Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmän tråd om Apple Watch

Tråden skapades och har fått 903 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-04 22:46
Ursprungligen av adress@mac:

519 kr är ett bra pris.

Svindyrt, anser jag. Ok om det hade varit en duo-laddare eller en Apple-produkt men för en laddare tillbara Apple Watch från tredje part, då är det riktigt dyrt.

Många som profiterar ordentligt på nyhetens behag.

Ursprungligen av zinned:

Svindyrt, anser jag. Ok om det hade varit en duo-laddare eller en Apple-produkt men för en laddare tillbara Apple Watch från tredje part, då är det riktigt dyrt.

Många som profiterar ordentligt på nyhetens behag.

Nu har alltid Twelve South legat i det prissegmentet till Apple produkter. Eftersom dom bara tillverkar för Apple sortiment och alltid funnits på AppleStore - kan man ju " nästan kalla det originaltillbehör". Jämfört med mycket annat - tycker jag deras produkter håller högsta klass. Kunde kanske vara lite billigare - men har alltid legat där i krokarna. Med tanke på att dom exklusivt tillverkar för Appleprodukter - kanske " nyhetens behag" inte är så träffande benämning. ?

Ursprungligen av adress@mac:

Nu har alltid Twelve South legat i det prissegmentet till Apple produkter. Eftersom dom bara tillverkar för Apple sortiment och alltid funnits på AppleStore - kan man ju " nästan kalla det originaltillbehör". Jämfört med mycket annat - tycker jag deras produkter håller högsta klass. Kunde kanske vara lite billigare - men har alltid legat där i krokarna. Med tanke på att dom exklusivt tillverkar för Appleprodukter - kanske " nyhetens behag" inte är så träffande benämning. ?

Det är dyrt. Oavsett hur man vänder och vrider på det. Lite för dyrt enligt mig också.

Ursprungligen av zinned:

Svindyrt, anser jag. Ok om det hade varit en duo-laddare eller en Apple-produkt men för en laddare tillbara Apple Watch från tredje part, då är det riktigt dyrt.

Många som profiterar ordentligt på nyhetens behag.

Ursprungligen av adress@mac:

Nu har alltid Twelve South legat i det prissegmentet till Apple produkter. Eftersom dom bara tillverkar för Apple sortiment och alltid funnits på AppleStore - kan man ju " nästan kalla det originaltillbehör". Jämfört med mycket annat - tycker jag deras produkter håller högsta klass. Kunde kanske vara lite billigare - men har alltid legat där i krokarna. Med tanke på att dom exklusivt tillverkar för Appleprodukter - kanske " nyhetens behag" inte är så träffande benämning. ?

Ursprungligen av grenhall:

Det är dyrt. Oavsett hur man vänder och vrider på det. Lite för dyrt enligt mig också.

Det är fortfarande ingen laddare utan bara ett ställ att ansluta laddaren och Watch på, så att inte lura andra att laddare ingår.
Jag håller med lite om att Twelve South är lite dyrt, men tex deras BookBook serie av fodral har varit mycket hög kvalitet liksom en del andra prylar jag använt genom åren. Jag köpte Watch stället för att jag inte hittat nått lämpligare inom ett skapligt pris.

För den som vill ha lite mer raffinerade ställ finns ju tex NuDock: https://www.indiegogo.com/projects/nudock-app... som just nu inkluderar en lampa med ställ för iPhone, Watch, powerbank samt lite USB portar etc och ett extra löst ställ för Watch för 169+25 dollar. Planeras att skeppas under hösten.

Ursprungligen av CekariYH:

Det är fortfarande ingen laddare utan bara ett ställ att ansluta laddaren och Watch på, så att inte lura andra att laddare ingår.
Jag håller med lite om att Twelve South är lite dyrt, men tex deras BookBook serie av fodral har varit mycket hög kvalitet liksom en del andra prylar jag använt genom åren. Jag köpte Watch stället för att jag inte hittat nått lämpligare inom ett skapligt pris.

För den som vill ha lite mer raffinerade ställ finns ju tex NuDock: https://www.indiegogo.com/projects/nudock-app... som just nu inkluderar en lampa med ställ för iPhone, Watch, powerbank samt lite USB portar etc och ett extra löst ställ för Watch för 169+25 dollar. Planeras att skeppas under hösten.

Men alltså........

Ställ för nästan $200? Det är närmare 1600:- + moms 400:-. Det är 2000:- för ett ställ där man kan placera ett portabelt batteri, iPhone och Watch.

Ursprungligen av grenhall:

Men alltså........

Ställ för nästan $200? Det är närmare 1600:- + moms 400:-. Det är 2000:- för ett ställ där man kan placera ett portabelt batteri, iPhone och Watch.

Japp, som hittat

Ursprungligen av grenhall:

Det är dyrt. Oavsett hur man vänder och vrider på det. Lite för dyrt enligt mig också.

Kanske jag som inte är så priskänslig. Har vant mig vid - sedan 1985 - att allt som har med Apple att göra är
"dyrt". Likaså produkter som speciellt är gjorda för Apple är i övre prisnivån. Detta sagt - så är det sällan jag blivit besviken när jag fått produkten levererad. Liksom Apple har ju Twelve Sout varit lite föregångare och satt nivån för tillbehör - ex BookBook - som blivit kopierad i oändlighet. Många kallar sina plånboksfodral för BookBook - för att sätta en kvalitetsstämpel på det. Likadant med Apple. iPod och iPad som begrepp har använts/ och används i många sammanhang som ett begrepp för musikspelare och läsplatta. Walkie Talkie var ett annat fenomen - där ett varunamn blev/är ett begrepp för en hel produktkategori.
Kostnaden på " originalen" är alltid mycket högre - men utvecklingskostnaden har ju också betalats av originalen. Sedan är det bara för alla kopior från Kina att hänga på.
Starten på detta fenomen var på slutet 60 talet. Då kom Sony med en musikspelare som hette Walkman.
Efter över 30 år - sade folk fortfarande Walkman - oavsett märke på musikspelaren. Sedan kom iPod - och ärvde detta fenomen från Sony. Finns många liknande exempel på andra produkter i andra segment.
Min " stora utläggning " vill komma fram till en sorts försvar till - varför vissa märken är dyrare än andra - kanske inte bara på grund av kvalitet - men för att man var först. Sedan är ju pris relativt. Vem/vilka är beredda att betala - vilka inte. Men så är det med allt. Ser man inte minst på nätet nu - vad gäller  Watch.
I slutändan är det ändå så - att var och en - väljer vad man vill betala - och betala för. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-05 10:05
Ursprungligen av CekariYH:

För den som vill ha lite mer raffinerade ställ finns ju tex NuDock: https://www.indiegogo.com/projects/nudock-app... som just nu inkluderar en lampa med ställ för iPhone, Watch, powerbank samt lite USB portar etc och ett extra löst ställ för Watch för 169+25 dollar. Planeras att skeppas under hösten.

Sluta säg att den finns. Det är en produkt finansierad genom crowd funding och levereras inte än, därmed finns den inte.

Ursprungligen av zinned:

Sluta säg att den finns. Det är en produkt finansierad genom crowd funding och levereras inte än, därmed finns den inte.

Sant, men den kommer förhoppningsvis att finnas som val för de som söker ett "allt i ett" ställ. Med 1900%+ funded är det väl troligt att den kommer.

Om man spaltar upp vad man får så kanske det inte ter sig så himla dyrt dock.

-Ett ställ för en iPhone med lightning kontakt inkl. laddare inbyggd + ställ för Watch där egen laddare monteras + trådlös laddning för en power-bank + en bordslampa med dimmer-funktion via touch-kontroll + en extra USB port för att tex ladda en iPad, 2,4A. Allt i ett ställ alltså, gjord i aluminium. + anslutning med dom flesta standardiserade väggkontakterna (vet ej om det gäller svenska typen dock)

-En power-bank för nämnda ställ på 2000 mAh.

-Ett extra ställ för en Watch i aluminium.

Så slår man ihop allt så blir det väl inte så himla dyrt och momsen åker man ju på oavsett, kanske lite lägre om man köper inom EU.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-05 10:43

Då köper jag hellre Apple Watch Dock Duo från Moxiware. Halva priset och snyggare/inte lika obtrusive (svenskan brister lite för stunden).

Den största skillnaden - garanterad leverans, då den säljs nu.

Ursprungligen av zinned:

Då köper jag hellre Apple Watch Dock Duo från Moxiware. Halva priset och snyggare/inte lika obtrusive (svenskan brister lite för stunden).

Den största skillnaden - garanterad leverans, då den säljs nu.

Inte "garanterad leverans" för tillfället. SOLD OUT. Den är snygg - om man vill ha hållare till båda.
750-800kr inkl leverans. Har anmält intresse.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-05 12:07
Ursprungligen av adress@mac:

Inte "garanterad leverans" för tillfället. SOLD OUT. Den är snygg - om man vill ha hållare till båda.
750-800kr inkl leverans. Har anmält intresse.

Ja, ok...de hade i lager när jag kontrollerade sist men då är nya på väg in

Ursprungligen av zinned:

Ja, ok...de hade i lager när jag kontrollerade sist men då är nya på väg in

Helt säkert. Får ett meddelande när den kommer in. Silver med trät bakom är snyggt.
Nu börjar problemet med  Watch och solen. Precis som med iPhone - början. Man ser ingenting. Får se hur många som klagar på det - vartefter sommaren kommer. Ha en bra helg. ?

Någon som vill gå ihop och beställa ett gäng laddkablar? Känner mig alltid lite naken med bara 1 laddare i kombination med mitt förvirrade tillstånd. Vill ha en på kontoret, en i väskan och en bredvid sängen. Med tanke på att jag ofta sover på 3-4 orter på en vecka så är det ingen höjdare att inse att laddkabeln är 50 mil bort. De tar 35/45 € per kabel beroende på om det ska vara 1 eller 2 m i tyska Apple Store. Verkar dock bara finnas den i rostfritt, inte den vita för AWS. 1 dags leverans inom Tyskland.

Ursprungligen av pmarriott:

Någon som vill gå ihop och beställa ett gäng laddkablar? Känner mig alltid lite naken med bara 1 laddare i kombination med mitt förvirrade tillstånd. Vill ha en på kontoret, en i väskan och en bredvid sängen. Med tanke på att jag ofta sover på 3-4 orter på en vecka så är det ingen höjdare att inse att laddkabeln är 50 mil bort. De tar 35/45 € per kabel beroende på om det ska vara 1 eller 2 m i tyska Apple Store. Verkar dock bara finnas den i rostfritt, inte den vita för AWS. 1 dags leverans inom Tyskland.

Exakt som jag känner det.
Jag går gärna med då jag vill ha en 1m och en 2m om det blir några mer för att spara på frakt etc.

Ett paket från Tyskland hit kostar högst 350:- om vi är åtminstone 3-4 st så blir det inte många tior per kabel. Plus svensk frakt/porto dvs.

Ursprungligen av pmarriott:

Ett paket från Tyskland hit kostar högst 350:- om vi är åtminstone 3-4 st så blir det inte många tior per kabel. Plus svensk frakt/porto dvs.

Tja, var ju inte mycket att dela, så jag är ok även om vi bara blir 2.

Ursprungligen av pmarriott:

Någon som vill gå ihop och beställa ett gäng laddkablar? Känner mig alltid lite naken med bara 1 laddare i kombination med mitt förvirrade tillstånd. Vill ha en på kontoret, en i väskan och en bredvid sängen. Med tanke på att jag ofta sover på 3-4 orter på en vecka så är det ingen höjdare att inse att laddkabeln är 50 mil bort. De tar 35/45 € per kabel beroende på om det ska vara 1 eller 2 m i tyska Apple Store. Verkar dock bara finnas den i rostfritt, inte den vita för AWS. 1 dags leverans inom Tyskland.

Jag kan vara med på 1st 2 meters. Tror det är samma längd och metall som är till min 42 mm Steel.
Bör väl bli 420kr + frakt 80 kr. Summa 500kr om det kan vara till någon hjälp. Du skall väl ha för porto inom Sverige också - så plus det - naturligtvis.

  • Medlem
  • Sala
  • 2015-06-05 22:04
Ursprungligen av pmarriott:

Någon som vill gå ihop och beställa ett gäng laddkablar? Känner mig alltid lite naken med bara 1 laddare i kombination med mitt förvirrade tillstånd. Vill ha en på kontoret, en i väskan och en bredvid sängen. Med tanke på att jag ofta sover på 3-4 orter på en vecka så är det ingen höjdare att inse att laddkabeln är 50 mil bort. De tar 35/45 € per kabel beroende på om det ska vara 1 eller 2 m i tyska Apple Store. Verkar dock bara finnas den i rostfritt, inte den vita för AWS. 1 dags leverans inom Tyskland.

Jag är också gärna med på att dela på frakt och andra kostnader för en laddare. En 2 meters för mig. Hur går vi vidare? Kan jag bistå med något?

Se där, 4 st redan.
Blir väl så att pmarriott beställer när vi skickat våran summa till honom, ska väl gå att på ett ungefär bestämma porto-kostnaden vidare till oss och sedan kan vi finjustera om det inte stämde till 100% för pmarriott. Går ju fort om man kör med Swish typ.

Hoppas dom gör om app-översikten på klockan, lite svårt att få en bra struktur var man vill ha dom och att dom runda blupparna även på max-zoom är svåra att se och att träffa rätt.
Skulle gärna ta lite större fyrkantiga så att dom jag använder mest högst upp och visas först sas. Inte så snyggt kanske men mer praktiskt imo.

Tillägg: Att ha själva klockikonen där i mitten (eller finns överhuvud taget) så att första trycket centrerar den på skärmen och andra trycket visar urtavlan känns så där smart, är man i app-vyn kan ju urtavlan visas direkt vid första trycket.

Ursprungligen av werpan:

Jag är också gärna med på att dela på frakt och andra kostnader för en laddare. En 2 meters för mig. Hur går vi vidare? Kan jag bistå med något?

Vi stämmer av intresset, så tar jag upp era beställningar och lägger ordern i nästa vecka.

En 1 meters
En 2 meters

Ursprungligen av pmarriott:

Vi stämmer av intresset, så tar jag upp era beställningar och lägger ordern i nästa vecka.

Låter bra. Vi kanske skall göra det över PM - så slipper vi tynga ner tråden. Kanske det dyker upp ytterligare någon/några under helgen.
På tal om det - ha en bra helg. ?

Ursprungligen av adress@mac:

Låter bra. Vi kanske skall göra det över PM - så slipper vi tynga ner tråden. Kanske det dyker upp ytterligare någon/några under helgen.
På tal om det - ha en bra helg. ?

OT. Viljen jäkla bra/fin kabel. Har aldrig haft en bättre. Kvalitet och handbarhet rakt igenom. Tänkte - ni måste ju ha en bra till iPhone/iPad också.
http://www.woodforddesign.com

Har ni beställt laddare än till klockan? Annars dra iväg ett pm till mig om jag kan vara med.

Ursprungligen av _empty:

Har ni beställt laddare än till klockan? Annars dra iväg ett pm till mig om jag kan vara med.

Kolla med PM till " pmarriott".

Nya watchOS kommer bli grymt!

Egna bakgrunder till klockan gillar jag. Likaså att man får skärmen rättvänd/ liggande - med laddaren i - och som väckarklocka. För det tredje - att kunna svara på ? med Siri. Snabbt och enkelt.
Det var bara några praktiska små saker som jag tycker underlättar. Det var mycket mer nyheter. Beta på
OS2 går ut idag till testare. ⌚️

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-09 01:30

Jag tycker personligen att de kunde släppt mer på tyglarna när det kom till watch faces, varför inte möjliggöra att kunna ladda ner watch faces från AppStore? Att utvecklare ska kunna skapa helt egna utseenden på dessa, personligen kommer jag aldrig någonsin ha ett foto som bakgrundsbild i någon av mina watch faces.

Märkligt.

Bevaka tråden