers hopp!
Förutom de lyckliga som har en "kopia" av Panther snurrandes på burken idag och kan utvärdera dess förträfflighet på ett objektivt sätt, så ser jag denna fråga som helt hypotetisk. Om Panther är så bra som den framhålles i reklam och annan media (vet nu inte hur väl denna utvärdering är, läs detta o jmfr med hypen av XP) så är den nog värd åtminstone 1495. (Varför just 1495?) Således, hade Apple tagit relativt lite betalt för betan! 10.1 och avsevärt mer för 10.2 och sedan relativt 10.2 en rimlig summa för mervärdet 10.3 ger hade man kanske landat på runt 1500 eller kanke mer, vilket skulle vara rimligt, eller?? Jag väntar med min röst.....