Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som bokat iPhone 7/7 Plus

Tråden skapades och har fått 2504 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ancientdragon:

Jag förstår inte detta med väntetider.

Beställde min första 7+ 256 Gagat hos Telia när förköpet öppnade. Fick den med leverans 16-19/9 men ångrade mig och beställde en en guld med samma spec hos Elgiganten på lanseringsdsgen 16/9. Den fick jag för 4 dagar sedan men då tog det som sagt bring en hel vecka att få hit den från Elgiganten.

Tycker det är det snabbaste jag någonsin fått en iPhone vid lansering

Var har ni köpt era?

Har du köpt på El giganten med telias abonnemang eller har du bytt operatör?

Ursprungligen av littlemac:

Din analogi faller platt. Han köper en likadan bil som dig men din har en större bränsletank så du kan köra längre. Ni har dock samma motor, växellåda, kaross osv.

Streaming är för övrigt framtiden. Och iCloud (200GB 29 kr/mån) gör stora minneskapaciteter i telefoner förlegade för de flesta användare. iCloud ger dessutom användaren en bättre säkerhet i och med back-up-funktionen.

Du har helt rätt.

Molnlagring är framtiden. Men lika avlägsen som svävande bilar och fred på jorden tyvärr. På en normal arbetsvecka är jag utanför 3/4G täckning 20% av tiden. Den övriga tiden tvingas jag betala dyrt för min datatrafik med diverse fastprisabonnemang. Så varje GB måste tas hand om för de är guldvärda.

Med all min data med mig och wi-fi sync hemma kommer jag undan detta.

Men det är ju jag och detta kan vara olika för alla.

Min analogi är mycket enklare än så. Om alla 3 modeller kostade lika mycket så skulle alla välja 256GB. Det enda som hindrar er idag är pengar, det kostar mer att ligga på topp.

Om du nu säger att du ändå skulle valt 32GB så tror jag inte att det finns någon som läser detta som skulle tro på dig. Kan vi få mer så tar vi mer.

Från 22/11 till 14/11 och idag till 7/11 hos Telia nu. De händer saker! Hoppas det går snabbare ändå!

Ursprungligen av calinou:

Har du köpt på El giganten med telias abonnemang eller har du bytt operatör?

Jepp, Elgiganten online med Telia. De ha en egen tilldelning som kedja och verkar inte ha samma väntetider. Förutom på Gagatsvart där de sa 5-6v när jag beställde.

Min tog 2,5 veckor innan den skickades.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Du har helt rätt.

Molnlagring är framtiden. Men lika avlägsen som svävande bilar och fred på jorden tyvärr. På en normal arbetsvecka är jag utanför 3/4G täckning 20% av tiden. Den övriga tiden tvingas jag betala dyrt för min datatrafik med diverse fastprisabonnemang. Så varje GB måste tas hand om för de är guldvärda.

Med all min data med mig och wi-fi sync hemma kommer jag undan detta.

Men det är ju jag och detta kan vara olika för alla.

Min analogi är mycket enklare än så. Om alla 3 modeller kostade lika mycket så skulle alla välja 256GB. Det enda som hindrar er idag är pengar, det kostar mer att ligga på topp.

Om du nu säger att du ändå skulle valt 32GB så tror jag inte att det finns någon som läser detta som skulle tro på dig. Kan vi få mer så tar vi mer.

Jag kan inte ha min data med mig i min telefons minne då jag streamar allt, te.x. Netflix, HBO, Youtube, Facebook, Instagram osv. Den enda anledningen för mig att välja en större minneskapacitet är om jag har ofantligt stora offline-playlistor i Spotify eller spelar in stora mängder video, vilket jag inte har/gör.

Jag har dessutom wifi både på jobbet, i bussen, hemma osv. så jag använder inte särskilt mycket datatrafik.

Så varför ska jag välja 256gb? Att dessutom betala 2000 kr extra för ett minne som borde kosta 600 kr gör det inte mer sannolikt att jag skulle välja det alternativet. Det handlar alltså inte om snålhet eller brist på pengar utan på ANVÄNDARMÖNSTER.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-10-18 10:36
Ursprungligen av Ancientdragon:

Beställde min första 7+ 256 Gagat hos Telia när förköpet öppnade. Fick den med leverans 16-19/9 men ångrade mig och beställde en en guld med samma spec hos Elgiganten på lanseringsdsgen 16/9. Den fick jag för 4 dagar sedan men då tog det som sagt bring en hel vecka att få hit den från Elgiganten.

Ursprungligen av Yumeyue:

Gissar på att det gick snabbare för dig för det är inte lika stor efterfrågan på 256 GB 7+ då den är allra dyrast.

Fast det är ju flera här som har beställt 7+ med 256GB på lanseringsdagen och fortfarande inte har en aning om när den kommer att dyka upp.

Ursprungligen av Grandmastermac:

Ni som fått era plus-telefoner... vad tycker ni om batteritiden? Jag är hitills inte så imponerad. Använder min telefon på halv ljusstyrka utan bluetooth på (spelar inget, bara lite surf, smsande och lite spotify) och tycks få en dag nätt och jämnt......

Instämmer, inte imponerad.

Ursprungligen av littlemac:

Din analogi faller platt. Han köper en likadan bil som dig men din har en större bränsletank så du kan köra längre. Ni har dock samma motor, växellåda, kaross osv.

Streaming är för övrigt framtiden. Och iCloud (200GB 29 kr/mån) gör stora minneskapaciteter i telefoner förlegade för de flesta användare. iCloud ger dessutom användaren en bättre säkerhet i och med back-up-funktionen.

Jag har 200GB på iCloud och ca 43 GB i min surfpott just nu, vilken bara blir större och större. Ändå väljer jag 256GB i telefonen av två anledningar: Jag fotar sjukt mycket vilket tar plats (lägger över systemkamerabilder i telefonen och synkar med Lightroom) och jag vill själv bestämma över min data. Jag avskyr när ett album (eller ännu värre en låt på ett album) försvinner från spotify, eller när spotify bestämmer sig för att jag är offline trots att det bevisligen funkar att surfa. Netflix sa jag upp för länge sen pga det usla utbudet i sverige.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Molnlagring är framtiden. Men lika avlägsen som svävande bilar och fred på jorden tyvärr. På en normal arbetsvecka är jag utanför 3/4G täckning 20% av tiden. Den övriga tiden tvingas jag betala dyrt för min datatrafik med diverse fastprisabonnemang. Så varje GB måste tas hand om för de är guldvärda.
[...]
Min analogi är mycket enklare än så. Om alla 3 modeller kostade lika mycket så skulle alla välja 256GB. Det enda som hindrar er idag är pengar, det kostar mer att ligga på topp.

Instämmer.

Ursprungligen av littlemac:

Jag kan inte ha min data med mig i min telefons minne då jag streamar allt, te.x. Netflix, HBO, Youtube, Facebook, Instagram osv. Den enda anledningen för mig att välja en större minneskapacitet är om jag har ofantligt stora offline-playlistor i Spotify eller spelar in stora mängder video, vilket jag inte har/gör.

Jag har dessutom wifi både på jobbet, i bussen, hemma osv. så jag använder inte särskilt mycket datatrafik.

Så varför ska jag välja 256gb? Att dessutom betala 2000 kr extra för ett minne som borde kosta 600 kr gör det inte mer sannolikt att jag skulle välja det alternativet. Det handlar alltså inte om snålhet eller brist på pengar utan på ANVÄNDARMÖNSTER.

Fast du säger ju själv att du inte tycker det är prisvärt. Då handlar det om pris kontra användning. Vad du tycker att det borde kosta visar ju bara vad du tycker att det är värt, alltså vid vilken prispunkt du skulle kunna tänka dig att betala för det. Jag har alltid valt modellen med det största tillgängliga lagringsutrymmet eftersom jag vet hur sjukt jobbigt det är när det tar slut, och "man vet ju aldrig".

Ursprungligen av littlemac:

Jag kan inte ha min data med mig i min telefons minne då jag streamar allt, te.x. Netflix, HBO, Youtube, Facebook, Instagram osv. Den enda anledningen för mig att välja en större minneskapacitet är om jag har ofantligt stora offline-playlistor i Spotify eller spelar in stora mängder video, vilket jag inte har/gör.

Jag har dessutom wifi både på jobbet, i bussen, hemma osv. så jag använder inte särskilt mycket datatrafik.

Så varför ska jag välja 256gb? Att dessutom betala 2000 kr extra för ett minne som borde kosta 600 kr gör det inte mer sannolikt att jag skulle välja det alternativet. Det handlar alltså inte om snålhet eller brist på pengar utan på ANVÄNDARMÖNSTER.

SNARK så in i helvete.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-10-18 10:45
Ursprungligen av littlemac:

iCloud ger dessutom användaren en bättre säkerhet i och med back-up-funktionen.

Well, visst. Men det är väl fortfarande så att Apple har krypteringsnyckeln och kan därmed öppna och läsa din iCloud-backup och det tycker jag känns lite trist. I övrigt är det en jättebra funktion.

Citat:

Right now, although iCloud backups are encrypted, the keys for the encryption are also stored with Apple. This means that law enforcement can ask for this data to be provided from Apple’s servers. In the San Bernardino case, Apple gave FBI iCloud backups for the iPhone until October 19th. It could have used the same technique to get access to even more recent backups, but the local county police in cooperation with the FBI reset the Apple ID password, which meant the phone could no longer authenticate with the backup servers.

https://9to5mac.com/2016/02/25/apple-working-...

Citat:

while Apple is unable to access information on iOS devices, the same is not true of iCloud backups. Apple can decrypt an iCloud backup

http://www.macrumors.com/2016/03/02/icloud-ba...

En iPhone med minsta lagring blir i min värld lite amatörmässig. Känns klent och svagt. Ingen premiumkänsla. Ingen kvalité. Ett moment extra att tänka på. Osv osv.

Med stor lagring kan du slappna av och använda telefonen fullt ut. Spara bilder/videos, musik, filmer, dokument, appar etc.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-18 10:57
Ursprungligen av Ancientdragon:

256 är väl det enda rimliga?

Med bara 5Gb iCloud så måste man ju ha alla filer någonstans.

Bara att byta, om du inte tillhör en av dem som fick telefonen utan moms från Telia. Är du det så är det ju värt att vänta någon vecka.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Inbyggd lagring vs Streaming..... Hmm undrar vilken snabbast?

När jag sitter under min kork ek och luktar på blommorna och Telia höjer data kostnaderna för 110:onde gången så kommer jag och min 7+ skratta åt eländet ?

Ursprungligen av Ancientdragon:

Haha

Det är som att säga att det finns billiga bilar på grund av användarmönster ?

Nej det finns folk som har råd eller tar sig råd och det finns folk som inte har råd eller är snåla.

Därför finns märken som Euroshopper, Huawei och Best tools och av samma anledning finns iPhone med mindre internminne.

Det handlar inte om användarmönster utan om att Apple vill kränga så många enheter som möjligt.

Jisses, att det fortfarande finns användare 2016 som behöver maxat lokalt utrymme. Aja, där är de som fortfarande vill lagra allt lokalt. Personligen kan jag tycka att det kan vara läge att utforska de moln- och streaming-tjänster som är mer eller mindre legio idag. Dessutom, hastighet över internet är ju det minsta problemet idag om man inte bor under en sten.

Du kommer upptäcka massor av fördelar, välkommen till 2016

Ursprungligen av jonasn:

Fast du säger ju själv att du inte tycker det är prisvärt. Då handlar det om pris kontra användning. Vad du tycker att det borde kosta visar ju bara vad du tycker att det är värt, alltså vid vilken prispunkt du skulle kunna tänka dig att betala för det. Jag har alltid valt modellen med det största tillgängliga lagringsutrymmet eftersom jag vet hur sjukt jobbigt det är när det tar slut, och "man vet ju aldrig".

Mitt huvudargument är att vissa användare inte behöver 256gb på grund av användarmönster. Du behöver det, det betyder inte att alla behöver det.

Man börjar ju undra vad ni människor gör med era telefoner. För mig är 256gb bara trams, helt värdelöst. Vad skulle jag kunna ha i en telefon som tar upp så mycket plats? Har ni kastat era datorer och kör allt på telefonen? Jag har aldrig ens kommit över 12gb och då har jag 4-5 gb i bilder.

128 är tom på tok för mycket det med. Förstår inte varför det tog bort 64.

Sen kostar 256gb modellerna 5 siffrigt, finns ju massa andra telefoner med samma lagring fast då mycket billigare.

Senast redigerat 2016-10-18 11:41
Ursprungligen av iphoneinho:

En iPhone med minsta lagring blir i min värld lite amatörmässig. Känns klent och svagt. Ingen premiumkänsla. Ingen kvalité. Ett moment extra att tänka på. Osv osv.

Med stor lagring kan du slappna av och använda telefonen fullt ut. Spara bilder/videos, musik, filmer, dokument, appar etc.

Men det där är bara något som du inbillar dig. Sämre kvalité med mindre lagringsutrymme? Mer premiumkänsla? Hur menar du? Vi pratar om ett flashminne i en telefon, inte konstruktionsmaterial, design, processor, kamera...

När du säger "använda telefonen fullt ut" så handlar det om dina användarmönster, inte allas. Alla som köper en telefon BEHÖVER inte 256gb.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2016-10-18 11:19
Ursprungligen av Wille_3:

Jaaaaa!
Nu har mitt leveransstatus ändrat sig på från att som sämst varit 27/11.
Ny beräknad leverans till butik: 2016-10-17
Beställd på förbokningsdagen 15:15 på Telia.
Plus 128gb Mattsvart

Hur blev det? Har du varit och hämtat ut telefonen? Jag beställde samma dag som du men klockan 9:01, så om du har fått din borde jag få min vilken dag som helst.

Ursprungligen av zinned:

Jisses, att det fortfarande finns användare 2016 som behöver maxat lokalt utrymme. Aja, där är de som fortfarande vill lagra allt lokalt. Personligen kan jag tycka att det kan vara läge att utforska de moln- och streaming-tjänster som är mer eller mindre legio idag. Dessutom, hastighet över internet är ju det minsta problemet idag om man inte bor under en sten.

Du kommer upptäcka massor av fördelar, välkommen till 2016

4G vs SSD/Flash...

Ja vilken är snabbast...

Jaaaaaaaaa! Telefonen skickad från Tele2!
Jet black 7 plus 128GB, beställd 9 sep kl 09.04

Molntjänster visst! Jag har dock rött mkt film i telefonen och vill jag spela upp ett sådant via moln står de mest och tuggar. Föredrar att ha klipp i mobilen även vid redigering så är det bättre.
Finns ingen anledning att inte köpa 256 skulle väl vara en kostnadsfråga då, men de som gnäller är ju de som köpt för litet och har ångest över sitt dåliga val ?

Tänker också andrahand så får du alltid lättare sålt en iPhone med mer lagring vs 16/32.

Ursprungligen av Ancientdragon:

4G vs SSD/Flash...

Ja vilken är snabbast...

Men om inte materialet finns på ditt flashminne så spelar det ingen roll, eller hur?

Ursprungligen av littlemac:

Men om inte materialet finns på ditt flashminne så spelar det ingen roll, eller hur?

Nej precis därför har jag mitt material på mitt flashminne med appar som Spotify och Viaplay...

Du är så ägd ?

Ursprungligen av Ancientdragon:

Nej precis därför har jag mitt material på mitt flashminne med appar som Spotify och Viaplay...

Du är så ägd ?

Ingen förstår alltså vad jag menar?

Vissa behöver mycket minne, andra mindre. Det handlar inte om pengar utan om användarmönster.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-18 13:06
Ursprungligen av Ancientdragon:

4G vs SSD/Flash...

Ja vilken är snabbast...

Är du vaken eller?

1) Situationen gäller om man behöver mycket lokalt lagringsutrymme med den bandbredden som finns i dagens mobila nät. Svar nej, det är inget tvång i de flesta lägen.

2) Hastigheten är ju tudelad. Hur får du in datan på ditt flashminne? Den kopieras dit, det i sig tar tid som måste tas i beaktning...likväl som tiden det tar att få data till molnet. Poängen är att du har tillgång till datan i molnet från alla tänkbara ställen, det har du inte till din lokalt sparade data. Dessutom behöver du inte vara orolig för att bli av med den om din telefon blir stulen, inte heller behöver du ha duplicerad data. Enda gången hastigheten blir en faktor är om man behöver snabb tillgång till stora mängder data på kort tid. När behöver man det på en telefon? Väldigt sällan. Dessutom så klarar man det utan större problem med hastigheterna i dagens mobila nät.

Nej, detta med krav på stora lagringsutrymmen i mobila enheter hör till det förgångna. De som fortfarande kräver det hör sannolikt till de som tar längre tid på sig att anpassa sitt användarmönster till dags dato eller det försumbara antal där dagens mobila nät trots hastigheten inte är tillräckligt.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Nej precis därför har jag mitt material på mitt flashminne med appar som Spotify och Viaplay...

Du är så ägd ?

Pajaserier, höj dig. Eller ska vi hålla den låga nivån? Ok farfar.

Ursprungligen av littlemac:

Ingen förstår alltså vad jag menar?

Vissa behöver mycket minne, andra mindre. Det handlar inte om pengar utan om användarmönster.

Användarmönster har inget med internminne att göra. Har man råd köper man mer, har man inte råd köper man mindre.

Användarmönster spelar däremot roll när man skall välja telefonmodell (SE/6/6+/7/7+) då köper jag din logik.

När det gäller minne vill vi alltid ha det största, snabbaste, energisnålaste och minsta till yta.

Det är och kommer alltid att vara enbart priset som står i vägen.

Ursprungligen av littlemac:

Ingen förstår alltså vad jag menar?

Vissa behöver mycket minne, andra mindre. Det handlar inte om pengar utan om användarmönster.

Vet inte vad folk tramsar om. Förstår exakt vad du menar och håller med

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2016-10-18 13:12
Ursprungligen av zinned:

Jisses, att det fortfarande finns användare 2016 som behöver maxat lokalt utrymme. Aja, där är de som fortfarande vill lagra allt lokalt. Personligen kan jag tycka att det kan vara läge att utforska de moln- och streaming-tjänster som är mer eller mindre legio idag. Dessutom, hastighet över internet är ju det minsta problemet idag om man inte bor under en sten.

Du kommer upptäcka massor av fördelar, välkommen till 2016

Fast det där funkar bara om du gillar samma sak som alla andra. Den musik jag lyssnar på saknas ofta på Spotify och när den finns är det mer regel än undantag att de tar bort nån låt eller byter ut den mot en annan version. Det kanske är skit samma om man bara gillar sånt som är populärt eller inte bryr sig om vilken version av en låt man hör men för många är det oacceptabelt. Och streamingtjänster när det gäller film är ju också intressant. För långfilm har väl alla tjänster ungefär samma dåliga utbud, men sen kommer vi till de egenproducerade serierna där alla har olika utbud och självklart inte vill låta någon konkurrent sända det man själv har producerat som unikt content. Vill jag se två-tre populära serier så måste jag alltså abonnera på ett par tjänster.

Ursprungligen av littlemac:

Mitt huvudargument är att vissa användare inte behöver 256gb på grund av användarmönster. Du behöver det, det betyder inte att alla behöver det.

Jag läste och förstod det. Du tog även upp att det inte var prisvärt och jag är inne på argumentet att alla skulle välja att maxa utrymmet om det inte innebar en stor prisskillnad.

Ursprungligen av ryckarn34:

Man börjar ju undra vad ni människor gör med era telefoner. För mig är 256gb bara trams, helt värdelöst. Vad skulle jag kunna ha i en telefon som tar upp så mycket plats? Har ni kastat era datorer och kör allt på telefonen? Jag har aldrig ens kommit över 12gb och då har jag 4-5 gb i bilder.

128 är tom på tok för mycket det med. Förstår inte varför det tog bort 64.

Well. Mina bilder är ofta runt 30 MB/st och är jag bortrest och fotar fyller jag snabbt mitt 64GB minneskort i systemkameran - och sen har jag två kameror till som jag använder. För mig är det nödvändigt att ha ett smidigt sätt att flytta över bilder och det är inte alltid man kan ha en dator med sig. Då är det bra att ha telefonen.

Ursprungligen av ryckarn34:

Sen kostar 256gb modellerna 5 siffrigt, finns ju massa andra telefoner med samma lagring fast då mycket billigare.

Umm.. okej? Det finns billigare mobiler med 32GB också.

Jag hade en 128GB iPhone 6 förut. Jag började närma mig 100GB lagrad data på den så jag tänkte att mitt behov inte lär bli mindre i framtiden. Och prisskillnaden är inte så stor om man slår ut det på två år och räknar in andrahandsvärdet. Så för mig finns det ingen anledning att inte välja största utrymmet.

Kul att streaming uppfyller era behov. Jag vill gärna kunna välja själv vad jag vill se och lyssna på och där är inte streamingtjänsterna idag och jag tror inte heller de kommer att nå dit pga de avtal som finns. Jag tycker att spotify är okej (men långt ifrån perfekt) och att Netflix, HBO och allt vad de heter helt enkelt inte duger på långa vägar.

Precis som ni inte vill betala extra för lagringsutrymme för att det inte är prisvärt vill inte jag betala för streamingtjänster som inte är prisvärda. Då låter jag hellre bli att titta på de serierna eller ordnar det på annat sätt.

Man börjar ledsna på att se universal lösningen 3-5 veckor nu.. Oavsett hur dråpligt datumet preliminärt är tar jag hellre det för att få en indikation på att något händer.

Ursprungligen av zinned:

Är du vaken eller?

1) Situationen gäller om man behöver mycket lokalt lagringsutrymme med den bandbredden som finns i dagens mobila nät. Svar nej, det är inget tvång i de flesta lägen.

2) Hastigheten är ju tudelad. Hur får du in datan på ditt flashminne? Den kopieras dit, det i sig tar tid som måste tas i beaktning...likväl som tiden det tar att få data till molnet. Poängen är att du har tillgång till datan i molnet från alla tänkbara ställen, det har du inte till din lokalt sparade data. Dessutom behöver du inte vara orolig för att bli av med den om din telefon blir stulen, inte heller behöver du ha duplicerad data. Enda gången hastigheten blir en faktor är om man behöver snabb tillgång till stora mängder data på kort tid. När behöver man det på en telefon? Väldigt sällan. Dessutom så klarar man det utan större problem med hastigheterna i dagens mobila nät.

Nej, detta med krav på stora lagringsutrymmen i mobila enheter hör till det förgångna. De som fortfarande kräver det hör sannolikt till de som tar längre tid på sig att anpassa sitt användarmönster till dags dato eller det försumbara antal där dagens mobila nät trots hastigheten inte är tillräckligt.

Pajaserier, höj dig. Eller ska vi hålla den låga nivån? Ok farfar.

Det låter som farfar fortfarande kan lära dig en salkeller två. Om du skall få användning för all din prestanda i din nya iPhone så krävs snabb lagring, då räcker inte 4G långt alls.

Men kanske när 7 eller 8G kommer. Tills dess behåller jag mitt internminne.

"Use the force Zinned"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-18 13:24
Ursprungligen av Ancientdragon:

När det gäller minne vill vi alltid ha det största, snabbaste, energisnålaste och minsta till yta.

Du fattar hur mycket du är ute och reser, va?

Ursprungligen av jonasn:

Fast det där funkar bara om du gillar samma sak som alla andra. Den musik jag lyssnar på saknas ofta på Spotify och när den finns är det mer regel än undantag att de tar bort nån låt eller byter ut den mot en annan version. Det kanske är skit samma om man bara gillar sånt som är populärt eller inte bryr sig om vilken version av en låt man hör men för många är det oacceptabelt.

Detta köper jag men det lär vara väldigt få som sitter i den sitsen och ännu färre som könner att de måste ha hela 256GB lagringskapacitet på sin telefon pga detta. Men som sagt, ett litet fåtal kan säkert finnas.

Ursprungligen av jonasn:

Och streamingtjänster när det gäller film är ju också intressant. För långfilm har väl alla tjänster ungefär samma dåliga utbud, men sen kommer vi till de egenproducerade serierna där alla har olika utbud och självklart inte vill låta någon konkurrent sända det man själv har producerat som unikt content. Vill jag se två-tre populära serier så måste jag alltså abonnera på ett par tjänster.

Nu pratar du om en helt separat fråga, detta har inte att göra med det vi diskuterar nu.

Ursprungligen av jonasn:

Well. Mina bilder är ofta runt 30 MB/st och är jag bortrest och fotar fyller jag snabbt mitt 64GB minneskort i systemkameran - och sen har jag två kameror till som jag använder. För mig är det nödvändigt att ha ett smidigt sätt att flytta över bilder och det är inte alltid man kan ha en dator med sig. Då är det bra att ha telefonen.

Jag hade en 128GB iPhone 6 förut. Jag började närma mig 100GB lagrad data på den så jag tänkte att mitt behov inte lär bli mindre i framtiden. Och prisskillnaden är inte så stor om man slår ut det på två år och räknar in andrahandsvärdet. Så för mig finns det ingen anledning att inte välja största utrymmet.

Kul att streaming uppfyller era behov. Jag vill gärna kunna välja själv vad jag vill se och lyssna på och där är inte streamingtjänsterna idag och jag tror inte heller de kommer att nå dit pga de avtal som finns.

Återigen, ett väldigt litet fåtal som sitter med ett sådant arbetsflöde. Definitivt inte ett arbetsflöde hos gemene man, vilket är det vi talar om här. Det kommer alltid att finnas de som utgör undantag och som inte har det stereotypa användarmönstret.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Det låter som farfar fortfarande kan lära dig en salkeller två. Om du skall få användning för all din prestanda i din nya iPhone så krävs snabb lagring, då räcker inte 4G långt alls.

Men kanske när 7 eller 8G kommer. Tills dess behåller jag mitt internminne.

"Use the force Zinned"

Newsflash, jag har exakt samma prestanda i min 128GB iPhone 7 som han med 256GB har. Inte samma lagringskapacitet dock men det är ju just detta vi diskuterar, den generella användaren har inte behov av så mycket idag för han och hon lagrar intelligent mycket i molnet för att kunna ha tillgång till det över allt och med dagens mobila nät också ha snabb tillgång till det.

Du verkar dessutom ha lite svårt att skilja på åtkomstsätt och lagringsmedium, 4G/LTE kontra Flashminne. Dags att läsa på?

Att det tar användaren två sekunder att starta en video istället för 0,2 sekunder har noll betydelse, det fattar du va?

Allt folk streamar är kommersiell skit ju. Jag vill gärna kunna använda min 4K kamera i telefonen och ha mitt bibliotek tillgängligt vart jag än är i världen. Min musik, mina bilder, mina filmer, mina dokument etc. Att slippa vara beroende av 4G/WIFI är en befrielse. Jag köper/tankar film och musik och jag bryr mig om kvalitén och rätt version. MYCKET av den musik och film jag intresserar mig för finns inte på diverse streamingtjänster.

Ni andra betalar 100-300:-/mån för musik och film... Jag betalar 2000:- extra för intern lagring och kan fylla min telefon med vad jag vill då jag intresserar mig för saker och sväljer inte allt med hull och hår som erbjuds till den stora massan idag via alla streamingtjänster. Andrahandsvärdet är högre som någon sa.

Åter till ämnet, Vi som bokat iPhone 7/7 Plus.

Senast redigerat 2016-10-18 13:39

Äntligen !!!
Nu börjar det hända grejer på Tre.
3-5 v. blev 2-3 dagar.
iPhone + 7 128 g jetblack

Bevaka tråden