Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook uppdaterad, G3 - processorn skrotad

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hoppas på en Powerbook G5 till våren...
Har tänkt köpa en powerbook till sommaren, så en G5a skulle inte sitta helt fel...

--
Daniel

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 15:53

Betyder det här att priserna på gamla ibooks kommer att sjunka? Eller kommer återförsäljarna att plocka bort dem ur sitt sortiment?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Vad innebär modulen? Har någon sett den, eller är den ett kort som man sätter i?

Bra fråga. Det fanns inget kort på Apple Store i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 15:56

Nej jag hittar heller inget. Man undrar ju om det är en extern klump, men i så fall vore det ju ingen nyhet. Då är det väl knappast någon skillnad mellan modulen och en usb-adapter.

edit:schtava

(med risk för att bli fett påhoppad av Mac OS X fanatiker...)

såg att Mac OS X 10.3 medföljer...
men inget om Mac OS 9

för mig så vill jag ju kunna boota i OS 9, det vore en fördel...

och Apple har ju inte ändrat så mycket i resten av iBooken, t.ex. fortfarande SDram, vilket är en av skillnadenra mellan Ibook och PowerBook.

så det verkar lite konstigt om man inte kan köra OS 9 på den...
vill verkligen kunna göra det....

M

Trevligt med USB 2.0 dock

I mina ögon är detta en fulländad uppdatering, förutom internminnet - skulle gärna sett möjligheten att plocka in 1 gig i RAM. Förstår samtidigt dock hur de har tänkt - internminnesmängden och inbyggt Bluetooth är i stort sett det enda som skulle få mig att ens fundera på PB:en på 12 tum.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-10-22 15:59

Sträckte sig tangentbordet över hela ytan på 12" och 14"G3? Den verkar då göra det på den/dom nya dock tror jag inte att QT VR filmerna är uppdaterade alls. QTVR G4

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
och Apple har ju inte ändrat så mycket i resten av iBooken, t.ex. fortfarande SDram, vilket är en av skillnadenra mellan Ibook och PowerBook.

Angående minnet i iBook - klippt från Apple Store:
256 MB DDR266-minne

Citat:

Skrevs ursprungligen av superduperjacob
Angående minnet i iBook - klippt från Apple Store:
256 MB DDR266-minne

aaahhh...

trevligt, missade det....

faan, jag blir faktiskt riktigt sugen !!!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-22 16:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av trissen
adressen du citerar ifrån är inte uppdaterad ännu, utan refererar till den gamla ibooken..

Hoppsan, det har du rätt i.

Samma budskap finns dock på den nya iBookG4-sidan på apple.com. Plast alltså, precis som i förra generationens iBook.

Syns magnesiumramen genom plasten?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 16:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gislaved.net
Betyder det här att priserna på gamla ibooks kommer att sjunka? Eller kommer återförsäljarna att plocka bort dem ur sitt sortiment?

Det måste dom ju göra...
Allt jag vill ha är en bärbar dator och en iBook G3 800 MHz passar mina behov perfekt! på "fältet"

/ Patrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-22 16:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Steffen
Det skulle vara intressant att höra om det är samma 12" TFT skärm som på PB 12" eftersom det i alla fall i början klagades en del på den PB 12" skärmens kvalité.

Skulle ni som har PB 12" idag säga att det var en dålig idé om nu iBook 12" har samma skärm?

Martin

Är det inte samma skärm som föregående iBook?

Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Syns magnesiumramen genom plasten?

Det jag syftade på förut var egentligen inte ramen, utan det som är på insidan av iBooken när man öppnar den. På de gamla modellerna (generation 1-4 tror jag) så är hela insidan magnesium vilket är snyggare, skönare och bättre kvalité än den vita plats som finns nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-22 16:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det jag syftade på förut var egentligen inte ramen, utan det som är på insidan av iBooken när man öppnar den.

Ah, då är jag med. Jag håller för övrigt med dig.

  • Medlem
  • 2003-10-22 16:22

Riktigt trevlig uppdatering av iBook, och min iBook känns bara ännu äldre i dag än igår.
Sugen på en ny blev man...

/majk

Kul... Macotekets priser (ink moms):

Apple iBook G3 900MHz 12" 128MB 40GB Combo 13994kr

Apple iBook G4 800MHz 12" 256MB 30GB Combo 11494kr

DUH!!!

Vilken kommer att sälja bäst? :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 16:27

Om bt-lösningen är smidig, så har jag ingen ursäkt för att samla pengar till en powerbook 12".
Det känns lite tråkigt och tomt att inte ha kvar ett ouppnåeligt mål:)

Ojojoj, nu blev det svårt att välja mellan PB 12" och nya iBook. Synd att de inte gjorde 12" lite snabbare bara! Egentligen ser jag inte så många fördelar med Powerbooken längre, personligen gillar jag att iBook är lite "slit och släng" och robust. Blev lite orolig när någon nämnde en extern antenn till iBook om man valde till BT, kommer det verkligen att bli det?

Stort plus för slot-in. Powerbook 12" väger trots allt bara ett hekto mindre än iBook nu, vilket inte är så värst mycket.

Dagens i-landsproblem: Vilken av dessa eminenta datorer skall man välja?

Fördelar/nackdelar?

//fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 16:31

Någon som har uppgifter om hur grafikkortet står sig i jämförelse PB 12"? Radeon 9200 låter ju rätt bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 16:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av .: fredrik :.
Dagens i-landsproblem: Vilken av dessa eminenta datorer skall man välja?

Kunde inte sagt det bättre själv!

Den kan ha max 640Mb internminne och skeppas med 256, right? Vad händer om man stoppar i en 512:a?

Det blir ju billigare en att kasta och köpa en 512+128... :rolleyes:

J.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Vad innebär modulen? Har någon sett den, eller är den ett kort som man sätter i?

Det är inget man kan köpa till löst, utan den måste konfigureras med Bluetooth från start, precis som PB, iMac och G5. Men jag ser inget uttag för externs antenn som G5:an har, så det låter konstigt att det skulle krävas.

jag ska faktiskt ta mig en riktig funderare på att köpa en iBook G4.

det verkar vara en bra lösning för mig, men hade gärna sett OS 9 i den...
men men men...
det kanske är dags att börja kolla seriöst på OS X nu när 10.3 har kommit...

hade ju en iBook förut, en 500 mhz...
den funkade som den skulle, inga probs, det var bara liten disk i den (10Gb), men nu så får man ju 30 Gb disk...

och ram ?
det är bara at dynga in 640 direkt, inget å knysta om...

men OS 9....
vill ju ha OS 9...

Citat:

Den kan ha max 640Mb internminne och skeppas med 256, right? Vad händer om man stoppar i en 512:a?

Det är 128 på moderkortet och 128 i kortplatsen, så du måste slänga ut de 128 för att sätta in 512an. Alltså dumt att man inte kan köpa med bara 128.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Synd att bluetooth inte är inbyggt, detta står att läsa på Apple Store:

"Kunder som köper en Bluetooth-modul för iBook får också en Bluetooth-antenn som fästs vid datorns hölje."

På amerikanska Apple Store står det samma sak fast om PM G5:

"Customers who select Bluetooth Module for Power Mac G5 also receive a Bluetooth antenna that is attached to the external case of your Power Mac G5."

Står ingenting om iBook.

Citat:

men OS 9....
vill ju ha OS 9..

Vad är det du tänker på när du säger att du vill ha os 9 på den , vilka fördelar skulle du få med det??

Citat:

Skrevs ursprungligen av Viktor Eliason
Vad är det du tänker på när du säger att du vill ha os 9 på den , vilka fördelar skulle du få med det??

kunna köra vissa pluggar som inte funkar under OS X....

Nu ska jag göra något jag inte brukar: Jag ska basha en nylanserad produkt, närmare bestämt nya iBook G4. För en gångs skulle så tycker jag att Apple faktiskt gjort en riktigt oattraktiv uppgradering. Här är mina skäl:

- 12"-modellen finns endast i 800 MHz.
I mina, och många andras ögon, är det just det lilla formatet som gör iBooken så smidig. Att ge 12"-modellen sämst prestanda visar att Apple tror att alla som vill ha prestanda också vill ha 14" vilket är en grov missbedömning om ni frågar mig.

- 14"-modellen har bara 1024 x 768 i skärmupplösning.
Det vore verkligen på tiden att denna modell fick högre upplösning. Det är det enda som skulle göra den intressantare än 12" i mångas ögon.

- Fortfarande bara skärmspegling.
De flesta vet Apple sedan länge stryper en funktion i grafikkortet på iBook, nämligen den att kunna köra med dubbla skärmar. Nästan alla vet också att det finns ett hack som gör att man får tillgång till denna funktion. Apple borde inse att begränsningen knappast säljer speciellt många fler PowerBook-modeller utan bara retar upp användarna.

- Bara 128 MB RAM-minne på moderkortet.
Apple har i två iBook-generationer tidigare kört med 128 MB och det vore på tiden att dom stoppade in 256 MB istället, så den maximala mängden RAM-minne kan ökas.

- Apple säljer inte iBook-modellerna med tom minnesplats.
Minimimängden minne i iBook G4-modellerna är 256 MB. Det betyder att det sitter 128 MB fastlött på moderkortet och 128 MB i den enda minnesplatsen. Men alla vet att man behöver mer än 256 MB minne för att köra OS X smidigt, så därför behöver man köpa mer minne direkt. Apple Store tar ut extremt höga minnespriser, så man köper helst minnet på annat håll. Förut kunde man köpa en iBook med tom minnesplats men nu går inte detta och det innebär att man betalar för 128 MB minne som man måste plocka ur direkt eller så får man köpa sitt minne dyrt från Apple Store. (Reservation för att ÅF kan sälja datorn med tom minnesplats - det har jag inte koll på.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Det är 128 på moderkortet och 128 i kortplatsen, så du måste slänga ut de 128 för att sätta in 512an. Alltså dumt att man inte kan köpa med bara 128.

Sopigt!

J.

Bevaka tråden